خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک را چگونه برانیم، آموزش و هرآنچه باید بدانید

 

خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک را چگونه برانیم، آموزش و هرآنچه باید بدانید

 

خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در بین رانندگان ماهر و تازه‌کار محبوبیت زیادی دارند زیرا در کل طرز استفاده راحت‌تری نسبت به گیربکس‌های دستی دارند و برای سفرهای طولانی‌تر گزینه بهتری محسوب می‌شوند. این دسته از خودروها اگرچه در کشور ما سهم کمتری نسبت به نمونه های دستی دارند اما هر روز بر تعداد مدل های اتوماتیک افزوده می شود و مشتریان به ویژه خانم ها استقبال زیادی از آنها به عمل می آورند. ما در پدال می خواهیم طرز استفاده از گیربکس اتوماتیک را به نقل از ویکی هاو خدمت شما عزیزان بیان کنیم اما در نظر داشته باشید پیش از نشستن پشت فرمان هر نوع وسیله نقلیه‌ای گواهینامه مرتبط با آن را داشته باشید و تمامی قوانین رانندگی را رعایت کنید.

قسمت اول

آماده شدن برای رانندگی: وارد خودرو شوید. با کلید یا ریموت درب را باز کرده و روی صندلی راننده قرار بگیرید.

تنظیمات مدنظر خود را انجام دهید: صندلی خود را در هر جهتی که احساس می‌کنید راحت خواهید بود تنظیم کنید تا بتوانید به راحتی به تمامی دکمه‌ها، کنترل‌ها و… دسترسی داشته باشید. آینه‌ها را نیز تنظیم کنید تا بتوانید اطراف و پشت خودرو را ببینید. نقاط کور خودرو را پیش از شروع به رانندگی بشناسید تا بتوانید پیش از گردش به راست و چپ و سبقت گفتن آن‌ها را بررسی کنید.

کنترل‌ها را بشناسید: یافتن جایگاه پدال گاز و ترمز، فرمان، دسته‌دنده، تنظیمات چراغ‌ها، یخ‌زدای شیشه و برف‌پاک‌کن‌ها ضروری است.

پدال‌های ترمز و گاز در بخش پایینی یعنی جایی که پاهای شما قرار می‌گیرند نصب شده‌اند. پدال ترمز در سمت چپ خودروی گیربکس اتوماتیک قرار داشته و پدال گاز سمت راست آن است. فرمان نیز پیش چشمان راننده قرار دارد. در ستون فرمان و معمولاً در سمت چپ اهرم کوچکی وجود دارد که با بالا و پایین بردن آن‌ها چراغ‌های راهنما فعال می‌شود. همچنین با چرخاندن اهرم چراغ‌ها روشن خواهند شد. در سمت راست نیز معمولاً اهرم مربوط به برف‌پاک‌کن قرار دارد. دسته‌دنده معمولاً در دو نقطه قرار می‌گیرد: یا سمت راست ستون فرمان یا بین صندلی‌های راننده و سرنشین جلو. در خودروهای گیربکس اتوماتیک نمایشگر کوچکی برای نشان دادن دنده انتخابی وجود دارد. همچنین در کنار دسته‌دنده هم حروف P، R، N و D به همراه چند عدد وجود دارند.

کمربند ایمنی را ببندید: مطمئن شوید که همه افراد حاضر در کابین کمربندهای ایمنی خود را بسته‌اند.

قسمت دوم

روشن کردن خودرو: پای راست خود را روی پدال ترمز قرار داده و آن را فشار دهید. سپس کلید را در جای مخصوص خود قرار داده و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا خودرو استارت بخورد.

دنده را انتخاب کنید: پای خود را روی پدال ترمز نگه داشته و دسته‌دنده را در حالت درایو قرار دهید. این دنده با علامت D روی پشت آمپرها به نمایش درمی‌آید.

برای دسته‌دنده‌های روی ستون فرمان باید اهرم را به سمت خود بکشید و سپس دنده را انتخاب کنید. در مدل‌های دارای دسته‌دنده بین صندلی راننده و سرنشین معمولاً یک دکمه کوچک برای باز کردن دسته‌دنده وجود دارد. در این حالت باید آن دکمه را فشار داده و سپس دنده را انتخاب کنید.

