گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

 

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

 

چالش پیش روی صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ باعث شد که بسیاری از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان در اروپا، آمریک، ژاپن و کره‌جنوبی با مشکلات مالی متعددی روبه‌رو شوند. نتایج بررسی‌های اخیر نکات جالبی را روشن کرده‌اند. در طی وارسی گزارش‌های مالی ۱۹ خودروساز متفاوت در سراسر جهان، مشخص شد که فروش خودروسازان نسبت‌به دوران پیش از همه‌گیری کرونا کمتر بوده؛ این مورد درحالی رخ داده است که سود این شرکت‌ها نسبت‌به گذشته بیشتر شده است.

بازگشت صنعت خودرو به شرایط عادی با افزایش قیمت‌ها

براساس بیانیه‌ها و گزارش‌های رسمی مالی، مجموع درآمد خودروسازی‌های آستون‌مارتین، گروه ب‌ام‌و، دامیلر، فراری، فورد، گروه جیلی، جنرال‌موتورز، هوندا، گروه خودرویی هیوندای، ایسوزو، مزدا، اتحاد رنو-نیسان، استلانتیس، سوبارو، سوزوکی، گروه تاتا، تسلا، تویوتا و گروه فولکس‌واگن برابر ۱.۸۹ ترلیون دلار بوده است. این رقم در مقایسه با درآمد این خودروسازان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب ۶ و ۱۳ درصد رشد را به خود دیده است.

 

این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ ۶۹.۵۴ میلیون وسیله‌نقلیه فروخته‌اند؛ رقمی که نسبت‌به سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب تا ۱۴ و ۲ درصد رشد داشته است. نتیجه مقایسه این داده‌ها بیان می‌کند که خودروسازان یا قیمت‌هایشان را افزایش داده‌اند یا از تخفیف‌های سالانه‌شان کاسته‌اند. بخشی از نتیجه عجیب مقایسه واحدهای فروخته‌شده در برابر سود، به‌خاطر کمبود جهانی تراشه در سال‌های اخیر قابل توجیه است. این شرکت‌ها درنتیجه افزایش تقاضای ناشی از ممنوعیت‌های حاصل از همه‌‌گیری ویروس کرونا و امکان ساخت خودروهای کمتر، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سود متوسط برای هر واحد فروخته شده در سال ۲۰۲۱ برابر ۲۷,۲۷۰ دلار بوده؛ این رقم در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب ۱۰ و ۱۱ درصد افزایش داشته است.

تمرکز شرکت‌ها بر پربازده‌ترین بخش‌ها

سود عملیاتی که در ادامه بیانه‌های مالی از آن یاد شده بود، نتیجه جالب‌توجه دیگری را روشن کرد؛ براخلاف تاثیر منفی همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و درنتیجه آن ایجاد مشکل در رنجیره تامین قطعات صنعت خودرو، این ۱۹ شرکت تامین‌کننده در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سرمایه بیشتری کسب کرده‌اند.

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

سود حاصل از عملیات این شرکت‌ها (یعنی مجموع سود منهای هزینه‌های تولید و دیگر خرج‌های فروش و مدیریت) در سال ۲۰۲۱ برابر ۱۴۳.۹۷ میلیارد دلار بوده است. به زبان دیگر، این شرکت‌ها موفق شدند تا به‌ازای فروش هر ۱۰۰ دلار از محصولات خود، ۷.۶ دلار آن را بازگردانند. برای مقایسه، می‌توان به سود حاصل از عملیات سال ۲۰۲۰ نگاهی انداخت که برابر ۳.۶ دلار به‌ازای هر ۱۰۰ دلار بوده است. همه این نتایج تاثیر همه‌گیری کرونا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را بیش‌ازپیش روشن می‌کند؛ چراکه همان‌گونه که انتظار می‌رود، سود عملیاتی در سال ۲۰۱۹ نیز مقداری کمتر از ۲۰۲۱ و برابر ۵.۱ دلار به‌ازای هر ۱۰۰ دلار فروش محصول بوده است. اگر به آمار مجموع خودروهای فروخته شده در مقایسه با افزایش سوددهی عملیاتی نگاهی بیاندازیم، قطعا به تحسین‌برانگیز بودن این ارقام پی خواهیم برد.

