فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

اتومبیل‌های الکتریکی آینده صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهند و تاکنون اروپاییان به‌خوبی از آن‌ها استقبال کرده‌اند. با این حال فروش خودروهای الکتریکی در قاره سبز خوش‌بینانه نیست. فاصله بین شهرها در اروپای غربی کم است و هزاران جایگاه شارژ در نقاط مختلف کشورهای پیشرفته اروپایی قرار دارد، اما هنوز مشتریان تمایل زیادی به خرید خودروهای الکتریکی ندارند. به‌نظر می‌رسد علت اصلی این عدم تمایل، نگرانی از طول عمر باتری خودروهای برقی است.

نخستین خودروهای برقی تولید انبوه در میانه دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم میلادی ظاهر شدند. این خودروها اکنون به میانه عمر خود رسیده‌اند، زمانی که به تعویض کامل پکیج باتری‌ها نیاز دارند. بنابر اظهارات شرکت‌های کارشناسی خودرو در بریتانیا، طول عمر باتری در اکثر خودروهای الکتریکی هشت سال است و بسیاری از آن‌ها حتی زودتر از هشت سال با مشکل پایان دوره عمر پکیج باتری‌ها روبه‌رو می‌شوند.

طول عمر باتری کمتر از 70 درصد = مرگ!

خرید پکیج باتری همواره قیمت گزافی برای مصرف‌کنندگان دارد و به همین دلیل اکثر خودروهای الکتریکی موجود در اروپا تحت قالب ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کنند. بنابر تخمین‌های مؤسسه Silver Power Systems، ده درصد تغییر در سلامت باتری به‌معنای ایجاد تحولات عمده در وضعیت ناوگان است. بنابر اطلاعات دریافتی از برنامه‌های پایش سلامت باتری خودرو، کاهش میزان ذخیره انرژی به 80 درصد نشان‌دهنده پایان دوره طول عمر باتری است. بنابراین هنگامی که خودروهای فعال در یک ناوگان 10 درصد انرژی قابل ذخیره‌سازی خود را از دست بدهند، باتری آن‌ها به نیمه عمر خود رسیده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

با این حال بنابر گفته‌های «لیام میفسود»، کارشناس مؤسسه SPS طول عمر باتری به میزان و نحوه استفاده فرد از خودرو ارتباط دارد. خودروهای شخصی برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده کاربران هستند و بنابراین فرد، ذخیره‌سازی 80 درصدی را به‌عنوان پایان عمر باتری در نظر نمی‌گیرد. اگر مشتریان شخصی از خودروی برقی خود برای رانندگی در مسافت‌های طولانی استفاده نکنند، ظرفیت ذخیره انرژی 80 درصدی برای آن‌ها کافی خواهد بود. با این حال هنگامی که ظرفیت ذخیره‌سازی باتری به 70 درصد کاهش می‌یابد، روند تحلیل آن به شکل چشم‌گیری سرعت می‌گیرد و طی مدت کوتاهی باتری قابلیت اصلی خود را از دست خواهد داد.

مؤسسه SPS در طول دوره تحقیق خود، طول عمر باتری را در 6300 خودرو برقی از 24 مدل مختلف بررسی کرده است. برخی از این خودروها در ناوگان‌های تجاری فعالیت داشتند، در حالی که سایر آن‌ها به‌صورت خودرو شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بررسی موردی خودروهای الکتریکی کارکرده

بنابر تحلیل‌های این مؤسسه، میزان تخریب باتری در دوره زمانی شش‌و‌نیم‌ساله 13.5 درصد است. با این حال برخی خودروها وضعیت بدتری دارند. برای مثال یک بی ام و i3 مدل 2017 در طول سه سال 16 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده است. در نمونه‌ای دیگر، یک نیسان لیف مدل 2014 طی شش سال 23 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. تسلا مدل S نسخه 2015 نیز با 10 درصد کاهش طول عمر باتری در بازه زمانی شش‌ساله مواجه شده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

وب‌سایت بریتانیایی اتوکار نتایج این تحقیق را با داده‌های بازار در بخش خودروهای کارکرده الکتریکی مقایسه کرد. برای مثال یک نیسان لیف مدل 2012 با کارکرد 102000 مایل (163 هزار کیلومتر)، چهار درجه از 12 درجه ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. این مسئله به این معنی است که پکیج باتری‌های این خودرو 30 درصد از قابلیت ذخیره‌سازی خود را از دست داده‌اند. برد واقعی رانندگی این خودرو در این شرایط به 50 مایل (80 کیلومتر) کاهش یافته بود که رقم ناچیزی برای استفاده روزمره از یک خودرو محسوب می‌شود و عملاً کارایی لازم را ندارد، مگر آنکه استفاده شما در حد خریدهای محلی باشد!

