ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

کیلومترشمارهای مکانیکی سال های سال راه ها را گز کرده‌اند. این کیلومترشمارها با اینکه منسوخ شده اند ولی به علت سادگی شان بسیار جالبند. یک کیلومترشمار مکانیکی از چیزی تشکیل نشده است جز یک چرخ دنده با ضریب چرخش باورنکردنی. کیلومترشماری که ما در این متن بررسی می کنیم، ضریب چرخشی معادل 1690 در برابر 1 دارد. معنای آن این است که شفت ورودی این کیلومترشمار باید 1690 بار بچرخد تا کیلومترشمار یک کیلومتر مسافت پیموده شده را نمایش بدهد. امروزه کیلومترشمارهای دیجیتال با هزینه کمتر و تجهیزات بیشتر، جایگزین کیلومترشمارهایی نظیر این شده اند، ولی به اندازه آنها جالب نیستند. در این مقاله، ابتدا نگاهی به داخل یک کیلومترشمار مکانیکی خواهیم انداخت، بعد درباره اینکه کیلومترشمارهای دیجیتال چطور کار می کنند صحبت خواهیم کرد.

 

کیلومترشمارهای مکانیکی

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

کیلومتر شمارهای مکانیکی به وسیله یک کابل انعطاف پذیر که از یک فنر بسیار فشرده ساخته شده است، می‌چرخند. این کابل معمولا داخل یک روکش فلزی محافظ، که یک لایه لاستیکی هم دارد، می‌چرخد. در دوچرخه ها، یک چرخ کوچک که به چرخ دوچرخه چسبیده است، این کابل را می چرخاند و ضریب چرخش کیلومترشمار به اندازه این چرخ کوچک بستگی دارد. در خودروها، چرخ دنده ای که به شفت خروجی گیربکس متصل است، این کابل را می چرخاند. کابل، چرخش را به صفحه کیلومتر شمار و از آنجا به شفت ورودی کیلومترشمار منتقل می کند.

 

چرخ دنده ها

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

این کیلومترشمار از سه چرخ دنده مارپیچی استفاده می کند تا به ضریب چرخش خودش یعنی 1690 در برابر 1 دست پیدا کند. شفت ورودی، اولین چرخ دنده مارپیچ را که به یک چرخ دنده گرد وصل است، می چرخاند. یک چرخش کامل چرخ دنده مارپیچ، فقط یک دندانه از چرخ دنده گرد را رد می کند. این چرخ دنده یک  چرخ دنده مارپیچی دیگر را به حرکت در می آورد که خود آن هم یک چرخ دنده گرد دیگر را می چرخاند. چرخ دنده آخر به دندانه شاخص های رقمی کیلومترشمار متصل است. هر شاخص دارای یک ردیف دندانه در یک طرف و دو دندانه مجزا در طرف دیگر است. وقتی دو دندانه مجزا به چرخ دنده پلاستیکی سفید نزدیک می شوند، یکی از دندانه ها داخل دندانه های ردیفی می افتد و به همراه شاخص رقمی می چرخد تا زمانی که دندانه رد بشود.

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

همین چرخ دنده با یکی از دندانه های شاخص رقمی بزرگتر درگیر می شود و آن را 0.1 دور می چرخاند. حالا متوجه می‌شوید که چرا وقتی کیلومترشمار می خواهد اعداد بزرگ را نمایش بدهد (مثلاً بین 19,999 و 20,000 ) عدد 2 که در منتهی علیه سمت چپ قرار دارد، نمی تواند با سایر اعداد به طور کامل در یک ردیف قرار بگیرد. کمی تاخیر چرخ دنده، که در دنده های کمکی سفید وجود دارد، از تراز بودن کامل اعداد جلوگیری می کند. معمولاً مسافت پیموده شده باید به 21000 کیلومتر برسد تا اعداد دوباره در یک خط قرار بگیرند. شاید دیده باشید که اعداد این گونه کیلومترشمارهای مکانیکی  را می توان تغییر داد. وقتی خودرو با دنده عقب حرکت می کند، کیلومترشمار هم در جهت عکس کار می کند. کلک دیگری که می‌توان زد، وصل کردن کابل کیلومترشمار به یک دریل و چرخاندن آن در جهت عکس است تا مسافت پیموده شده کم بشود. همانطور که در بخش بعد خواهیم دید، این حقه در مورد کیلومترشمارهای الکترونیکی کارگر نمی افتد.

