قیمت بیمه خودرو از چه رنجی و بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

 

 

به این فکر کرده‌اید که نرخ بیمه چطور تعیین می‌شود؟ تعرفه بیمه‌های مختلف خودرو مانند بیمه بدنه و شخص ثالث بر چه اساسی قیمت‌گذاری می‌شوند و عوامل اثرگذار بر آن‌ها چه مواردی هستند؟ در این مورد، پای عوامل گوناگونی به‌میان است. هم شرکت‌های بیمه‌گر پیشنهاداتی ارائه می‌کنند و هم سازمان بیمه مرکزی با در نظرگرفتن چند عامل مهم، اقدام به تعیین قیمت‌ها در هر سال می‌کند. نرخ بیمه شخص ثالث و بدنه، برای خودروهای مختلف هم یکسان نیست و تحت تأثیر عواملی قرار دارد. در ادامه از تمام این موضوعات برایتان می‌گوییم.

تعیین نرخ بیمه خودرو و شرکت‌های بیمه‌گر

بخشی از روند قیمت‌گذاری بیمه‌های مختلف خودرو با مشارکت شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد. این شرکت‌ها بنا به آمار و ارقامی که از حوادث و ارائه خدماتشان دارند، به تعیین نرخ بیمه کمک می‌کنند. در واقع، نرخ پیشنهادی آن‌ها به بیمه مرکزی براساس داده‌ها و تجربه‌هایشان ارائه می‌شود. این شرکت‌ها در پی آن هستند، نرخی پیشنهاد کنند که هزینه‌ها و درآمدهایشان را متعادل و تراز نگه می‌دارد.

بنابراین، یکی از پایه‌های تعیین تعرفه بیمه‌های خودرو، بیمه‌گران یا همان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه هستند. پای عوامل دیگری هم به‌میان است که در ادامه درباره‌شان بیشتر می‌گوییم.

 

قیمت بیمه خودرو از چه رنجی و بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

تعیین نرخ بیمه خودرو از سوی نهادهای تصمیم‌گیری

علاوه‌بر، شرکت‌های بیمه که در تعیین تعرفه‌ها و قیمت‌گذاری بیمه شخص ثالث و بدنه نقش دارند، دولت و نهادهای مربوط درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنند. نهادهای تصمیم‌گیرنده با در نظرگرفتن نرخ دیه در هر سال و آمار شرکت‌های بیمه اقدام به قیمت‌گذاری خدمات مختلف از جمله بیمه بدنه و شخص ثالث می‌کنند.

نرخ دیه در سال ۱۴۰۳ در حدود ۳۳ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته است. بنا به این تعرفه و در نظرگرفتن عوامل متنوع دیگر، قیمت بیمه‌های گوناگون تعیین می‌شود. نرخ دیه روی تعهدات جانی شرکت‌های بیمه اثر می‌گذارد. در سال جدید، بیمه شخص ثالث با در نظرگرفتن افزایش نرخ دیه، ۳۵درصد نسبت به تعرفه سال پیش افزایش داشته است.

 

قیمت بیمه خودرو از چه رنجی و بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

عوامل اثرگذار بر قیمت بیمه خودروها

برای تعیین قیمت بیمه ماشین به عوامل متنوع دیگری هم دقت می‌شود. از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

·         ویژگی‌های خودرو؛

·         ارزش روز خودرو؛

·         سقف تعهدات؛

·         مدت اعتبار بیمه؛

·         جریمه‌ها و تخفیف‌ها.

ویژگی‌های خودرو

بنا به اینکه نوع خودرو چیست، هزینه بیمه آن هم در زمینه بیمه شخص ثالث و بدنه متفاوت خواهد بود. برای مثال، قیمت بیمه خودرو ۲۰۶ با پیکان یا خودروهای دیگر یکسان نیست. برندمدل خودرو و قیمتی که دارد، ویژگی‌های آن مانند تعداد سیلندرها و البته کاربری‌اش روی تعرفه بیمه شخص ثالث و بدنه آن اثر می‌گذارند. کاربری خودروها هم باعث می‌شود که قیمت بیمه‌شان متفاوت باشد. برای مثال، قیمت بیمه خودروهای کشاورزی با خودروهای سواری یکسان نیست.

