نحوه کارکرد فرمان خودرو

نحوه کارکرد فرمان خودرو

بدیهی است که با چرخاندن فرمان خودرو، چرخ ها نیز می گردند؛ اما دانستن آنچه که منجر به شکل گیری این عمل و عکس العمل می شود بسیار جالب تر از این امر ساده خواهد بود. ما در این مقاله سعی بر آن داریم که چگونگی کارکرد دو نوع از پرکابردترین سیستم های فرمان ها یعنی چرخ و میله دنده و ساچمه چرخان (Recirculating Ball) را شرح دهیم. سپس نحوه کارکرد فرمان برقی را بررسی می کنیم و به بحث در مورد آینده این سیستم ها (از نظر بهبود مصرف سوخت) خواهیم نشست. در ابتدا نگاهی به آنچه که باعث چرخش خودرو می شود خواهیم داشت.

 

دور زدن با خودرو

نحوه کارکرد فرمان خودرو

نکته ای که ممکن است جالب توجه باشد این است که هنگام دور زدن، چرخ های جلوی خودرو هر دو به موازات هم و به یک جهت واحد متمایل نمی شوند. برای آنکه خودرو به نرمی دور بزند، هر چرخ بایستی حول دایره ی متفاوتی بچرخد. از آنجایی که چرخ داخلی حول دایره ای با شعاع کوچکتر می چرخد، این چرخ دور کوچکتری را نسبت به چرخ دیگر خواهد زد. اگر خطی را به صورت عمودی به هر چرخ متصل کنیم، خطوط مذکور در مرکز دایره ای به هم خواهند رسید.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

نحوه اتصال چرخ ها باعث می شود که چرخ داخلی بیشتر از چرخ خارجی گردش کند.

 

سیستم فرمان چرخ و میله دنده

نحوه کارکرد فرمان خودرو

این سیستم، که از مکانیسم ساده‌ای برخوردار است، به سرعت در حال تبدیل به رایج ترین سیستم فرمان در سواری ها، خودرو های نیمه سنگین و شاسی بلندها می باشد. مجموعه چرخ و میله دنده ها در مجرایی فلزی به شکلی قرار گرفته اند که هر سرمیله دندانه دار از مجرا بیرون زده است. میله ای که به آن میله ی گره (Tie Rod) می گویند به هر دو سر میله دندانه دار وصل شده است. چرخ دنده به میل فرمان متصل است. زمانی که فرمان چرخانده می شود چرخ دنده ها می گردند و میله دندانه دار را جا به جا می کنند. میله ی گره در انتهای هر دو سر میله دندانه دار به بازو های فرمان روی محور چرخ متصل می شوند. مجموعه چرخ و میله دندانه ها دو امر را رقم می زنند: تبدیل حرکت چرخشی فرمان به حرکت خطی مورد نیاز برای چرخاندن چرخ ها، و حذف یک چرخ دنده که باعث سهل تر شدن چرخاندن چرخ ها می شود. در اکثر خودرو ها سه یا چهار دور فرمان، چرخ ها را از یک انتها تا انتهای دیگر می گرداند. ضریب فرمان، نسبت چرخاندن فرمان به چرخیدن چرخ ها می باشد.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

برای مثال اگر یک دور کامل (360 درجه) غربیلک فرمان باعث چرخش 20 درجه ای چرخ های خودرو شود آنگاه نرخ نسبت فرمان مساوی با تقسیم 360 بر 20 و یا بعبارتی 18.1 خواهد بود. هرچه ضریب فرمان بیشتر باشد، غربیلک فرمان دور بیشتری را باید بزند تا چرخ را به میزان معینی بگرداند. البته به همان نسبت تلاش کمتری نیز برای چرخاندن فرمان نیاز خواهد بود. به طور کلی خودرو های سبک تر و اسپرت تر از ضریب فرمان پایین تری نسبت به خودرو های بزرگتر و سنگین تر برخوردار می باشند. پایین تر بودن این نرخ به معنی فرمان پذیری سریع تر می باشد (نیازی به چرخاندن زیاد فرمان برای گرداندن چرخ به اندازه ای معین نخواهد بود) و البته این امر نکته ای مطلوب در خودرو های اسپرت محسوب می شود. این خودرو ها آنچنان سبک می باشند که حتی با ضریب فرمان پایین تر نیز، توان مورد نیاز برای چرخاندن فرمان در آنها چندان زیاد نخواهد بود. برخی از خودرو ها از ضریب فرمان متغیر بهره می گیرند. این خودرو ها از چرخ و میله دندانه متفاوتی استفاده می کنند که  دارای تعداد دندانه متفاوتی در مرکز نسبت به کناره ها می باشند. این تفاوت باعث می شود که خودرو در شروع پیچ سریع عمل کند (دندانه ها به مرکز نزدیک می باشند) و همچنین از میزان فشار لازم برای چرخاندن چرخ در انتهای حد آن نیز می کاهد.