۲۰۲۰ بدترین سال مالی، سود بیشتر در ۲۰۲۱

بگذارید از دیدی دیگر به داده‌ها نگاه کنیم. اگر میزان درآمد شرکت‌ها را از فروش هر دستگاه بررسی کنیم، می‌بینیم که این رقم در میان سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش و سپس افزایش داشته است. این رقم برای سال‌های یادشده به‌ترتیب برابر ۱,۲۷۰، ۸۹۲ و ۲,۰۶۹ دلار بوده است.

خودروسازان و تامین‌کنندگان با فروش خودروهای برقی و مدل‌های شاسی‌بلند موفق شدند تا کاهش سود ناشی از فروش مدل‌های برقی کم‌درآمد نظیر سدان‌های احتراق داخلی را جبران کنند. با مشکل تامین نیمه‌هادی‌ها در صنعت، خودروسازان هر آنچه را که داشتند در پرسودترین بخش‌های ممکن استفاده کردند تا خطوط تولید مدل‌های پرسود را در حرکت نگه داشته و خودروهای کم‌سود را از خط تولید خارج کنند.

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

فراری، تاجر درجه یک صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

در میان تمام برندهای نام‌برده، فراری توانست با اختلاف زیاد به پرسودترین خودروساز جهان تبدیل شود. سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ترتیب ۲۱.۴ و ۲۵.۵ درصد افزایش داشته است. براساس داده‌های موجود، این کمپانی ایتالیایی در سال ۲۰۲۱ به‌ازای فروش هر واحد، ۱۰۶,۰۷۸ دلار سود کرده است که رقمی شگفت‌آور محسوب می‌شود. برای مقایسه می‌توان به دومین خودروسازی پرسود در این سال، تسلا، اشاره کرد با اختلاف زیادی از فراری عقب بوده و به‌ازای فروش هر واحد تنها ۶,۶۹۳ دلار سود کرده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , گزارش مالی خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : سلام‌‌رفقها‌‌واریزی‌25‌بهمن‌اسفند‌هستم‌سه‌ماه‌گذشت‌سورن‌دوگانه‌‌کسی‌میدونه‌کی‌فاکتور‌میشه‌‌سر‌من‌گیج‌رفت‌‌اینقدر‌این‌گردونه‌چرخید
سایناs : سلام دوستان برای تکمیل وجه دی کسی هس میدونم یخورده زوده ولی بنظرتون افزایش میخوره اگه بخوره چقد مثلا؟
اسفندی منتظر : خد ایاخسته شدیم این لامصب ها چرا نمیفرستند دعوتمامه شون خداخوب شرکت دولتی مردم اذیت میکنن جای تاسف داری واگزارشان به اللله
پژو پارس : برای بهار احتمال زیاد جایگزین میدن
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : همین الان ساینا 85 گانه تک فروش فوری واریز 11 بهمن پذیرش 12 بهمن همین الان بخدا فاکتور شدم دوستان رنگ سفید
اسفند : دوستان عزیز من تجربه خودم در اختیار کسانیکه دوست دا ند از طریق شکایت پیگیری بکنند به قرار زیر است 1_سازمان بازرسی کل کشور با سایت ir.136 2_ وزارت صنعت شهرستان خودتون حضوری با پرکردن فرم این دو دستگاه نظارت بالاتری نسبت به ایران خودرو دارد . مراجعه به اداره سمت قسمت خودرو شخصا جواب ثبت شکایت خودم از ایران خودرو تیرماه بود بار دوم از طریق بازرسی ثبت کردم پیامک زدند شرکت ظرف ده روز موظف به پاسخگویی شماست قرار بود به اداره سمت برای ثبت شکایت برم که فاکتور شدم حدود 95 درصد فاکتور شدنم شکایت بود چون از اطلاعاتی شما دوستان ثبت‌می کنید کسی فاکتور نمیشود چه 17 و18و.......... من فقط برای رسیدنتان به خودرو راهنمایبی میکنم هدف خاصی ندارم تجربه اش ضرری ندارند
نگار : منم همین بخشنامه هستم اما هنوز فراخوان ندادن زنگ زدم به ایرانخودرو گفتند مشخص نیست کی فراخوان بدیم
Omid54 : اولویت تابستان امروز sms اومد تبدیل به تارا v4 تحویل 3 ماهه
رضا : پس بهار کی فراخوان میدن؟؟؟؟کسی اطلاع نداره همون پژوبهمون میدن؟یاجایگزین
دوگانه 29اسفند : داداش امیرعلی فراخوان پائیز و تابستان 1403چه ربطی به بهمن 1402داره ،،بعدشم اصلا هنوز برای پاییز و تابستان فراخوانی داده نشده