خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک را چگونه برانیم، آموزش و هرآنچه باید بدانید

 

خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک را چگونه برانیم، آموزش و هرآنچه باید بدانید

 

خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در بین رانندگان ماهر و تازه‌کار محبوبیت زیادی دارند زیرا در کل طرز استفاده راحت‌تری نسبت به گیربکس‌های دستی دارند و برای سفرهای طولانی‌تر گزینه بهتری محسوب می‌شوند. این دسته از خودروها اگرچه در کشور ما سهم کمتری نسبت به نمونه های دستی دارند اما هر روز بر تعداد مدل های اتوماتیک افزوده می شود و مشتریان به ویژه خانم ها استقبال زیادی از آنها به عمل می آورند. ما در پدال می خواهیم طرز استفاده از گیربکس اتوماتیک را به نقل از ویکی هاو خدمت شما عزیزان بیان کنیم اما در نظر داشته باشید پیش از نشستن پشت فرمان هر نوع وسیله نقلیه‌ای گواهینامه مرتبط با آن را داشته باشید و تمامی قوانین رانندگی را رعایت کنید.

قسمت اول

آماده شدن برای رانندگی: وارد خودرو شوید. با کلید یا ریموت درب را باز کرده و روی صندلی راننده قرار بگیرید.

تنظیمات مدنظر خود را انجام دهید: صندلی خود را در هر جهتی که احساس می‌کنید راحت خواهید بود تنظیم کنید تا بتوانید به راحتی به تمامی دکمه‌ها، کنترل‌ها و… دسترسی داشته باشید. آینه‌ها را نیز تنظیم کنید تا بتوانید اطراف و پشت خودرو را ببینید. نقاط کور خودرو را پیش از شروع به رانندگی بشناسید تا بتوانید پیش از گردش به راست و چپ و سبقت گفتن آن‌ها را بررسی کنید.

کنترل‌ها را بشناسید: یافتن جایگاه پدال گاز و ترمز، فرمان، دسته‌دنده، تنظیمات چراغ‌ها، یخ‌زدای شیشه و برف‌پاک‌کن‌ها ضروری است.

پدال‌های ترمز و گاز در بخش پایینی یعنی جایی که پاهای شما قرار می‌گیرند نصب شده‌اند. پدال ترمز در سمت چپ خودروی گیربکس اتوماتیک قرار داشته و پدال گاز سمت راست آن است. فرمان نیز پیش چشمان راننده قرار دارد. در ستون فرمان و معمولاً در سمت چپ اهرم کوچکی وجود دارد که با بالا و پایین بردن آن‌ها چراغ‌های راهنما فعال می‌شود. همچنین با چرخاندن اهرم چراغ‌ها روشن خواهند شد. در سمت راست نیز معمولاً اهرم مربوط به برف‌پاک‌کن قرار دارد. دسته‌دنده معمولاً در دو نقطه قرار می‌گیرد: یا سمت راست ستون فرمان یا بین صندلی‌های راننده و سرنشین جلو. در خودروهای گیربکس اتوماتیک نمایشگر کوچکی برای نشان دادن دنده انتخابی وجود دارد. همچنین در کنار دسته‌دنده هم حروف P، R، N و D به همراه چند عدد وجود دارند.

کمربند ایمنی را ببندید: مطمئن شوید که همه افراد حاضر در کابین کمربندهای ایمنی خود را بسته‌اند.

قسمت دوم

روشن کردن خودرو: پای راست خود را روی پدال ترمز قرار داده و آن را فشار دهید. سپس کلید را در جای مخصوص خود قرار داده و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا خودرو استارت بخورد.

دنده را انتخاب کنید: پای خود را روی پدال ترمز نگه داشته و دسته‌دنده را در حالت درایو قرار دهید. این دنده با علامت D روی پشت آمپرها به نمایش درمی‌آید.

برای دسته‌دنده‌های روی ستون فرمان باید اهرم را به سمت خود بکشید و سپس دنده را انتخاب کنید. در مدل‌های دارای دسته‌دنده بین صندلی راننده و سرنشین معمولاً یک دکمه کوچک برای باز کردن دسته‌دنده وجود دارد. در این حالت باید آن دکمه را فشار داده و سپس دنده را انتخاب کنید.

