تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

 

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

 

امروزه سیستم انتقال قدرت محرک جلو بسیار متداول بوده و چیز خاصی به نظر نمی‌رسد زیرا برای سال‌ها آن را دیده‌ایم اما چند دهه پیش دیفرانسیل جلو یک بدعت مهندسی عجیب محسوب می‌شد. این سیستم مزیت‌هایی مثل صرفه‌جویی در فضا به خاطر حذف میل‌گاردان و همین‌طور کاهش هزینهٔ ساخت را به همراه دارد ولی از چند مشکل مثل کم‌فرمانی، فرسودگی لاستیک‌های جلو و افزایش دایرهٔ چرخش خودرو به دلیل شلوغی قسمت جلو هم رنج می‌برد؛ اما با وجود همهٔ این‌ها، انتقال قدرت دیفرانسیل جلو در صنعت خودروسازی به یک استاندارد تبدیل شد. برای درک اینکه چگونه این نوع طراحی این‌قدر محبوب شد باید به تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ نگاه کنیم؛ بنابراین، طی دو قسمت به معرفی ۲۰ خودروی دیفرانسیل جلو خواهیم پرداخت که با تحت تأثیر قرار دادن خودروسازان سراسر جهان، صنعت خودروسازی را تغییر دادند.

کورد L-29

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

شرکت کورد در سال ۱۹۲۹ تأسیس شد و اولین خودروی خود را با نام L-29 معرفی کرد. فلسفهٔ محصولات کورد ساخت خودروهایی با تکنولوژی پیشرفته، پیشرانه‌های قدرتمند و طراحی‌های چشمگیر بود اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خودروها انتقال قدرت محرک جلو بود. کورد L-29 اولین خودروی دیفرانسیل جلوی تولیدی جهان محسوب می‌شد. شخصیت رانندگی، کیفیت ساخت و پرفورمنس این خودرو عالی بود اما متأسفانه L-29 درست پس رکود اقتصادی بزرگ دههٔ ۳۰ به بازار عرضه شد و نتوانست در بخش فروش موفق عمل کند.

سیتروئن ترکشن آوانت

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

در سال‌های دور سیتروئن به خاطر نوآوری‌های خود شهرت پیدا کرده بود و مدل ترکشن آوانت که در سال ۱۹۳۴ معرفی شد هم به این شهرت دامن زد. این یک سدان خانوادگی میان سایز بود و سیتروئن می‌خواست چیزی فراتر از رقبا باشد. بدین منظور، برای این خودرو انتقال قدرت محرک جلو در نظر گرفته شد. همچنین در زمانی که همهٔ خودروها از شاسی‌های نردبانی سنگین استفاده می‌کردند، ترکشن آوانت ساختاری یکپارچه داشت. سیتروئن در هر دو محور از تعلیق مستقل استفاده کرده بود که در آن زمان حرکت بسیار پیشرفته‌ای محسوب می‌شد. این ویژگی‌ها ترکشن آوانت را به یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای اروپایی قبل از جنگ جهانی دوم تبدیل کرده بودند تا جایی که دیگر خودروهای آن دوران همگی در برابر این مدل سیتروئن قدیمی به نظر می‌رسیدند. خوشبختانه بازار هم روی خوشی به ترکشن آوانت نشان داد و این خودرو تا سال ۱۹۵۵ تولید شد.

سیتروئن ۲CV

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

ایده‌ای که منجر به تولد سیتروئن ۲CV شد ارائهٔ ارزان‌ترین خودروی خانوادگی ممکن بود. این خودرو رسماً در سال ۱۹۴۸ معرفی شد و خیلی زود در فرانسه و دیگر کشورهای اروپا به فروش بسیار بالایی دست پیدا کرد. نسخه‌های اولیهٔ ۲CV با یک پیشرانهٔ دو سیلندر تخت کوچک با تنها ۹ اسب بخار قدرت عرضه می‌شدند اما بعداً موتورهای قوی‌تر با حداکثر ۲۹ اسب بخار قدرت هم ارائه شد. ۲CV خودرویی محرک جلو بود که در آن زمان بسیار غیرمعمول به‌حساب می‌آمد و این فرانسوی ارزان‌قیمت را به یکی از اولین خودروهای اقتصادی محرک جلوی جهان تبدیل کرد.

