7 برابر تلفات رانندگی کمتر عراق نسبت به ایران: مقایسه ایمنی خودروهای دو کشور براساس اطلاعات پلیس راهور

 

7 برابر تلفات رانندگی کمتر عراق نسبت به ایران: مقایسه ایمنی خودروهای دو کشور براساس اطلاعات پلیس راهور

 

طی روزهای اخیر آمارهای مختلفی در رابطه با افزایش ناراحت‌کننده تعداد تلفات رانندگی نسبت به سال گذشته و ردشدن آمار امسال از 17 هزار نفر منتشر شده است. این درحالیست که پلیس راهور نیز در اظهاراتی تازه، آمار تلفات رانندگی عراق و ایران را با یکدیگر مقایسه کرده. سردار هادیانفر گفته است: «در عراق اصلاً گواهینامه رانندگی وجود ندارد و هرکسی که رانندگی بلد باشد، از خودرو استفاده می‌کند. تصادفات عراق 3.5 برابر ایران است، اما کشته‌های تصادفات عراقی‌ها نصف ایرانی‌هاست و این موضوع تنها به‌دلیل خودروهای ایمن است!» به عبارت دیگر می‌توان گفت که رانندگی در عراق در حدود 7 برابر ایمن‌تر از ایران است؛ تفاوتی بنیادین که دلیل عمده آن، مزیت خودروهای موجود در عراق نسبت به ایران محسوب می‌شود!

رئیس پلیس راه تصریح کرد: «سالانه در تصادفات بیش از 17 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و اگر یک نفر در تصادفات جان خود را از دست بدهد، 8.3 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود.»

تصادف رانندگی ایران

با توجه به این اطلاعات می‌توان دریافت که عملاً در عراق با سه‌و‌نیم برابر تصادف بیشتر نسبت به ایران، در حدود 8.5 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر در عراق امنیت تصادفات 7 برابر از ایران بیشتر است؛ چرا که در تئوری می‌توان گفت درصورت 3.5 برابرشدن تعداد تصادفات و تلفات در ایران، با رقم دهشتناک 59 هزار نفر روبه‌رو می‌شدیم که در حدود 7 برابر بیشتر از آمار فعلی عراق است!

البته سردار هادیانفر، پنج عامل شامل خودرو، جاده، انسان، مدیریت و آموزش را در زمینه تصادفات تأثیرگذار می‌داند که در سه مورد آخر با توجه به عدم رعایت اصول رانندگی و نداشتن گواهینامه شماری از رانندگان عراقی، برتری با ایران خواهد بود.

درخصوص راه نیز احتمالاً می‌توان حدس زد که تفاوت چندان بنیادینی بین عراق و ایران وجود ندارد، به‌خصوص که عراق به‌عنوان یک کشور جنگ‌زده، احتمالاً از جاده‌های چندان استانداردی برخوردار نیست؛ موردی که شامل حال ایران نیز می‌شود.

بنابراین آخرین مورد به اختلاف زیاد سطح ایمنی خودروهای دو کشور مربوط می‌شود که شامل انواع و اقسام خودروهای صفر ستاره ایمنی در ایران و خودروهای نسبتاً مدرن بازار عراق است که چنین اختلاف عظیمی را توجیه می‌کند.

تصادف رانندگی

با چنین تحلیلی می‌توان گفت که درصورت تغییر ناگهانی خودروهای موجود در ایران با خودروهایی مدرن‌تر در حد بازار خودرو عراق، شاید تعداد تلفات رانندگی نیز در حدود یک‌هفتم شود و به‌جای مرگ سالانه 17 هزار هموطن،‌ شاهد ثبت ارقامی در حدود 2.4 هزار نفر باشیم؛ رقمی که ایران را نیز در زمره کشورهای مدرن جهان از حیث تلفات رانندگی قرار می‌دهد.

همچنین باید گفت که با احتساب هزینه 8.3 میلیارد تومانی برای هر جان ازدست‌رفته،‌ کاهش حدود 14.6 هزار نفری آمار تلفات رانندگی به‌معنای بیش از 121 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های پنهان کشور خواهد بود که با دلار 40 هزار تومانی،‌ رقمی بیش از 3 میلیارد دلار را شامل می‌شود؛ رقمی که از بودجه 2 میلیارد دلاری در نظر گرفته شده دولت برای دو سال واردات خودرو به کشور بیشتر است!

جالب آنکه باید تأکید کرد این رقم، تنها صرفه‌جویی در این رابطه نیست، بلکه کاهش بسیار چشمگیر مصرف سوخت کل کشور، کاهش آلودگی هوا و کاهش تلفات انسانی ناشی از آن (که خود بالغ بر 20 هزار نفر در طول یک سال برآورد شده است) در کنار صرفه‌جویی زمانی (ناشی از تعمیرات کمتر و کیفیت بالاتر) و... از جمله پارامترهای دیگری هستند که تفاوت شرایط خودرویی ایران را با کشوری مانند عراق پررنگ می‌سازد!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تلفات رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

علی
0

الان اقدام کنند حداقل ده سال آینده تلفات به حدود دو هزار نفر میرسد
چون این ماشین های در چرخه حداقل ده سال زمان میبرد خارج شوند
10:29  1402/03/07
پاسخ دادن
شهاب
0

فکرش رو بکونید چه قدرتهایی در پشت پرده مانع واردات خودرو میشوند تا این همه مزیت که از واردات بدس میاد از بین بره
21:11  1401/10/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samir : دوستان چه شهرایی هستید؟
حسن : سلام منم تحویل ۲۱ اسفند بوده هنوز هیچ خبری ازش نیست
تارا v4 : سلام همش دروغ همش دروغ تا کی این دروغامیخوان خورد ملت بدن منم ۲۱ اسفند تحویل بوده الان ۳ ماه هست تو تاخیر هست هیچ کس جوابگو نیست
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام دوستان دعوتنامه پیش فروش تیرماه اومد منم عصر ۲۹۷ تومن واریز کردم خدارو شکر در رفتیم وگرنه ضمضمه گران کردن داشتن باز هم
J4 : بله اقساطی بوده. امروز آخر وقت کارت ماشین پست شد. زنگ زدم شرکت گفتن تیر ماه موعد تحویلت هست ولی 12 خرداد شما آماده تحویل باش.خدا میدونه تحویل میدن یا نه.
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرحسین : دی ماهی ها تا چه تاریخی فاکتور شدن؟
احمد رضا : واریزی چند بهمنی بگو بهت بگم
اسفند : از اینکه بدون یک ریال تو جیب شرکت سایپا باشه که بهتره
207 کد 60021 : سلام تحویل 29 اسفند. 26 /2 فاکتورشد.امروزم حمل بار تیک خورد.
میلادسورون دوگانه تحویل اسفند : دی ماهیاتاچندم فاکتورشدن خبری نیست ازشان
پرمیوم : مبارکتون باشه، به سلامتی و خوشی، مجوز خروج تون کی خورده بود
دوگانه : بعد فاکتور 3و4 روزه پلاک میشی
جومنگ : از این حرفها نزن زشته
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : سلام کوییک جی ایکس ار تا می فاکتور شده؟
سعید تیگو7 : سلام چه تاریخی تخصیص و فاکتور شد؟ وام کدام بانک و چه تاریخی واریز شد؟