نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

فولکس‌واگن هفتهٔ گذشته فیس‌لیفت کراس‌اوور اطلس را معرفی کرد که از جهتی اتفاق مهمی را به همراه داشت: حذف پیشرانهٔ VR6. موتورهای VR6 که ابداع فولکس‌واگن بودند و فقط توسط این شرکت تولید می‌شدند، حالا از بازار آمریکای شمالی هم به‌طور کامل حذف شده‌اند و فقط در چین ارائه می‌شوند. این یعنی اگر فولکس‌واگن به ساخت موتورهای VR6 پایان دهد، این پیشرانه‌های منحصربه‌فرد رسماً منقرض خواهند شد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم ببینیم چه پیشرانه‌های منحصربه‌فرد دیگری در جهان وجود دارند که فقط توسط یک خودروساز تولید می‌شوند.

آئودی: پنج سیلندر خطی

موتور پنج سیلندر آئودی

موتور پنج سیلندر خطی زمانی ترکیب نسبتاً متداولی بود یا لااقل از امروز متداول‌تر بود اما در حال حاضر فقط آئودی همچنان این نوع پیشرانه را ارائه می‌کند. موتور پنج سیلندر آئودی که از طریق مسابقات رالی مشهور شد، از میراثی غنی برخوردار بوده و جوایز متعددی کسب کرده است. موتورهای پنج سیلندر خطی صدای بسیار منحصربه‌فردی دارند که شبیه V10 است و گشتاور زیادی تولید می‌کنند که به نرمی ارائه می‌شود. آئودی در حال حاضر موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر خود را فقط در مدل‌های RS3، TT RS و RS Q3 ارائه می‌کند درحالی‌که این پیشرانه در سینهٔ کوپرا فورمنتور هم قرار گرفته است. بااین‌حال، این موتور دوست‌داشتنی به پایان عمر خود نزدیک شده است زیرا با برنامه‌های آئودی برای الکتریکی شدن در دههٔ آینده، به‌زودی باید با موتور پنج سیلندر خداحافظی کنیم.

بنتلی: W12

موتور W12 بنتلی

در دنیای خودروهای فوق لوکس، خریداران ممکن است موتور V12 را بسیار متداول‌تر بدانند اما بنتلی این نوع موتور را با ترکیب دیگری ارائه می‌کند. پیشرانهٔ W12 با ارائهٔ قدرت فوق‌العاده نرم و صدای دوست‌داشتنی، سال‌ها است که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات این برند بریتانیایی بوده است. این موتور هم‌اکنون در همهٔ محصولات بنتلی ارائه می‌شود اما جذاب‌ترین عملکرد آن را می‌توان در مدل‌های کانتیننتال GT اسپید و فلاینگ اسپور دید. مثل اکثر پیشرانه‌های حجیم، W12 بنتلی هم دیگر عمر زیادی نخواهد داشت و انتظار می‌رود مدل تولید محدود بتور آخرین محصول جدید بنتلی باشد که با این موتور ارائه می‌شود. برند فوق لوکس گروه فولکس‌واگن در حال سرمایه‌گذاری روی هیبریداسیون است و درنهایت به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد.

بوگاتی: W16

موتور W16 بوگاتی

تقریباً برای کل جهان خودرو، دوازده سیلندر حد نهایی ساخت پیشرانه محسوب می‌شود اما بوگاتی استثنای جهان خودرو است و از شکستن محدودیت‌ها و تعیین استانداردهای جدید لذت می‌برد. به همین دلیل، وقتی این برند توسط گروه فولکس‌واگن احیا شد، یک نیروگاه ۸ لیتری شانزده سیلندر با چهار توربوشارژر توسعه داد. در طول دو دههٔ گذشته، قدرت این موتور از ۱۰۰۰ اسب بخار در ویرون به ۱۶۰۰ اسب بخار در شیرون سوپراسپرت افزایش پیدا کرده است. موتور W16 بوگاتی که در دو مدل اصلی و تعداد بی‌شماری مدل‌های خاص و تولید محدود استفاده شده است، واقعاً با تمام موتورهای تاریخ غیرقابل مقایسه است و شاید این همان دلیلی باشد که مرگ قریب‌الوقوع آن را بسیار غم‌انگیزتر می‌کند. بوگاتی میسترال که سال گذشته معرفی شد، آخرین مدلی است که از موتور W16 استفاده می‌کند زیرا جانشین شیرون به پیشرانهٔ هیبریدی جدیدی مجهز خواهد بود.

مزدا: وانکل روتاری

موتور وانکل مزدا

از یک دهه پیش که تولید مدل RX8 خاتمه یافت، مزدا دیگر خودرویی تولید نمی‌کند که در آن موتور وانکل یا روتاری چرخ‌ها را به حرکت درآورد ولی ماه گذشته، نسخهٔ جدیدی از کراس‌اوور MX-30 با موتور وانکل به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ برد معرفی شد. این کار کراس‌اوور مزدا را به خودرویی پلاگین‌هیبریدی با برد کلی ۶۵۰ کیلومتر تبدیل کرده است. پیشرانهٔ وانکل موردبحث یک موتور کاملاً جدید تک روتوری با تزریق مستقیم سوخت و حجم تنها ۰.۸۳ لیتر است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته مدیران مزدا هنوز هم رؤیای ساخت یک خودروی اسپرت جدید با موتور وانکل را در سر دارند و ثبت تجاری این طرح نشان می‌دهد که توسعهٔ آن در حال انجام است اما برای طرفداران موتور وانکل، تولید همان MX-30 R-EV هم خبر خوبی خواهد بود.