 

چرخ و میله دندانه برقی

نحوه کارکرد فرمان خودرو

در سیستم فرمان برقی، طراحی چرخ و میله دندانه ها کاملا متفاوت می‌باشد. بخشی از میله دندانه دار دارای یک سیلندر به همراه یک پیستون در میانه می باشد. این پیستون به میله دندانه دار متصل می شود. دو درگاه مایع  هر کدام در یک سر آن تعبیه شده است.  این درگاهها مایع پرفشار را به یک  سمت پیستون می رسانند و منجر به حرکت پیستون و در نهایت حرکت میله دندانه دار می‌شوند. در ادامه مقاله به بررسی اجزای این سیستم و چگونگی حرکت پیستون و مایع درون آن می‌پردازیم؛ اما پیش از آن نگاهی خواهیم داشت به نوعی دیگر از سیستم فرمان.

 

فرمان ساچمه ی چرخان (Recirculating Ball)

نحوه کارکرد فرمان خودرو

امروزه از این نوع فرمان در بسیاری از کامیون ها و خودروهای شاسی بلند استفاده می‌شود. اتصالی که چرخ ها را می گرداند با آنچه در سیستم چرخ و میله دندانه دار مشاهده می شود، کمی متفاوت است. جعبه فرمان در سیستم ساچمه ی چرخان دارای یک دنده ی کرمی شکل می‌باشد. این دنده را می توان در دو قسمت متصور شد: قسمت اول بلوکی فلزی است که حفره ی رزوه داری در آن تعبیه شده است. دندانه های موجود در قسمت خارجی این بلوک با چرخ دنده ای که بازوی پیتمن را حرکت می دهد درگیر می شوند. غربیلک فرمان به میله ی رزوه داری (شبیه به پیچ) متصل می شود و این میله در حفره ی بلوک فرو می رود و با چرخش غربیلک فرمان، پیچ به چرخش درمی‌آید.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

البته به جای آنکه پیچ به چرخش در آید و بیشتر در بلوک فرو رود،  پیچ ثابت نگه داشته می شود تا با چرخشش بلوک به حرکت درآید و در نتیجه بلوک چرخ دنده ای را که چرخ را می چرخاند بگرداند. به جای آنکه پیچ مستقیما با رزوه های درون بلوک درگیر شود، در تمامی رزوه ها از ساچمه هایی استفاده شده که در بلوک با چرخش آن به چرخش و باز-چرخش در می آیند. در واقع این ساچمه ها دو کار انجام می دهند، اولا از اصطکاک و خوردگی دنده کاسته و ثانیا از بازی آن ها نیز می کاهند. اگر ساچمه ها درون بلوک وجود نداشته باشند، زمانی که شما جهت فرمان را تغییر می دهید، دندانه ها برای لحظه ای اتصال خود را از دست خواهند داد و فرمان به نظر خلاص خواهد رسید. فرمان برقی در سیستم ساچمه ی چرخان، کارکردی شبیه به کارکرد خود در سیستم چرخ و میله دنده دارد. افزایش توان، از اعمال مایع پرفشار به یک سمت بلوک ایجاد می شود. اکنون نگاهی خواهیم داشت به اجزای تشکیل دهنده سیستم فرمان برقی.

 

نحوه کارکرد فرمان خودرو

نحوه کارکرد فرمان خودرو

فرمان های برقی

در فرمان های برقی، علاوه بر چرخ و میله دنده یا سیستم ساچمه ی چرخان  (Recirculating-Ball)، چند جزء اصلی دیگر نیز فعالیت می کنند. 

