5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که خودروی شما از چه چیزی ساخته شده است؟ در مسابقات اتومبیل‌رانی چه فشاری به آن وارد می‌شود و محدودیت‌های آن هنگام رانندگی آفرود چیست...؟ واقعاً چه موادی برای ساختن آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند؟ چیزهای زیادی درباره بخش های تشکیل دهنده خودرو نظیر موتور، گیربکس، صندلی، سیستم های کنترل در سربالایی و سراشیبی و نظایر آن شنیده‌ایم ولی هیچ وقت زیاد به مواد خامی که در کارخانه خودروسازی مصرف شده اند تا این قسمت ها ساخته شوند، فکر نکرده‌ایم. صنعت خودروسازی از مواد زیادی برای ساخت خودرو استفاده می‌کند از جمله: آهن، آلومینیوم، پلاستیک استیل، شیشه، لاستیک، مواد نفتی، مس، فولاد و غیره. از این مواد برای ساخت اجزایی که حتی به فکرمان هم خطور نمی‌کنند مانند عقربه های روی صفحه تا قطعات بزرگ مانند بدنه موتور یا چرخ دنده های گیربکس استفاده می‌شود. این مواد ظرف چند دهه گذشته بسیار تکامل پیدا کرده‌اند و پیچیده‌تر، خوش‌ساخت‌تر و ایمن‌تر شده‌اند. با ظهور تکنولوزی های جدید در صنعت خودرو، از این مواد نیز به شیوه های جدیدی استفاده شد. در این مقاله درباره پنج ماده که بیشتر در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند صحبت خواهیم کرد. ابتدا به ماده ای می‌پردازیم که باعث می‌شود خودرو اینقدر سنگین باشد.

 

فولاد

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

بیشتر وزن خودروهای مدرن به خاطر فولاد است. برای مثال، در سال 2007 در یک خودرو معمولی 1090 کیلوگرم و در یک وانت یا خودروی شاسی بلند حدود 1360 کیلوگرم فولاد به کار رفته بود. در نظر بگیرید که اغلب خودروهای امروزی حدود 1360 و بیشتر شاسی‌بلندها حدود 1810 کیلوگرم وزن دارند... که بیشترش فولاد است! فولاد برای ساخت شاسی زیرین یا شبکه‌ای به کار می‌رود که اسکلت خودرو را تشکیل می دهد و در صورت تصادف از شما محافظت می‌کند. ستونِ درها، سقف و حتی صفحات بدنه‌ی بیشتر خودروهای امروزی از فولاد ساخته شده‌اند. حتی اگزوز هم از فولاد زنگ‌نزن ساخته می‌شود. در طول این سال ها، صنعت فولاد بسیار رشد کرده است؛ به همین خاطر امروزه خودروسازها می‌توانند برای قسمت های مختلفی از خودرو از انواع مختلفی فولاد استفاده کنند. این نوآوری‌های  صنعت خودروسازی به حفظ ایمنی شما در جاده کمک می‌کنند.

 

پلاستیک

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

دفعه بعد که داخل خودروی‌تان نشستید همان کاری را بکنید که داستین هافمن در فیلم « فارغ-التحصیل» انجام می‌داد و فقط به یک لغت فکر کنید: پلاستیک. امروزه در صنعت خودروسازی از مقدار زیادی پلاستیک استفاده می‌شود وحتی می‌توان گفت، بالغ بر 50 درصد از ساختار یک خودرو جدید را این ماده تشکیل می‌دهد. این امر تعجب برانگیز نیست چون پلاستیک بادوام است، هزینه تولید زیادی ندارد و قابلیت تبدیل به هر چیزی را دارد. داشبورد، آمپر، صفحه کیلومتر، دکمه ها، خروجی های کولر، دستگیره های در، کفی ها، کمربند ایمنی، کیسه هوا و بسیاری از اجزا دیگر از انواع مختلف پلاستیک ساخته شد‌ه‌اند.  علاوه بر اجزا داشبورد، بسیاری از بخش های کوچک داخل موتور مانند دسته میله بازدید روغن هم از پلاستیک ساخته شده است. به دلیل وزن کم پلاستیک، استفاده از این ماده نرم و انعطاف‌پذیر در ساختار بدنه و موتور روند رو به رشدی دارد.

