نحوه کارکرد فرمان خودرو

نحوه کارکرد فرمان خودرو

بدیهی است که با چرخاندن فرمان خودرو، چرخ ها نیز می گردند؛ اما دانستن آنچه که منجر به شکل گیری این عمل و عکس العمل می شود بسیار جالب تر از این امر ساده خواهد بود. ما در این مقاله سعی بر آن داریم که چگونگی کارکرد دو نوع از پرکابردترین سیستم های فرمان ها یعنی چرخ و میله دنده و ساچمه چرخان (Recirculating Ball) را شرح دهیم. سپس نحوه کارکرد فرمان برقی را بررسی می کنیم و به بحث در مورد آینده این سیستم ها (از نظر بهبود مصرف سوخت) خواهیم نشست. در ابتدا نگاهی به آنچه که باعث چرخش خودرو می شود خواهیم داشت.

 

دور زدن با خودرو

نحوه کارکرد فرمان خودرو

نکته ای که ممکن است جالب توجه باشد این است که هنگام دور زدن، چرخ های جلوی خودرو هر دو به موازات هم و به یک جهت واحد متمایل نمی شوند. برای آنکه خودرو به نرمی دور بزند، هر چرخ بایستی حول دایره ی متفاوتی بچرخد. از آنجایی که چرخ داخلی حول دایره ای با شعاع کوچکتر می چرخد، این چرخ دور کوچکتری را نسبت به چرخ دیگر خواهد زد. اگر خطی را به صورت عمودی به هر چرخ متصل کنیم، خطوط مذکور در مرکز دایره ای به هم خواهند رسید.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

نحوه اتصال چرخ ها باعث می شود که چرخ داخلی بیشتر از چرخ خارجی گردش کند.

 

سیستم فرمان چرخ و میله دنده

نحوه کارکرد فرمان خودرو

این سیستم، که از مکانیسم ساده‌ای برخوردار است، به سرعت در حال تبدیل به رایج ترین سیستم فرمان در سواری ها، خودرو های نیمه سنگین و شاسی بلندها می باشد. مجموعه چرخ و میله دنده ها در مجرایی فلزی به شکلی قرار گرفته اند که هر سرمیله دندانه دار از مجرا بیرون زده است. میله ای که به آن میله ی گره (Tie Rod) می گویند به هر دو سر میله دندانه دار وصل شده است. چرخ دنده به میل فرمان متصل است. زمانی که فرمان چرخانده می شود چرخ دنده ها می گردند و میله دندانه دار را جا به جا می کنند. میله ی گره در انتهای هر دو سر میله دندانه دار به بازو های فرمان روی محور چرخ متصل می شوند. مجموعه چرخ و میله دندانه ها دو امر را رقم می زنند: تبدیل حرکت چرخشی فرمان به حرکت خطی مورد نیاز برای چرخاندن چرخ ها، و حذف یک چرخ دنده که باعث سهل تر شدن چرخاندن چرخ ها می شود. در اکثر خودرو ها سه یا چهار دور فرمان، چرخ ها را از یک انتها تا انتهای دیگر می گرداند. ضریب فرمان، نسبت چرخاندن فرمان به چرخیدن چرخ ها می باشد.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

برای مثال اگر یک دور کامل (360 درجه) غربیلک فرمان باعث چرخش 20 درجه ای چرخ های خودرو شود آنگاه نرخ نسبت فرمان مساوی با تقسیم 360 بر 20 و یا بعبارتی 18.1 خواهد بود. هرچه ضریب فرمان بیشتر باشد، غربیلک فرمان دور بیشتری را باید بزند تا چرخ را به میزان معینی بگرداند. البته به همان نسبت تلاش کمتری نیز برای چرخاندن فرمان نیاز خواهد بود. به طور کلی خودرو های سبک تر و اسپرت تر از ضریب فرمان پایین تری نسبت به خودرو های بزرگتر و سنگین تر برخوردار می باشند. پایین تر بودن این نرخ به معنی فرمان پذیری سریع تر می باشد (نیازی به چرخاندن زیاد فرمان برای گرداندن چرخ به اندازه ای معین نخواهد بود) و البته این امر نکته ای مطلوب در خودرو های اسپرت محسوب می شود. این خودرو ها آنچنان سبک می باشند که حتی با ضریب فرمان پایین تر نیز، توان مورد نیاز برای چرخاندن فرمان در آنها چندان زیاد نخواهد بود. برخی از خودرو ها از ضریب فرمان متغیر بهره می گیرند. این خودرو ها از چرخ و میله دندانه متفاوتی استفاده می کنند که  دارای تعداد دندانه متفاوتی در مرکز نسبت به کناره ها می باشند. این تفاوت باعث می شود که خودرو در شروع پیچ سریع عمل کند (دندانه ها به مرکز نزدیک می باشند) و همچنین از میزان فشار لازم برای چرخاندن چرخ در انتهای حد آن نیز می کاهد.

