نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

فولکس‌واگن هفتهٔ گذشته فیس‌لیفت کراس‌اوور اطلس را معرفی کرد که از جهتی اتفاق مهمی را به همراه داشت: حذف پیشرانهٔ VR6. موتورهای VR6 که ابداع فولکس‌واگن بودند و فقط توسط این شرکت تولید می‌شدند، حالا از بازار آمریکای شمالی هم به‌طور کامل حذف شده‌اند و فقط در چین ارائه می‌شوند. این یعنی اگر فولکس‌واگن به ساخت موتورهای VR6 پایان دهد، این پیشرانه‌های منحصربه‌فرد رسماً منقرض خواهند شد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم ببینیم چه پیشرانه‌های منحصربه‌فرد دیگری در جهان وجود دارند که فقط توسط یک خودروساز تولید می‌شوند.

آئودی: پنج سیلندر خطی

موتور پنج سیلندر آئودی

موتور پنج سیلندر خطی زمانی ترکیب نسبتاً متداولی بود یا لااقل از امروز متداول‌تر بود اما در حال حاضر فقط آئودی همچنان این نوع پیشرانه را ارائه می‌کند. موتور پنج سیلندر آئودی که از طریق مسابقات رالی مشهور شد، از میراثی غنی برخوردار بوده و جوایز متعددی کسب کرده است. موتورهای پنج سیلندر خطی صدای بسیار منحصربه‌فردی دارند که شبیه V10 است و گشتاور زیادی تولید می‌کنند که به نرمی ارائه می‌شود. آئودی در حال حاضر موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر خود را فقط در مدل‌های RS3، TT RS و RS Q3 ارائه می‌کند درحالی‌که این پیشرانه در سینهٔ کوپرا فورمنتور هم قرار گرفته است. بااین‌حال، این موتور دوست‌داشتنی به پایان عمر خود نزدیک شده است زیرا با برنامه‌های آئودی برای الکتریکی شدن در دههٔ آینده، به‌زودی باید با موتور پنج سیلندر خداحافظی کنیم.

بنتلی: W12

موتور W12 بنتلی

در دنیای خودروهای فوق لوکس، خریداران ممکن است موتور V12 را بسیار متداول‌تر بدانند اما بنتلی این نوع موتور را با ترکیب دیگری ارائه می‌کند. پیشرانهٔ W12 با ارائهٔ قدرت فوق‌العاده نرم و صدای دوست‌داشتنی، سال‌ها است که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات این برند بریتانیایی بوده است. این موتور هم‌اکنون در همهٔ محصولات بنتلی ارائه می‌شود اما جذاب‌ترین عملکرد آن را می‌توان در مدل‌های کانتیننتال GT اسپید و فلاینگ اسپور دید. مثل اکثر پیشرانه‌های حجیم، W12 بنتلی هم دیگر عمر زیادی نخواهد داشت و انتظار می‌رود مدل تولید محدود بتور آخرین محصول جدید بنتلی باشد که با این موتور ارائه می‌شود. برند فوق لوکس گروه فولکس‌واگن در حال سرمایه‌گذاری روی هیبریداسیون است و درنهایت به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد.

بوگاتی: W16

موتور W16 بوگاتی

تقریباً برای کل جهان خودرو، دوازده سیلندر حد نهایی ساخت پیشرانه محسوب می‌شود اما بوگاتی استثنای جهان خودرو است و از شکستن محدودیت‌ها و تعیین استانداردهای جدید لذت می‌برد. به همین دلیل، وقتی این برند توسط گروه فولکس‌واگن احیا شد، یک نیروگاه ۸ لیتری شانزده سیلندر با چهار توربوشارژر توسعه داد. در طول دو دههٔ گذشته، قدرت این موتور از ۱۰۰۰ اسب بخار در ویرون به ۱۶۰۰ اسب بخار در شیرون سوپراسپرت افزایش پیدا کرده است. موتور W16 بوگاتی که در دو مدل اصلی و تعداد بی‌شماری مدل‌های خاص و تولید محدود استفاده شده است، واقعاً با تمام موتورهای تاریخ غیرقابل مقایسه است و شاید این همان دلیلی باشد که مرگ قریب‌الوقوع آن را بسیار غم‌انگیزتر می‌کند. بوگاتی میسترال که سال گذشته معرفی شد، آخرین مدلی است که از موتور W16 استفاده می‌کند زیرا جانشین شیرون به پیشرانهٔ هیبریدی جدیدی مجهز خواهد بود.

مزدا: وانکل روتاری

موتور وانکل مزدا

از یک دهه پیش که تولید مدل RX8 خاتمه یافت، مزدا دیگر خودرویی تولید نمی‌کند که در آن موتور وانکل یا روتاری چرخ‌ها را به حرکت درآورد ولی ماه گذشته، نسخهٔ جدیدی از کراس‌اوور MX-30 با موتور وانکل به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ برد معرفی شد. این کار کراس‌اوور مزدا را به خودرویی پلاگین‌هیبریدی با برد کلی ۶۵۰ کیلومتر تبدیل کرده است. پیشرانهٔ وانکل موردبحث یک موتور کاملاً جدید تک روتوری با تزریق مستقیم سوخت و حجم تنها ۰.۸۳ لیتر است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته مدیران مزدا هنوز هم رؤیای ساخت یک خودروی اسپرت جدید با موتور وانکل را در سر دارند و ثبت تجاری این طرح نشان می‌دهد که توسعهٔ آن در حال انجام است اما برای طرفداران موتور وانکل، تولید همان MX-30 R-EV هم خبر خوبی خواهد بود.

فیات: دو سیلندر

موتور دو سیلندر فیات

پیشرانه‌های دو سیلندر در موتورسیکلت‌ها بسیار متداول هستند اما در خودروها موتورهای کمیابی به شمار می‌روند. درواقع، موتورهای دو سیلندر هم‌اکنون آن‌قدر نادر شده‌اند که فقط فیات هنوز از آن‌ها استفاده می‌کند. پیشرانهٔ دو سیلندر فیات قبلاً در محصولات دیگر برندهای متعلق به این خودروساز ایتالیایی مثل آلفارومئو میتو هم ارائه می‌شد اما هم‌اکنون فقط در فیات ۵۰۰ و پاندا استفاده می‌شود. فیات این موتور کوچک را TwinAir نامیده است و آن را در نسخه‌های ۱ لیتری تنفس طبیعی با ۶۰ اسب بخار قدرت و ۰.۹ لیتری توربو با ۱۰۵ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند. با الکتریکی شدن فیات ۵۰۰، این موتور دو سیلندر هم احتمالاً از بین خواهد رفت اما کسانی که فرصت رانندگی با TwinAir را داشته‌اند صدای بی‌نظیر آن را به یاد خواهند آورد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های درون‌سوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟
محسن احمدی : سلام آقا توحید خسته نباشید ببخشید اگه تحویل حضوری بزنم چقدر پول میدن اصفهان
کیان : ما که تحویل 30 بهمن هستیم هنوز تحویل نگرفتیم ماشینی....
در جواب میثم نجفی : تا 20 فروردین حتماً خواهد اومد از این پیام من عکس بکیر
دنا آبشنال : سلام دوستان کسی هست که تحویل 30 اسفند باشه براش فاکتور زدن برامن که هنوزه تکمیل وجه 13 دی بود کسی خبر دار کی میخوان فاکتور بزنند