اگر کاتالیزور نباشد چه میشود

 

اگر کاتالیزور نباشد چه میشود

 

رپورتاژ - حتما برای شما هم پیش آمده که با مشاهده هزینه بالای خرید کاتالیزور و یا تعمیر آن به این موضوع فکر کنید که میتوان بدون کاتالیزور ماشین را هدایت کرد و یا اینکه اگر کاتالیزور نباشد چه میشود. در این مرحله توجه به این نکته ضروری است که در هیچ صورت نباید کاتالیزور خودرو را خودسرانه حذف کنید چرا که میزان آلاینده های ناشی از احتراق سوخت تا حد زیادی افزایش یافته و میتواند مشکلات زیادی برای افراد دارای بیماری های زمینه ای ایجاد کند.

همچنین حذف کاتالیزور میتواند منجر به جریمه های سنگین شود، چرا که سلامت و کارایی کاتالیزور اهمیت بالایی داشته و دریافت گواهی معاینه فنی بدون اطمینان حاصل کردن از سلامت کاتالیزور، صادر نمیشود. در ادامه به طور دقیق تر به معرفی و بررسی کارایی کاتالیزور پرداخته خواهد شد، همچنین به این سوال پاسخ داده خواهد شد که اگر کاتالیزور نباشد، چه میشود.

کاتالیزور ماشین چیست

کاتالیست یا کاتالیزور قسمتی اصلی از سیستم اگزوز و سوخت رسانی خودرو به شمار میرود که به کمک آن میزان آلاینده های موجود در سوخت خودرو به حداقل میرسد و همچنین آلاینده های خطرناک و مضر موجود در سوخت را به آلاینده های کم خطر تبدیل میکند.

این روزها استفاده از این قطعه ضروری به نظر میرسد و جزو انکار نشدنی خودروهای شهری و غیر شهری به شمار میرود. اما از ابتدای ساخت خودرو به این صورت نبوده و در سال هایی که اولین مدل های اتومبیل های امروزی طراحی و ساخته میشدند، این قطعه به طور کل در لیست قطعات و تجهیزات اتومبیل نبود.

عملکرد کاتالیزور خودرو به چه صورت است؟

ساختار سیستم اگزوز و کاتالیزور

پیش از اینکه به بررسی کارایی و عملکرد این قطعه پرداخته شود، شناخت و بررسی اجزا و قطعات درون کاتالیزور باید با دقت انجام شود. چرا که درک عملکرد کاتالیزور را راحت تر میکند. کاتالیزور از سه بخش اصلی فلزی، سرامیکی و پوسته بیرونی محافظ کاتالیزور تشکیل شده است. فلزات درون کاتالیزور نیز خود از دو بخش فلزات گرانبها مانند پالادیوم، پلاتینیوم و رودیوم و فلزات غیر گرانبها مانند آهن، نیکل، مس تشکیل شده است.

وظیفه اصلی کاتالیزور تبدیل آلاینده ها و گازهای سمی و مضر ناشی از احتراق سوخت به گازهای کم خطر و بی خطر است و این فرایند طی واکنش های شیمیایی میان فلزات به کار رفته در ساختار کاتالیزور اتفاق میافتد. در این عملیات گازهای خطرناک مانند منو اکسید کربن، اکسیدهای هیدروژن و نیتروژن، به گازهای کم خطر و بی خطر مانند بخار آب، کربن دی اکسید و نیتروژن تبدیل میشود. لازم به ذکر است که در طی این فرایندهای شیمیایی تا 90% گازهای مضر تصفیه میشوند، اما در صورتی که مبدل کاتالیست خودرو کارایی خود را از دست بدهد، نرخ افزایش آلودگی و آلاینده های خارج شده از اگزوز تا 50% افزایش خواهد داشت.

سوالات متداول در مورد مبدل کاتالیزور

پیش از اینکه به بررسی و پاسخ پرتکرارترین سوال ها در مورد کاتالیست اتومبیل بپردازیم، جالب است بدانید که استفاده از کاتالیزور در اولین مدل های خودرو مرسوم نبوده و به طور کلی این قطعه در ساختمان خودرو جایی نداشته است. اما به مرور زمان و با اهمیت یافتن مسائلی مثل آلودگی هوا و آلاینده های ناشی از سوخت خودرو، کم کم استفاده از این قطعه افزایش یافت تا حدی که این روزها کاتالیزور به عضوی غیر قابل انکار از سیستم اگزوز خودرو بدل شده و در صورتی که این قطعه برداشته شود و یا به درستی عمل نکند، عملکرد خودرو با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و اجازه تردد در فضای شهری وجود نخواهد داشت.

از آنجایی که این قطعه جزو قطعات گران قیمت و مصرفی خودرو به شمارمیرود و باید هر 3 الی 4 سال نسبت به تعویض آن اقدام شود، سوالات زیادی در این زمینه مطرح میشود که "اگر کاتالیزور نباشد چه میشود" یا "آیا کاتالیزور قابل تعمیر است" به همین جهت در ادامه به بررسی و پاسخ به این سوالات پرداخته خواهد شد.

