تولید خودرو نزولی شد؛ بی‌میلی خودروسازان و فقدان قدرت مالی خریداران

تولید خودرو نزولی شد؛ بی‌میلی خودروسازان و فقدان قدرت مالی خریداران

 

راساس گزارش روزنامه ایران که ارگان مطبوعاتی دولت محسوب می‌شود، روند تولید خودرو در کشور نزولی شده است. کاهش تولید خودرو از میانه امسال‌ آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد. این اتفاق درحالی رخ داده است که خودروسازان ماه‌های نخست سال را با افزایش تولید پشت‌سر گذاشته‌اند. بااین‌حال، رویه تولید اتومبیل در کشور روزبه‌روز بدتر از گذشته می‌شود.

وزارت صمت برای خودروسازان در سال 1402، هدف‌گذاری تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو را تعیین کرده است. بااین‌حال بعید به‌نظر می‌رسد که خودروسازان بتوانند چنین آماری را در سال جاری ثبت کنند. ‌تولید خودرو در شهریورماه امسال نسبت به سال گذشته، 14.5 درصد و در ماه مهرماه 1402 نسبت به مهر 1401، 32.1 درصد کاهش را نشان می‌دهد. روند کاهش تولید اتومبیل از مردادماه 1402 به‌صورت جدی آغاز شده است اما کاهش 32 درصدی تولید در مهرماه 1402 وضعیت وخیم این حوزه را نشان می‌دهد.

بی‌میلی به تولید خودرو و نبود قدرت خرید، عوامل اصلی کاهش تولید

خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مختلف موارد بسیاری را به‌عنوان عوامل کاهش تولید اتومبیل عنوان کرده‌اند. ازجمله این موارد می‌توان به کمبود ارز، مشکلات در زنجیره تأمین، بدهی سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان و سخت‌گیری‌های سازمان استاندارد اشاره کرد. بااین‌حال، بزرگ‌ترین دلیل کاهش تولید خودرو درحال‌حاضر، بی‌میلی خودروسازان نسبت به افزایش تیراژ از یک‌سو و نبود قدرت خرید از سوی دیگر است.

روند کاهش تولید خودرو در سال 1402

خودروسازان از شهریورماه 1402 فرایند افزایش قیمت‌ها را آغاز کرده‌اند تا قیمت خودروهایشان را به نرخ بازار نزدیک کنند. برای مثال، اکنون اختلاف قیمت تارا در کارخانه با بازار آزاد به کمتر از 100 میلیون تومان رسیده است. این اختلاف قیمت در مورد خودروهای اقتصادی سایپا نیز کمتر از 50 میلیون تومان است. بنابراین مشتریان برای خرید از خودروساز به‌صورت مستقیم ترغیب می‌شوند، اما یک مشکل در این بین وجود دارد؛ بسیاری از مشتریان دیگر بودجه‌ای برای خرید خودرو در اختیار ندارند!

این روزها اگر به نمایشگاه‌های خودرو سر بزنید، خواهید دید که حتی برای خرید خودروهای اقتصادی پرطرفدار نظیر کوییک و تیبا نیز مشتری چندانی وجود ندارد. خودروسازان نیز این موضوع را به‌خوبی فهمیده‌اند و تنها برای اقشار متوسط و بالای جامعه خودرو تولید می‌کنند. بنابراین کاهش تولید در شرایط فعلی طبیعی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که تقاضای خرید خودرو نیز کاهش یافته است.

منبع

 

 

 