 

پمپ

توان هیدرولیکی لازم برای گرداندن فرمان، توسط یک پمپ با پروانه های گردان که همگی درون محفظه‌ای بیضی شکل می چرخند، تامین می شود. این پمپ توسط پیشرانه خودرو و به واسطه یک تسمه و پولی به حرکت در می آید. پروانه ها با حرکت خود، مایع هیدرولیک کم فشار را از شیلنگ بازگشت می کشند و با فشار از خروجی به صورت پر فشار به خارج می رانند. شدت جریان مایع به سرعت پیشرانه خودرو بستگی دارد.  

نحوه کارکرد فرمان خودرو

پمپ بایستی طوری طراحی شود که بتواند جریان مورد نیاز را حین خلاصی موتور نیز تامین نماید. در نتیجه پمپ هنگام حرکت موتور جریانی بسیار بیشتر از حد مورد نیاز تامین می کند. پمپ دارای یک دریچه تخلیه فشار می باشد تا از بالا رفتن بیش از حد فشار، علل الخصوص زمانی که میزان زیادی مایع در حال پمپ شدن است، جلوگیری کند.

 

دریچه دوار

سیستم فرمان برقی، باید تنها زمانی به کمک راننده بیاید که وی در حال فشار آوردن به غربیلک فرمان می باشد (مانند هنگام دور زدن). زمانی که راننده فشاری را اعمال نمی کند (مانند زمان حرکت در خطی مستقیم) سیستم نباید هیچ کمکی ارائه نماید. وسیله ای که اعمال فشار روی فرمان را حس می کند، دریچه دوار (Rotary Valve) نام دارد.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

 مهمترین بخش  دریچه دوار، میله ی پیچشی است. میله ی پیچشی میله ای نازک و فلزی است که در اثر فشار راننده به چرخش در می آید. سر این میله به انتهای پینیون یا دنده کرمی (هرکدام که چرخ ها را می چرخاند) اتصال دارد و در نتیجه نیروی پیچشی وارد بر این میله برابر است با نیروی پیچشی که راننده برای چرخاندن چرخها اعمال می کند. با افزایش نیروی پیچشی توسط راننده چرخش میله افزایش می یابد. انتهای میل فرمان در مرکز سوپاپ ماسوره ای(spool valve) قرار می گیرد. همچنین این میله به بالای میله ی یچشی وصل می شود. پایین میله ی پیچشی به بخش خارجی سوپاپ ماسوره ای متصل می شود. میله ی پیچشی بر اثر نیروی وارده از میه فرمان به چرخش در می آید و بسته به نوع سیستم فرمان این نیرو را به دنده پینیون و یا به دنده کرمی شکل منتقل می کند. میله با چرخش خود قسمت داخلی سوپاپ ماسوره ای را به نسبت بیرون آن می چرخاند. از آن جایی که قسمت داخلی سوپاپ ماسوره ای نیز به میل فرمان (و در نهایت به فرمان متصل است) میزان چرخش نسبی بین بخش داخل و خارج آن به میزان چرخاندن فرمان توسط راننده بستگی دارد.

نحوه کارکرد فرمان خودرو نحوه کارکرد فرمان خودرو

زمانی که فرمان چرخانده نمی شود، هر دو شیلنگ هیدرولیک فشار یکسانی را در میل فرمان فراهم می آورند، اما اگر سوپاپ ماسوره ای به سمتی بچرخد، دریچه ها برای تامین مایع مورد نیاز به شیلنگ متناسب، باز می شوند. در واقع سوپاپ این نوع از فرمان های برقی (از نظر تاثیر بر مصرف سوخت) کاملا غیر بهینه می باشند. در ادامه با پیشرفت هایی که در سال های آتی به بهبود این سیستم کمک خواهند کرد آشنا می شویم. 

