7 خودرو تازه نفس در راه ایران

 

7 خودرو تازه نفس در راه ایران

 

پس از ماه‌ها انتظار با نهایی شدن اسامی واردکنندگان خودرو، واردات به طور رسمی کلید خورد. از حدود یک سال پیش تاکنون وزیر صمت تلاش کرد با هموار‌سازی و سرعت دادن به واردات خودرو از استیضاح رها شود، اما آیین‌نامه واردات خودرو پس از فراز و نشیب فراوان در شهریور نهایی و ابلاغ شد و حالا اسامی شرکت های  واردکننده و فهرست خودروهای وارداتی در حالی اعلام می شود که وزیر صمت در لبه تیغ استیضاح و برکناری قرار دارد و گمانه زنی هایی درباره پایان کار فاطمی امین در این وزارتخانه مطرح می شود.

روز گذشته پس از آن که سخنگوی وزارت صمت در گفت و گوی مفصلی با فارس درباره سرانجام واردات خودرو توضیح داد، این خبرگزاری با انتشار اینفوگرافیکی از خودروهایی که توسط خودروسازان صاحب مجوز  به کشورمان وارد می شوند، رونمایی کرد. خودروهایی از چند شرکت چینی ، کره ای و ژاپنی که در محدوده قیمتی  زیر ۱۰ هزار یورو به بازارمی آیند و نام آن ها با حاشیه هایی همراه بود و برخی با توجه به قیمت های احتمالی این  خودرو های وارداتی نوشتند که رد پایی از تنظیم بازار در این خودرو ها دیده نمی شود. در ادامه این گزارش درباره اولین حواشی رونمایی از هفت خودروی وارداتی، امکانات، قیمت و زمان ورودشان به کشور می گوییم.

اولین حاشیه؛ خودروهای وارداتی همان نام های قدیمی هستند!

پس از آن که تصویری از هفت خودروی خارجی در راه ایران منتشر شد، برخی کاربران فضای مجازی از آن نوشتند که مدل های سال های گذشته این خودروها همین حالا هم در خیابان های ایران حضور دارند و با واردات خودرو تنوعی در محصولات خارجی به وجود نمی آید. خبرآنلاین هم در گزارشی نوشت: ماشین های معرفی شده تقریبا همان محصولاتی هستند که در سال های پیش از خروج ترامپ از برجام در شرکت های خودروسازی ایرانی تولید می شدند. نمونه هایی که البته تولیدکنندگان شان برای آن ها ورژن های کلاس جدیدتری را رونمایی کردند و در به روزرسانی های شان تبدیل به خودروهای با قدرت بالاتر و میزان سوخت و آلایندگی کمتر شده اند. این سایت خبری در انتهای مطلبش سوالی قابل تامل پرسیده است: باید دید واقعا فهرست 70 هزار خودروی وارداتی به کشور قرار است با این مدل های قدیمی پر شود؟
 

درباره 7 مهمان جدید چه می دانید؟

طبق اعلام وزارت صمت، واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره ای، ژاپنی و اروپایی با محدوده قیمت 10 هزار یورو انجام می شود که با نرخ هر یورو 32 هزار و 900 تومان، خودروهای وارداتی در محدوده قیمتی 329 میلیون تومان وارد کشور خواهد شد که البته با احتساب تعرفه های گمرکی و هزینه های واردات آن ها قیمت بسیار بیشتری برای این خودروهای خارجی پیش بینی می شود و 12 شرکت موفق به دریافت مجوز واردات شده اند. در ادامه به مرور هرکدام از این خودروها و امکانات شان می پردازیم.
 

هیوندای آی ۱۰

هیوندای آی ۱۰

در این فهرست ، کرمان خودرو با واردات دوباره آی ۱۰ از شرکت کره ای هیوندا دیده می شود. خودرویی کوچک و شهری که تا سال ۱۳۹۶ با قیمتی حدود ۱۲۰ میلیون تومان در شرکت کرمانی مونتاژ می شد و اکنون ورژن های ۱۳۹۶ آن در بازار با قیمتی در محدوده ۶۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. خودرویی ۴ دنده با گیربکس اتومات  و حجم موتور 1.2 لیتر که بنزین سوز است. البته آن زمان، این خودروها با تعرفه بالایی وارد می شدند و اکنون قرار است که تعرفه کمتری بر آن ها اعمال شود. هر چند که با احتساب تغییر ارزش ریال نسبت به آن سال ها نباید انتظار خودروی ارزان قیمت داشته باشیم.
 

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ یکی دیگر از خودروهای کوچک شهری است که هنوز از سری آخر وارداتش در سال 2017 ، تعداد زیادی در خیابان ها وجود دارد. خودرویی که آخرین بار به صورت شرایطی با پرداخت 50 درصد نقدی و اقساط 12 ماهه به قیمت 94 میلیون تومان فروخته می شد. خودرویی که حالا با گذشت پنج سال همان نمونه های آخرش قیمتی در محدوده 650 تا 700 میلیون تومان دارد و باید دید به عنوان خودروی وارداتی ارزان قیمت با چه قیمتی به بازار بر می گردد.  این میتسوی کوچک به یک موتور ۱٫۲ لیتری3 سیلندر مجهز است.
 

