آشنایی با ستاره های ایمنی خودرو

به جهت آزمایش و بررسی ایمنی خودروها دو مجموعه بسیار معتبر در دنیا به نام های NHTSA  و EURO-NCAP تست های ایمنی مربوط به خودرو را با سخت گیری های خاصی انجام می دهند که در زیر شما می توانید هم با نحوه آزمایش گیری و هم با تفاوتهای آن ها آشنا شوید. تقریباً همه با سطوح مختلف ایمنی خودروها آشنایی کافی دارند. امروزه خودروها برای دریافت استاندارد ایمنی باید یک آزمون استاندارد جاده ای را که از 6 مرحله تشکیل شده است، پشت سر بگذارند. در این آزمون، میزان امنیت خودروها سنجیده می شود و از 1 تا 5 ستاره به آن ها تخصیص می یابد. نتایج این آزمون در اختیار سازمان بیمه امنیت جاده ای قرار گرفته و خودروها از لحاظ میزان امنیت به بخش های عالی، خوب، متوسط، و ضعیف تقسیم بندی می شوند. در ادامه به بررسی مراحل مختلف این آزمون می پردازیم.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله اول: تست استحکام (برخورد از روبرو)

این آزمون اولین بار در سال 1968 تدوین و اجرایی شده است، اما تاکنون تغییرات زیادی داشته است. در این آزمون، قسمت جلوی اتومبیل که در آن آدمک هایی بدون کمربند تعبیه شده است، با سرعت 48 کیلومتر بر ساعت به طور کامل به دیواری برخورد می کند. درحالی که در استاندارد EURO NCAP از آدمک های مجهز به کمربند ایمنی استفاده می شود و سرعت برخورد خودرو با دیوار 56 کیلومتر بر ساعت است.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله دوم: تست استحکام (برخورد از گوشه جلو - 25%)

در این آزمون خودرو از روبرو با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت به مانعی برخورد می کند که 25% از گوشه جلوی خودرو را دربر گرفته است. از آن جا که در این ناحیه، سیستم تعلیق وجود دارد، خودرو آسیب زیادی نمی بیند. در آزمون هایی که در گذشته انجام می شد، سرنشینان به طرف کیسه هوا پرتاب نمی شدند و در نتیجه خودروها نمره خوبی را کسب نمی کردند. ازاین رو، جهت بهبود امنیت خودروها، ساختار این ناحیه را بیش تر تقویت کردند و کیسه های هوا علاوه بر جلو، در بخش های جانبی نیز به کار گرفته شدند.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله سوم: تست استحکام (برخورد از گوشه جلو - 40%)

در این مرحله، خودرو با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت به مانعی برخورد می کند که 40% از گوشه جلوی خودرو را دربر گرفته است. قبل از برخورد خودرو با مانع، این بخش را با آلومینیوم انعطاف پذیر می پوشانند تا نحوه برخورد و تغییر شکل بدنه، بر روی آن شبیه سازی شود. وقتی این آزمون در سال 1995 انجام شد، بیش تر خودروها نمره خوبی نگرفتند. ازاین رو، از آن سال ها به بعد، شرکت های خودروسازی تصمیم گرفتند تا با تقویت بدنه و قرار دادن دو ضربه گیر در محفظه موتور، این مشکل را تا حد امکان برطرف کنند.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، روند عملی اجرای مراحل دوم و سوم این آزمون استاندارد را بر روی خودروی هیوندای سوناتا 2012 ببینید.

/uploads/Standard.flv

 

مرحله چهارم: تست استحکام (برخورد جانبی)

در این آزمون، خودرو از کنار با سرعت 57 کیلومتر بر ساعت و با زاویه 60 درجه به خودروی دیگری برخورد می کند (این برخورد در استاندارد EURO NCAP با سرعت 62 کیلومتر بر ساعت انجام می شود). از سال 2003 تاکنون، خودروها نمره خوبی در این آزمون کسب کرده اند. این نشان می دهد که ساختار جانبی آن ها مستحکم است و از کیسه هوای جانبی و پرده ای در داخل خودروها استفاده شده است.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله پنجم: تست استحکام (سقف خودرو)

