تولید خودرو نزولی شد؛ بی‌میلی خودروسازان و فقدان قدرت مالی خریداران

تولید خودرو نزولی شد؛ بی‌میلی خودروسازان و فقدان قدرت مالی خریداران

 

راساس گزارش روزنامه ایران که ارگان مطبوعاتی دولت محسوب می‌شود، روند تولید خودرو در کشور نزولی شده است. کاهش تولید خودرو از میانه امسال‌ آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد. این اتفاق درحالی رخ داده است که خودروسازان ماه‌های نخست سال را با افزایش تولید پشت‌سر گذاشته‌اند. بااین‌حال، رویه تولید اتومبیل در کشور روزبه‌روز بدتر از گذشته می‌شود.

وزارت صمت برای خودروسازان در سال 1402، هدف‌گذاری تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو را تعیین کرده است. بااین‌حال بعید به‌نظر می‌رسد که خودروسازان بتوانند چنین آماری را در سال جاری ثبت کنند. ‌تولید خودرو در شهریورماه امسال نسبت به سال گذشته، 14.5 درصد و در ماه مهرماه 1402 نسبت به مهر 1401، 32.1 درصد کاهش را نشان می‌دهد. روند کاهش تولید اتومبیل از مردادماه 1402 به‌صورت جدی آغاز شده است اما کاهش 32 درصدی تولید در مهرماه 1402 وضعیت وخیم این حوزه را نشان می‌دهد.

بی‌میلی به تولید خودرو و نبود قدرت خرید، عوامل اصلی کاهش تولید

خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مختلف موارد بسیاری را به‌عنوان عوامل کاهش تولید اتومبیل عنوان کرده‌اند. ازجمله این موارد می‌توان به کمبود ارز، مشکلات در زنجیره تأمین، بدهی سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان و سخت‌گیری‌های سازمان استاندارد اشاره کرد. بااین‌حال، بزرگ‌ترین دلیل کاهش تولید خودرو درحال‌حاضر، بی‌میلی خودروسازان نسبت به افزایش تیراژ از یک‌سو و نبود قدرت خرید از سوی دیگر است.

روند کاهش تولید خودرو در سال 1402

خودروسازان از شهریورماه 1402 فرایند افزایش قیمت‌ها را آغاز کرده‌اند تا قیمت خودروهایشان را به نرخ بازار نزدیک کنند. برای مثال، اکنون اختلاف قیمت تارا در کارخانه با بازار آزاد به کمتر از 100 میلیون تومان رسیده است. این اختلاف قیمت در مورد خودروهای اقتصادی سایپا نیز کمتر از 50 میلیون تومان است. بنابراین مشتریان برای خرید از خودروساز به‌صورت مستقیم ترغیب می‌شوند، اما یک مشکل در این بین وجود دارد؛ بسیاری از مشتریان دیگر بودجه‌ای برای خرید خودرو در اختیار ندارند!

این روزها اگر به نمایشگاه‌های خودرو سر بزنید، خواهید دید که حتی برای خرید خودروهای اقتصادی پرطرفدار نظیر کوییک و تیبا نیز مشتری چندانی وجود ندارد. خودروسازان نیز این موضوع را به‌خوبی فهمیده‌اند و تنها برای اقشار متوسط و بالای جامعه خودرو تولید می‌کنند. بنابراین کاهش تولید در شرایط فعلی طبیعی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که تقاضای خرید خودرو نیز کاهش یافته است.

منبع

 

 

 

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , نزول , تولید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عزت اله : دعوتنامه من ششم اومد تا بیستم مهلت تکمیل وجه بود
چانگان : با سلام مال من زده ارسال به خودروسازبا سایپا که تماس گرفتم اسمم هست ولی میگه بخاطر پلاک فعال بهت تعلق نمیگیر درصورتی که اون موقع که پول بلوک کردم عمر پلاکم بالای ۵سال بودطبق اون که آقای ظیغمی گفته بود پول بلوکه کردم با هزار بدبختی الان سایپا دار هم خیانت وهم دزدی میکنه
مهدی : خیلی جالبید شماها! از زمانی که شاهین ۵۷۰ تومن بود پول گذاشتید کنار که از کارخونه ۴۳۰ تومن بخرید. نهایتا بعد از ۲ سال انتظار می خواید شاهین ۶۰۰ تومنی از کارخانه بگیرید. 😂😂😂😂 چقدر طمع کار هستید آخه. همون شاهین اتومات رو هم دیگه نمیدن. الان باید حسرت بخورید چرا شاهین اتومات رو نگرفتید حداقل
تارا v4lx : با سلام من تارا v4lx رو ۱۸ آذر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده آذر ماه رو تا کی فاکتور کردن؟
ساینا دوگانه : کسی می‌دونه بی زحمت جواب بده. بعد از دعوت نامه اومدن تا چند روز فرصت واریز وجه داریم ؟
اس تری : چرته پرت محضه چرا قبل سیل تحویل یا فاکتور نمیکردن
J7 : ما یک ماهه کارت ماشین و 15 روزه برگ سبزمون دستمونه. ماشین 21 اسفند فاکتور و بیمه شده اما خبری از تحویل نیست
یوسف : سلام دوستان کسی خبر داره شاهین دستی تحویل زمستان 1403رو میدن یانه
علی : من ثبت نام نقدی ۲۷ شهریورم هنوز شاسی نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو207 اسفند 29 : دوستان 15 دی جمعه بوده کم بیاید بگید 15 فاکتور شده
تبدیلی : درود . در جواب آقا ( رضا کارگر ایران خودرو واقعی ) . دوست عزیز شما ظاهرا بی اطلاع دارید آمار میدین حتی کسانی که از آخر بهمن پول تبدیل رو یکجا نقدا واریز کردن و چک هم ندادن هنوز یک نفر فاکتور نشده چه برسه به دادن ماشین . من خودم یکی از اون ها هستم
تحویل اسفند ریحانه : خیلی ممنون آقا رضا مبارک شما هم باشد تشکر
صادق : بچها کسی فرق کد 21 و کد 23 رو میدونه؟ مشخصات هر دوتا ماشین انگار یکیه
حسین : شما بسوز کسی نمیاد دوروغ دوروغ دوروغ دوروغ نگو خسته نمیشی از دروغ گفتن
سمیرا فوری دهه فجر : خودت بیجا میکنی آقا راضیه
علی آقا : آقا کوییک جی ایکس نوشتم آبان 170. دادم 20فروردین. هم 190 کسی می دونه کی تحویل میدمن چندروز میشه
حمید دی ماه : سلام امروز که دیدم 14 اذر فاکتور شدن ایشالا که شما هم فاکتور بشید من 20 اذر تکمیل بودم تحویل 30 دی
یعقوب : منم پیش فروش بودم الان چک کردم دوباره 50میلیون تومان دیگه زده باید واریز بشه
21 اسفندی : امروز کسی فاکتور نشده انگار اگرم شده اعلام نکرده آخرین فاکتور تا 14 دی بوده 15 و 16 کسی اگر فاکتور شده بگه