انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند

 

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند

 

شرکت مادر Falken یعنی Sumito Rubber Industries با همکاری پروفسور هیروشی تانی از دانشگاه کانسای بر روی توسعه یک دستگاه الکترونیکی برای نظرات دقیق بر فرسودگی لاستیک کار کرده است.

 
انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

با وجود تمام صحبت‌هایی که درمورد خودروهای خودران و کاهش میزان تصادفات شده است. به نظر می‌رسد که هنوز فضای زیادی برای بهبود ایمنی خودروهای معمولی وجود دارد.

بررسی وضعیت لاستیک یک مسئله حیاتی است.

 
 

اما بسیاری از رانندگان لاستیک‌های خود را بررسی نمی‌کنند و اگر ساییدگی لاستیک مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند کشنده باشد. به خصوص در آب و هوای بارانی و برفی این مسئله بشدت مهم است.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

شرکت کانتیننتال در یک آزمایش کنترل شده نشان داده که با وجود این که محدوده قانونی آج لاستیک ساییده شده برابر با 1.6 میلی متر در 75 درصد از عرض لاستیک است. اما لاستیک با آج کمتر از 3 میلی متر خط توقف طولانی‌تری در آب و هوای بارانی دارد.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

دستگاه جدید ساخته شده توسط شرکت Sumito نیاز به باتری ندارد و در عوض به کمک یک سیستم کوچک قابلیت تولید الکتریسیته را دارد تا حسگر لاستیک را تامین انرژی کند.

در نتیجه داده‌ها را از طریق یک بلوتوث کم انرژی به سیستم الکترونیکی خودرو منتقل می‌کند.

در داخل دستگاه دو لایه لاستیک پوشیده شده با یک فیلم قرار دارد که یک الکترود مثبت و منفی ایجاد می‌کند.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

با تغییر شکل لاستیک، دو لایه به هم ساییده می‌شوند و الکتریسته تولید می‌کنند. مجموعه‌ای از آرایه‌های منظم به صورت یک خط در سراسر لاشه لاستیک چیده شده‌اند. و در حین حرکت، ولتاژ کمی تولید می‌کنند.

تغییر شکل موج ولتاژ بین این خطوط نشان دهنده فرسودگی لاستیک است.

در صورت ترکیب این سیستم با سیستم پایش فشار لاستیک خودرو یعنی (TPMS) می‌تواند اطلاعات زیادی را از وضعیت لاستیک به راننده منتقل کند.

خودروی خودران تسلا
 

خودروهای خودران حاضر در جاده‌ها در صورت بهره بردن از این فن آوری می‌تواند به اپراتور کنترل کننده خودروها وضعیت فرسودگی لاستیک را گزارش دهد.

در حال حاضر Sumito، کانتیننتال و گوودیر در حال کار بر روی هوشمند سازی لاستیک‌ها هستند.

سنسور پیچشی شرکت کانتیننتال اولین بار چند سال پیش معرفی شد. این سنسور با ادغام با سیستم‌های ترمز برای بهبود پایداری در هنگام ترمزگیری طراحی شده بود.

این سنسور با تشخیص انحراف خودرو از روی لاستیک واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه دیگر نیازی به سنسور Yaw نیست که گران‌ترین بخش سیستم‌های پایداری رانندگی (ESP) است.

در سال 2018 نیز شرکت گوودیر مفهوم خود از لاستیک هوشمند را معرفی کرد. این لاستیک مجهز به حسگرها و الگوریتم‌هایی است که قادر به برقراری با اپراتورهای ناوگان خودروهای تمام خودران است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سقف فلز اسفند : من واریز اولیه ام شهریور بوده ولی تاریخ تکمیل وجه 20 دی ماه
تحویل 29 اسفند : کدخدابهروزتحویلت کی بود تکمیل وجه کی بودماشینت چی بود
سورن جدید. دی : معلوم نیس باماشینای مردم چکارمیکنن که برایکی خلافی میادبرایکی عوارض ازادراهی
سورن جدید. دی : معلوم نیس چ غلطی میکنن که 3روزه توراهه
حسن : قسطی چیه برادر مبلغ باید کم بشه
بوشهری : ایا قبل از 18 آذر کسی مانده که فاکتور نشده باشه
پارس 4705 : سلام دوستان ازکجا میشه فهمید ماشین ساخت کدوم کارخانه یا کدوم شهره
رسول : تبریک فاکتور شدی به همین خاطر
آریزو5 مجید : منم 23 دی ماه تکمیل وجه کردم 25قراردادشدولی هنوزخبری نیست شماتهران بودید؟
حسین : ضدیخ زیاد پر کردی باید نصف اب نصف ضدیخ بریزی منم‌ضدیخ زیاد ریختم رادیاتورم نابود شد درز هاش باز شد بعد رفتم یه مسی خریدم اینار ضدیخ کم ریختم مشکل حل شد البته اگز از درزهای دور ردایاتورت باشه اگر هم از درش باشه که هیچی یه در بخر