ترمز پارک را آزاد کنید: این قطعه نیز می‌تواند یک اهرم بین دو صندلی جلو یا یک پدال در سمت چپ راننده و نزدیک به پاهای او باشد. برای آزاد کردن ترمز پارک یا باید دکمه آن را فشار داده (در مدل‌های موجود بین دو صندلی) و یا با پا آن را آزاد کنید (مدل‌های دارای ترمز پارک سمت چپ راننده)

اطراف خود را بررسی کنید: به اطراف خودرو از جمله نقاط کور نگاه کنید تا اشیای متحرک یا سایر موارد را تشخیص دهید. مطمئن شوید همواره به مسیر حرکت خودرو نگاه می‌کنید.

با خودرو حرکت کنید: به آرامی فشار از روی پدال ترمز را بردارید تا خودرو حرکت کند. از پای راست برای فشار آرام روی پدال گاز استفاده کنید تا خودرو کمی سریع‌تر حرکت کند. نیازی به تعویض دنده نخواهد بود چراکه این کار را گیربکس اتوماتیک انجام می‌دهد.

فرمان خودرو را بنا به نیاز بچرخانید: در زمان رانندگی فرمان را بنا به نیاز بچرخانید تا مسیر حرکت خودرو تغییر کند. البته از چرخش ناگهانی فرمان اجتناب کنید زیرا خطرات زیادی وجود خواهد داشت.

برای کاهش سرعت و توقف از پدال ترمز استفاده کنید: پای راست را از روی پدال گاز برداشته و آن را روی پدال ترمز قرار دهید. فشار تدریجی روی پدال ترمز باعث کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو خواهد شد. زمانی که می‌خواهید دوباره حرکت کنید پا را از ترمز برداشته و پدال گاز را فشار دهید.

خودرو را پارک کنید: زمانی که به مقصد رسیدید با فشار تدریجی روی پدال ترمز خودرو را متوقف کرده و دسته‌دنده را در حالت P یا پارک قرار دهید. پیشرانه را با چرخاندن کلید خاموش‌ کنید. فراموش نکنید که چراغ‌ها را در شب خاموش ‌کنید و ترمز پارک را نیز درگیر نمایید.

قسمت سوم

استفاده از دنده‌های دیگر

دنده‌عقب: اگر نیاز به عقب رفتن داشته باشید مطمئن شوید خودرو به‌صورت کامل متوقف شده است. پس از توقف کامل اقدام به انتخاب دنده R کرده و اطراف و به خصوص پشت خودرو را بررسی کنید. به آرامی پا را از روی پدال ترمز برداشته و پدال گاز را فشار دهید. زمانی که دنده‌عقب می‌روید خودرو در همان جهتی که فرمان را می‌چرخانید حرکت خواهد کرد.

استفاده از حالت خلاص: دنده‌خلاص تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما نیازی به کنترل سرعت خودرو و البته راندن آن ندارید. از جمله حالت‌های استفاده از دنده‌خلاص می‌توان به کارکرد خودرو در حالت درجا برای مدت کوتاه اشاره کرد.

استفاده از دنده‌های سنگین: دنده‌هایی با شماره ۱، ۲ و ۳ با عنوان دنده‌سنگین شناخته می‌شوند. این دنده‌ها به نوعی سیستم ترمز داخل پیشرانه محسوب می‌شوند. در زمان حرکت در سرپایینی می‌توان از این تکنیک استفاده کرد. البته دنده ۱ تنها باید زمانی انتخاب شود که سرعت بسیار کمی دارید. نیازی به توقف در زمان تعویض دنده بین دنده‌های ۱ تا ۳ و حالت درایو وجود ندارد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس اتوماتیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آراد : منم همه چیم مثل شماس گفتن تیر میدیم هنوز دی ماه رو هم ندادن ما که آخر اسفندیم احتمالا بره تو مهر ماه
سقف فلز اسفند : من واریز اولیه ام شهریور بوده ولی تاریخ تکمیل وجه 20 دی ماه
تحویل 29 اسفند : کدخدابهروزتحویلت کی بود تکمیل وجه کی بودماشینت چی بود
سورن جدید. دی : معلوم نیس باماشینای مردم چکارمیکنن که برایکی خلافی میادبرایکی عوارض ازادراهی
سورن جدید. دی : معلوم نیس چ غلطی میکنن که 3روزه توراهه
حسن : قسطی چیه برادر مبلغ باید کم بشه
بوشهری : ایا قبل از 18 آذر کسی مانده که فاکتور نشده باشه
پارس 4705 : سلام دوستان ازکجا میشه فهمید ماشین ساخت کدوم کارخانه یا کدوم شهره
رسول : تبریک فاکتور شدی به همین خاطر
آریزو5 مجید : منم 23 دی ماه تکمیل وجه کردم 25قراردادشدولی هنوزخبری نیست شماتهران بودید؟