آستین مینی

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

مینی که در سال ۱۹۵۹ معرفی و تا سال ۲۰۰۰ تولید می‌شد، یکی از مهم‌ترین خودروهای بریتانیایی تاریخ محسوب می‌شود زیرا این خودرو یک شگفتی تکنولوژی بود. در مینی از ترکیب پیشرانهٔ عرضی و دیفرانسیل جلو استفاده شده بود یعنی چیزی که آن سال‌ها در هیچ خودروی دیگری دیده نمی‌شد. هم‌اکنون که بیش از شش دهه از آن زمان می‌گذرد، تمام خودروهای کامپکت محرک جلوی جهان از همان طرح مینی استفاده می‌کنند. مینی از بیرون کوچک اما در داخل جادار بود و با وجودی که تنها ۳۴ اسب بخار قدرت داشت اما به لطف وزن کم، چابکی ناشی از انتقال قدرت محرک جلو و هندلینگ دقیق توانست در برخی از معتبرترین مسابقات رالی جهان مثل مونت‌کارلو پیروز شود.

لانچیا فولویا کوپه

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

زمانی که لانچیا فولویا کوپه در سال ۱۹۶۵ معرفی شد، توجه جهان خودرو را به خود جلب کرد. فولویا کوپه یک خودروی کوچک ۲+۲ دودر با یک پیشرانهٔ V4 زاویه تند بود که نیروی خود را به چرخ‌های جلو انتقال می‌داد. این طرح منحصربه‌فرد هندلینگ فوق‌العاده‌ای را پدید آورد. همچنین فولویا به لطف وزن کم، پرفورمنس چشمگیری داشت. در آن سال‌ها که همهٔ کوپه‌ها محرک عقب بودند، لانچیا تصمیم گرفت جور دیگری عمل کند. فولویا کوپه هرچند بین ۸۵ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشت اما خودرویی فوق‌العاده برای رانندگی سریع در جاده‌های پیچ‌درپیچ بود و به قهرمان رالی تبدیل شد. به همین دلیل، فولویا کوپه دیگر خودروسازان را به فکر استفاده از انتقال قدرت محرک جلو در این کلاس انداخت.

الدزمبیل تورنادو

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

الدزمبیل در دههٔ ۶۰ به خاطر تکنولوژی‌های ابتکاری خود شهرت یافته بود و به‌عنوان پیشتاز تکنولوژی‌های جنرال موتورز، محصولاتی را ارائه می‌کرد که بسیار از زمان خود جلوتر بودند. یکی از مشهورترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ یعنی تورنادو هم ساخت این شرکت است. این یک کوپهٔ بزرگ و قدرتمند بود که در سال ۱۹۶۶ معرفی شد یعنی زمانی که تمام خودروهای آمریکایی محرک عقب بودند. الدزمبیل اما قصد ساخت چیز جدیدی را داشت و بنابراین یک سیستم محرک جلوی نوآورانه را توسعه داد. تورنادو به یک پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 با ۳۸۵ اسب بخار قدرت مجهز بود که تمام این نیرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. تورنادو به خودروی موفقی تبدیل شد زیرا نه‌تنها شخصیت رانندگی فوق‌العاده‌ای را معرفی کرد بلکه رقبا را هم در گردوغبار خود جا می‌گذاشت.