ارزش روز خودرو

ارزش روز خودرو هم در تعیین قیمت بیمه آن اثرگذار است. از همین روی، کسانی که قصد خرید انواع بیمه را دارند، باید متناسب با ارزش خودرویشان در زمان تقاضای خرید بیمه، این مبلغ را در نظر بگیرند. در واقع، با اعلام درست ارزش روز خودرو است که افراد می‌توانند هزینه‌ای مناسب و متناسب با ویژگی‌های خودروی خود از بیمه‌گران دریافت کنند.

سقف تعهدات

بیمه‌های مختلف دارای گزینه‌ها و پوشش‌های متنوعی هستند. هم در بیمه شخص ثالث و هم بیمه بدنه، برخی پوشش‌ها اصلی و اجباری‌اند و بعضی هم فرعی و انتخابی محسوب می‌شوند. بنا به اینکه چه پوشش‌هایی را انتخاب می‌کنید و سقف تعهدات برای پرداخت از سوی بیمه چقدر است، قیمت بیمه بدنه و شخص ثالث هم متفاوت خواهد بود. این را هم بدانید که هرچند شرکت‌ها در ارائه خدمات فرعی مختارند، اما باید سقفی از هزینه‌ها را در نظر بگیرند. به‌عبارت دقیق‌تر، بیمه مرکزی کف و سقفی را برای ارائه خدمات در نظر می‌گیرد و شرکت‌ها می‌توانند در این بازه اقدام به تعیین تعرفه و پوشش‌های خود کنند.

مدت اعتبار بیمه

مدت‌زمانی که برای ارائه خدمات بیمه از سوی بیمه‌گران در نظر گرفته می‌شود، معمولاً دو حالت دارد. امکان انعقاد قرارداد بیمه، معمولاً به دو شکل وجود دارد. یکی مدت‌زمان طولانی‌تری دارد و طی آن، بیمه‌گر در طول یک سال اقدام به ارائه خدمات بیمه می‌کند. دیگری هم کوتاه‌مدت است و خدمات در عرض چند ماه، مثلاً شش ماه در اختیار بیمه‌گذار قرار می‌گیرند. برخی از شرکت‌ها هم بیمه‌های مختلف خودرو را در بازه‌های زمانی دیگری مانند ۹ ماه هم عرضه می‌کنند. انتخاب بازه زمانی به‌عهده بیمه‌گذار یا همان شخصی است که اقدام به خرید بیمه می‌کند. با در نظرگرفتن نیازها و ترجیحات شخصی، نتیجه‌گیری درباره این موضوع مقدور می‌شود.

جریمه‌ها و تخفیف‌ها

هر شرکت بیمه بنا به سیاست‌های خود و در مناسبت‌های مختلف یا برای مشاغل گوناگون، تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرد. نرخ این تخفیفات و درصدشان برای هر شرکت با دیگری متفاوت است. از همین روی، این عامل هم از مواردی است که می‌تواند قیمت بیمه خودرو را دستخوش تغییراتی کند. جریمه‌ای که صاحبان خودرو به‌ازای نداشتن بیمه شخص ثالث، ملزم به پرداخت هستند هم روی تعرفه و هزینه بیمه‌شان اثر می‌گذارد. بیمه شخص ثالث که اجباری است، جریمه‌ای روزانه دارد. یعنی به‌ازای هر روز که خودروی شما بی‌بیمه باشد، مبلغی جریمه به آن تعلق می‌گیرد. با در نظرگرفتن این نکات، درباره قیمت‌گذاری بیمه به نتیجه‌گیری می‌رسید.