در این آزمون، گوشه سقف خودرو توسط یک سطح صاف فشرده می شود. اگرچه نیروی این فشار تقریباً سه برابر وزن خودروست، اما سقف خودرو چند سانتی متر بیش تر فرو نمی رود. این آزمون در مورد خودروهای سنگین، با فشاری معادل 15 برابر وزن خود انجام می شود. البته میزان فرو رفتن سقف می تواند بیش تر باشد، به شرطی که فاصله بین سر مسافران تا سقف خودرو از 23 سانتی متر بیش تر نشود. در پایان خاطر نشان می شود که نمره خودرو در صورتی که مقاومت سقف آن در برابر نیرویی معادل 2.5 برابر وزن خود به پایین، کم تر باشد، ضعیف است.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله ششم: تست عدم نشت بنزین

هدف از انجام این آزمون این است که در هنگام تصادفات، سوخت خودرو به بیرون نشت پیدا نکند. در این آزمون، خودرو که باک آن تقریباً پر است، از عقب با سرعت 48 کیلومتر در ساعت به یک مانع متحرک به وزن در حدود 1800 کیلوگرم برخورد می کند. در این برخورد نباید حتی یک قطره سوخت از هیچ قسمتی از خودرو به بیرون نشت کند. این آزمون در مورد خودروهای الکتریکی جهت تست عدم نشت مایع الکترولیت نیز انجام می شود. به خاطر داشته باشید که امروزه طراحی خودروها به گونه ای است که ضربات را از نواحی مختلف جذب می کنند و به ندرت چنین مشکلاتی به وجود می آید. 

شاید برای شما جالب باشد که برخی از تست های ایمنی خودروهای مورد استفاده در ایران را دیده و نظر خود را  در مورد خودروهائی که ما همه روزه از آنها استفاده میکنیم بدهید. پژو 206، زانتیا، دوو  ماتیز، پروتون، پژو 407، رنو مگان، سوناتا،  سانتافه، سورنتو، نیسان قشقایی، لکسوسIS و غیره .


منابع

caranddriver

برچسب : استاندارد , ایمنی , EURO NCAP , تست , آزمون , استحکام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

15 نظر

مصطفی
0

با سلام و خسته نباشید
مطالبتون جالب و آموزنده بود اما در بحث ترجمه ای که از سایت منبع انجام داده بودید در چند مورد نواقص و ایراداتی داشت که اگر برطرف بشه بسیار عالی خواهد بود.
قصد داشتم این پیام رو به طور خصوصی برای نویسنده ارسال کنم متاسفانه لینک ارتباطیش رو پیدا نکردم. به هر حال ممنون از زحماتتون.
17:24  1394/08/10
پاسخ دادن
پیمان
0

سلام اگر پیشنهادی برای ارتقای ایمنی خودرو داشته باشیم جایزه ای به آن تعلق میگیره؟
و این پیشنهاد را باید برای چه موسسه یا مرکزی ارسال کنیم
22:28  1394/06/08
پاسخ دادن
مژگان
1

میشه استاندارد خودرو الکتریکی هم بزارید ممنون میشم......
20:26  1392/08/18
پاسخ دادن
amir hossein
3

کاشکی فوق ضعیف رو برای پراید هم می ذاشتن!!
18:50  1392/02/13
پاسخ دادن
شهبازی
1

سایت جالبی اطلاعات خوبی به ما میده به دوستان توصیه میکنم باردید کنند.
22:39  1391/12/10
پاسخ دادن
آدریان
1

مرسی اطلاعات مفید و جالبی بود موفق باشید .
11:54  1391/11/25
پاسخ دادن
عارف
4

ممنونم از اطلاعات مفیدتون
18:07  1391/11/20
پاسخ دادن
1Car
3

Re:آرام جناب آرام، متاسفانه اطلاعاتی در این مورد در دست نیست.
13:19  1391/11/20
پاسخ دادن
آرام
2

ممنون از مطالب جالبتون، اگه امکانش هست در مورد تست ایمنی که ایران خودرو بر روی سمند و سایپا برای تبیا انجام داده در صورت امکان توضیح بدید
13:16  1391/11/20
پاسخ دادن
گویبان
4

الان کدوم ماشین ساخت داخل ایر بگ جانبی داره آخه؟؟
22:29  1391/11/19
پاسخ دادن
1Car
3