ترمز پارک را آزاد کنید: این قطعه نیز می‌تواند یک اهرم بین دو صندلی جلو یا یک پدال در سمت چپ راننده و نزدیک به پاهای او باشد. برای آزاد کردن ترمز پارک یا باید دکمه آن را فشار داده (در مدل‌های موجود بین دو صندلی) و یا با پا آن را آزاد کنید (مدل‌های دارای ترمز پارک سمت چپ راننده)

اطراف خود را بررسی کنید: به اطراف خودرو از جمله نقاط کور نگاه کنید تا اشیای متحرک یا سایر موارد را تشخیص دهید. مطمئن شوید همواره به مسیر حرکت خودرو نگاه می‌کنید.

با خودرو حرکت کنید: به آرامی فشار از روی پدال ترمز را بردارید تا خودرو حرکت کند. از پای راست برای فشار آرام روی پدال گاز استفاده کنید تا خودرو کمی سریع‌تر حرکت کند. نیازی به تعویض دنده نخواهد بود چراکه این کار را گیربکس اتوماتیک انجام می‌دهد.

فرمان خودرو را بنا به نیاز بچرخانید: در زمان رانندگی فرمان را بنا به نیاز بچرخانید تا مسیر حرکت خودرو تغییر کند. البته از چرخش ناگهانی فرمان اجتناب کنید زیرا خطرات زیادی وجود خواهد داشت.

برای کاهش سرعت و توقف از پدال ترمز استفاده کنید: پای راست را از روی پدال گاز برداشته و آن را روی پدال ترمز قرار دهید. فشار تدریجی روی پدال ترمز باعث کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو خواهد شد. زمانی که می‌خواهید دوباره حرکت کنید پا را از ترمز برداشته و پدال گاز را فشار دهید.

خودرو را پارک کنید: زمانی که به مقصد رسیدید با فشار تدریجی روی پدال ترمز خودرو را متوقف کرده و دسته‌دنده را در حالت P یا پارک قرار دهید. پیشرانه را با چرخاندن کلید خاموش‌ کنید. فراموش نکنید که چراغ‌ها را در شب خاموش ‌کنید و ترمز پارک را نیز درگیر نمایید.

قسمت سوم

استفاده از دنده‌های دیگر

دنده‌عقب: اگر نیاز به عقب رفتن داشته باشید مطمئن شوید خودرو به‌صورت کامل متوقف شده است. پس از توقف کامل اقدام به انتخاب دنده R کرده و اطراف و به خصوص پشت خودرو را بررسی کنید. به آرامی پا را از روی پدال ترمز برداشته و پدال گاز را فشار دهید. زمانی که دنده‌عقب می‌روید خودرو در همان جهتی که فرمان را می‌چرخانید حرکت خواهد کرد.

استفاده از حالت خلاص: دنده‌خلاص تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما نیازی به کنترل سرعت خودرو و البته راندن آن ندارید. از جمله حالت‌های استفاده از دنده‌خلاص می‌توان به کارکرد خودرو در حالت درجا برای مدت کوتاه اشاره کرد.