کادیلاک الدورادو

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

نسل هشتم کادیلاک الدورادو که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد انقلابی در تاریخ این خودرو محسوب می‌شد. الدورادو سال‌ها بهترین و لوکس‌ترین کوپهٔ جنرال موتورز بود اما در اواسط دههٔ ۶۰ دیگر برندهای این شرکت مدل‌های مشابهی را برای رقابت با الدورادو توسعه دادند. به همین دلیل، کادیلاک به مدل جدیدی نیاز داشت تا همچنان الدورادو را در صدر این کلاس حفظ کند. بدین منظور، کادیلاک پلت‌فرم محرک جلوی الدزمبیل تورنادو را گرفت و آن را برای استفاده در الدورادوی جدید کمی بهبود بخشید. تغییر انتقال قدرت به محرک جلو بزرگ‌ترین تغییر نسل هشتم الدورادو بود. با این کار الدورادو به هندلینگ عالی و رانندگی بهتری دست یافت درحالی‌که همچنان ویژگی‌های کلاسیک خود مثل موتور V8 قدرتمند با ۳۴۰ اسب بخار قدرت را حفظ کرده بود.

سیتروئن SM

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

سیتروئن که در اواخر دههٔ ۶۰ مالکیت مازراتی را به دست آورد، تصمیم گرفت از پیشرانه‌های قدرتمند و دانش مدل‌های اسپرت این شرکت برای ساخت یک کوپهٔ لوکس و سریع با طراحی و سبک خاص خودش استفاده کند. نتیجهٔ این تصمیم تولد مدل SM در سال ۱۹۷۰ بود که یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین محصولات تاریخ سیتروئن محسوب می‌شود. این یک کوپهٔ زیبای فرانسوی با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و انتقال قدرت محرک جلو بود اما بجای پیشرانه‌های چهار سیلندر ضعیف سیتروئن از موتور ۲.۷ لیتری V6 مازراتی استفاده می‌کرد که پرفورمنس قابل‌توجهی را پدید می‌آورد.

فولکس‌واگن گلف GTI

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

در اواسط دههٔ ۷۰ فولکس‌واگن با عرضهٔ محصولات کاملاً جدیدی مثل گلف، پولو و پاسات، قصد داشت تصویر اقتصادی و کسل‌کنندهٔ دوران بیتل را از بین ببرد. بااین‌حال، مدلی که به بهترین نحو ممکن این کار را انجام داد گلف GTI بود که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد. این خودرو با ویژگی‌های اسپرت بیرونی، پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۹ ثانیه‌ای، فوراً موردتوجه خریداران قرار گرفت. گلف GTI یکی از اولین خودروهایی بود که نشان داد خودروهای محرک جلو می‌توانند مدل‌های پرفورمنس و جذابی باشند. محبوبیت GTI روی دیگر خودروسازان هم تأثیر گذاشت و حتی اصلاح هاچ‌بک داغ را ابداع کرد.