 

فرمان برقی در آینده

نحوه کارکرد فرمان خودرو

پمپاژ مداوم مایع توسط پمپ موجود در فرمان های برقی، سبب اتلاف بخشی از قدرت موتور و در دنتیجه هدر رفتن سوخت می شود. انتظار می رود که نوآوری های جدید مصرف سوخت را بهبود بخشند. یکی از جذاب ترین نظریات مطرح شده، سیستم راندن باسیم یا فرمان دادن باسیم (Drive-by-wire/Steer-by-wire) می باشد. این سیستم ها اتصال مکانیکی بین غربیلک فرمان و میل فرمان را به طور کامل حذف کرده و آن را باسیستمی کاملا الکترونیکی جایگزین می کنند. در واقع فرمان عملکردی شبیه فرمان های بازی با کامپیوتر خواهد داشت. دز این سیستم، سنسورهایی در فرمان تعبیه شده است که تغییرات ایجاد شده از سوی راننده را بر روی چرخ ها را به خودرو منتقل می‌کند و موتورهای موجود در آن، تمامی بازخوردهای جاده را به راننده اطلاع می‌دهد. از داده های این سیستم برای کنترل سیستم فرمان استفاده خواهد شد. یکی از مزایای این کار حذف میل فرمان و باز شدن فضای موتور خواهد بود. همچنین این سیستم به کاهش لرزش کابین نیز کمک خواهد کرد.  کمپانی جنرال موتورز خودرویی کانسپت به نام Hy-Wire را معرفی کرده است که از این سیستم فرمان بهره می گیرد.

نحوه کارکرد فرمان خودرو

یکی از جالب توجه ترین نکات در مورد سیستم راندن-با-سیم در خودروی Hy-Wire این است که شما می توانید نحوه فرمان پذیری خودرو را بدون نیاز به ایجاد تغییری مکانیکی در خودرو تنظیم کنید (تنظیم تنها نیاز به تغییری در نرم افزار سیستم خواهد داشت). در آینده خودرو های بهره مند از این سیستم را می توان طبق میل خود تنها با فشردن چند دکمه تنظیم کرد. با این سیستم حتی می توان نوع فرمان پذیری مطلوب هر فرد را در حافظه خودرو ذخیره کرد. در پنجاه سال گذشته سیستم های فرمان خودرو تغییر چندانی به خود ندیده اند اما در دهه ی بعد پیشرفت هایی را در این زمینه شاهد خواهیم بود که خودرو هایی کم مصرف ترو خوش دست تر به ارمغان خواهند آورد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : کارکرد , فرمان , فرمان برقی , آینده , جعبه فرمان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

شهریار
4

خلاصه و پرمحتوا بود
ممنون
15:05  1396/02/14
پاسخ دادن
مانی
7

سلام.اگه تو حرکت برق ماشین قطع بشه فرمان برقی قفل میکنه یا نه؟
13:54  1396/01/07
پاسخ دادن
behnam
6

علت بستن پارچه ای شبیه کمربند ، دور میله فرمان ، کنار پدال ها . چیه ؟؟
00:24  1394/12/12
پاسخ دادن
اعظم
8

بسیار عالی بود
جامع و سودمند شرح داده شد.
سپاس از مطلبتون
14:19  1394/05/17
پاسخ دادن
عل
5

