گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

با نگاهی کوتاه به رقابت های تنگاتنگ صنایع بزرگ خودروسازی در دنیا، دیده می شود که این شرکت ها ناگزیر شده اند تا جهت به انحصار در آوردن بازار فروش، در افزایش سرعت تولید، کیفیت ساخت، و آلایندگی خودرو بسیار دقیق تر شوند. این مهم جز با کسب مهارت های تخصصی صنعت خودرو ممکن نیست. دانشگاه مرجع مناسبی برای دستیابی به این تخصص هاست.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

مهندسی خودرو با وسایل نقلیه ای سروکار دارد که فقط بر روی زمین حرکت می کنند و موتور احتراق داخلی دارند. البته با توجه به پیشرفت های اخیر در صنعت خودرو و روند رو به کاهش مصرف سوخت های فسیلی و نیز گسترش موضوع کاهش آلایندگی هوا، صحبت از جایگزینی این موتورها با موتورهای مبتنی بر فناوری های جدیدتر مطرح است که از این میان می توان به خودروهای برقی، هیبریدی،  و بیوسوختی اشاره نمود.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

طراحی، ساخت، بهینه سازی، و تعمیر انواع خودرو از جمله موضوعاتی هستند که در رشته مهندسی خودرو مورد بحث قرار می گیرند. هم چنین، آلایندگی خودرو، دینامیک خودرو، کارایی خودرو، صدا و لرزش خودرو، پایداری خودرو، مهندسی ارگونومی، کنترل رطوبت و دمای فضای داخل خودرو، و کارسنجی و زمان سنجی تولید، از دیگر مواردی هستند که از نقطه نظر آموزشی، در این رشته بسیار اهمیت دارند. از آن جا که در رشته مهندسی خودرو تلفیقی از دروس مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، مهندسی نرم افزار، و مهندسی ایمنی تدریس می شود، این رشته به نوعی جزء علوم فرارشته ای به شمار می آید. ازاین رو دانشجویان فارغ التحصیل رشته مهندسی خودرو، توانایی های بسیار بالایی را در زمینه طراحی، ساخت، و تولید انواع اتومبیل ها، اتوبوس ها، کامیون ها، و موتورسیکلت ها خواهند داشت.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

در سطح خاورمیانه، ایران اولین کشوری است که حدود 11 سال پیش نسبت به راه اندازی رشته مهندسی خودرو اقدام نمود. دانشگاه علم و صنعت به عنوان متولی راه اندازی رشته مهندسی خودرو، نیروهای متخصص بسیار زیادی را جهت فعالیت و تعالی صنعت خودروسازی کشورمان تربیت کرده است و تاکنون همکاری های بسیار گسترده ای را نیز با شرکت های بزرگ خودروسازی هم چون ایران خودرو و سایپا داشته است. مهندسی خودرو از سه گرایش اصلی سیستم محرکه خودرو، سیستم تعلیق، فرمان، و ترمز خودرو، و سازه و بدنه خودرو تشکیل شده است که شرح مختصری از هر گرایش در زیر آمده است.

(1) مهندسی خودرو ـ سیستم محرکه خودرو: در این گرایش، مکانیسم تأمین انرژی و طراحی بهینه خودرو در جهت کاهش مصرف سوخت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

(2) مهندسی خودرو ـ سیستم تعلیق، فرمان، و ترمز خودرو: در این گرایش، به مطالعه فرمان پذیری خودرو در سطح جاده و پیچ های تند، ضربه های ناشی از پستی و بلندی های سطح جاده به سرنشینان خودرو، و انواع سیستم های ترمز پرداخته می شود.