 

کیلومترشمارهای کامپیوتری

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

اگر سری به یک دوچرخه فروشی بزنید، به احتمال زیاد هیچ کیلومترشمار یا سرعت سنج کابلی نخواهید دید؛ در عوض، دوچرخه های کامپیوتری به چشم تان خواهد خورد. در دوچرخه های کامپیوتری یک آهنربا به یکی از چرخ ها و یک مبدل نیز به دو شاخه چرخ وصل شده است. با هر چرخش چرخ، آهنربا یک بار از جلوی مبدل رد می شود و جریان برقی با ولتاژ پایین در مبدل تولید می کند. کامپیوتر تعداد این پالس ها یا افزایش ولتاژها را می شمرد و از آنها برای محاسبه مسافت پیموده شده استفاده می کند. اگر تا به حال یکی از این دوچرخه ها را سر هم کرده باشید، می دانید که باید کامپیوتر آنها را مطابق با محیط چرخ ها برنامه ریزی کنید. محیط چرخ برابر است با مسافت پیموده شده طی یک گردش کامل چرخ. هر بار که کامپیوتر متوجه یک پالس می شود، یک رقم به کل مسافت پیموده شده اضافه کرده و  عدد جدید را روی صفحه نمایش نشان می دهد. بسیاری از خودروهای مدرن نیز، از سیستمی نظیر این استفاده می کنند ولی به جای داشتن یک مبدل مغناطیسی روی چرخ، از یک چرخ دنده که به شفت خروجی گیربکس متصل است و یک حسگر مغناطیسی که پالس های ناشی از رد شدن دندانه های چرخ دنده را می شمارد، استفاده می‌کنند.

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

بعضی خودروها از یک صفحه روزنه دار و یک مبدل لیزری استفاده می کنند، درست مثل موس کامپیوتر. در اینجا نیز مانند مثال دوچرخه، کامپیوتر خودرو با هر پالسی که دریافت می کند متوجه مسافت پیموده شده می شود و از این اطلاعات برای نشان دادن ارقام جدید روی صفحه کیلومترشمار استفاده می کند. یکی از موارد جالب در مورد کیلومترشمارهای کامپیوتری خودرو، نحوه انتقال اطلاعات به صفحه کیلومترشمار است. به جای اینکه یک کابل چرخنده سیگنال مربوط به مسافت را منتقل کند، اطلاعات مربوط به مسافت ( در کنار بسیاری اطلاعات دیگر ) از طریق یک کابل مجزا  که به واحد کنترل موتور (ECU) متصل است، به صفحه کیلومترشمار منتقل می شود. خودرو شبیه یک شبکه کامپیوتری محلی است که ابزارهای متفاوتی به آن متصل است. برخی ابزارهایی که می‌توانند به شبکه کامپیوتری خودرو متصل بشوند عبارتند از: واحد کنترل موتور (ECU)، سیستم کنترل آب و هوا، صفحه کیلومتر، شیشه بالابرهای برقی، رادیو، سیستم ترمز ضد قفل، ماژول کنترل کیسه های هوا، ماژول کنترل بدنه (که لامپ های داخل کابین و ... را کنترل می کند)، و ماژول کنترل گیربکس. بسیاری از خودروها از یک پروتکل ارتباطی استاندارد به نام  SAE J1850 برای برقراری ارتباط میان واحدهای الکترونیکی مختلف استفاده می کنند.  واحد کنترل موتور همه پالس ها را می شمرد و حساب مسافت کل پیموده شده را نگه می دارد. این بدان معناست که اگر کسی ارقام صفحه کیلومترشمار را کم کند، رقم ذخیره شده در ECU با آن منطبق نخواهد بود. با استفاده از یک کامپیوتر عیب یاب می توان رقم ذخیره شده در ECU را خواند. همه واحدهای خدمات پشتیبانی مجهز به کامپیوترهای عیب یاب هستند. ECU در هر ثانیه چند بار، بسته ای از اطلاعات ارسال می کند که از دو قسمت تشکیل شده است: عنوان و داده. عنوان عددی است که مسافت خوانده شده را نشان می دهد و داده عددی است که نشان دهنده مسافت پیموده شده است. در صفحه کیلومتر، کامپیوتر دیگری وجود دارد که مسوول بررسی این بسته اطلاعاتی است و هربار که بسته اطلاعاتی جدیدی دریافت می کند، عدد کیلومترشمار را تغییر می دهد. خودروهایی که کیلومترشمار دیجیتال دارند، نمایشگر دیجیتال به راحتی عدد جدید را نشان می دهد. کیلومترشمارهای آنالوگ هم یک موتور شمارشگر کوچک دارند که اعداد روی صفحه را عوض می کند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : کیلومتر شمار , گیربکس , کیسه هوا , کنترل آب و هوا , شیشه بالابر , ECU , چرخ دنده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

