انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند

 

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند

 

شرکت مادر Falken یعنی Sumito Rubber Industries با همکاری پروفسور هیروشی تانی از دانشگاه کانسای بر روی توسعه یک دستگاه الکترونیکی برای نظرات دقیق بر فرسودگی لاستیک کار کرده است.

 
انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

با وجود تمام صحبت‌هایی که درمورد خودروهای خودران و کاهش میزان تصادفات شده است. به نظر می‌رسد که هنوز فضای زیادی برای بهبود ایمنی خودروهای معمولی وجود دارد.

بررسی وضعیت لاستیک یک مسئله حیاتی است.

 
 

اما بسیاری از رانندگان لاستیک‌های خود را بررسی نمی‌کنند و اگر ساییدگی لاستیک مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند کشنده باشد. به خصوص در آب و هوای بارانی و برفی این مسئله بشدت مهم است.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

شرکت کانتیننتال در یک آزمایش کنترل شده نشان داده که با وجود این که محدوده قانونی آج لاستیک ساییده شده برابر با 1.6 میلی متر در 75 درصد از عرض لاستیک است. اما لاستیک با آج کمتر از 3 میلی متر خط توقف طولانی‌تری در آب و هوای بارانی دارد.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

دستگاه جدید ساخته شده توسط شرکت Sumito نیاز به باتری ندارد و در عوض به کمک یک سیستم کوچک قابلیت تولید الکتریسیته را دارد تا حسگر لاستیک را تامین انرژی کند.

در نتیجه داده‌ها را از طریق یک بلوتوث کم انرژی به سیستم الکترونیکی خودرو منتقل می‌کند.

در داخل دستگاه دو لایه لاستیک پوشیده شده با یک فیلم قرار دارد که یک الکترود مثبت و منفی ایجاد می‌کند.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

با تغییر شکل لاستیک، دو لایه به هم ساییده می‌شوند و الکتریسته تولید می‌کنند. مجموعه‌ای از آرایه‌های منظم به صورت یک خط در سراسر لاشه لاستیک چیده شده‌اند. و در حین حرکت، ولتاژ کمی تولید می‌کنند.

تغییر شکل موج ولتاژ بین این خطوط نشان دهنده فرسودگی لاستیک است.

در صورت ترکیب این سیستم با سیستم پایش فشار لاستیک خودرو یعنی (TPMS) می‌تواند اطلاعات زیادی را از وضعیت لاستیک به راننده منتقل کند.

خودروی خودران تسلا
 

خودروهای خودران حاضر در جاده‌ها در صورت بهره بردن از این فن آوری می‌تواند به اپراتور کنترل کننده خودروها وضعیت فرسودگی لاستیک را گزارش دهد.

در حال حاضر Sumito، کانتیننتال و گوودیر در حال کار بر روی هوشمند سازی لاستیک‌ها هستند.

سنسور پیچشی شرکت کانتیننتال اولین بار چند سال پیش معرفی شد. این سنسور با ادغام با سیستم‌های ترمز برای بهبود پایداری در هنگام ترمزگیری طراحی شده بود.

این سنسور با تشخیص انحراف خودرو از روی لاستیک واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه دیگر نیازی به سنسور Yaw نیست که گران‌ترین بخش سیستم‌های پایداری رانندگی (ESP) است.

در سال 2018 نیز شرکت گوودیر مفهوم خود از لاستیک هوشمند را معرفی کرد. این لاستیک مجهز به حسگرها و الگوریتم‌هایی است که قادر به برقراری با اپراتورهای ناوگان خودروهای تمام خودران است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 تیر : منم یه امپول بزرگ دارم خواستی بیا نشونت بدم
امین : حواله داران اطلس امروز تجمع کردند که بهشون گفتن فعلا مولتی مدیا نداریم و تا زمانی نداریم فاکتور نمی‌کنیم . احتمالا فردا به شما هم همین حرف میزنم .
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : سلام یک ماهه می یاد می شه شماره قرارداد و استانتون رو بفرمایید
J7/2 : سلام دوست عزیز شما چندم پلاک شده بودید؟
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : ممنون بله واقعا داریم دنبال اطلاعات می گردم کی دستمون می رسه.
رضاx5 : اگر واقعیه خدا خیرت بده
دکتر سکویی : دوستان گرانقدر و مظلوم من. به هیچ عنوان به حواشی افراد خود فروخته سایپا که در اینجا حضور دارند توجه نکنید. تمرکز و انرژی باید وقف تجمع فردا یک شنبه 23 آذر 1404 شود. با آرزوی احقاق حق برای تمامی هموطنان عزیزم.
فرزاد فرحبخش : من یک اپل آسترا 94 دارم که 140تا کارکرده و پیچ به پیچ مراقبت شده وقتی یک مکانیک با 45سا سابقه دید گفت وای چه ماشینی هرچه بیشتر بازرسی کرد عیبی نتوانست بگیرد و گفت هر چی خریدی 100م بگیر بده به من ولی خدا شاهده که من با انواع خودرو های هم مدل مقایسه کردم و واقعا عاشقش هستم هستم سازه ماشین عالی کابین مرغوبیت ن گفتنی کم مصرف جا دار لوازم فراوان اگه درست رفتار کنی مکانیک گفت پیش ما نمی آیی .وگفت به خدا قسم بهترین ماشینهای فعلی تو این رنج نمی تواند با بد ترین ماشین قدیمی برابری کند ماشین آلمانی یعنی مغز متفکر عامل جدید و قدیم
X5رسول : سلام من هم نود روزه و .لی نه اقساطی دو مرحله آیی تحویل سیستمی 30دی ول تکمیل وجه هنوز نیامده ببخشید شما کی برات دعوت نامه امد
J7 تحویل اذر : سلام بیمه نامه صادر شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانا : سلام قربان مشخص نیست. بعضی وقتا سر موقع میاد بعضی مورد هم یک ماه تا دوماه دیر میاد
دنا6دنده : سلام خواهشا بگین از دی ماه کسی فاکتور شده یا نه
علی : سلام دوستان من ثبت نام فروردین ماه هستم و زده ارسال دعوت نامه هفته چهارم دی ماه کی دعوت نامه میاد واسه شما سر وقت اومد ممنون از شما دوستان
مسلم : سلام از کجا یا چطور بفهمیم که ماشین شماره شاسی خورده لطفن راهنمای کنید
مسلم : سلام داداش کد چی گرفتی
دنا6دنده : هیچ دنا ی تحویل دی ماهی هنوز فاکتور نشده صحت نداره
مشکی ابنوس : بچه ها کسی هست فروش فوری باشه تحویل 27 آبان ولی فاکتور نشده باشه؟؟ سورن دوگانه مشکی ، برای من تازه از 12 آذر داره تاخیرش ثبت میشه
تحویل آبان : بهمن تحویل میدن بهت
ساینا تک : بدا و بدا بحال اون بدبختا که تازه پول ریختن یا قراره دعوتنامه بیاد براشون واه واه واه. یعنی اگه الان پولشونا طلا بخرن یا هرچیز دیگه و بزارن آخرین دعوتنامه که تا 4بار میفرسن و میره برا بد عیدهم فرصت دارن بریزن کلی سود میکنن تا اینکه سروقت بریزن تو دهن سایپا و تا بعداز عید منتظر باشن
دنا6دنده : ساده ای داداش بنظرت ماشینی که دوبرابر شده با قیمت قبل میدن بهت