 

آلومینیوم

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

در صنعت خودروسازی، آلومینیوم همانند کودک نوپایی است که به خاطر سبکی و سختی‌اش به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 2009، اجزا آلومینیومی حدود 9 درصد از وزن خودروها را تشکیل می دادند. این میزان در سال 1990 حدود 5 درصد و در سال 1970 فقط 2 درصد بوده است. این فلز در تولید خودروهای سبک با عملکرد بالا استفاده می‌شود. از زمان تولید آکورا NSX در اوایل دهه 90 میلادی، بسیاری از سوپرخودروها از جمله آئودی R8 از آلومینیوم ساخته شده‌اند. همچنین رینگ ها هم از آلومینیوم ساخته می‌شوند. علاوه براین، بیشتر خودروساز ها بلوک های آهن سنتی برای ساخت موتور را کنار گذاشته و به آلومینیوم روی آورده‌اند. اگرچه آلومینیوم به اندازه آهن محکم نیست، ولی وزن کمتر آن به معنای گامی بزرگ به سوی عملکرد بهتر است.

 

لاستیک

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

همه خودروها برای حرکت به تایر نیاز دارند. اگرچه اغلب مردم تایرها را دست‌کم می گیرند، ولی این دایره های لاستیکی در واقع از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش های هر وسیله نقلیه‌ای هستند. اینجاست که اهمیت لاستیک در صنعت خودروسازی مشخص می‌شود. خودروسازی، نیروی محرک صنعت لاستیک است؛ چون حدود 75 درصد از تولید لاستیک جهان برای ساخت تایر وسایل نقلیه استفاده می شود. تایرهای لاستیکی، چرخ و سایر اجزاء داخلی آن را از آسیب دیدگی محافظت می‌کنند، مصرف سوخت را پایین می‌آورند و ایمنی در جاده را بالا می‌برند. علاوه بر تایرها، بخش هایی نظیر: تیغه برف پاک‌کن، کاسه نمد موتور، واشرها، شلنگ ها و کمربندهای ایمنی هم از لاستیک ساخته می‌شوند. لاستیک هم مانند پلاستیک ماده ای بسیار بادوام، ارزان و انعطاف پذیر است و کاربردهای زیادی در خودروها دارد.

 

شیشه

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

اگر نتوانید مناظر بیرون را ببینید، خودرو به چه دردی می‌خورد؟ شیشه هم مانند لاستیک یکی از قهرمانان گمنام صنعت خودروسازی است و رابطه ای تنگاتنگ با آن دارد... وقتی بازار خودروسازها کساد می‌شود، تولیدکنندگان شیشه هم کارگران زیادی اخراج می‌کنند. شیشه در قسمت های زیادی از خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشخص است که اولین کاربرد آن در ساخت شیشه های پنجره خودرو است تا سرنشینان دید خوبی داشته باشند و در عین حال از برخورد ذرات موجود در هوا نیز مصون بمانند. از شیشه برای ساخت آیینه های بغل و عقب نیز استفاده می‌شود تا دید راننده از فضای اطراف را بالا ببرند. علاوه بر این، پسر عموی آن یعنی فایبرگلاس هم به عنوان عایق، به طور گسترده‌ای در خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پیشرفت تکنولوژی، از شیشه برای ساخت بخش های جدید و نوآورانه خودرو نیز استفاده می‌شود. برای مثال، می‌توان از شیشه برای ساخت صفحه نمایشگر دستگاه مسیریاب و لنزهای دوربین دید عقب نیز، استفاده کرد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : مواده تشکیل دهنده , فولاد , پلاستیک , آلومینیوم , لاستیک , شیشه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

mobina
19

میشه بگید از المینیوم چه چیزی ساخته میشه ممنون
13:30  1396/07/23
پاسخ دادن
الناز
25

