نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

فولکس‌واگن هفتهٔ گذشته فیس‌لیفت کراس‌اوور اطلس را معرفی کرد که از جهتی اتفاق مهمی را به همراه داشت: حذف پیشرانهٔ VR6. موتورهای VR6 که ابداع فولکس‌واگن بودند و فقط توسط این شرکت تولید می‌شدند، حالا از بازار آمریکای شمالی هم به‌طور کامل حذف شده‌اند و فقط در چین ارائه می‌شوند. این یعنی اگر فولکس‌واگن به ساخت موتورهای VR6 پایان دهد، این پیشرانه‌های منحصربه‌فرد رسماً منقرض خواهند شد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم ببینیم چه پیشرانه‌های منحصربه‌فرد دیگری در جهان وجود دارند که فقط توسط یک خودروساز تولید می‌شوند.

آئودی: پنج سیلندر خطی

موتور پنج سیلندر آئودی

موتور پنج سیلندر خطی زمانی ترکیب نسبتاً متداولی بود یا لااقل از امروز متداول‌تر بود اما در حال حاضر فقط آئودی همچنان این نوع پیشرانه را ارائه می‌کند. موتور پنج سیلندر آئودی که از طریق مسابقات رالی مشهور شد، از میراثی غنی برخوردار بوده و جوایز متعددی کسب کرده است. موتورهای پنج سیلندر خطی صدای بسیار منحصربه‌فردی دارند که شبیه V10 است و گشتاور زیادی تولید می‌کنند که به نرمی ارائه می‌شود. آئودی در حال حاضر موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر خود را فقط در مدل‌های RS3، TT RS و RS Q3 ارائه می‌کند درحالی‌که این پیشرانه در سینهٔ کوپرا فورمنتور هم قرار گرفته است. بااین‌حال، این موتور دوست‌داشتنی به پایان عمر خود نزدیک شده است زیرا با برنامه‌های آئودی برای الکتریکی شدن در دههٔ آینده، به‌زودی باید با موتور پنج سیلندر خداحافظی کنیم.

بنتلی: W12

موتور W12 بنتلی

در دنیای خودروهای فوق لوکس، خریداران ممکن است موتور V12 را بسیار متداول‌تر بدانند اما بنتلی این نوع موتور را با ترکیب دیگری ارائه می‌کند. پیشرانهٔ W12 با ارائهٔ قدرت فوق‌العاده نرم و صدای دوست‌داشتنی، سال‌ها است که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات این برند بریتانیایی بوده است. این موتور هم‌اکنون در همهٔ محصولات بنتلی ارائه می‌شود اما جذاب‌ترین عملکرد آن را می‌توان در مدل‌های کانتیننتال GT اسپید و فلاینگ اسپور دید. مثل اکثر پیشرانه‌های حجیم، W12 بنتلی هم دیگر عمر زیادی نخواهد داشت و انتظار می‌رود مدل تولید محدود بتور آخرین محصول جدید بنتلی باشد که با این موتور ارائه می‌شود. برند فوق لوکس گروه فولکس‌واگن در حال سرمایه‌گذاری روی هیبریداسیون است و درنهایت به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد.

بوگاتی: W16

موتور W16 بوگاتی

تقریباً برای کل جهان خودرو، دوازده سیلندر حد نهایی ساخت پیشرانه محسوب می‌شود اما بوگاتی استثنای جهان خودرو است و از شکستن محدودیت‌ها و تعیین استانداردهای جدید لذت می‌برد. به همین دلیل، وقتی این برند توسط گروه فولکس‌واگن احیا شد، یک نیروگاه ۸ لیتری شانزده سیلندر با چهار توربوشارژر توسعه داد. در طول دو دههٔ گذشته، قدرت این موتور از ۱۰۰۰ اسب بخار در ویرون به ۱۶۰۰ اسب بخار در شیرون سوپراسپرت افزایش پیدا کرده است. موتور W16 بوگاتی که در دو مدل اصلی و تعداد بی‌شماری مدل‌های خاص و تولید محدود استفاده شده است، واقعاً با تمام موتورهای تاریخ غیرقابل مقایسه است و شاید این همان دلیلی باشد که مرگ قریب‌الوقوع آن را بسیار غم‌انگیزتر می‌کند. بوگاتی میسترال که سال گذشته معرفی شد، آخرین مدلی است که از موتور W16 استفاده می‌کند زیرا جانشین شیرون به پیشرانهٔ هیبریدی جدیدی مجهز خواهد بود.

مزدا: وانکل روتاری

موتور وانکل مزدا

از یک دهه پیش که تولید مدل RX8 خاتمه یافت، مزدا دیگر خودرویی تولید نمی‌کند که در آن موتور وانکل یا روتاری چرخ‌ها را به حرکت درآورد ولی ماه گذشته، نسخهٔ جدیدی از کراس‌اوور MX-30 با موتور وانکل به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ برد معرفی شد. این کار کراس‌اوور مزدا را به خودرویی پلاگین‌هیبریدی با برد کلی ۶۵۰ کیلومتر تبدیل کرده است. پیشرانهٔ وانکل موردبحث یک موتور کاملاً جدید تک روتوری با تزریق مستقیم سوخت و حجم تنها ۰.۸۳ لیتر است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته مدیران مزدا هنوز هم رؤیای ساخت یک خودروی اسپرت جدید با موتور وانکل را در سر دارند و ثبت تجاری این طرح نشان می‌دهد که توسعهٔ آن در حال انجام است اما برای طرفداران موتور وانکل، تولید همان MX-30 R-EV هم خبر خوبی خواهد بود.