(3) مهندسی خودرو ـ سازه و بدنه خودرو: در این گرایش، به موضوعاتی هم چون طراحی سازه و بدنه ای ایمن تر، زیباتر و سبک تر پرداخته می شود.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

رشته مهندسی خودرو در دنیا بسیار شناخته شده است و دانشجویان جهت کسب مهارت های لازم در این رشته، دروس تخصصی متعددی را باید بگذرانند که خلاصه ای از این دروس در زیر آورده شده است:

کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control)

مطالعات پیشرفته فولاد پرقدرت (Advanced High-Strength Steel Overview)

فناوری های پیشرفته اتصال (Advanced Joining Technologies)

آنالیز پیشرفته خرابی مواد (Advanced Material Damage Analysis)

سیستم های پیشرفته نگهداری (Advanced Restraint Systems)

تهویه مطبوع (Air Conditioning)

تعویض پنل آلومینیومی بیرونی (Aluminum Exterior Panel Replacement)

ترمزهای ضد قفل و سیستم های کنترل کشش (Anti-Lock Brakes and Traction Control Systems)

مبانی سیستم های ترمز (Basic Brake Systems)

مبانی آنالیز خرابی الکترونیک (Basic Electronics Damage Analysis)

باطری ها (Batteries)

تعمیرات فولاد پرقدرت (High-Strength Steel Repairs)

فرایند عیب یابی و کشف خرابی (Blueprinting Process and Damage Discovery)

اصول تعمیر انواع خودروهای تصادفی (Principles of Repairing Various Types of Vehicles)

سیستم های هشدار تصادف (Collision Warning Systems)

آنالیز خرابی سیستم های پیشرفته خودرو (Damage Analysis of Advanced Automotive Systems)

خودروهای هیبریدی (Electric Hybrid Vehicles)

نگاهی بر سیستم های کنترل پایداری الکترونیک (Electronic Stability Control Systems Overview)

آنالیز خرابی پنل های بیرونی (Exterior Panels Damage Analysis)

سیستم های سوخت رسانی و اگزوز (Fuel and Exhaust Systems)

سیستم های گرمایش و سرمایش (Heating and Cooling Systems)

آنالیز سیستم های مکانیکی (Mechanical Systems Analysis)


منابع

targetstudy    i-car

برچسب : دانشگاه , مهندسی , خودرو , بدنه , تعلیق , فرمان , ترمز , تهویه , کاربراتور , انژکتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

24 نظر

عرفان
18

باسلام اياميدونيد بارشته ديپلم مكانيك وبرق خودرو اگه بخواهيم دردانشگاه رشته برق خودرو ويا مهندسي خودرو روانتخاب كنيم درچه دانشگاههايي اين رشته ها روداره؟ ايا دردانشگاههاي بدون كنكورهم اين رشته ها وجود داره؟ وزمان ثبت نام ان كيه؟ ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد
18:32  1396/04/15
پاسخ دادن
محمد
13

سلام. باید نقاشی خوب باشه?
20:15  1395/04/18
پاسخ دادن
امیرعلی
0

سلام
نه نیازی نیست نقاشی تون خوب باشه.
چون رشته طراحی خودرو که نداریم. رشته مهندسی خودرو داریم و هیچ وقت دست به قلم طراحی بدنه داخلی یا خارجی خودرو نمی شویم.
13:23  1399/01/07

پویا
8

آیا بعد از دانشگاه
شرکت خودرو سازی هست که استخدام کنه
یا بیکاریم
10:21  1395/02/10
پاسخ دادن
مصطفی
9

من اولین دانشجوی این رشته دردانشگاه ازاد شهرضا هستم وچون یکنفر هستم سی درصد از کلاس های من تشکیل نمی شودچکار کنم؟
21:56  1394/12/10
پاسخ دادن
Sara
3

سلام...ميشه با كارشناسي فيزيك مهندسي ، ارشد مهندسي خودرو خوند؟
12:50  1394/11/11
پاسخ دادن
محمد انوری
3

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما،من بسیار به طراحی خودرو و کلا ماشین الات علاقه دارم میخواستم بدونم من باید تو چه رشته تحصیل کنم واینکه ایا دانشگاه ازاد رشتهی مورد نظر من رو داره بدون کنکوره یا کنکور میخواد
01:51  1394/10/29
پاسخ دادن
معین
6

