الگوی جهانی برای هزینه تولید خودروهای ایرانی

الگوی جهانی برای هزینه تولید خودروهای ایرانی

گروه خودرو - اردیبهشت امسال بود که شورای رقابت پس از سه ماه بررسی و بر اساس تورم بخشی خودروهای داخلی، به فرمولی برای تعیین قیمت این خودروها دست یافت و حالا در شرایطی که هنوز سال به پایان نرسیده، این فرمول با روی کار آمدن رئیس جدید شورا، در حال تغییر است. رضا شیوا  رئیس فعلی شورای رقابت عقیده دارد فرمول موردنظر با عجله تدوین شده و باید بازنگری شود. بر همین اساس اگرچه خودروسازان علاقه دارند تا قیمت محصولاتشان را خود تعیین کنند، اما به نظر می‌رسد با تعیین دستورالعمل جدید احتمالی از سوی شورای رقابت، خودروسازان بیش از هر زمانی تحت نظارت قرار خواهند گرفت. به کارگیری استاندارد هزینه‌ای برای تعیین «هزینه‌های واقعی تولید خودرو» یکی از مواردی است که شورای رقابت قصد دارد آن را در جریان بازنگری فرمول فعلی، در صنعت خودرو بررسی و اعمال کند. بر این اساس هزینه‌های تمام شده خودروسازان برای تولید یک خودرو، با استانداردهای جهانی تولید سنجیده خواهد شد. در واقع شورای رقابت به نوعی می‌خواهد هزینه استاندارد تولید خودروهای خارجی را الگو قرار داده و قیمت خودروهای داخلی را بر اساس آن برآورد کند. این در حالی است که خودروسازان داخلی معتقدند فضای کسب‌و‌کار در صنعت و خودرو ایران با خارج فرق دارد. آنها می‌گویند: در ایران هزینه‌های غیرتولیدی نقش زیادی در قیمت خودرو دارد؛ اما در خارج از کشور به این شکل نیست. از آن سو، اما کارشناسان نیز عقیده دارند شفاف‌سازی هزینه خودروسازان برای رسیدن به قیمت منطقی خودرو ضروری است؛ زیرا در صنعت خودرو ایران ریخت و پاش‌ها و هزینه‌های نامعقول همواره وجود داشته و خود به «هزینه تولید» تبدیل شده است. به اعتقاد آنها، سوءمدیریت یکی از دلایل اصلی رشد هزینه‌های تولید خودرو است. 


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , تولید , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : دقیقا داره کاری که شرکت ایران خودرو با پژو پارس سر ملت اوردو میکنه گفت خط تولید توقف شده چون استاندارد 85 گانه نداره بعدش با 250 میلیون گرونتر وارد بازارش کرد دریغ از اینکه استانداردی روش بزنه
حاتم : سلام دوستان گرامی اگر کسی تحلیلی از قیمت کارخانه ساینا از الان تا شهریور ماه (درصد و زمان افزایش) داره و بلده لطف کنه همه استفاده کنیم
شاهین اتوماتیک : چرا اونایی که مهرماه 402 پیش فروش شاهین اتوماتیک 290 میلیون واریز وجه کردن چرا کسی پیگیر نمیشه چرا دعوت نامه ارسال نمی کنن فقط چسبیدن به اونایی که نقد ریختن دعوت نامه ارسال میشه
حامد : ثبت نام اطلس هم تموم شد. بیچاره اونایی که همین فرصت رو هم از دست دادند.
تارا : شماهم شکایت کردین ازشون چی جواب دادن؟
سورن دوگانه : عزیز من سورن دوگانه ef7دیگه تولید نمیکنن.
تارادنده : ۸میلیون ازجریمه تاخیرمابرداشتن
سعیده : سلام من آبان جی ۷ ثبت نام کردم تمام مدارک به جز بیمه اومده ولی از ماشین خبری نیست
یوسف : نهایتش دو الی سه روز طول می کشه تا برسه دستت
یوسف : خیلی ممنون بزرگوار 🙏🙏 ماشین خیلی خوبی هست بهتر از اون چیزی که فکرش و میکردم ایشالله روزی همه بشه چون اتنظار کشیدن خیلی سخته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تابستان دنا پلاس ساده : ایرانخودرو خیلی وقته فراخوان نمیده و خبری ازش نیست 😐
207 : شما فکر کنم هیچ آشناهم نداری،الکی میای چیزی میگه
25 دی : هنوز تو فاکتور موندم من ثبت سخا مشکل داره
مهدی : سلام به همه دوستان اسفندی گوشتون به حرفهایی کسی ندید. بیکار نشینید به همجا شکایت کنیدقوقضایه برید سامانه111و غیره
مهدی : گوش کنید و زنگ بزنید لطفا دوستان اسفندی و بهمنی که فاکتور نشدن
فقط پارس : مهلت واریز وجه تا چندمه ممنون میشم
دی ماه دوگانه : من امروز کاشان تحویل گرفتم اگر تونستید تحویل حضوری بزنید لاستیک ها کویر 5 حلقه واقعن عالی ظرف مدت 15 دقیقه ماشین تحویل شد
رضا کارگر ایران خودرو واقعی : درسته آقا مهدی عزیز الان هم میگم ولی بخاطر اینکه بتونن از استاندارد مجوز بگیرند این کارو کردند شاید هم به تولید انبوه برسه داداش
پارس زمستان : سلام میشه بیشتر توضیح بدین
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : اگه یادتون باشه رضا کارگر ایرانخودرو اخر سال اومد گفت پارس یه تغییرات تو ظاهر بیرونیش ایجاد شده خیلی بهتر شده و اینو سال جدید میدن.ولی هیچ تغییری ایجاد نشد