5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که خودروی شما از چه چیزی ساخته شده است؟ در مسابقات اتومبیل‌رانی چه فشاری به آن وارد می‌شود و محدودیت‌های آن هنگام رانندگی آفرود چیست...؟ واقعاً چه موادی برای ساختن آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند؟ چیزهای زیادی درباره بخش های تشکیل دهنده خودرو نظیر موتور، گیربکس، صندلی، سیستم های کنترل در سربالایی و سراشیبی و نظایر آن شنیده‌ایم ولی هیچ وقت زیاد به مواد خامی که در کارخانه خودروسازی مصرف شده اند تا این قسمت ها ساخته شوند، فکر نکرده‌ایم. صنعت خودروسازی از مواد زیادی برای ساخت خودرو استفاده می‌کند از جمله: آهن، آلومینیوم، پلاستیک استیل، شیشه، لاستیک، مواد نفتی، مس، فولاد و غیره. از این مواد برای ساخت اجزایی که حتی به فکرمان هم خطور نمی‌کنند مانند عقربه های روی صفحه تا قطعات بزرگ مانند بدنه موتور یا چرخ دنده های گیربکس استفاده می‌شود. این مواد ظرف چند دهه گذشته بسیار تکامل پیدا کرده‌اند و پیچیده‌تر، خوش‌ساخت‌تر و ایمن‌تر شده‌اند. با ظهور تکنولوزی های جدید در صنعت خودرو، از این مواد نیز به شیوه های جدیدی استفاده شد. در این مقاله درباره پنج ماده که بیشتر در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند صحبت خواهیم کرد. ابتدا به ماده ای می‌پردازیم که باعث می‌شود خودرو اینقدر سنگین باشد.

 

فولاد

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

بیشتر وزن خودروهای مدرن به خاطر فولاد است. برای مثال، در سال 2007 در یک خودرو معمولی 1090 کیلوگرم و در یک وانت یا خودروی شاسی بلند حدود 1360 کیلوگرم فولاد به کار رفته بود. در نظر بگیرید که اغلب خودروهای امروزی حدود 1360 و بیشتر شاسی‌بلندها حدود 1810 کیلوگرم وزن دارند... که بیشترش فولاد است! فولاد برای ساخت شاسی زیرین یا شبکه‌ای به کار می‌رود که اسکلت خودرو را تشکیل می دهد و در صورت تصادف از شما محافظت می‌کند. ستونِ درها، سقف و حتی صفحات بدنه‌ی بیشتر خودروهای امروزی از فولاد ساخته شده‌اند. حتی اگزوز هم از فولاد زنگ‌نزن ساخته می‌شود. در طول این سال ها، صنعت فولاد بسیار رشد کرده است؛ به همین خاطر امروزه خودروسازها می‌توانند برای قسمت های مختلفی از خودرو از انواع مختلفی فولاد استفاده کنند. این نوآوری‌های  صنعت خودروسازی به حفظ ایمنی شما در جاده کمک می‌کنند.

 

پلاستیک

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

دفعه بعد که داخل خودروی‌تان نشستید همان کاری را بکنید که داستین هافمن در فیلم « فارغ-التحصیل» انجام می‌داد و فقط به یک لغت فکر کنید: پلاستیک. امروزه در صنعت خودروسازی از مقدار زیادی پلاستیک استفاده می‌شود وحتی می‌توان گفت، بالغ بر 50 درصد از ساختار یک خودرو جدید را این ماده تشکیل می‌دهد. این امر تعجب برانگیز نیست چون پلاستیک بادوام است، هزینه تولید زیادی ندارد و قابلیت تبدیل به هر چیزی را دارد. داشبورد، آمپر، صفحه کیلومتر، دکمه ها، خروجی های کولر، دستگیره های در، کفی ها، کمربند ایمنی، کیسه هوا و بسیاری از اجزا دیگر از انواع مختلف پلاستیک ساخته شد‌ه‌اند.  علاوه بر اجزا داشبورد، بسیاری از بخش های کوچک داخل موتور مانند دسته میله بازدید روغن هم از پلاستیک ساخته شده است. به دلیل وزن کم پلاستیک، استفاده از این ماده نرم و انعطاف‌پذیر در ساختار بدنه و موتور روند رو به رشدی دارد.

