مدل 2002 ZL1 شورلت کامارو

ZL1 یکی از مشهورترین نسخه‌های شورلت کامارو محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به نسل اول و سال ۱۹۶۹ بازمی‌گردد اما شاید هیچکس نداند که در نسل چهارم کامارو هم نسخهٔ ZL1 ساخته شد. دقیقاً مثل اولین کامارو ZL1، این خودرو هم ابتدا به‌عنوان یک محصول کارخانه‌ای کوپو (COPO مخفف سفارش تولید دفتر مرکزی) متولد شد اما بعداً برای افزایش پرفورمنس توسط GMMG ارتقاءهایی را تجربه کرد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

نام ZL1 در اصل از پیشرانهٔ هشت سیلندری گرفته شد که برای مسابقه طراحی شده بود. در سال ۱۹۶۹، شخصی نام «فرد گیب» ۵۰ دستگاه کامارو را از طریق برنامهٔ کوپو با موتور ZL1 سفارش داد و این‌گونه بود که یک افسانه متولد شد. خودرویی که در اینجا می‌بینیم یعنی کاماروی نسل چهارم مدل ۲۰۰۲ هم همین مسیر را طی کرد. این خودرو از طریق همان برنامهٔ کوپو سفارش داده شد و سپس برای اصلاحات بیشتر به GMMG فرستاده شد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

GMMG مدت‌ها است که ورشکسته و تعطیل شده است اما این شرکت در دوران فعالیت خود خودروهای پرفورمنس فوق‌العاده‌ای مثل سیلورادو Intimidator SS و همین نسل چهارم کامارو را تولید کرد. GMMG کامارو را در سه فاز مختلف تولید می‌کرد که تفاوت اصلی آن‌ها در پیشرانه بود. فازهای I و II به ترتیب به نسخه‌های ۴۰۰ و ۴۷۵ اسب بخاری پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 مجهز بودند اما پرچم‌دار این سری، خودرویی بود که در اینجا می‌بینید و فاز III نام داشت. این نسخه با تجهیز به پیشرانهٔ ۷ لیتری V8، پرفورمنس را به سطح جدیدی ارتقاء داد. این موتور ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

GMMG مجموعاً ۶۹ دستگاه کامارو ZL1 تولید کرد که فقط ۳۷ نمونهٔ آن از فاز III بودند. این ۶۹ خودرو از طریق ۱۲ نمایندگی شورلت برای فروش ارائه شدند. برای اینکه بهتر متوجه شوید کامارو ZL1 فاز III در زمان خود چقدر قدرتمند بوده در نظر بگیرید که کوروت Z06 به‌عنوان یک سوپرکار قدرتمند در سال ۲۰۰۲ تنها ۴۰۵ اسب بخار قدرت داشت و موتور V10 لامبورگینی گالاردو در آن سال‌ها ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. به همین دلیل است که GMMG این کامارو را ZL1 سوپرکار نام‌گذاری کرده بود.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

البته این ماشین فقط یک کاماروی نسل چهار با پیشرانه‌ای قدرتمند زیر کاپوت نیست و ارتقاءهای مختلفی را تجربه کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به فنرهای قابل تنظیم پنسکه، آنتی‌رول بار منحصربه‌فرد، بازوهای کنترل تعلیق ۱LE و ترمزها و مجموعهٔ کلاچ برگرفته از کوروت Z06 آن زمان اشاره کرد. این کامارو در بیرون هم با نوارهای روی کاپوت و سقف، برچسب‌های کناری، جلوپنجرهٔ فلزی ذغالی با لوگوی شورلت مشابه نمونهٔ ۱۹۶۹ و پانل مشکی‌رنگ عقب با نوشتهٔ CAMARO از نسخه‌های معمولی متمایز شده بود. در داخل خودرو هم دسته‌دندهٔ کوتاه با سر دندهٔ توپی شکل و یک پلاک ویژه روی داشبورد ارائه شده بود.

حال یک نمونه از کامارو ZL1 فاز III با کارکرد تنها ۶۷۰ کیلومتر بری فروش گذاشته شده است. این خودرو قبلاً در سال ۲۰۲۲ در حراجی برت جکسون با قیمت ۱۱۵,۵۰۰ دلار فروخته شد و فروشنده حالا قیمت ۱۵۰ هزار دلار را برای آن اعلام کرده است. شاید چنین رقمی برای یک کاماروی نسل چهار خیلی زیاد به نظر برسد اما قطعاً ارزش این عضلانی کمیاب در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , شرولت , کامارو , ZL1 , مشخصات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7تو‌مرحله بیمه گیر کرده : J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ سلام دوستان کسی اطلاع نداره چرا تمام j7هایی ک در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی و فاکتور شدن نزدیک ب ۲ ماهه رو صدور بیمه گیر کرده و بیمه و پلاک نمیشن ؟؟؟؟
ایرج : «درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳» لطفا جهت افزایش تعداد امضاها، این کارزار را تا جای ممکن برای سایر دغدغه مندان به اشتراک بگذارید: https://www.karzar.net/110333
فرهاد : یادت باشه هیچ وقت نخورده شکر نکن
کیان : یه سوال؟چرا اطلس پر شد اما سهند اس هیچکی نمینویسه
محسن : ما که از 18 بهمن نوشتیم نقدی هنوز تایید نقدی هم نشده
آهوی دشت زنگاری : مگه میشه داداش؟؟؟!!پولت پریده الان همه ثبت نامی های زمان شما ماشین شما تحویل گرفتن تو نوبت گارانتی اولیه ان. احتمالا نمایندگی ت نامعتبر بوده پول دیر یه حساب کارخونه واریز کرده
J7 تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : سلام منم دقیقا مشکل شما رو دارم تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی شدم ولی الان دو ماهه تو‌مرحله بیمه گیر کردم هیچ کیم جوابگو‌نیست
تارا v4lx : با سلام من از ایران خودرو پرسیدم گفتن ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از پلاک شدن خودرو تحویل داده میشه
J7 صادرات : دوستان ارادت ۲۳/۲ فاکتور شد امروز بیمه خداروشکر سریع دارن پیش میرن بعد شاسی ثبت ناممون هم ۲۲/۸ بوده انشالله خودرویه همه رو تحویل بدن
J7 سحر : من 8 آبان بودم و چهار هفته هست تحویل گرفتم!!! چطور آبانی ها میگن تحویل نگرفتن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس : سلام از کجا سود تاخیر رو ببینیم
علی از کاشان : هرچی دیرتر بیاد بهتره. هم سود پولمونو میگیریم هم جریمه تاخیر در تحویل
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوست عزیز ایرانخودرو چقدر بهت برگردوند
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوستان من سورن دوگانه تحویل 29 اسفند بودم امروز تبدیل به 207 زدم کسی میدونه ایرانخودرو چند برمیگردونه؟
سعید. : تا شنبه پلاک میشه
فروش فوری 1 اسفند : دوستان بعد فاکتور چند روز طول میکشه پلاک بشه ؟؟؟
پارس سفارشی : سلام برو میز خدمت نگاه کن
4724 : برادر یعنی فقط 6هزارتا از زمستان مونده
پارس ای ال ایکس : سلام بخش نامه 4713 فراخوان دادن کسی هست جواب بده
مهران : مراقب باشید. می‌خواهند ماشین‌ها که تو سیل به هم خو ردند را تحویل بدهند. اگر متوجه شدید به شما میگند خوب خسارت را میدیم