ساب ۹۰۰ توربو

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

ساب ۹۰۰ توربو در اواخر دههٔ ۷۰ به بازار آمد یعنی زمانی که توربوشارژ تکنولوژی جدیدی بود. در آن سال‌ها صرفاً چند خودرو مثل ب‌ام‌و ۲۰۰۲ و پورشه ۹۱۱ از توربوشارژر استفاده می‌کردند و ساب ۹۰۰ برای مدت کوتاهی در اواخر دههٔ ۷۰ تنها خودروی غیر اسپرت با موتور توربو محسوب می‌شد. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ این خودرو در ابتدا ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما این رقم بعداً به ۱۸۵ اسب بخار رسید. در دههٔ ۸۰ محصولات ساب بین خریداران طبقهٔ متوسط رو به بالا، روشن‌فکران و هنرمندان محبوب بودند و ۹۰۰ توربو با تکنولوژی‌های بروز و قدرت و پرفورمنس مناسب، انتقال قدرت محرک جلو را به طبقه‌های بالاتر معرفی کرد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دیفرانسیل جلو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ali : سوالتون بسیار نامفهومه دوست
یوسف : ایشالله توی همین روزا فاکتور میشه تا آخر اردیبهشت احتمالن فاکتور کنن منم امروز فاکتور شدم v2 بودم
یوسف : سلام دوستان ماشین بنده تارا v2 بود رنگ سفید فروش فوری تکمیل وجه ۲۶ مهر تاریخ تحویل ۲۶ دی ماه بود امروز بالاخره فاکتور شد بخشنامه4642 با آرزوی فاکتور شدن تمام ماشینها 🙏
عادل : سلام دوستان تاریخ آماده برای صدور فاکتور امروز بازهم تغییر کرده و شده چهاردهم اردیبهشت دریافت پرونده هم قبلن مهرماه ۱۴۰۲ بود حالا شده تاریخ امروز یعنی چهاردهم اردیبهشت فک کنم فقط بلدن این تاریخها رو عوض کنن کار دیگه ای که انجام نمیدن
شکایت قضایی : دوست من اگر کامنتهای این سایت رو میخوندی متوجه میشدی کرمان موتور تنها شرکت خودروساز هست که فقط با شکایت قضایی در دفتر خدمات قضایی میتونی خسارت دیرکرد بگیری وگرنه وقتی درخواست پیش خودشرکت ثبت کنی دوسال هم بگذره اصلا اتفاقی نمی افتد. دوستان که توضیح دادند بعد از دو سال صبر و طی شکایت در دفتر قضایی سه ماهه خسارت گرفتند.
s3 سفید تهران : اگر تحولی بخواهیم انجام بشه اول باید شکایت کنیم تعزیرات و مهمتر از اون یکشنبه همگی حضوری بریم جلوی دفتر کرمان موتور اعتراض کنیم وگرنه تا تیرماه هم خودرویی تحول نمیگیریم.
محسن : به آقا وحید ممنونم که جواب صحیح وکامل میدی
امید : دوستان لطفا یه راهنمایی بکنید. من کارت ماشینم واسم اومده ولی از طریق پلیس من‌که‌نگاه میکنم هنوز برگ سبز واسم صادر هم نشده علتش چیه؟ چیکار باید بکنم؟؟۱۹ اسفند فاکتور شدم . بیمه و پلاکمم انجام شده
J4 : نه فقط شماره شاسی شده.
تارا دستی : سلام دوستان من تارا دستی پنج دنده مشکی تحویل۶بهمن هستم هنوز فاکتور نشده به نظرتون چقدر دیگه طول می‌کشه خسته شدیم خداییش انقد پیاده اینو نه مسافرتی مردیم خدا لعنت کنه مسخره کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
معین : سلام. مگه جمعه هم فاکتور میکنن؟؟
موتور جدید : سلام امیر داداش مبارکه.به سلامتی همیشه خوش خبر باشی.فکر میکردم ایرانخودرو رو با موشک زدن که خبری ازشون نیست🤣🤣🤣
اتومات ارتقا یافته 31 فروردین : ارتقا یافته ها که قرار بود تاخیر نداشته باشند فراموش شدند و یک مدت زیادی هست که خبری از فاکتور شدنشون نیست.
عسل دوگانه : سلام ما بهمنی بودیم 141500 دادم اسفندحتما 2و3 تومن کمتره
رانا 29 اسفند : سلام، جمعه!!؟
امیر دوگانه طرح بکپارچه تحویل 30دیماه : سلام دوستان امروز جمعه ماشینم پلاک شد خداروشکر پلاک شدن ها راه افتاده.دوگانه تکمیل وجه 19 اذر هستم
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام مبارکه امروز جمعه هست مگه فاکتور میکنند؟
میلادسورون دوگانه تحویل اسفند : سلام.دی ماهی هاتاچندم فاکتورشدن چندروزه خبری نیست ازشان جواب لطفافقط دی ماه تشکر
اسفندی : چرا اینجوری حرف میزنی
اسفند دوگانه ساینا : سلام یکشنبه ساعت 10 صبح سایپا خراب شده