خرید انواع کاتالیزور ماشین

  • آیا کاتالیزور قابل حذف است؟

همانطور که اشاره شد، استفاده از کاتالیزور تنها به منظور کاهش آلاینده های خروجی اگزوز بوده و در مواردی که قصد تقویت خودرو را داشته باشید و تردد در فضای شهری مد نظر نباشد، میتوان به طور کلی این قطعه را حذف کرد. البته توجه به این نکته ضروری است که در چنین حالتی ناخالصی های سوخت که توسط کاتالیزور تصفیه میشود، موجب رسوب و گرفتگی مسیر اگزوز خودرو خواهد شد. بنابراین میتوان نسبت به حذف کاتالیزور اقدام کرد اما امکان دریافت گواهی معاینه فنی وجود نخواهد داشت.

  • آیا کاتالیزور قابل تعمیر است؟

پیش از این که نسبت به تعمیر کاتالیزور ماشین اقدام کنید، باید این نکته را بدانید که شستشو و تعمیر کاتالیست به هیچ عنوان توسط شرکت های سازنده این قطعه و کمپانی های خودروسازی تایید نمیشود و توصیه میشود در صورت بروز مشکل در عملکرد این قطعه، به طور کامل نسبت به تعویض آن اقدام شود.

با این حال به دلیل مشکلاتی مانند قیمت بسیار بالای این قطعه، در برخی موارد که آسیب جدی به کاتالیزور وارد نشده باشد، میتوان آن را تعمیر کرد. اما این کار توسط افراد متخصص در این زمینه باید انجام شود.

  • در چه مواردی میتوان نسبت به تعمیر کاتالیزور اقدام کرد؟

همانطور که اشاره شد، در موارد نادری که آسیب بسیار جدی به کاتالیزور وارد نشده باشد و ساختار سرامیکی درون کاتالیزور خرد نشده باشد، میتوان نسبت به تعمیر آن اقدام کرد. تعمیر کاتالیزور به راحتی ممکن نیست و تنها میتوان با استفاده از روش هایی مانند شستشوی کاتالیزور با مکمل انژکتور؛ استفاده از بنزین سوپر که کیفیت بالایی دارد، کمی عملکرد این قطعه را بهبود بخشید.

یکی دیگر از عوامل خرابی کاتالیزور، استفاده از خودرو در سرعت پایین است، چرا که در این صورت سوخت خودرو به طور کامل نسوخته و ناخالصی های موجود در سوخت موجب رسوب و گرفتگی کاتالیزور و در نتیجه کاهش بهره وری این قطعه خواهیم بود. برای اینکه مشکلات جدی در این راستا ایجاد نشود، توصیه میشود هر چندوقت یکبار با سرعت بالا با خودرو حرکت کنید تا سوخت خودرو به صورت کامل بسوزد.

بهترین مرکز خرید کاتالیزور خودرو

تفاوتی ندارد در حال حاضر قصد تعمیر یا تعویض کاتالیزور را داشته باشید؛ توصیه میشود در این مسیر از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک گرفته شود. پارس کاتالیزور یکی از بهترین فروشگاه ها در زمینه فروش انواع کاتالیزور خودروهای شناخته شده و همچنین تعمیر کاتالیست به شمار میرود. شما میتوانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید و یا خرید کاتالیزور، از وبسایت این مجموعه بازدید نمایید.

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کاتالیزور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samir : دوستان چه شهرایی هستید؟
حسن : سلام منم تحویل ۲۱ اسفند بوده هنوز هیچ خبری ازش نیست
تارا v4 : سلام همش دروغ همش دروغ تا کی این دروغامیخوان خورد ملت بدن منم ۲۱ اسفند تحویل بوده الان ۳ ماه هست تو تاخیر هست هیچ کس جوابگو نیست
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام دوستان دعوتنامه پیش فروش تیرماه اومد منم عصر ۲۹۷ تومن واریز کردم خدارو شکر در رفتیم وگرنه ضمضمه گران کردن داشتن باز هم
J4 : بله اقساطی بوده. امروز آخر وقت کارت ماشین پست شد. زنگ زدم شرکت گفتن تیر ماه موعد تحویلت هست ولی 12 خرداد شما آماده تحویل باش.خدا میدونه تحویل میدن یا نه.
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفند : از اینکه بدون یک ریال تو جیب شرکت سایپا باشه که بهتره
207 کد 60021 : سلام تحویل 29 اسفند. 26 /2 فاکتورشد.امروزم حمل بار تیک خورد.
میلادسورون دوگانه تحویل اسفند : دی ماهیاتاچندم فاکتورشدن خبری نیست ازشان
پرمیوم : مبارکتون باشه، به سلامتی و خوشی، مجوز خروج تون کی خورده بود
دوگانه : بعد فاکتور 3و4 روزه پلاک میشی
جومنگ : از این حرفها نزن زشته
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : سلام کوییک جی ایکس ار تا می فاکتور شده؟
سعید تیگو7 : سلام چه تاریخی تخصیص و فاکتور شد؟ وام کدام بانک و چه تاریخی واریز شد؟
احمد رضا : فردا الباقی واریزی 20 دی فاکتور میشه منتظر باشید دوستان رانا سوار
تیگو 7 پرو ا : دوستان ماشین روی کفی هر دوساعت داره جریمه میشه !!!!