30 نظر

محمد
1

من یه موتور دارم هرکاری میکنم وصل نمی شه
16:50  1398/05/11
گزارش
پاسخ دادن
دانیال
2

سلام آیا میشه سیستم کیلومتر شمار از کار انداخت ک دیگه مسافت رو نشمره
02:45  1397/03/28
گزارش
پاسخ دادن
سعیدمیربختیاری
3

سلام.چندوقت پیش تیبا1صفرگرفتم .روی نمایشگرکیلومتر یکی میزنه دوهزارو خورده.یکی دیگه میزنه شش هزاروخورده.(کلاچهارمرحله دارد)میشه راهنمایی کنید که مفهومش چی هست؟
00:33  1396/07/21
گزارش
پاسخ دادن
سعیدمیربختیاری
9

سلام.چندوقت پیش تیبا1صفرگرفتم .روی نمایشگرکیلومتر یکی میزنه دوهزارو خورده.یکی دیگه میزنه شش هزاروخورده.(کلاچهارمرحله دارد)میشه راهنمایی کنید که مفهومش چی هست؟
00:31  1396/07/21
گزارش
پاسخ دادن
امیرحسین
6

سلام.
من کیلومتر شمارم برعکس عدد میندازه ینی کم میکنه مشکلش چیه
ماشینمم هوندا آکورده
11:10  1396/06/21
گزارش
پاسخ دادن
سجاد
6

کیلومتر شمار ماشین من به عقب کیلومتر نشان میدهد دلیلش چیست
23:51  1396/06/30

گزارش
کاربر: هادی ماکو
0

کیلومتر سرویس هستش که از 10 هزار برعکس میشماره
با نگه داشتن دستتون رو دکمه زمانی که ماشین خاموش هست و باز کردن سوئیچ ریست میشه
09:22  1396/07/21

گزارش
پیام
0

سلام یه دوچرخه ثابت دست دوم خریدم ک همین سیم فنری ک گفتید رو نداره میخواستم بدونم که اسم این سیم فنری ک گفتید و یه سرش به چرخ وصل میشه و یه سرش به سرعت سنج اسمش چیه؟ ممنون
11:46  1396/06/12
گزارش
پاسخ دادن
عطا
5

من خوردو پرایدم رو سال 92 خریدم با کارکرد 180 هزار امروز بعد از 4 سال دیاگ زدم. روی ecu کارکرد کیلومتر 184؟هزار تا بود درحالی که کیلومتر 254 هزار تاست!!! علت چیه؟؟؟
08:29  1396/05/08
گزارش
پاسخ دادن
Mohamad
0

میخوام کیلومتر فلات را صفر کنم
چجوری اینکارو بکنم
14:14  1396/04/04
گزارش
پاسخ دادن
علی
22

سلام
خط اولی که سفید هست موقعه خواندن کارکردموتورحساب میشه یانه الان کیلومتر بالا ۲۲۲۵۰هست یا ۲۲۲۵هست کدوم شماره درسته ممنون
16:51  1395/12/30
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: هادی ماکو
0