 

چرخ و میله دندانه برقی

نحوه کارکرد فرمان خودرو

در سیستم فرمان برقی، طراحی چرخ و میله دندانه ها کاملا متفاوت می‌باشد. بخشی از میله دندانه دار دارای یک سیلندر به همراه یک پیستون در میانه می باشد. این پیستون به میله دندانه دار متصل می شود. دو درگاه مایع  هر کدام در یک سر آن تعبیه شده است.  این درگاهها مایع پرفشار را به یک  سمت پیستون می رسانند و منجر به حرکت پیستون و در نهایت حرکت میله دندانه دار می‌شوند. در ادامه مقاله به بررسی اجزای این سیستم و چگونگی حرکت پیستون و مایع درون آن می‌پردازیم؛ اما پیش از آن نگاهی خواهیم داشت به نوعی دیگر از سیستم فرمان.

 

فرمان ساچمه ی چرخان (Recirculating Ball)

نحوه کارکرد فرمان خودرو

امروزه از این نوع فرمان در بسیاری از کامیون ها و خودروهای شاسی بلند استفاده می‌شود. اتصالی که چرخ ها را می گرداند با آنچه در سیستم چرخ و میله دندانه دار مشاهده می شود، کمی متفاوت است. جعبه فرمان در سیستم ساچمه ی چرخان دارای یک دنده ی کرمی شکل می‌باشد. این دنده را می توان در دو قسمت متصور شد: قسمت اول بلوکی فلزی است که حفره ی رزوه داری در آن تعبیه شده است. دندانه های موجود در قسمت خارجی این بلوک با چرخ دنده ای که بازوی پیتمن را حرکت می دهد درگیر می شوند. غربیلک فرمان به میله ی رزوه داری (شبیه به پیچ) متصل می شود و این میله در حفره ی بلوک فرو می رود و با چرخش غربیلک فرمان، پیچ به چرخش درمی‌آید.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

البته به جای آنکه پیچ به چرخش در آید و بیشتر در بلوک فرو رود،  پیچ ثابت نگه داشته می شود تا با چرخشش بلوک به حرکت درآید و در نتیجه بلوک چرخ دنده ای را که چرخ را می چرخاند بگرداند. به جای آنکه پیچ مستقیما با رزوه های درون بلوک درگیر شود، در تمامی رزوه ها از ساچمه هایی استفاده شده که در بلوک با چرخش آن به چرخش و باز-چرخش در می آیند. در واقع این ساچمه ها دو کار انجام می دهند، اولا از اصطکاک و خوردگی دنده کاسته و ثانیا از بازی آن ها نیز می کاهند. اگر ساچمه ها درون بلوک وجود نداشته باشند، زمانی که شما جهت فرمان را تغییر می دهید، دندانه ها برای لحظه ای اتصال خود را از دست خواهند داد و فرمان به نظر خلاص خواهد رسید. فرمان برقی در سیستم ساچمه ی چرخان، کارکردی شبیه به کارکرد خود در سیستم چرخ و میله دنده دارد. افزایش توان، از اعمال مایع پرفشار به یک سمت بلوک ایجاد می شود. اکنون نگاهی خواهیم داشت به اجزای تشکیل دهنده سیستم فرمان برقی.

 

نحوه کارکرد فرمان خودرو

نحوه کارکرد فرمان خودرو

فرمان های برقی

در فرمان های برقی، علاوه بر چرخ و میله دنده یا سیستم ساچمه ی چرخان  (Recirculating-Ball)، چند جزء اصلی دیگر نیز فعالیت می کنند. 