 

آلومینیوم

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

در صنعت خودروسازی، آلومینیوم همانند کودک نوپایی است که به خاطر سبکی و سختی‌اش به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 2009، اجزا آلومینیومی حدود 9 درصد از وزن خودروها را تشکیل می دادند. این میزان در سال 1990 حدود 5 درصد و در سال 1970 فقط 2 درصد بوده است. این فلز در تولید خودروهای سبک با عملکرد بالا استفاده می‌شود. از زمان تولید آکورا NSX در اوایل دهه 90 میلادی، بسیاری از سوپرخودروها از جمله آئودی R8 از آلومینیوم ساخته شده‌اند. همچنین رینگ ها هم از آلومینیوم ساخته می‌شوند. علاوه براین، بیشتر خودروساز ها بلوک های آهن سنتی برای ساخت موتور را کنار گذاشته و به آلومینیوم روی آورده‌اند. اگرچه آلومینیوم به اندازه آهن محکم نیست، ولی وزن کمتر آن به معنای گامی بزرگ به سوی عملکرد بهتر است.

 

لاستیک

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

همه خودروها برای حرکت به تایر نیاز دارند. اگرچه اغلب مردم تایرها را دست‌کم می گیرند، ولی این دایره های لاستیکی در واقع از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش های هر وسیله نقلیه‌ای هستند. اینجاست که اهمیت لاستیک در صنعت خودروسازی مشخص می‌شود. خودروسازی، نیروی محرک صنعت لاستیک است؛ چون حدود 75 درصد از تولید لاستیک جهان برای ساخت تایر وسایل نقلیه استفاده می شود. تایرهای لاستیکی، چرخ و سایر اجزاء داخلی آن را از آسیب دیدگی محافظت می‌کنند، مصرف سوخت را پایین می‌آورند و ایمنی در جاده را بالا می‌برند. علاوه بر تایرها، بخش هایی نظیر: تیغه برف پاک‌کن، کاسه نمد موتور، واشرها، شلنگ ها و کمربندهای ایمنی هم از لاستیک ساخته می‌شوند. لاستیک هم مانند پلاستیک ماده ای بسیار بادوام، ارزان و انعطاف پذیر است و کاربردهای زیادی در خودروها دارد.

 

شیشه

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

اگر نتوانید مناظر بیرون را ببینید، خودرو به چه دردی می‌خورد؟ شیشه هم مانند لاستیک یکی از قهرمانان گمنام صنعت خودروسازی است و رابطه ای تنگاتنگ با آن دارد... وقتی بازار خودروسازها کساد می‌شود، تولیدکنندگان شیشه هم کارگران زیادی اخراج می‌کنند. شیشه در قسمت های زیادی از خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشخص است که اولین کاربرد آن در ساخت شیشه های پنجره خودرو است تا سرنشینان دید خوبی داشته باشند و در عین حال از برخورد ذرات موجود در هوا نیز مصون بمانند. از شیشه برای ساخت آیینه های بغل و عقب نیز استفاده می‌شود تا دید راننده از فضای اطراف را بالا ببرند. علاوه بر این، پسر عموی آن یعنی فایبرگلاس هم به عنوان عایق، به طور گسترده‌ای در خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پیشرفت تکنولوژی، از شیشه برای ساخت بخش های جدید و نوآورانه خودرو نیز استفاده می‌شود. برای مثال، می‌توان از شیشه برای ساخت صفحه نمایشگر دستگاه مسیریاب و لنزهای دوربین دید عقب نیز، استفاده کرد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : مواده تشکیل دهنده , فولاد , پلاستیک , آلومینیوم , لاستیک , شیشه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

23 نظر

محسن حسینی
3

بنده سرمایه ای دارم ومیخواستم درقطعه سازی کشور وتولید قطعه سرمایه گذاری کنم چگونه میتوانم
18:50  1400/09/09
پاسخ دادن
206
0