سفید رنگ متر رو نشون میده و در کیلومتر محاسبه نمیشه
09:25  1396/07/21

گزارش
سید عبدالقادر سجادی
0

در دفترچه راهنمای رنو داستر جهت ریست کردن کیلومتر به دگمه شماره 2 تاکید میشود در صورتیکه دگمه ای وجود ندارد چگونه است بدون دست زدن به هیچ دگمه یا هیچ تنظیم کامپیو تری در یک سفر کیلومتر شمار مسافت را نشان نمی دهد ودر حالتی قرار گرفته که صفحه نمایشگر عاجز از نشان دادن کیلومتر پیموده شده درحالی که پس از سرویس اولیه 750کیلومتر دیگر کیلومتر شمار به نشان دیگر تبدیل شده وهیچ اشاره ای در دفترچه راهنما نشده که چکونه دصفحه نمایشگر به حالت اولیه بر گردد
23:01  1395/11/08
گزارش
پاسخ دادن
امیر
3

کیلومتر روغن مگان 2000 قابل صفر کردن هست ؟ چگونه ؟
15:11  1395/11/06
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی محمد اقایی
1

طلق شیشه‌ای ماشین تیبا من شکسته از کجا میتونم تهیه کنم
20:10  1395/10/19
گزارش
پاسخ دادن
محمدحسین
2

ریو ی من سه مسافت شمار دارد. کدام مسافت شمار اصلی است؟
17:28  1395/06/27
گزارش
پاسخ دادن
زهره
8

سلام من یه پراید دارم تمام صفحه کیلومترش کاملا از کار افتاده میتونین بگید علت چیست وبتید چکار کنم
00:24  1395/03/07
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: بابک یزدانی
3

سلام
بهترین راه اینه که به نمایندگی مراجعه کنید تا موضوع رو چک کنند. میتونه ایراد از جعبه فیوز باشه و یا سوکت برق کیلومتر شمار
11:35  1395/03/07

گزارش
یاوری
2

پالس ورودی کیلومتر ماشین چیه؟؟؟ من پروژه تاکسی متر رو دارم استادم گفته باید به مدارم پالس هم بدم نمیدونم چند هرتز یا چند کیلو هرتز باید باشه کسی میتونه راهنمایی کنه منو؟؟؟
20:01  1394/12/03
گزارش
پاسخ دادن
Alireza
9

سلام من یه وانت دارم که کیلومترشو هنگامباز کردن دستکاری کردم یعنی امپر بنزینو و دور موتور رو چرخوندم بعد الان از تنظیم دراومده باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
14:03  1394/11/14
گزارش
پاسخ دادن
M.B
2

این سوال منم هست اگه ممکنه جواب بدید
11:29  1395/04/15

گزارش
علی
3

سلام
ماشینم پزو405 تک سور مدل 84 هست و کیلومترش کروزه از نوع دو فیش سیاه و سفید که هر فیش 18 پایه داره کسی میتونه پین ها و توضیحات پشت آمپرشو بزاره تا بتونم چراغای قیر فعالشو روشن کنم به ویزه مه شکن جلوتو صفحه کیلومتر
اینم عکسشه
http://upload.tehran98.com/images/6z43dm237qbnldigydd.jpg
14:08  1394/11/03
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
20

باسلام،من405مدل93دارم،اما درقسمت نمایش کیلومترشمار علاوه بر کیلومتر کل و تریپ،یک گزینه دیگه هست که عکس یک ماشین رو نشون داده وعددی هم درجلوی اون که تغییر زیادی هم نمیکنه دارد که واحدش هم کیلومتر بر ساعت هست،سرعت زیادمیکنم کم میشه و بلعکس،نشانگرچی هست؟باسپاس
03:35  1394/08/29
گزارش
پاسخ دادن
ممد
0

منم همین سوالو دارم یه عکس دخت مانند هم داره اگه کسی میدونه بگه چیه؟
17:07  1394/09/25