 

پمپ

توان هیدرولیکی لازم برای گرداندن فرمان، توسط یک پمپ با پروانه های گردان که همگی درون محفظه‌ای بیضی شکل می چرخند، تامین می شود. این پمپ توسط پیشرانه خودرو و به واسطه یک تسمه و پولی به حرکت در می آید. پروانه ها با حرکت خود، مایع هیدرولیک کم فشار را از شیلنگ بازگشت می کشند و با فشار از خروجی به صورت پر فشار به خارج می رانند. شدت جریان مایع به سرعت پیشرانه خودرو بستگی دارد.  

نحوه کارکرد فرمان خودرو

پمپ بایستی طوری طراحی شود که بتواند جریان مورد نیاز را حین خلاصی موتور نیز تامین نماید. در نتیجه پمپ هنگام حرکت موتور جریانی بسیار بیشتر از حد مورد نیاز تامین می کند. پمپ دارای یک دریچه تخلیه فشار می باشد تا از بالا رفتن بیش از حد فشار، علل الخصوص زمانی که میزان زیادی مایع در حال پمپ شدن است، جلوگیری کند.

 

دریچه دوار

سیستم فرمان برقی، باید تنها زمانی به کمک راننده بیاید که وی در حال فشار آوردن به غربیلک فرمان می باشد (مانند هنگام دور زدن). زمانی که راننده فشاری را اعمال نمی کند (مانند زمان حرکت در خطی مستقیم) سیستم نباید هیچ کمکی ارائه نماید. وسیله ای که اعمال فشار روی فرمان را حس می کند، دریچه دوار (Rotary Valve) نام دارد.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

 مهمترین بخش  دریچه دوار، میله ی پیچشی است. میله ی پیچشی میله ای نازک و فلزی است که در اثر فشار راننده به چرخش در می آید. سر این میله به انتهای پینیون یا دنده کرمی (هرکدام که چرخ ها را می چرخاند) اتصال دارد و در نتیجه نیروی پیچشی وارد بر این میله برابر است با نیروی پیچشی که راننده برای چرخاندن چرخها اعمال می کند. با افزایش نیروی پیچشی توسط راننده چرخش میله افزایش می یابد. انتهای میل فرمان در مرکز سوپاپ ماسوره ای(spool valve) قرار می گیرد. همچنین این میله به بالای میله ی یچشی وصل می شود. پایین میله ی پیچشی به بخش خارجی سوپاپ ماسوره ای متصل می شود. میله ی پیچشی بر اثر نیروی وارده از میه فرمان به چرخش در می آید و بسته به نوع سیستم فرمان این نیرو را به دنده پینیون و یا به دنده کرمی شکل منتقل می کند. میله با چرخش خود قسمت داخلی سوپاپ ماسوره ای را به نسبت بیرون آن می چرخاند. از آن جایی که قسمت داخلی سوپاپ ماسوره ای نیز به میل فرمان (و در نهایت به فرمان متصل است) میزان چرخش نسبی بین بخش داخل و خارج آن به میزان چرخاندن فرمان توسط راننده بستگی دارد.

نحوه کارکرد فرمان خودرو نحوه کارکرد فرمان خودرو

زمانی که فرمان چرخانده نمی شود، هر دو شیلنگ هیدرولیک فشار یکسانی را در میل فرمان فراهم می آورند، اما اگر سوپاپ ماسوره ای به سمتی بچرخد، دریچه ها برای تامین مایع مورد نیاز به شیلنگ متناسب، باز می شوند. در واقع سوپاپ این نوع از فرمان های برقی (از نظر تاثیر بر مصرف سوخت) کاملا غیر بهینه می باشند. در ادامه با پیشرفت هایی که در سال های آتی به بهبود این سیستم کمک خواهند کرد آشنا می شویم. 

