سیستم تعلیق خودرو چیست؟ مروری کوتاه بر اجزا و نحوی عملکرد Suspension

 

سیستم تعلیق خودرو چیست؟ مروری کوتاه بر اجزا و نحوی عملکرد Suspension

 

هر خودرویی از اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هریک از این اجزا وظایف خاص خود را دارا هستند یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که بدنه (کابین، شاسی و...) و سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ می‌کند سیستم تعلیق خودرو یا Suspension است. عملکرد درست این سیستم نقش بسزایی در تجربه و کنترل رانندگی راحت را پدید خواهد آورد. از اجزای سیستم تعلیق خودرو می‌توان به کمک فنرها، چرخ‌ها، ستون‌های نگهدارنده و دیگر قطعات داخلی فنرها اشاره کرد. با ما تا پایان این مقاله همراه شوید تا اطلاعات کافی در زمینه سیستم تعلیق خودرو را به دست آورید.

 

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو چیست؟

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو به صورت کلی در دسته قرار می‌گیرد ابتدا حفظ ارتعاشات و حرکاتی که در اثر حرکت خودرو در حین ناهمواری‌های جاده پیش می‌آید و دومین وظیفه توانایی کنترل راحت خودرو و هدایت کردن آن در پیچ‌های جاده است که به برخورد مؤثر لاستیک با جاده بر  می گردد.

وظایف سیستم تعلیق خودرو

اگر لاستیک تماس مؤثر با جاده داشته باشد می‌تواند به خوبی نوسانات و ارتعاشاتی که به لاستیک در هنگام برخورد با دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده به وجود می‌آید را جذب و کنترل نماید و از انتقال آن به بدنه و سایر قسمت‌های  خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم تعلیق  تمام وزن خودرو را تحمل می‌کند و باید در این شرایط علاوه بر حفظ موقعیت چرخ‌ها و سیستم فرمان، میزان پایداری و فرمان‌پذیری خودرو را نیز افزایش دهد.

اجزای سیستم تعلیق خودرو

سیستم فنربندی خودرو یا همان سیستم تعلیق خودرو متشکل از قطعات ریز و درشتی است که هر یک از آنها وظایف خاص خود را بر عهده دارند که در صورت خرابی یا نبود هریک از این قطعات مشکل عدیده‌ای در ایمنی و فرمان‌پذیری و سواری خودروها به وجود خواهد آمد که در ادامه به اجزای سیستم فنربندی خودرو می‌پردازیم:

  1. رینگ و لاستیک‌
  2. میل تعادل
  3. فنرهای پیچشی
  4. فنرهای برگی یا طبق‌ها
  5. فنرهای لول

برای اینکه با عملکرد اجزای سیستم تعلیق بیشتر آشنا شوید در ادامه توضیح مختصری درباره هریک از این قطعات در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سیستم تعلیق خودرو متشکل از چه اجزایی است؟

تعریف رینگ و لاستیک به همراه وظایف آن

رینگ و لاستیک در شمار قسمت بیرونی سیستم تعلیق خودرو قرار می‌گیرند، لاستیک‌ها به صورت مستقیم با سطوح جاده در تماس هستند و هرگونه دست‌انداز و ناهمواری روی لاستیک اثرگذار است و با چسبندگی که با جاده برقرار می‌کند روی عملکرد بهتر و فرمان‌پذیری خودرو اثر مستقیم دارد. رینگ خودرو هم که از جنس فلز است وظیفه تحمل وزن خودرو و توزیع آن روی سطح جاده را بر عهده دارد.

میل تعادل چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

میل تعادل، میله ایی از جنس فلز است، دو کمک فنر در اکسل به وسیله میل تعادل بهم وصل می شوند تا کمک فنر در هر سمت بتواند حرکت نماید، ثبات و تعادل خودرو برقرار شود و در سر پیچ ها کنترل خودرو انجام شود. در واقع وظیفه میل تعادل ایجاد ثبات و تعادل در خودرو است.

میله‌های رابط چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

میله‌های رابط، میله‌هایی از جنس فلز هستند که از استحکام بسیار بالایی برخوردارند و دیگر قطعات سیستم تعلیق خودرو را بهم متصل می‌سازند تا استحکام قطعات حفظ شده و هرکدام از قطعات از عهده وظایف خود به خوبی بر آیند.