استفاده از دنده‌های سنگین: دنده‌هایی با شماره ۱، ۲ و ۳ با عنوان دنده‌سنگین شناخته می‌شوند. این دنده‌ها به نوعی سیستم ترمز داخل پیشرانه محسوب می‌شوند. در زمان حرکت در سرپایینی می‌توان از این تکنیک استفاده کرد. البته دنده ۱ تنها باید زمانی انتخاب شود که سرعت بسیار کمی دارید. نیازی به توقف در زمان تعویض دنده بین دنده‌های ۱ تا ۳ و حالت درایو وجود ندارد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس اتوماتیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سجاد از ایلام sbr واست فعاله؟
ساسان : سلام بزرگوار..ماکه تبدیل زدیم..سریع فاکتور شد.یک هفته طول کشید که با پلاک تحویل دادن...شهریار زندگی میکنم..شهرستانها نزدیک به 2هفته طول میکشه.که تحویل مشتری بدن..بستگی به مسافت دیگه حداکثر 20روز ...چیزی که نمایندگی گفت..موفق باشی.
پریسا : سلام برید در سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان ثبت شکایت کنید، و ایمیل هم ارسال کنید به ایران خودرو
سهند : هنوز تحویل بهمن و اسفند رو ندادن . حالا شما هرجور خودتون صلاح میدونید
سجاد ایلام : اینجوری بی فایده س من شنبه میرم از شخص مدیر عامل سایپا شکایت میکنم من ۲۲خرداد تبدیل زدم
تارا وی۴ : ببخشید متن شما خوب نخونده بودم
تارا وی۴ : سلام سعید.مبارکه .تاریخ تحویل شما کی بوده.تحویل چند روزه بودید؟
جواد : سلام سابقه تحویل ایگل چطور بوده تا حالا؟ برای نود روزه، معمولا چقدر تاخیر داره؟
Shahin : دیگ مجبوریم این ضرر رو ب جون بخریم والا من میگم آرامشم مهمتر از صدتومنه اونا اگ سانروف هم داشته باشن اولویت با پلاس و اتوماته
Shahin : من 14 بودم تبدیل زدم درسته خیلی صبر کردیم ضرر هم بود ولی من گفتم حداقل همین جی ال رو از دستشون دربیارم اگ ماشین داری رو اعصابت نیس تبدیل نزن ولی هرلحظه امکان جنگ هم هست یه چیز دیگم هست اومدیم شش ماه دیگ هم صبر کردی بازم ندادن وقتی برای اتومات داره تبدیل میزنه خودمون که هیچ
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : یه هفته روی صدور اسناد هست کی می ره مرحله بعد کسی اطلاعی داره ؟؟ باید زنگ به کجا بزنم تا زودتر ماشین تحویل بگیرم
اطلس اختلا س : تخلف آشکار من فقط یه سوال دارم اگه اینها سانروف ندارن پس تکلیف اینها که با سانروف گرفتن چی میشه اومدیم ماشین خدای نکرده چپ کرد خدای نکره چیزی افتاد روی سقف باید ساتروف تعویض میشد تکلیفشون چی میشه .... مگه نباید اینها لوازم بازار رو تامین کنند و ماشین بیرون بدن ؟! اگه بخواد سانروف تعویض بشه میگن نداریم ماشین اسقاط بشه یا پلاستیک و حلب بزارین به جاش ؟! اصلا برای سازمان ها و مجوزز بده ها کسی سوال نشده باید به تعداد نصف تولید قطعه بیرون بدن واسه یدکی .. سازمان نظارت و صنعت و معدن پشمکه ؟
اطلس دوران جنگ : مگه با حلوا حلوا کردن دهنت شیرین میشه همه میدانند امریکا امروز فردا حمله می کند کافیست اولین موشک آمریکایی تو این مملکت بخوره اونوقت باید بگی فرار بود ماشین دار بشم
اطلس اختلا س : من فقط یه سوال دارم اگه اینها سانروف ندارن پس تکلیف اینها که با سانروف گرفتن چی میشه اومدیم ماشین خدای نکرده چپ کرد خدای نکره چیزی افتاد روی سقف باید ساتروف تعویض میشد.... مگه نباید اینها لوازم بازار رو تامین کنند و ماشین بیرون بدن ؟! اگه بخواد سانروف تعویض بشه میگن نداریم ماشین اسقاط بشه یا پلاستیک و حلب بزارین به جاش ؟! اصلا برای سازمان ها و مجوزز بده ها کسی سوال نشده باید به تعداد نصف تولید قطعه بیرون بدن واسه یدکی .. سازمان نظارت و صنعت و معدن پشمکه ؟
ساینا فوق العاده 27 بهمن : سلام من واریز 26 بهمن پذیرش 27 ام الان فاکتور شدم،خدا شاهده یه سر درد ی بود این فاکتور شدن ساینا توی این چند ماه دیر فاکتور کردن،من از زندان سایپا نجات پیدا کردم فعلا،ان شاالله آزادی همتون
به شهاب : حرفاتو توی چت جی بی تی تایپ کن بگو برات یه متن خوب تنظیم کنه ،خودت میتونی انجامش بدی با کمک چت جی بی تی
اطلس اذر : لطفا نفوذ بد نزنید ما همینجوری دلمون خون بیاین حرفهای خوب بزنید
دوستان دنا اپشنالی : سلام میشه بفرمایید شما که تحویل ابان پیش فروش دنا اپشنال هستین واریزی اولیتون و واریزی دومتون چند بوده و درمجموع چقد واریز کردین؟
دوگانه : به خدا بهمون ماشین نمیدن پولهامون هم رفت
اطلس اذر : دوستان بیاین ی قرار تجمع بزاریم ی تجمع درست و حسابی واقعا اگ میخواین فاکتوربشید بیاین بریم بخدا فقط تجمع ک کارمارو راه میندازه وگرنه معلوم نیست اینا کی فاکتورمون کنن