چانگان سی اس 35

چانگان سی اس 35

درحالی که گفته می شد سایپا برای واردات به سراغ چانگان سی اس 55 ، ورژن ارتقا یافته محصول کراس اور سال های برجامی اش می رود اما حالا فارس مدعی شده آن ها بار دیگر به سراغ همان محصول قدیمی یعنی چانگان  سی اس 35 می روند که در ایران مونتاژش می کردند. خودرویی که با محدوده  قیمتی 76 میلیون تومان  و به صورت شرایطی عرضه می شد اما حالا قیمتش در بازار برای همان مدل های قدیمی تر تقریبا 10 برابر شده است!
 

سیتروئن 3

سیتروئن 3

C3 می‌توانست یکی از پدیده‌های بازار شود اما بدشانس بود. سایپا مقدمات تولید و مونتاژ این خودرو را فراهم کرد ولی خروج پژوسیتروئن از بازار کشورمان در تابستان 97، باعث شد تا سری اول این مدل فرانسوی بعد از چندین ماه تاخیر، در اواخر پاییز 97 به ‌دست مشتریانش برسد. در مدل‌های فول C3 دو آپشن مهم وجود دارد: یکی رینگ نقره ای (معروف به فرانسوی) و دیگری گرمکن صندلی جلو. البته سایپا از زمستان 97 به بعد، همه C3 ها را بدون گرمکن تحویل مشتریان داد. قیمت این خودرو برای مدل های سال 97 و 98 آن معادل 1.2 میلیارد تومان است و باید دید حالا با چه رقمی وارد بازار می شود؟
 

هیوندا اکسنت

هیوندا اکسنت

مونتاژ اکسنت در ایران از اواسط تابستان 96 در خطوط تولید کرمان موتور آغاز شد و به‌ غیر از چرم صندلی‌ها، چیز کمتری نسبت به اکسنت وارداتی فول ندارد و مانند اکسنت وارداتی، حالت اکو مد دارد اما دکمه ECO مانند سایر خودروها ندارد! به این معنی که اگر در حالت نرمال و معمولی (کم‌گاز) رانندگی کنید، چراغ حالت اکو روشن می شود و به شما اعلام می کند که رانندگی اقتصادی دارید. اما این که دکمه ای وجود داشته باشد که با فشردن آن، ضرایب دنده و حساسیت پدال گاز تغییر کند (تا مصرف سوخت را کمتر کند)، در اکسنت‌ وجود ندارد. مدل های تا سال 97 آن قیمتی در محدوده 1.2 میلیارد تومان دارد اما حالا در محدوده  قیمتی 300 میلیون تومان قرار است وارد شود که مشخص نیست با تعرفه واردات وقیمت گذاری نهایی  به چه قیمتی به دست مشتری برسد.
 

ام جی 3

ام جی 3

از میان خودروهای وارداتی بی‌حاشیه و کمتر شناخته شده، قطعا کوچک‌ترین عضو خانواده ام‌ جی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. سال 2014 بود که این هاچ‌بک شهری به بازار کشورمان معرفی و درنهایت واردات ام‌ جی 3 بعد از مدل 2015 در کشورمان متوقف شد. خودرویی با 5 دنده نیمه اتوماتیک و حالت اسپرت که حجم موتورش 1.5 لیتر است و قیمتی حدود 500 میلیون تومان برای مدل های قدیمی اش دارد.
 

ام جی 6

ام جی 6

ام ‌جی 6 نیوفیس، تغییراتی جزئی را در طراحی چراغ‌ها و سپرها تجربه کرده که اضافه ‌شدن دی‌لایت، چراغ‌های زنون گردشی و سقف پانوراما از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید این خودروست. با توجه به عرضه نسل جدید آن در بازار چین، سال 2016 آخرین زمان عرضه ام‌ جی 6 در بازار ایران بود. مشخصات فنی خوب به همراه تجهیزات مناسب، باعث استقبال مشتریان از این مدل شده بود. این خودرو که مدل 2016 آن حدود  700 میلیون تومان خرید و فروش می شود 6 دنده اتومات دو کلاچه دارد.
 