سیبک، بوشینگ و یاتاقان چیست و چه وظیفه‌ای دارند؟

سیبک یک گوی دسته‌دار از جنس فلزی است که به عنوان مفصل عمل می کند و در داخل آن گریس وجود دارد همین امر باعث می‌شود که این گوی به راحتی داخل محفظه خود که با لاستیک محکم شده است بچرخد و اتصال بین چرخ‌ها با سیستم تعلیق خودرو ایجاد شود، سیبک در سیستم جلویی خودرو قرار می‌گیرد. بوش‌ها عملکرد متفاوتی نسبت به سیبک دارند و آن هم عدم چرخش و حرکت است و اغلب به صورت استوانه‌ای‌ شکل و جنس آنها لاستیکی است که  تنها قابلیت باز و بسته شدن را دارد و وظیفه گرفتن لرزش و سروصدای قطعات دیگر  را برعهده دارند.

سیستم تعلیق خودرو چه وظایفی دارد؟

دمپر یا کمک فنر چیست و چه وظیفه‌ای دارند؟

دمپر یا کمک فنر به دو دسته هیدرولیکی و نیوماتیکی تقسیم‌بندی می‌شوند کمک فنر یا دمپر یک پمپ هیدرولیکی متشکل از سیلندر و پیستون است که با گاز یا روغن پر شده که یک سر آن به بدنه و سر سیلندر آن به چرخ خودرو متصل است و وظیفه جذب ضرباتی که به خودرو وارد می‌شوند را داراست.

فنرهای لول و برگی  و میله پیچشی چیست و چه وظیفه‌ای دارند؟

فنرهای لول و برگی و میله پیچشی از انواع فنرها به شمار می‌آیند که در سیستم تعلیق خودرو نقش اساسی و بنیادین دارند.

فنرهای لول یا مارپیچ، مفتول‌های فولادی پیچیده شده حول یک محور هستند و مانند کویل عمل می‌کنند امروزه در اکثر خودروها از این نوع فنر استفاده می‌شود.

فنرهای برگی یا تخت که اغلب در ماشین‌های باری و سنگین استفاده می‌شوند از تسمه‌های فولادی تشکیل شده‌اند.

میله پیچشی به صورت L مانند از جنس فولادی هستند که عملکردی شبیه چلاندن لباس با دست دارند.

از جمله وظایف این فنرها می‌توان به تنظیم ارتفاع خودرو، جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌ها و دست‌اندازها، حفظ برخورد لاستیک با سطوح جاده را برعهده دارند.

انواع سیستم تعلیق خودرو

  1. سیستم تعلیق الکترومغناطیسی
  2. سیستم تعلیق بادی
  3. سیستم تعلیق هیدرولیکی
  4. سیستم تعلیق چند اتصاله
  5. سیستم تعلیق جناقی دوبل
  6. سیستم تعلیق مک فرسون
  7. سیستم تعلیق بازویی
  8. سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل
  9. سیستم تعلیق میله پیچشی
سیستم تعلیق خودرو به صورت واقعی به چه صورت است؟

جمع‌بندی مقاله و کلام پایانی

در سیستم تعلیق خودرو در ابتدا به وظایف اصلی این سیستم پرداختیم برای درک بهتر مطلب اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق را لیست بندی کردیم، سپس هر یک از این قطعات را به صورت مختصر توضیح دادیم و در آخر هم انواع سیستم تعلیق را بر شمردیم. در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را درباره سیستم فنربندی خودرو با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید شاد و پیروز باشید.

سیستم تعلیق خودرو یا Suspension چیست؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که بدنه (کابین، شاسی و...) و سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ می‌کند سیستم تعلیق خودرو یا Suspension است. عملکرد درست این سیستم نقش بسزایی در تجربه و کنترل رانندگی راحت را پدید خواهد آورد.

سیستم تعلیق از چه اجزایی تشکیل شده است؟

رینگ و لاستیک‌، میل تعادل، فنرهای پیچشی، فنرهای برگی یا طبق‌ها، فنرهای لول (هر یک از این موارد به تفصیل در این محتوا توضیح داده شده است)

چند مدل سیستم تعلیق داریم؟

سیستم تعلیق الکترومغناطیسی، سیستم تعلیق بادی، سیستم تعلیق هیدرولیکی، سیستم تعلیق چند اتصاله، سیستم تعلیق جناقی دوبل، سیستم تعلیق مک فرسون، سیستم تعلیق بازویی، سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل، سیستم تعلیق میله پیچشی