اگر شد بهترین جنس پلاستیک و مقام ترین جنس پلاستیک برای داخل ماشین بگذارید.
10:16  1400/03/01
پاسخ دادن
نخلاع
0

از در عقب!
00:20  1399/11/06
پاسخ دادن
م
0

چیزی که می خواستم نبود
12:46  1399/09/14
پاسخ دادن
علی عبادی
0

بسیار عالی و کامل با تشکر
20:18  1399/09/13
پاسخ دادن
پانیذ
0

من میخواستم بدونم که برای ساختن اتومبیل از کدام یک فلز ها استفاده میشود و به چه دلیل
14:49  1399/08/11
پاسخ دادن
عباس قزوین
0

با اینکه ما تمام این پنج مورد مواد تشکیل دهنده را در کشور از صفر تا صد تولید میکنیم و بیشتر آنها دولتی هستند چرا ماشین ها گران به دست مصرف کننده میرسد . با تشکر فراوان
11:01  1399/05/14
پاسخ دادن
امین
0

اسم دستگاه های خودرو سازی چیست
16:51  1399/05/11
پاسخ دادن
m.sadra.1385art
0

بدنه چه خودرو هایی از المینیوم ساخته شده؟؟؟؟
14:48  1399/04/26
پاسخ دادن
ممم
0

عغبقغا
19:53  1398/11/07
پاسخ دادن
لللللللللللللل
0

لفیئئئئئئئئئئئئئئئئئئئ
21:04  1398/10/30
پاسخ دادن
میلاد
0

سلام.کسی هس اطلاعاتی درباره ی انواع فولادهای فوق مستحکم در خودرو سازی داشته باشه ممنون
11:04  1398/10/23
پاسخ دادن
0

سلام عالی
16:26  1398/09/14
پاسخ دادن
حسینی
0

سلام و خسته نباشی
فولاد خشکه هوایی در خودرو استفاده میشود ؟ ممنون اگه کسی میدونه کمک بفرمایید سپدس
11:22  1398/02/25
پاسخ دادن
ش
0

سلام من می خواستم بدونم خودروها از چه آلیاژی ساخته شده
11:20  1397/08/25
پاسخ دادن
ش
0

سلام من می خواستم بدونم خودروها از چه آلیاژی ساخته شده
11:15  1397/08/25
پاسخ دادن
الناز
0

بيشتر درمورد ماشين سازي توضيح دهيد ممنون ميشم
23:16  1397/08/06
پاسخ دادن
شیدا
12

میخواستم بدونم جنس کفشک یا بالشتک در خودرو ها چیه؟
14:39  1397/02/14
پاسخ دادن
ممد
0

نه
16:22  1396/10/08
پاسخ دادن
حسن
0

سلام.دوستان به نظرتون استفاده از آلومینیوم در بدنه خودرو میتونه جیگزین مناسبی به جای فولادها باشه.لطفا با دلیل پاسخ بدید؟
22:28  1396/09/02
پاسخ دادن
علی نسیمی
8

در خودروهای لوکس این اتفاق افتاده ولی در خودروهای ارزانتر از انجا که فولاد ارزانتر هست امکان جایگزینی نیست.
19:43  1397/01/07

mobina
19

میشه بگید از المینیوم چه چیزی ساخته میشه ممنون
13:30  1396/07/23
پاسخ دادن
الناز
25