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , نزول , تولید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1 : تيتانيومى تحويل ٢٤دى الان نگاه كردم تيك آماده براى صدور فاكتور خورده فكر كنم به زودى فاكتور بشم
رها : درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳ https://www.karzar.net/110333
نادر : سلام دوستان چیکار کنیم سه ماه گذشت این چانگان اگر شرکت بزنه زیر قولش زندگی من یکی رو بهم میریزه هرچی داشتم فروختم برای این ماشین الان هم چند برابر شدن کاش روز اول تکلیف مردم رو مثل همه ثبت نام ها روشن میکرد از یه تعداد پول میگرفت ویه تعداد هم ناموفق میزد من اگر روز اول بهم میگفت رد شدی برام اصلا مهم نبود میرفتم سراغ زندگیم الان سه ماهه ارسال به خودرو ساز زده وهیچ
ممم : با سلام و صبح بخیر هموطن گرامی .این دو نفر از بطن مردم نیستند اینها همانهایی هستند که دستشان به بالایا وصل میباشد .هر کدام از شماها انصراف دهید به نفع این دلالان میباشد . پس لطفا صبر کنید.
عادل : سلام کسی تحویل خرداد هستش برای ساینا دوگانه من پارسال همین موقع صد میلیون خوابوندم واسه من زده تحویل خرداد ولی پیامک تکمیل وجه نیاورده اگه کسی خبر داره جواب بده ممنون
رضا چانگانی : شما احتما در ۴ سال گذشته خودرو صفر ثبت نامی گرفتید
S3 سفید : یکی از دلایل این هست که مثلاً شما ۸ آبان ثبت نام کردید و همون موقع تکمیل وجه، اما طرف میشناسم شهریور ثبت نام کرده ولی دی ماه تکمیل وجه انجام داده، خوب منطقیه که عملاً این شما هستید که جلوتر از ایشونید چون جلوتر تکمیل وجه انجام دادی
S3 سفید : این حرفای بی اساس چیه مینویسین؟!؟ آخه کارت و بیمه و شاسی و پلاک مگه الکی میشه؟!؟ مگه همه اینها دست شرکته؟!؟ راهور تا مأمورش نره خودرو رو ببینه شماره شاسی و شماره موتورش رو چک نکنه مجوز صدور پلاک صادر نمیکنه و کارت و سند نمیزنه، مگر مغز خر خورده بیاد برای خودش دردسر درست کنه و الکی پلاک بده و کارت ماشین بزنه و مهمتر از همه سند صادر کنه، برای بیمه هم شرکت تا پول به بیمه نده بیمه هم بیمه نامه ای صادر نمیکنه از طرفی تا مطمئن نشه خودرویی وجود داره یا نه بیمه بدنه صادر نمیکنه چون براشون کلی بار حقوقی و دردسر داره، درسته ما همه شاکی هستیم ولی دیگه هر مزخرفی رو قبول نمیکنیم
Cs55 ! : من میگم شاید حرفی که شما میزنین، در مورد عدم تخصیص ها باشه؟!
منا : دوستان تو پیام های قبل قید شده بود در صورت تمایل اما تو این پیام در صورت تمایل نداره یعنی اجبار سایپا کارشناساش میگفتن پیام در صورت تمایل اجبار بوده الان وضعیت ثبت نامتون ۵۰ ۵۰جاست حالا توقع دارین این که در صورت تمایل نداره اختیاری باشه‌؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : 27 حضوری پرداخت کردی یا اینترنتی
جومنگ : حتما ایران گورستان میشود
محمودی دی ماه : سلام من سقف فلز دستی تحویل سی دی ماه بودم فاکتور و پلاک شدم هنوز تحویل ندادن رو صدور اسناد میچرخه.
اتومات : کدام استان هستی ؟
محمد : خیالتون راحت به همه پارس می رسه ،کسی نتونست پارس با این قیمت برداره همه سورن زدن حالا سورن نایاب میشه ،ایرانخودرو نمی تونه اینقدر سورن تحویل بده همه سورن زدن ،باز میاد یه کلک دیگه میزنه چون هیچ کدوم از سورن ها رو فاکتور نکرده
نگار : سلام دوستانی که قرار بودن برن قم رفتند ؟نتیجه چی شد؟
مهدی : سامانه 111
پارس ای ال ایکس : سلام دوستانی که ای ال ایکس تحویل گرفتید آینه تاشو برقی؟ و سنسور باد لاستیک هم داره یا نه؟
مهدی : سلام سامانه111دولت محترم دولت رئیسی دست همه دزدهای بی پدر مادر که با پول مردم کلفت شدن را قطع میکنه..
اتومات : همه جا دنیا اول ماشین میخری بعد مدارک میاد ایران اول مدارک میاد بعد ماشین