دسسسست درد نکنه دمت گرررررررم عاللللللي بووود
02:16  1394/05/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدوی : سلام دوستان برای شاهین اتومات به ۱۱۳ شکایت کنید
بهنام : دوستان  عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید.
جی ۴ سفید : خود جی۴ هم خیلی وقته تحویل ندادن، سازمانی ثبت نام کرده بودیم و قرار بود سی روز کاری بدن که الان شده ۹۰ روز اما هنوز فاکتور هم نکردن!! اگه تولید میشه چرا شاسی نمیکنن؟!
جابر : سلام نوبت من زمستان 403بوده پیام اومده براتبدیل به xu7pولی قبول نکردم
محمدرضا : لطفا تاریخ ثبت نام و زمان واریز پول قطعی را هم اعلان کنید مبارکتون باشد.
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام راسته دعوتنامه تارا دستی اومده
محمد : با سلام وسپاس ، لطفا هر کسی تحویل گرفت یک پیام به این گروه بده ، لطفا تا تحویل گرفتید نروید و پشت سرتان را نگاه نکنید، یک عده چشم انتظارند
علی : من فکرامو کردم دیدم واسه سایپا کاری نداره راحت هر کی زنگ میزنه بگه آقا تموم شده ماشینی وجود نداره ما به اندازه که داشتیم دادیم،مگه کاری داره واسش ،نه اینکه بیاد روزی حداقل هزارتا تماس تلفنی رو جواب بده و بگه داخل لیست هستید منتظر پیامک باشید،غیر درگیری چی واسش داره،قشنگ می‌تونه یه کلمه بگه تمام شده و ماشینی وجود نداره،خیال خودشو راحت کنه ،این کار رو نمیکنه چون خودش فراخوان داده تازه اومده تمدیدش کرده،وطبق اون قرارداد و برنامه ای که خودش داشته داره کاراسو انجام میده ،پس الکی نگران نباشید چطور رک و راست اعلام کرده عدم تخصیص به خیلی ها،ولی واسه کسایی که ارسال به خودرساز زده ماشین رو هم تحویل میده،هنوز هم امیدوار به خبر ارسال پیامک تا آخر اردیبهشت هستم ،چون تکمیل وجهی های قبل دیگه تا هفت خرداد و دوازده خرداد سه ماهسون تکمیل میشه وباید ماشین تحویلشون بشه والا سایپا باید روز شمار بهشون سود پرداخت کنه که مبلغ وحشتناکی میشه ،پس خیالتون راحت ،بیشتر تکمیل وجهی های اسفند از مرحله پلاک گذاری دیگه گذشتن و مونده واسه فاکتور وتحویل ،کاری نمونده دیگه ،حالا نوبت تکمیل وجه بقیه است
علی : دوستان مطمین باشین همینطور که واسه بقیه پیامک رفته و طبق برنامه خودشون پیامک دادن انشالله نوبت به کسایی که ارسال به خودرساز شدن میرسه ،واسه اونا هم که روزی شاید هزار نفر زنگ میزنه بهشون اگه یه درصد تهش چیزی نبود واسه راحتی خودشون هم که شده می‌گفتند تمام دیگه خبری نیست ،وقتی میگن تو لیست هستید و منتظر پیامک باشید مطمینما داره یه برنامه ای که حداقل مطابق روش اونهاست رو طی می‌کنه ،امیدوارم از اواخر اردیبهشت این پیامک به دست همه عزیزان برسه
X5 اسفند : چه ماهی پول ریختین ؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : پذیرش 2اسفند 11675219فاکتور شد
سورن دوگانه دیماه تبدیل 207 : سلام دوستان من سورن دوگانه تبدیل زدم به 207 دیروز 19 هم حدود ساعت 11هنوز فاکتور نشده کسی هست فاکتور شده باشه
سورن دوگانه دیماه تبدیل207 : سلام دوستان من 19هم صبح تبدیل زدم سورن دوگانه به207 هنوز فاکتور نشده کسی هست فاکتور شده باشه
اسفند : دست شما درد نکنه
شاید این شنبه بیایدشاید : سلام کارت طلایی نگیربیمه بدنه بهتره حداقل سال به سال تخفیف میگیری چون بعدازدوسال باید دوباره بیمه بدنه کنی کارت طلایی بدردنمیخوره مثل گارانتیشونه
حسین : سورن موتور جدید.تکمیل وجه 13 دی موعد تحویل 14 فروردین.فاکتور نشده.عزیزان به خودتون زحمت ندین.از اونجایی که تو این مملکت هرکی به فکر جیب خودشه.دزدان ویرانخودرو هم علنی دزدی میکنن.از اونجایی که پارس براشون بیشتر سود داره.کلآ سورن پلاس رو منتفی کردن و قطره چکانی تولید میکنند که دهن ماها رو ببندن
سورن دوگانه دیماه : سورن پلاس دوگانه دی ماه همه فاکتو شدن
X22 : سلام خواهشاً یه نفر یه خبر امیدوار کننده از ایکس 22 بده
گلناز دوگانه : کسی میدونه سفید شیری چه رنگی مگه سفید نیست چون من رنگ سفیدو انتخاب کنم ولی نوشته سفید شیری تو فاکتور
ساینا : هریک لایک یک لعنت بر سایپا