Re:RLF به‎زودی صفحه مورد نظر در سایت فعال می‎شود، ولی در حال حاضر کلیه سایتهایی که قیمت خودرو اعلام می‎کنند به دستور "کار‎گروه مصادیق محتوای رایانه‎ای" و برای مبارزه با بی‎ثباتی بازار خودرو از اعلام قیمت منع شده‎اند.
16:41  1391/11/19
پاسخ دادن
RLF
2

اگه داخل صفحه اصلی قیمت خودروها رو بزنید خوب میشود
16:09  1391/11/19
پاسخ دادن
هومن
4

تفاوت زانتیا رو با دوو ماتیز و دقت کردین خیلی جالبه !!!!!!!!! ممنون
15:31  1391/11/19
پاسخ دادن
sky.boy
4

ممنون خیلی عالی بود.ایمنی مهمترین عامل خرید خودرو
15:02  1391/11/19
پاسخ دادن
هیمن
14

کاش پرایدم میزاشتید یه کم روحمون شاد میشد
14:54  1391/11/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میثم : سلام خدمت دوستان عزیز، لطفا اگه کسی اطلاع داره راهنماییم کنه، بعد از واریز وجه باید چیکار کنم؟ بیا برم نمایندگی قرارداد بگیرم؟ یا باید صبر کنم تا موعد تحویل که بشه دوباره برام پیامک تکمیل وجه بیاد؟
امید : داداش داخلی ۶ رو باید بگیری واسه ارتباط با کارسناسشون
کسریs5 : چه تاریخی ثبت نام کردید؟
ساینا دوگانه : اینکه به اسفندی ها دوگانه را تحویل خواهند داد قطعی هست ولی کمی تحمل . بعد چهار پنج خرداد دعوتنامه با همون مبلغ قبلی میاد . همونطور که به بهمنی ها پیشهاد ماشین های ۸۵ گاته را دادند و نپذیرفتند ودعوتنامه دوگانه براشون ارسال شد فقط بیست روزی صبور باشید
4j : من جک جی فور نوشتم فروردین اونم تحویل نمیدن ب موقع؟گفتن 60 روزه
تارا v1 پلاس : فکر نکنم تا اعلام قیمت جدید کارخانه ایرانخودرو بصورت انبوه خودرو فاکتور کند چون برای افزایش قیمت کارخانه کمبود خودرودر بازار و به تبع افزایش قیمت بازار زمیه خوبی فراهم میاره. قضیه پارس متفاوت هست که دارند فاکتور میکنند چند ماه تاخیر داره و با افزایش زیاد فاکتور میشه و گرنه فاکتور بقیه خودروها بصورت قطره چکانی است
رضا : در جواب مسعود الان شما این همه هیت دادی ب اطلس فرق ظاهری ۲۰۷ با ۲۰۶ دقیقا چیه؟ 🤣 ۲۰۷ ام ۴۰۰ میلیون بیشتر نمی ارزه با توحه ب قیمتاا کارخونه 🤣 اخه ۹۰۰ میلیون ۸۰۰ میلیون داره معامله میشه بازار آزاد بدنه پلاستیک بیشتر مقاومت داره تا ۲۰۷🤣 ۴۰۵ با پارس سورن سمند رانا تارا خیلیییییییییییی فرق دارن 🤣لابد
جک اس فایو ۲۴ مهر : اونوقت اگه کسی ۲۰۰ تومن نداشته باشه باید چیکار کنه؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میثم : دوست عزیز چه رنگی ؟
زری : سلام کدام موتور؟
دلتنگ پرهام : من شنیدم تولید روزانه ساینا کاشان 1800 دستگاه هست چطور شما میگی تا اوسط خرداد دعوتنامه اسفند طول میکشه؟
رضا : تهران پیام میاد
عظیمی : اینجا شهر بازی هم داره بچهات هم میتونی بیاری
پناهی : ما هم بهش پیشنهاد مقام دادیم
رضا دوگانه : ساینا اسفند خوزستان راه دوره خودشون میارن
ارسین : من پنجم تکمیل وجه کردم دیروز پارس اومده نمایندگی
پرهام : خیلی طول بکشه تا اواسط خرداد میاد
پارس سفارشی : بیمه بدنه جدا باید کنیم یا خودش بیمه بدنه داره