وارداتی ها چه زمانی به خیابان های ایران می رسند؟

شاید بپرسید تا چه زمانی باید منتظر این خودروهای تازه نفس باشیم؟  آن طور که سخنگوی وزارت صمت به فارس گفته است ،نمی‌توان زمان مشخصی را برای واردات خودرو تعیین کرد اما تلاش می‌شود 90 هزار دستگاه خودروی وارداتی تا پایان امسال وارد کشور شود. امید قالیباف درباره ساز و کار قیمت گذاری خودروهای وارداتی گفته است: در آیین ‌نامه قید شده است که خودروی وارداتی توسط هر کدام از شرکت‌های واردکننده خودرو که مجوز واردات دارند باید با قیمت پایه در بورس کالا عرضه‌ و وارد تابلوی بورس شود. بنابراین خودروی وارداتی در بورس کالا رقابت می‌خورد و کشف قیمت می‌شود لذا  حق ورودی و سود بازرگانی و کسورات، طبق قانون از اختلاف قیمت پایه تا قیمت کشف شده در بورس کالا کسر می‌شود./

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : دوست عزیز، تارا دستی تبدیل به V1p شما از کجا مطمئنید؟ یبار میگید نمایندگی گفته بعد ۴۵ روز فاکتور میکن... یبار میگید این هفته فاکتور میشم... یبار میگید این هفته خبرای خوبی میشنوید... اگر اطلاعاتی دارید درست و واضح بگید وگرنه خواهشا الکی نفرمایید. چون چند نفر پرسیدند و جواب ندادید.باتشکر
اطلسG : دقیقا چرا ادم باید یه ۲۰۶ ساده بدون هیچ اپشن که از تولیدم خارج شده رو بگیره😂 یه ماشین ۱۴۰۳ فول آپشن میگیرم 😂😂 با اون ۲۰۷ بدنه پلاستیکیشون با انگشت میره داخل😂
پذیرش 19 اسفند فوری : والا ما هم دوست داریم افزایش قیمت نخوره، قشنگ هم میدونم که هزینه های سرسام آور ماشین یعنی چی! یه بلوک سیلندر برند عظام گرفتم 8.800.000 تومن (بدون واشر و...) که با متعلقات و اجرت حدود 14.5 میلیون یه واشر زدن و تعویض بلوک بهم هزینه شد. که چند سال پیش میشد با این پول یه پراید سوار شد. نظرم رو گفتم و الا هیشکی از گرونی راضی نیست، جز دلال های محترم که صدتا صدتا ماشین احتکار میکنند.
اسفند : خدا ازتون نگذره خدا کنم هرچی دردو مرزه بجون خودتونو خانوادتون بیفته دیگه زندگیمونو خراب کردید دوساله مارو سر کار گذاشتید شما که نمیتونستید به قراردادتون جواب گو باشید چرا پولامونو گرفتید دوساله واسه یه لگن مردمو سر کارگذاشتید خودتون که خبر از زندگی مردم ندارید اصلن سوارخودروهاتون نشدید که بدونید چه لگن هایی هستن تف تو زاتتون
اس تری : پس این ایکس فایو و کا هفت ها تحویل میدن اینا چی هستن
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : سلام شماره پذیرش و شماره درخواست شما چند بود ؟
کیوان : فعلا که طرح پیشنهادی ها رو تا بیستم تمدید کرده خدا لعنتشون کنه
سایپای حقه .. باز : تاکی کردینش قانون هرمی ماشین بخره 6ماه بعدش بدین دستش
سایپا بیشرف : لعنت بر پدر مادر شرکت سایپا چرا پول میگیری ماشین نمیدی می‌دیم یکسال با تاخیر
J7 بانک صادرات : دوستان بانک صادراتی من هنوز فاکتور هم نشده ام!!!!!!! کسی هست شاسی شده باشه یا جلوتر باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 30دی : سلام تاریخ تکمیل وجه شما کی هست؟
دوگانه اسفند : مااسفند ی هادنبال دروغگو نیستیم مادنبال حق مسلم خودهستیم که بزودی ازسایپا میگیرم شک نکنیدفقط صبرکنیدکه سحرنزدیک است
علی : منم تکمیل پرونده 13 اسفند بودم هیچ خبری نیست
مهدی : سلام منم واریزی8اسفند فعلا هیچ
مریم کوییک پلاس اتومات : همین امروز تماس گرفتم باهاشون گفتن حتی اگر یک سال هم بگذره به قیمت تاریخ قرارداد حساب میکنن،پس لطفا انقدر تو دل مردمو خالی نکن
سعید : قیمت جدید اومده برات؟؟
اسفند : بله حرفشون اینه که سود بهتون نمیدیم در عوض موقع تحویل خودرو مورد نظراگر قیمتش گرانتر شد به قیمت قبلی حساب می کنیم
207tu3 : سلام 13فاکتور امروز پلاک
اسفند : موقع ثبت نام در سامانه ایران خودرو در پروفایلتان شماره شبا وارد کردی با همان کارتت واریز کنی بهتره من مورد دیگری امتحان نکردم یعنی با کارت دیگری خودم واریز نکردم
جواب به ساینا : ساینا دوگانه پیش فروش هیچ وقت قضاوت نکن از کجا میدونی حسام سابق هست چرا الکی صحبت میکنی چه معلوم که خود پرهامی ، گردن خودت