سلام
من میخوام در مورد بخش پلاستیک قطعات خودرو بیشتر و ریزتر اطلاعات بگیرم
میشه کمکم کنید که بدونم دقیقا این قطعات پلاستیکی چیا هستن و از چه موادی ساخته میشن
ممنون
09:00  1396/07/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 مهرماه : دوستانی که فرمودن همه چی عادیه سیل نیست، تاخیر بخاطراداره پست هست و متهم کرن بقیه رو که حرف بی پایه و اساس میزنن لطفا توضیح بدید چرا تحویل ها رو عقب انداختن و نه شاسی میشه نه آماده حمل ماشین دارن ؟ مطمینا یکسری نمایندگی ها با اسامی مستعار میخوان دفاع کنن از عملکرد کرمان موتور ولی هرجا من یکی برم و بشینم میگم به همه چه شرکت بی در و پیکر و بیخودی هست چطور نقدی همه نمایندگی ها ماشین به قیمت روز دارن ولی ما که بیش از 7 ماه هست پول دادیم ماشینمون تحویل نمیشه؟
رضا T8 : سلام من ثبت نامم 18 بهمن بود 23 اسفند فاکتور شده ، بیمه هم 24 اسفند صادر شد و حدود دو روز بعدش صدور پلاک زرد شد تا چهارم اردیبهشت که سبز شد و ارسال پلاک و مدارک زرد شد ، تاریخ پست مدارکم زده 2.5 . تماسم گرفتم میگن رفته واسه بارگیری معلوم نیست کی بیاد. چطوریه که شما قبل از من ثبت نام کردید ولی ... یوقت دیر مدارک تحویلشون ندادی؟
مهدی : من گفتم پولش زیاده نمیتونم بدم بفروشمش حوالشو بیست تومن هم کسی نمیخره
J7 مشکی : منم ثبت نام 24 مهر هستم همه ی مدارک ماشین اومده از نمایندگی و شرکت پیگیری میکنیم حرف بیخودی می زنن در صف حمل
اطلس جی : منم پذیرش نوزده اسفندم فروش فوری، فاکتور نشدم، البته فعلا خیلی مونده تا ۹۰ روز کاری، تعطیلات زیاد بود
s3-سفید : چشمم به گوشی خشک شد امروز قرار تحویل داشتم ولی کنسل کردند گفتند خبر میدیم که هیچ خبری نشد اگر تا آخر هفته تحویلم نشه روز شنبه تعطیله ولی یکشنبه میرم دفترشونو رو سرشون خراب میکنم
امید : سلام روآ مدل ۸۷ دارم توی سرعت ۶۰ تا ۸۰ لرزش داره و سرعت های کمتر و بیشتر از این مقدار دیگه لرزش احساس نمیشود میل گاردان رو نشون تعمیرکار دادم گفت سالمه. ممنون میشم راهنماییم کنید
منصف : فاکتور شدن شما اینجا بدرد کسی نمیخوره اگه نفرمایید چه تاریخ و بخشنامه ای بودید
ساینا را بلاخره میگیرم : تخلفات شرکت سایپا که قابل شکایت برای خسته نشده ها: - تبدیل خودرو بدون رضایت -تبدیل تحویل فوری به پیش فروش بدون رضایت که باید شرکت سایپا همون ساینا حداقل در ۳۰ روز تحویل نماید. الله اکبر متاسفانه سایپا تو یک جنگ فرسایشی روانی خیلی ها را که اطلاع از حق و حقوق خود ندارند و بعضی ها هم حوصله شکایت بازی ندارند از خرید ساینا منصرف کرده است. به هر حال با این وضوح تخلفات هر کی شکایت کنه میتونه ساینا را با غرامت بگیرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه اسفند شهرکرد : حالا به سارا بی انصافی شد همه بهش حمله کردید اونم خواست دفاع کنه از خودش انتقاد کرده آقای پرهام شما که کارت خیر بوده باید قانع میکردی نه اینکه بزارید دو دستگی بوجود بیاد اینجور هم درست نیست به نظر من شاید من اشتباه میکنم انسان جایزالخطا هست
تبدیل به 207 : قیمت 207 در بازار 40 تومان گرونتره و 207 خوش فروش تر هستش و دوربین دید عقب داره . اما رانا موتور بهتری داره
رانا : سلام بهت پیشنهاد میکنم با نمایندگی مشورت کن
فقط خدا : مدیران خودرو هامارا پنج میلیون قیمت برده بالا بی زحمت برید تفاوت قیمت پارسال .امسالشو ببینید مگه چه خبره بزرگوار
غزل ساینا دوگانه : من پلاک شدم،نمیدونم ب کجا زنگ بزنم ببینم کی میفرستن ماشینو ،به کجا زنگ بزنم
سید : سلام ببخشید مطمئن هستین 3 روز تمدید شده؟
ایکس 33 اتومات اسماعیل : ممنون خداخیرت بده ازمن نقدی بوده همون روز کامل تکمیل وجه کردم هرچی خدا خواست
توسکا : دقیقا منم همینم
مهران : عزیز جان تگرگ. ماشین سقف تگرگ خورده میندازن
207 : باید فاکتور بشه بعد سود تاخیر رو میزنن