فیات: دو سیلندر

موتور دو سیلندر فیات

پیشرانه‌های دو سیلندر در موتورسیکلت‌ها بسیار متداول هستند اما در خودروها موتورهای کمیابی به شمار می‌روند. درواقع، موتورهای دو سیلندر هم‌اکنون آن‌قدر نادر شده‌اند که فقط فیات هنوز از آن‌ها استفاده می‌کند. پیشرانهٔ دو سیلندر فیات قبلاً در محصولات دیگر برندهای متعلق به این خودروساز ایتالیایی مثل آلفارومئو میتو هم ارائه می‌شد اما هم‌اکنون فقط در فیات ۵۰۰ و پاندا استفاده می‌شود. فیات این موتور کوچک را TwinAir نامیده است و آن را در نسخه‌های ۱ لیتری تنفس طبیعی با ۶۰ اسب بخار قدرت و ۰.۹ لیتری توربو با ۱۰۵ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند. با الکتریکی شدن فیات ۵۰۰، این موتور دو سیلندر هم احتمالاً از بین خواهد رفت اما کسانی که فرصت رانندگی با TwinAir را داشته‌اند صدای بی‌نظیر آن را به یاد خواهند آورد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های درون‌سوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان cvt : سلام تکمیل وجه دوم آذر بود تا امروز که خبری از فاکتور و پلاک نشد رفتم داخل سایت که بزنم تحویل حضوری و برم پارکینگ سایپا تحویل بگیرم شاید زودتر بشه پیام میده که خودرو شما در حال بار گیری به نمایندگی شهر مربوطه است یک اس ام اس هم اومده که مابهالتفاوت بیمه رو واریز کن من که هنوز ماشینی ندیدم که مابهالتفاوت بیمه رو واریز کنم
قلی : نخرید اقا نخرید.ما از مهر پول دادیم هنوز ماشین ندادن
حسین زند ایرانی : شیرینی سند یادت نره
Alireza : زنگ زدم میگن آخرین فاکتور برای 6 بهمن بوده
تاراv4خرداد : سلام من پیش فروش هستم و بدوم تاخیر فاکتور شدم.مشابهش یکی از دوستان فروش فوری هست و در انتظار صدور فاکتوره با 25روز تاخیر. این استدلال شما کاملا اشتباهه
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
عماد : به امیدش نشین برج 6هنوز فاکتور هم نکرده
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : بله 👍
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : منم شرایط شما رو دارم پیگیری کردم میگن این هفته فاکتور میشه
علی : سلام اتفاقا خیلی ربط داره،فروش فوق العاده تاخیر نداره اصلا؟انقدر آدم اینجا دارن در مورد تاخیر حرف میزنن همگی پیش فروش هستن،پیدا کن یکیرو که فروش فوری باشه تاخیر داشته باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
4 اسفند : تو این دو هفته فقط 17و 18 بهمن فاکتور شدن ، اگر برای هر روز تکمیل وجه، یک هفته طول بکشه برای من میشه 3 ماه دیگه چون برای اسفندیا از 27 بهمن شروع میشه این سایپا هم که زمان دقیق رو بهمون نمیگه
اطلس آذر : سلام محمدچکارکردی اگ کاری ازپیش بردی منم بلیط بگیرم بیام
ممد : همین الانشم قیمت این ماشینا خیلی بیشتر از قیمت واقعی هستش کجاشو باز میخوان افزایش بدن با چه استدلالی واقعا اگه قرار به گرونی باشه باید فاتحه ایرانخودرو و مسئولین زی ربط رو خوند درشو تخته کنن خدایی
س : شماره درخواست دراولین پیامک بعدازخرید نوشته شده. شماره پذیرش هم که درپیامک دعوتنامه او مده
بس کن : توحیددلال بس کن اینقدر با اسمهای مختلف دروغ نگو معلوم نیس به کجا وصلی چه نفعی داری که با اسمای مستعار مختلف به دروغ میگی فاکتورشدی میخوای چیو ثابت کنی؟!! اینکه تو پیشگو هستی و تاریخ دقیق میگی؟!!
اطلس جی : سلام محمدچکارکردی
محمودرضا : هیچ دعوت نامه ای برای متقاضیان تیرماه صادر نشده و اخرین دعوت نامه ها برای خردادی ها بوده ظاهرا دو دلیل میتونه داشته باشه: اول اینکه احتمالا ایران خودرو منتظر اخذ مجوز افزایش قیمت است (اطلاعی ندارم فقط حدس میزنم) دوم اینکه چون تولید رانا پلاس به سایت خراسان منتقل شده و این کار یکی دو ماه تولیدشان را عقب انداخته، احتمالا دعوت نامه ها را با تاخیر تو خرداد صادر کنند. از دید مصرف کننده، صادر شدن دیرتر دعوت نامه مشکلی را ایجاد نمی کنه. پس جای نگرانی نیست
محمد حسین : سلام دوستان ارادت کوئیک GXL ثبت نام /1403/9/25تکمیل وجه /1403/12/25و ماوتفاوت 1404/2/3---1404/2/25ودیگه از دباره ماوتفاوت گرفتن هنوز در وضعیت تخصیص و اینکه تکمیل وجه کردم نمایندگی گفت 30 روز کاری ماشین رو تحویل میدن واقعا متاسفم براشون که با مال و پول مردم اینکارو میکنن
7پرومکس : سلام دیروز اتوبان قم کاشان 2تا تریلی حامل اریزو8و ایکس 33 دیدم
اف ایکس1403 : سلام ماشین شماچی بود؟