آگاهی از نرخ و تعرفه‌های بیمه خودرو در بیمه بازار

سامانه بیمه بازار از بسترهای معروف و خوش‌نامی است که در حوزه ارائه خدمات بیمه فعالیت می‌کند. این سامانه پلتفرمی است که با شرکت‌های بیمه مختلف همکاری می‌کند و راه را برای خرید بیمه از آن‌ها باز می‌کند. با مراجعه به بیمه بازار می‌توانید مشخصات ماشین خود را وارد کنید، فهرست بیمه بدنه و شخص ثالث شرکت‌های مختلف را استعلام بگیرید و با مقایسه و بررسی تعرفه‌ها و شرایط اقدام به خرید کنید. خرید به‌طور آنلاین و در روندی بسیار ساده در پلتفرم بیمه بازار انجام می‌گیرد. این سبک تازه خرید بیمه به شما دنیایی از انتخاب‌های جدید می‌دهد. با بیمه بازار، بدون محدودیت و در ظرف مدت کوتاهی می‌توانید اقدام به خرید کنید و بیمه‌نامه‌تان را در عرض چند دقیقه در اختیار داشته باشید. برای خرید بیمه بدنه یا شخص ثالث خودرو، به بیمه بازار مراجعه کنید تا تجربه‌ای دل‌نشین و جدید از تهیه بیمه خودرو برایتان رقم بخورد.

برچسب : خودرو , قیمت , بیمه , از , چه , رنجی , اساس , تعیین , تایین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : دوستان هنوزثبت نام نکردم ،آیا قسطی یانقد؟ ،قسطی ماهیانه چقدره قسطتش میشه ؟آیا میتونم قسطی بخرم باسپاس
حمید j هفت : مبارک اولسون
J7 صادرات : ممنونم آقای حسنی پس راست بوده
نازیلا : دوستان شاهین gl نگیرید بزارید به منم پیامک بیاد عجله دارم ممنون سانروف دار بگیرید یکم باد به کلتون بخوره 😄
😁😄😃😀 : . . . سلام . . ثبت نام کنندگان پژو پارس می خواهند دوباره جلوی ویرانخودرو جمع شوند تا اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت به گوش مسئولان برسونند . . . ما ثبت نام کنندگان سورن دوگانه هم باید اعتصاب و اعتراض کنیم تا سریعتر به خودروی خود برسیم ....
سبحان : من مال دوره قبلم.فقط صبر کن جی بگیر که بد کلاهی سرت میره قیمتش ۱۰۰ فرق میکنه بعدشم قرارداد داری.صبر صبر.صبر.من که جی گرفتم و وظیفه خودم دونستم اگاهت کنم شاید ۳ ماه هم طول بکشه صبر کن
سبحان : سلام دوست عزیز اگه قرارداد داری به هیچ وجه بر ندار.بدو سانرف ۸۰ زیر قیمت بازاره و در کل بد فروش ،شاید ۳ ماه هم تاخیر داشته باشه ولی نگیر گه ضرر میکنی.
شاهین اتوماتیک : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
سورن پلاس دوگانه : دوست عزیز برو از یک بنگاه خودرو شهرتون بپرس ببین خریدار کدامش بیشتره هرچی نظر بدن فایده ندارد
J7تبریز : با سلام دوستان عزیز امروز بالاخره ماشین ما را تحویل دادند ثبت نامی ۲۳ مهر ماه بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد آریزو6 : سلام به همه واقعا از این وضعیت خسته شدیم از 20 اسفند ماشین منتظر مجوز خروج فقط خدا بهمون رحم کنه
حسین : دوستان یک سوال نمایندگی خودرو رو جمعه هم تحویل میده؟ یا نگه میدارن شنبه؟؟
207 سقف فلز : امروز مراحل از صدور فاکتور تا دریافت توسط نمایندگی باهم تیک خورد
دنا اپشنال : سلام حداقل فکر 40 روز تاخیر باش
علی4712 : منم4712هستم پیام نیومده کسی خبر داره؟
کوییک اتومات : بله تابلو دارن میپیچونن
صابر : نه هیچکی این 15 میلیون تخفیف چی شد که ندادن؟
دنا اتومات تابستان 403 : سلام دوستان دنا اتو تحویلی تابستان 403هستم پیامک واریزی تارا اومده کسی اطلاع داره اگه واریز نکنم ایا دعوت نامه دنا میاد؟
ساینا بهمن : سلام وقت بخیر میگم‌واسه تحویل حضوری کجا باید بریم تهران یاکاشان؟؟؟
منتظر : سلام این که اینا دارن فاکتور میکنن تیرماه ماشین بدستمون میرسه