 

فرمان برقی در آینده

نحوه کارکرد فرمان خودرو

پمپاژ مداوم مایع توسط پمپ موجود در فرمان های برقی، سبب اتلاف بخشی از قدرت موتور و در دنتیجه هدر رفتن سوخت می شود. انتظار می رود که نوآوری های جدید مصرف سوخت را بهبود بخشند. یکی از جذاب ترین نظریات مطرح شده، سیستم راندن باسیم یا فرمان دادن باسیم (Drive-by-wire/Steer-by-wire) می باشد. این سیستم ها اتصال مکانیکی بین غربیلک فرمان و میل فرمان را به طور کامل حذف کرده و آن را باسیستمی کاملا الکترونیکی جایگزین می کنند. در واقع فرمان عملکردی شبیه فرمان های بازی با کامپیوتر خواهد داشت. دز این سیستم، سنسورهایی در فرمان تعبیه شده است که تغییرات ایجاد شده از سوی راننده را بر روی چرخ ها را به خودرو منتقل می‌کند و موتورهای موجود در آن، تمامی بازخوردهای جاده را به راننده اطلاع می‌دهد. از داده های این سیستم برای کنترل سیستم فرمان استفاده خواهد شد. یکی از مزایای این کار حذف میل فرمان و باز شدن فضای موتور خواهد بود. همچنین این سیستم به کاهش لرزش کابین نیز کمک خواهد کرد.  کمپانی جنرال موتورز خودرویی کانسپت به نام Hy-Wire را معرفی کرده است که از این سیستم فرمان بهره می گیرد.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

یکی از جالب توجه ترین نکات در مورد سیستم راندن-با-سیم در خودروی Hy-Wire این است که شما می توانید نحوه فرمان پذیری خودرو را بدون نیاز به ایجاد تغییری مکانیکی در خودرو تنظیم کنید (تنظیم تنها نیاز به تغییری در نرم افزار سیستم خواهد داشت). در آینده خودرو های بهره مند از این سیستم را می توان طبق میل خود تنها با فشردن چند دکمه تنظیم کرد. با این سیستم حتی می توان نوع فرمان پذیری مطلوب هر فرد را در حافظه خودرو ذخیره کرد. در پنجاه سال گذشته سیستم های فرمان خودرو تغییر چندانی به خود ندیده اند اما در دهه ی بعد پیشرفت هایی را در این زمینه شاهد خواهیم بود که خودرو هایی کم مصرف ترو خوش دست تر به ارمغان خواهند آورد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : کارکرد , فرمان , فرمان برقی , آینده , جعبه فرمان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

هادی
0

همش نوشتی فرمان برقی ولی هیدرولیکی رو توضیح دادی.همه هم شروع کردند به به و چه چه گفتن
11:18  1404/02/19
گزارش
پاسخ دادن
شهریار
4

خلاصه و پرمحتوا بود
ممنون
15:05  1396/02/14
گزارش
پاسخ دادن
مانی
7

سلام.اگه تو حرکت برق ماشین قطع بشه فرمان برقی قفل میکنه یا نه؟
13:54  1396/01/07
گزارش
پاسخ دادن
behnam
6

علت بستن پارچه ای شبیه کمربند ، دور میله فرمان ، کنار پدال ها . چیه ؟؟
00:24  1394/12/12
گزارش
پاسخ دادن
اعظم
8

بسیار عالی بود
جامع و سودمند شرح داده شد.
سپاس از مطلبتون
14:19  1394/05/17
گزارش
پاسخ دادن
عل
5