سلام
من میخوام در مورد بخش پلاستیک قطعات خودرو بیشتر و ریزتر اطلاعات بگیرم
میشه کمکم کنید که بدونم دقیقا این قطعات پلاستیکی چیا هستن و از چه موادی ساخته میشن
ممنون
09:00  1396/07/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
توحید ارومیه : خطاب به دوست عزیز که نوشته لعنت به سایپا.اون موقع که من برای ساینا واریز وجه کردم موقع ارسال دعوتنامه هم قیمت کارخانه افزایش یافته هم مالیات و بیمه و شماره گذاری من از 16میلیون افزایش 8میلیون پرداخت کردم.الانم قیمت کارخانه اطلس شده 418 ت که اگه بهش 21درصد مالیات و بیمه و شماره گذاری اضافه بشه چیزی نزدیک 505میلیون قیمتش میشه.حالا منی که 202میلیون اریبهشت واریز کردم با مشارکت 16برای دی ماه تقریبا از 505کم کنی میمونه 303میلیون 16میلیون هم سود مشارکت کسر میشه میمونه 287میلیون ..موقع ثبت نام اطلس 405میلیون بود قیمش میشه 505که یعنی 100میلیون افزایش نصفش برا من اعمال نمیشه از 287 هم 50 کسر کنی میمونه 237میلیون حالا من در نظرم 240گرفتم برای تکمیل وجه 2.3میلیون اختلاف محاسباتی من.هر چند که این ظلمه برای همه.حداقل افزایش قیمت باید فرودین اعمال میشد نه الان
اقدس سفیدمشکی : شماره پذیرشتومیشه بگی
t8 : ما 23 تیر ثبت نام کردیم ، هنوز شاسی هم نشدیم
تکمیل وجه 29مرداد ، : سلام خسته نباشی من۲۹ مرداد پس چرا برام فاکتور نشده🤔
توحید ارومیه : دوست عزیز بعد تکمیل وجه و ارایه برگ سخا به نمایندگی تبدیل میشه به عدم نقص در پرونده
محمد x5 : دفتر قضایی دادخواست علیه کرمان موتور بابت جریمه تاخیر تحویل خودرو
وحید : به منتظران ریرا خوب بیاید خودمون راش بندازیم من پیش فروش جایگزین خودرو فرسوده ریرا برنده شدم، اینجا اگه کسی مثل من هست کامنت بزاره، همدیگه رو پیدا کنیم، همینجا فعال بشیم
محمد x5 : سلام تشریف ببرید دفتر قضایی یه دادخواست علیه شرکت کرمان موتور رد کنید مبنی برتاخیر در تحویل و جریمه دیرکرد تحویل جلسه اول دادگاه که بشه یا وکیل کرمان موتور حضوری میاد یا لایحه میفرسته و یه مبلغی را به عنوان جریمه میپذیره و یکماه بعد پرداخت میشه. تا دادخواست ندی نمیدن
وحید : من فقط چون نگران بودم گرون بشه، سوال پرسیدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
سورن پلاس : خریدار نیست
207 بهمن ماه : منم پارس بهار 403 هستم تبدیل ب 207 تحویل بهمن زدم امروز دعوت نامه اومد 325 بریزم 14 روزه
عرفان : دوستان دعوتنامه تحویلی بهمن ماه واسه کسی اومده
امین فوری اذر : بعد 24 ساعت تو وضعیت خودروی مشتری بروز میشه
ای‌خدا : یعنی‌مثلا‌برای‌استب‌دنده دستی‌چقدر‌باید‌دستمونو‌بگیره
ساناز : سلام دوستان من دعوت نامه بهمن هستم برای من هنوز دعوت نامه ارسال نشده کسی هست مثل بنده باشه ...در ضمن من تبدیلی پارس به 207هستم
Tigo8promax : دوستان کسی تحویل سیستمی شهریور تیگو8 تحویل گرفته لطفا اعلام کنین چون 65 روز از تاریخ تحویل بنده گذشته همچنان خبری نیست لطفا هر عزیزی ک اطلاع داره از وضعیت مجوز خروج تیگو8. اعلام کنه سپاس از همکاریتون
حامد : دنا های اتومات و6دنده efp که فاکتور شدن پلاک هم شدن تحویل نمیدن مشکل کمبود قطعه دارن ماشین هارو ایرانخوردو برا اینکه سود تا خیر نده فاکتور میکنه پلاک میکنه دوهفته کف کارخونه نگهه میداره تا تامین قطعه بشن با این روش دوهفته سود تاخیر نمیده الان به بهونه بازدید فنی نمیزاره خروج بخورن ولی در اصل مشکل تا مین قطعه دارن و نافص تو کف کارخونه موندن
حسین : من تاریخ وجه 22اردیبهشت ولی پولم جور کردم 24تکمیل وجه کردم بهم گفتن تکمیل پرونده 26اردیبهشت بوده