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : ثبت نام ۲۷شهریور تکمیل وجه دی ماه اس ۵ هنوز هم فاکتور نشده بی درو پیکر تر از این شرکت وجود نداره حتی خودشونم نمیدونن چرا تحویل نمیدن هر روز یه دروغ جدید میگن
قادری : سلام ما میخوایم bac ثبت نام کنیم الان که نظرات و تاخیرات تحویل خوندیم وحشت کردیم قرض بگیریم و نقدی تهیه کنیم . صحت داره این همه نظر منفی و پیگیری بی نتیجه!؟
احسان چکنه تی هشت : تی هشت ثبت نام کردم 18بهمن چهارصد دو ولی هنوز رو تکمیل وجه مونده کسی خبر نداره کی فاکتور میشه
اتفاقا : اتفاقا اگر یکی از کابین همین دولت بشه اتفاقی نمیفته برای برنامه ها ...
منصف : تارا v4lx فروش فوری ۹۰ روزه تاریخ تحویل اول اردیبهشت حالا سه بار تاریخ آماده به فاکتور عوض شده بود و سه تا تفاوت ها رو واریز کرده بودم که دیروز دوباره آماده به فاکتور تغییر کرد شاید می خواد فاکتور بشه الله اعلم
محمد : مبارک باشه زمان تحویل در قرار داد را میفرمایید
فریا : سلام . بسلامتی موعد تحویلتون کی بود؟
ابوذر : منظور ایران خودرو اینه که تا ۱۷ خرداد فرصت فاکتور شدن دارند
لینچان : سلام. نگران نباشید اسفندی ها به امید خدا تا دوشنبه دعوت نامه هامون بیاد
شایان تارا v4 lx : من فردا تحویل میگیرم بالاخره ماشین ایرانیه بنز که نیست سرعت بالا میخوای باید دناتوربو بگیری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساندرو : رمضان پور شوبی سرچ کنید
احسان : سلام معنی این بخشنامه ها چیه اصلا من الویت زمستانم بخشنامه ام چی هست میشه اگه دوست عزیزی اطلاع داره بگه ممنون میشم
عباس نوروزی کوییک جی ایکس ال 18 اسفند ماه : ما هم 18اسفند هستیم هنوز فاکتور نشده
محمد تبدیلی : دوستان من تبدیل پنج اردیبهشت زدم.. تکمیل وجه 13دی بودم تحویل 30بهمن.... ماشینم 27فاکتور شده یکم پلاک الان روی صدور اسناد میچرخه.....کی تحویل میدن...!؟؟؟؟...خسته شدیم از چشم انتظاری....
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو من قبلا هم پیام دادم من پارس سفارشی هستم که تولیدش متوقف شده یکبار قبل عید برام فراخوان سورن اومد قبول نکردم بیا. هم فراخوان پارس elxو سورن اومد تو اردیبهشت که والا نتونستم پولش جور کنم حداقل اگه پارس ساده بود میشد یکاریش کرد زنگ زدم ایران خودرو گفت الویت نسوخته ولی معلوم نیست فراخوان مجدد کی بیاد وچه ماشینی خواستم ببینم شما چیزی می‌دونی تکلیف من چی
207 سقف فلز 20دی تکمیل وجه تحوبل 29 اسفند : دوستان اونایی که تحویل فروردبن ویا اردیبهست هستن اعصاب خودشون روخراب نکنن حالا حالا ها ننیدن ما اسفند بودیم ندادن
207 سقف فلز 20دی تکمیل وجه تحوبل 29 اسفند : کلا 16نفر هیتیم که از دی ماه موندیم آخه دلیش چیه پدرمارو درآورون خدا نیست ونابودشون کنه
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو من قبلا هم پیام دادم من الویتم پارس سفارشی بود که تولید متوقف شده یکبار برام پیامک سورن قبل عید اومده قبول نکردم یکبار هم تو اردیبهشت برام فراخوان پارس elx سورن اومد پولم نرسید تکمیل وجه کنم زنگ زدم ایران‌خودرو گفتم الویتم نمیسوزه ولی معلوم نیست کی وچه ماشینی فراخوان برام میاد شما خبر نداری چی میشه
سورن موتور جدید : الله اعلم 😎
مازنی ریکا : بهمن ماهی ها فردا صب شرکت رو پاره کنین یک ضرررب زنگ بزنین اسیرشون کنین تا فاکتور کننن فقط زنگ بزنین نفری 4 بار زنگ بزنین خبر از فاکتور بگیرین تا پیگیر بشن تنهای وحشی محمودآباد