دسسسست درد نکنه دمت گرررررررم عاللللللي بووود
02:16  1394/05/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 تبدیلی اجباری : سلام دوست عزیز تحویل سیستمی شما با ۹۰ روز کاری میشه آخر تیر که با تاخیر کمه شرکت روی j4 احتمال زیاد آخر شهریور تا اون موقع هم بیخیال باش
تارانتینو : چهارشنبه حمل به نمایندگی داشتم که تماس گرفتند پنجشنبه برم برای تحویل اما چون وقت نداشتم گذاشتم برای شنبه انشاالله
وحید : من امروز نامه دادم از نمایندگی سرامیک و حذف کنن گفتن به خاطر سرامیک فاکتور نمیشه
وحید : سلام من نامه دادم سرامیک حذف کنن گفتن به خاطر سرامیک فاکتور نمیشه
سیاوش : دیگه دستشون برا مردم رو شده بعد از اون تجمع دیگه بی آبرو شدن رفته بودم نمایندگی سایپا قسمت فروش گفتن که دیگه کسی استقبال نمیکنه حتی کوئیک و وانت۳۰روزه زدیم بغیر دلال‌ها هیچ کسی نیامده .گفتم چطور پس شاهین و هرخودرو سایپا اینجا آزاد هست ولی برا مردم نیست .هر نمایندگی میری کلی خودرو آزاد برا فروش دلره سایپا فاسد چه گولی خوردیم سایپا ثبت نام کردیم بخدا
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : سلام چه خودرویی؟
شاهین جی : الان ما سه ماهه داخل تاخیریم تازه ثبت نام هم دارن
امید. جک جی4 : دوستان من ثبت نامی اسفند 403 هستم، هنوز توی مرحله تکمیل وجه هستم، تحویل سه ماهه، بنظرتون چجقدر باید منتظر بمونم
ملت ساده ؟؟؟؟ملت : سلام دوستان خبری نیست شاهین جی ؟هی سرتون بخوره خوانین مملکتتون بنده خدا وام قصط بدبختی داریم بدین این آهن قرازه ماها 14اذر تکمیل وجع کردیم میگرفتین ۳ماه شود ۶ ماه ملت گول نخورید بازار آزاد بخرید ....یک مولد پایینتر باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل خرداد جی ایکس ال : دقیقا من هم مشخصات شما را دارم ، فکر کنم تا آخر خرداد فاکتور بشه، تکمیل وجه اسفندی ها تموم می شه این چند روز م، بعدش می رن تکمیل وجه اردیبهشتی ها
مجید صبری : سلام مهر ماهی ها 28م کسی فاکتور شده اگه کسی فاکتور شد اعلام کنه
مسعود : تبدیل کردن به کوییک ، یعنی از چاله دربیای بیوفتی تو چاه. اینجا هم که هی تبلیغ میکنن که تبدیل کنید یا بیایین مفت حواله رو بفروشین به دلال خودمون! تنها راه خلاصی از دست اینا شکایت هست و بس. جریمه های خوبی هم این روزا بهشون میبندن، هزینه وکیل هم که میگیرن از شرکت، نگرانی نداره دیگه.
مجیدصبری : سلام دوستانی که فاکتور شد مهر ماهی ها هر روزی که 403 تکمیل وجه کردن سخا اعتبار دارد چون که میگن اعتبار نداره بیشتر از 6 ماه تکمیل وجه 28 مهر ماه کسی فاکتور شده ممنوع
داود تیگو 8 : فرهاد کاش حضوری میدیدمت تا میدیدی چطوری به تیر برق پیوندت میزدم، ولد و زنا
تیگو 8 : در جواب آرزو: چی میخورید چیکار میکنید اینجوری فکر میکنید من اگه مثل شما فکر کنم مرگم بهتر از این زندگی نباتی یارو رو گوشی رو زدن میخندید می گفت شارژرش رو ندارن، یارو چند صد میلیون پول اضافه گرفته نمیشه بهش چیزی گفت و دارید میگید 400 تومن باید پرداخت کنید، فرض فکر کنید نباید پرداخت کنید، میتونید پرداخت نکنید!؟
اطلس جی : سلام من ماشین اطلس جی و تحویل گرفتم خدایی خیلی ماشین نرم و خوبیه 206 و 207 باید جلوش لنگ بندازن تنها ایرادش اینه که تو سرعت خیلی بالا صدا موتور تو کابین هست همین وگرنه خداییش عالیه با اینکه دیر تحویل دادن ولی ارزش داشت دست سایپا درد نکنه
13خردادفوق العاده سمندموتورجدید : پول به 5روزی میشه واریزکردم بنظرتون ماشینم کی تحویل میدن ممنون میشم کسی میدونه راهنماییم کنه
13خردادفوق العاده سمندموتورجدید : من 13اسفندپول واریزکردم باید13خردادتحویل میگرفتم خبری نبودتاچک کردم دیدم ارفاکتورشده رفته روصدورفاکتورچندماه تاچندروزبیش که دیگه زنگ زدم گفتن باید10ملیون خورده ای دیگه واریزکنی بهم هیچ پیامکی هم نیامده بوداصلابهم پیام نیومده بودمالیات سالانه پول بدم دیگه
اسماعیل علی : سلام من ایکس 33اتومات ثبت نام کردم در5اسفند ماه سال 403کی تحویل میدن کسی خبر داره