نمیخوام ناامیدت کنم ولی تا وقتی وضع صنعت خودروی کشور ما انقدر
افتضاح باشه ، رشته مهندسی مکانیک (خودرو) کمک چندانی در کشورمون
به شما نخواهد کرد.
اگه میخوای موفق بشی و دنبال علاقه ات بری ، برو آلمان اونجا میتونی به
خواسته هات برسی. البته اگه میتونی و برات امکانش وجود داره ...
رشته مهندسی خودرو رو باید تو کشورهایی بخونی که صنعت خودروشون
پیشرفته است. مثل آلمان - انگلیس - ژاپن - آمریکا - کره جنوبی - ایتالیا
13:20  1394/10/29

محمد حامد تاجیک
3

سلام یه سوال از شما دارم آقای مهندس من تعمیرات خودرو رو تا حدی در حال یادگیریش هستم آیا کمکم میکنه در ضمینه مهندسی خودرو یعنی این آچار بدست بودنم باعث میشه یه مهندس مکانیک واقعی باشم یا هیچ ربطی نداره به مهندسیم ؟
17:58  1394/02/02
پاسخ دادن
سینا
1

هیچ ربطی نداره تو دانشگاه باید ریاضیات مهندسی پیشرفته و cfd و این چیزا پاس کنی که خیلی سنگینن
21:16  1394/12/19

امین
1

منم دانشجوی ترم 6 کارشناسیه مهندسی خودرو ام فقط ما هیچکوم از دروس بالا جزو منابع درسیمون نیست.
محمد جان میشه در رابطه با ارشد و رتبه ی لازم برای قبولیش توضیح بدی؟
اینم ایمیلم:
pesarkhob72@gmail.com
17:35  1393/02/20
پاسخ دادن
محمد
7

من دانشجوی کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه خواجه نصیر هستم. اساتید این رشته در دانشگاه ما یکی از متخصص ترین گروههای خودرو در خاورمیانه رو تشکیل دادن.
اما به دلیل بی مهری های تولید کنندگان خودرو از جمله ایران خودرو ارتباط این گروه با صنعت قطع شده است....
23:37  1392/12/10
پاسخ دادن
ﺍﺭﻳﻦ
5

ﺍﻳﻦ ﺭﺷﺘﻪ ﺧﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﺪ ﺧﻮﺑﻰ داره
20:49  1393/07/07

کاربر: saeed.you
3

اگه من از وجود همچین رشته ای اطلاع داشتم حتما دنبالش میکردم... حیف ک باز هم قسمت نبووووود...
20:48  1392/12/10
پاسخ دادن
کاربر: Merdad
6

مثل بقیه رشته ها، دوستان این رشته هم به جمع ماها، فارق التحصیلین بیکار می پیوندن!
21:16  1392/12/08
پاسخ دادن
شهرضا
7

دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا نیز به عنوان تنها واحد دانشگاه آزاد رشته کارشناسی پیوسته مهندسی خودرو را دارد
11:50  1392/06/05
پاسخ دادن
میلاد
7

به عنوان دانشجویه این رشته متاسفم که انقدر رشته هایه مهندسی در کشورمون بی ارزشه
23:34  1392/05/07
پاسخ دادن
شهاب
6

‏مهناز‏ ‏خانوم‏ ‏شماهم‏ ‏رشته‏ ‏خودرو ‏هستید؟
22:58  1392/02/22
پاسخ دادن
بهناز
8

رشته ی خوبیه تا حالا با این رشته اشنایی نداشتم
21:32  1392/01/07
پاسخ دادن
عارف
15

اینو گفتین که حال ما رو بگیرین
00:56  1391/11/15
پاسخ دادن
sardar
28

یازده سال این رشته در ایران هست اما 30 سال هست که پراید می رونیم
23:47  1391/11/14
پاسخ دادن
امیر
6