گزارش
مهدی جمالوندی
0

سرعت متوسط خودرو می باشد. از لحظه حرکت تا همان لحظه
16:44  1394/10/16

گزارش
حسین
16

چرا عدد کیلومتر شمار وعددی که کامپیوتر سمند نشان می دهند یکی نیست وعددی که کامپیوتر ماشین من نشان می دهد خیلی کمتر از عدد خود کیلم متر شمار است
19:59  1394/02/21
گزارش
پاسخ دادن
امیر
4

اگر خودرو از اول دست شما نبوده شاید ecu اولیه ماشین رو عوض کرده باشند که این اتفاق میفتد
21:07  1394/07/30

گزارش
sadeg
6

خوب بود اما درمورد تعميرونگهدار وتعويض قطعه ها توضيح داده نشده
16:27  1394/02/20
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمدرضا
8

در خصوص عملکرد کیلومتر شماره کام‍‍‍‍‍‍‍‍بیوتری عنوان شده با توجه به اینکه بالسهای آن از ECUعبور وثبت می شوند امکان دستکاری کیلومتر وجود ندارد آیا از خودروپی کامبیوتر آن خراب وتعویض ویاد دزدیده شود چگونه می توان عدم دستکاری کیلومتر آن را تشخیص داد؟
19:49  1393/08/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
عسکری : سلام کسی نمیدونه دعوت نامه شاهین اتومات 17مهر 1402کی میاد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : جزو روزهای تعطیل هستش
داریوش : خدا لعنتشون کنه به حق پنج تن خیر نبینن انشااله گور بابای مسئول بی لیاقت انشااله به زودی شاهد از بین رفتن شرکت سایپا باشیم عجب اشتباهی بود خرید از سایپا اینا لیاقت ندارن که ادم بره ماشین از اینا بخره کاش پام می شکست اون روز نمی رفتم ثبت نام تقاص این همه ظلم به خریداران را خدا ازتون بگیره خدایا خودت اینا را تنبیه کن
تارا : سلام این تعزیراتی که میگن راسته
شاهین G : دوستان عزیز می خواهین ماشین زودتر بگیرین شکایت کنین الان ایران‌خودرو بخاطر قیمت ها مجبور کردن که قیمتش هاشو برگردونه به قبل
ایگل سفید : سلام کسی میدونه چرا خودروهارو بارگیری نمیکنن داستان این مجوز راهور چیه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه
فاطمه : خودشون از نمایندگی بهتون زنگ زدن
رانا پلاس1363 : فعاله داداش من همین الان نگاه کردم 207 یک ماهه افتاده البته به داداشم .توجیه نداشت واریز وجه نکردیم به همه افتاده 207هیدرولیک 3ماهه 772میلیون خیلی خنده داره تمام واریز وجه ها هم بازه خیالتون راحت
مهدی : امشب رو کارینا خبری ازتون نیست شیطونا😂😂😂
تحویل 31 تیر : به تاریخ های تحویلی ها دقت کنین مشخصه فعلا 31 تیری ها دارن فاکتور میشن البته هنوز دهه اول و دوم تیر هم بعضی ها فاکتور نشدن اگه دهه اول مرداد هست که بعد از 31 نوبت اونا میشه شما تاخیر حداقل یک ماه برای فاکتور در نظر بگیرین
جواب سهیلا : معمولا یک ماه قبل از موعدی که مشخص شده پیامک واریز میاد که برای شما میشه آبان. اگه پیامک بیاد و واریز کنی ، دیگه افزایش قیمت شامل حالت نمیشه . ولی تا قبل واریز ، هرچی افزایش قیمت بخوره ، شامل شما میشه . سخا رو با واریزی دوم برات انجام میدن . توی نمایندگی میتونی . میتونی هم بری کافینت بیرون انجام بدی .بعدش ماشین هم با ظهور آقا بهت تحویل میدن . شوخی 😉
کوییک : درست میگه تهرانیا تا 22 اردیبهشت فاکتور شدن شهرستانیا تا 16 اردیبهشت
پناه : داره التماست میکنه میگه تغییر رینگ بده تا زودتر فاکتور شی😁
پناه : 6 دنده با رینگ آلمینیوم تحویلی 31 مرداد.واریزی اول 24 بهمن واریزی دوم 9 تیر ماه
علی : رینگ آلومینیوم هستی