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تعلیق خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 شاسی ۲۸ اسفند : بعد زرد شدن مدارک چقدر طول میکشه رسیدن مدارک و بارکدپستی ارسال میشه برای پیگیری یا نه
تارا : ای بابا برای هزارمین بار بازم بروز شد! قبلا هر ۲۰ روز تاریخ بروز میشد اما الان جدیدا هر یکی دوروز در میون بروز میشه! چکار میکنن اینا😑 ضمنا فروش فوری تحویل ۱۷ خرداد هستم...
شاهین اتومات ۲۴ دی : منم هنوز فاکتور نشدم
U : به قرون هم نمیدیم . ۲ ماه و نیمه پولمون رو گرفتن سود کردن ماشین هم ندادن ، طلبکار هم هستن
X5 بهمن : منم دقیقا به همین شکل.تماس هم گرفتم گفتن تحویل ۳۱ خرداد ولی بعید میدونم چون هنوز فاکتور نشده.شما فاکتور شدین؟
محمد : یه احتمال وجود داره واون این که ازلوله بخاری اب نشت میکنه به بخاری
شاهین اتوماتیک 90 روزه : بیاین یه آمار بگیریم ببینیم کیا اینجا شاهین 90 روزه اتوماتیک دی ماه 402 ثبت نام کردن و هنوز فاکتور نشدن. لطفا تاریخ پذیرش و نوع طرح (عادی یا جوانی جمعیت) رو هم بنویسین. از گزینه "پاسخ دادن" استفاده کنین تا قاطی نشه با بقیه پیام ها. خودم واریز 19 دی، پذیرش 20 دی، ما به التفاوت 16 فروردین. طرح عادی هستن. سخا هم چهار پنج روز بعدش اومد.
محمد علی : سلام شاهین اتوماتیک پذیرش 18دی فاکتور 22 اردیبهشت پلاک 24 اردیبهشت امروز ماشین رسیده نمایندگی اما هنوز نرفتم تحویل بگیرم امیدوارم همه زودتر فاکتور بشوند
ناشناس : گروه خودروسازی سایپا بار دیگر متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه را به تبدیل تعهد فراخواند. براساس شرایط فروش سایپا که در روز 30‌ام اردیبهشت 1403 اعلام شده است، این شرکت از متقاضیان شاهین G می‌خواهد تا به‌جای این خودرو، ساینا S تحویل بگیرند. همچنین سایپا به‌جای کوییک GX ثبت‌نامی از سوی متقاضیان، به آن‌ها کوییک GX-L تحویل می‌دهد. بخشنامه سایپا در بخش ساینا S‌ از نوع پیش‌فروش و در بخش کوییک GX-L‌ از نوع فروش فوری است.
محمد : پذیرش ۲۴ دی هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوبلین : کمتر دروغ بگو به خودت
محمد : ما هم دنا پلاس تابستان هستیم هیچ خبری نیست احتمالا طرح تبدیل میزارن
پارس تابستانه : کدوم اولویت‌بندی هستی
محمود اسفند402(پیش فروش) : ممنون الهی خیر ببینی
207 اتومات30 دی : سلام ، آقا تاریخ فاکتورا چرا اینجوریه؟! الان این دوستمون تحویلش 29 بهمنه فاکتور شده یا تکمیل وجه تا 2 دی فاکتور شده ولی از 20 آذر رنگ مشکی فاکتور نشده !!! باید هرکدوم یه سطل رنگ مشکی بگیریم ببریم دم کارخونه بدیم بهشون شاید ماشینارو تحویل دادن
ای‌خدا : خوب‌برادر‌بنده‌استپ‌دستی‌دارم‌چند‌میخرید‌بفرمایید که‌بقیه‌دوستان‌هم‌بدونند.
حسین : هفته چهارم دی ماه بودم 27 فروردین تکمیل وجه 29 فروردین ثبت سخا 20 اردیبهشت فاکتور 24 اردیبهشت پلاک شد 30 اردیبهشت چراغ تحویل روشن شد تلفن گویا اعلام کرد در حال حمل به نمایندگیست
رسول ازبجنورد : ازتاریخ سیستمی هم گذشت هبری نیست که نیست مدل 402نزدیک به 4ماه هم میشه بیمه شده 33اتومات نقدی تاریخ خرید2دی
ساینا85 گانه : 7بهمن پذیرش، 27اردیبهشت فاکتور، امروز پلاک شدم
پارس تحویل تابستان1403 : آقا مثلا یکی انار دوس داره میشه به زور بهش بگیم خیار سبز بخور 🥒 ما فقط پارس دوس داریم ...#نه به خودرو ی جایگزین ...درسته میگن سورن بهتره ولی ما پارس دوس داریم