حدودای سال ۸۰ پراید اومد ایران اونوقت ۳۰ ساله پراید میرونیم؟ وضع ما خرابتر از ایناست ۳۰ ساله پیکان میرونیم
21:44  1395/03/13

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : برا منم پیام نیومده شاهین نوشتم
نادر : افرادی که پیامک احراز محل سکونت براشون اومده و تائیدیه اداره پست یا پلیس راهور در سخا شده ارسال به خودرو ساز از طرف خودتان انجام می دهید یا خودشان از طریق شماره گذاری دریافت می کنند
فرهنگ : با توجه به احراز محل سکونت در سخا لازم است از طرف خودمان به سایپا ارسال شود یا خودشان بصورت الکترونیکی دریافت می کنند
دوگانه اسفند : سلام دوستانی که از این صفحه بازدید میکنید لطفا بیید این آدرس اینجا همه جمعا https://1car.ir/ci-8186
اسفند سالها بعد : اصلا همچین چیزی هیچ جای دنیا اتفاق نمیوفته واقعا خیلی خنده داره خب تولید نداری یا نمیتونی تولید کنی بخود می‌کنی مردم رو از چند جهت بیچاره می‌کنی حالا بعضی طلای گرمی 2 تومن فروختن بعضیا ماشین و ارزون فروختن چون روی حرف تو شرکت الکی حساب کردیم
موسی الرضا دولت ابادی : مگر تعهد نزدشما معنا ومفهوم ندارد وقتی میگوییدتحویل خودرو۹۰تا۱۲۰ روز کاری یعنی چه مگرشرگت شما حساب و کتابی نداره که مردم را اینقدربلاتکلیف می گذارید والله به اعتبار خودتان ضربه میزنید وخوشنامی شما نزد مردم زیر سوال میرود آیا باید مردم برای گرفتن حق خود باید بلوا راه بیندازند که شما حقشان را بدهید ؟شرکت کرمان موتور به تعهداتشان عمل کنید
علی اس ۵ : همه رو دست انداختن،مطمئن باشید تا نیمه دوم خردادهم شاسی نمیشه
محمدهفته چهارم اسفند : سلام اینا هر کدومشون یه چیزی میگن من یه سریع زنگ زدم یه اپراتور برداشت یه چیز گفت چن روز بعد یکی دیگش یه چیز دیگه گفت گفتم چرا به من اینجور گفتن گفت درست راهنمایت نکرده نگران نباشید تو این ماه میاد پیامک
nima : بی زحمت میشه توضیح بدین بابت گمرگ چه ارتباطی به خودرو شاسی شده و بیمه پلاک صادر شده داره ممنون میشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : ماشین درحال تخصیص یعنی چی؟
تکمیل وجه 26 فروردین : چشم بزرگوار شما لحن صحبت کردنتون درست کن بقیه قول میدن درست بنویسن گیج بازی در نیارن
غزل ساینا دوگانه : سلام ، دیروز ماشین تحویل پیمانکاردادن،الانم پیامک بیمه اش اومد بنظرتون چندروز طول میکشه
پارس سال : آقا کسی میدونه اگه نتونیم تکمیل وجه کنیم چی میشه؟ فرخوان اومده واسم
غزل ساینا دوگانه : من دوگانه آذرماه بودم،8فروردین تکمیل وجه کردم
باقر : پاسخ به ناصر درست است حرف زدن شما نشانه فرهنگ شما است البته خبری که من گفتم صدای مشتری بود چرا مرا بازخواست کردین از مدیران خودرو نمی تواند بازخواست کنید به همدیگر حرف ناروا می زنیم
آذر ساینا : سلام مال کدوم شهر هستین ?چندم تکمیل وجه کردین ?من که از کارتش خبری نیست .پیامش اومده واسم ولی هنوز به دستم نرسیده
ساینا تک : سایپا بیشتر پنجشنبه ها فاکتور میکنه
207 پانو : ای بابا ما کی فاکتور میشیم
اریزو5اف ال : خخخخ دمت گرم