فیات: دو سیلندر

موتور دو سیلندر فیات

پیشرانه‌های دو سیلندر در موتورسیکلت‌ها بسیار متداول هستند اما در خودروها موتورهای کمیابی به شمار می‌روند. درواقع، موتورهای دو سیلندر هم‌اکنون آن‌قدر نادر شده‌اند که فقط فیات هنوز از آن‌ها استفاده می‌کند. پیشرانهٔ دو سیلندر فیات قبلاً در محصولات دیگر برندهای متعلق به این خودروساز ایتالیایی مثل آلفارومئو میتو هم ارائه می‌شد اما هم‌اکنون فقط در فیات ۵۰۰ و پاندا استفاده می‌شود. فیات این موتور کوچک را TwinAir نامیده است و آن را در نسخه‌های ۱ لیتری تنفس طبیعی با ۶۰ اسب بخار قدرت و ۰.۹ لیتری توربو با ۱۰۵ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند. با الکتریکی شدن فیات ۵۰۰، این موتور دو سیلندر هم احتمالاً از بین خواهد رفت اما کسانی که فرصت رانندگی با TwinAir را داشته‌اند صدای بی‌نظیر آن را به یاد خواهند آورد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های درون‌سوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی S3 : ثبت نام آبان تمام مراحل انجام شده مدارک یک ماهه رسیده ماشین خبری نیست
تارا v4 lx : یک هفته دیگه از نمایندگی زنگ میزنن بیاید خودرو تون رو تحویل بگیرید
پیش فروش تارا : بله پارس تبدیل به تارا تحویل ۱۲تیر بود که شده ۳۱ تیر
تارا v1p : مبارک باشه . چه رنگی ؟
S5-shahrivar : کسی هست که خرید نقدی برای شهریور و مهرماه پارسال باشه که ماشین تحویل گرفته یا شاسی شده باشه ؟ ه من ندیدم کسی نقدی بوده مربوط به شهریور و مهرماه که شاسی شده باشه ظاهراً فعلا فقط اقساطی ها دارن شاسی میشن لطفا اگر با این شرایط بودید و شاسی شده یا تحویل لطفا اعلام بفرمایید
J4 : دوستان میگن j4 ها کمتر تاخیر دارن و زودتر تحویل میدن کسی این چند روزه تغییر یا تحویل داشته؟
تورج : چه رنگ بودی دوست عزیز؟ من نقره‌ای تیتانیومم فاکتور نشده فعلا
وحید : آقا محسن، برو اینستا، صفحه ی havale.yab، اونجا، هر چی فاکتور میشه، به روز می زنه، اونجا باشی، خودت متوجه میشی دعوتنامه ی چه ماشینی اومده چه ماشینی فاکتور شده
j7 : چطور ما شهریوریم هنوز ندادن اونوقت ابان دادن
S5مهر : من ثبت نامی ۲۰ مهرم فاکتور شدم دیروز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شایان بهاری : 11677051 فاکتور گردید .
حمید هایما اس5 : سلام دوست عزیز بر چه مبنایی میفرمایید 60میلیون کم کردن؟از کجا باید پیگیری کنیم
ایکس 33 اتومات اسماعیل : مبارک باشه قسمت ما هم بشه
احد دوگانه دی : از بهمن هیشکی فاکتور نشده دروغ میگن
207 اتوماتیک سقف فلز تحویل 30 دی : منم مشکی ام 24 اذر تکمیل وجه ولی خبری نیس!!!
رانا تبدیل به تی یو 3 : 13 دی تکمیل وجه کردم 5 اردیبهشت تبدیل زدم هنوز فاکتور نشدم
مهرانs5 : آخه این چه وضعیه ، برج 11 پارسال کجا الان کجا !!!!!! سه ماه تاخیر ، رفتم نمایندگی از من فروش نقدی فوری که 993میلیون تومان برج 8 پارسال یکجا پرداخت کردم حدود. 60 میلیون تومان از جریمه تاخیر برداشتن . از تحویل و فاکتور ماشین هم هییییییچ خبری نیست
رضا شیراز کارگر ایران خودرو : جلسه ای که برگزار شد بین تعزیرات و ایران خودرو به این نتیجه اعلام شد :1 در صورت اثبات احتکار و دپو خودرو پارس که مشخص شده در اولویت اول زمستان تنها به 200 نفر با قیمت قبل واگذار شده این افراد خود کارکنان ایران خودرو و افرادی بودن که ریاست جمهوری کد ملی داده بودند خودرو پارس به تمام اولویت های زمستان دپو بوده و شرکت کم کاری نموده است 2 ایران خودرو با طرح تبدیل در اواخر زمستان و پیام عدم قطعیت تولید پارس متقاضیان را گمراه نموده که تعداد زیادی تبدیل زده و تعداد دیگر هم بعد از عید تبدیل زده و تعداد دیگر پارس را انتخاب کرده 3 نتیجه : بموجب این فریب و احتکار و عدم تحویل بموقع ایران خودرو به منظور دلجویی میبایست 60 میلیون بابت خسارت به تمام متقاضیان پارس و تبدیل به سورن زمستان عودت دهد خودم هم قبلاً گفتم کارکنان ایران خودرو نیستم بازرس ارگان دیگه ای هستیم
ن : سلام دوستانی که ماشین تحویل گرفتن میشه بگین این فرم سخا که میگن همون تایید ادرسه ؟اخه تو پیامک نوشته فرم احراز سکونت و راهور اون راهور دیگه کدومه؟
اسفند : بهمن ماهی فاکتور شروع شده