شرایط جدید پیش فروش خودرو اعلام شد

شرایط جدید پیش فروش خودرو اعلام شد
وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط و ضوابط جدیدی را درباره نحوه پیش فروش خودروها تعیین کرده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت ذیل "اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" علاوه بر تعیین ضوابط و شرایط فروش خودرو شرایط پیش فروش خودروها را نیز تعیین کرده است.
بر اساس این ضوابط عرضه‌ کننده خودرو موظف است قبل از اقدام به هرگونه پیش فروش مجوز لازم و تعداد مجاز آن‌را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کند. همچنین در این ضوابط حداکثر مبلغ قابل دریافت از مشتری در قراردادهای پیش فروش معادل 50 درصد قیمت فروش نقدی در هنگام عقد قرارداد تعیین شده است.
همچنین در این ضوابط تاکید شده که عرضه‌ کننده خودرو در قراردادهای پیش فروش موظف به پرداخت سود مشارکت از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل قید شده در قرارداد است و در صورت تاخیر در تحویل، عرضه‌ کننده موظف است از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان تحویل خودرو به مشتری، جریمه تاخیر را نسبت به مبلغ پرداختی از سوی مشتری محاسبه و پرداخت کند.
علاوه بر آن در صورتی که مشتری پس از ابلاغ دعوتنامه کتبی عرضه‌ کننده خودرو حداکثر ظرف 15 روز کاری نسبت به تسویه حساب خودرو اقدام نکند، عرضه ‌کننده می‌تواند خودروی مذکور را به سایر متقاضیان تحویل و نوبت مشتری را به موعد دیگری موکول کند. البته این موضوع مشروط به ذکر شدن آن در متن دعوتنامه است.
براساس ضوابط جدید پیش فروش خودرو در صورت انصراف مشتری از دریافت خودرو باید حداکثر ظرف 20 روز با وی تسویه حساب شود ضمن آن‌که در صورت درخواست مشتری برای خرید محصول دیگر، عرضه ‌کننده موظف است علاوه بر عقد قرارداد جدید با مشتری تحویل خودرو به وی را در اولویت قرار دهد.
در صورت تغییر عقیده مشتری در مورد نوع خودرو، رنگ، تجهیزات درخواستی، قیمت و تاریخ دریافت آن، با توافق عرضه‌ کننده خودرو موارد طی الحاقیه‌ای به قرارداد قبلی اضافه و مجددا به امضای طرفین می‌رسد.
براساس ضوابط جدید پیش فروش خودرو، در شرایط خاص که عرضه ‌کننده قادر به تامین خودروی مندرج در متن قرارداد نباشد شرایط تغییر قرارداد یا فسخ آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد.
همچنین هرگونه تغییر در شرایط عرضه خودرو مندرج در قرارداد از سوی عرضه‌ کننده خودرو باید با رضایت کتبی مصرف‌کننده در الحاقیه قرارداد ثبت و مجددا به امضای طرفین برسد.
عرضه ‌کننده خودرو موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود ایراد به مشتری تحویل کند. در صورت وجود ایراد در خودرو عرضه ‌کننده ملزم به رفع ایراد است مشروط به آنکه رفع ایراد موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود در غیر این صورت عرضه‌ کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو و یا اخذ رضایت کتبی مشتری اقدام کند.
این دستورالعمل ذیل اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تدوین شده که به زودی به تصویب نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ خواهد شد.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , شرایط , پیش فروش , آیین نامه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سقف فلز دستی اسفند : 17 ام تکمیل وجه کردم خبری نی ، سقف فلزیا تازه دارن تحویل دی ماهیا رو میدن
علی : تیگو 7 پرو مشکی تایید نهایی لیزینگ 21 فروردین امروز فاکتور شد
اس 7 : هزینه گواهی اسقاط رو هم پرداخت کردی وپلاک نشده؟
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : فروردین مونده حالا گیر کردیما
احمدسورون دوگانه تحویل اسفند : دی ماهی هاتا کی فاکتورشدن
60019تحویل 29اسفند : داداش شما چقدر ساده ای 😂تکمیل هفدهم بودی طبق روال فاکتور شدی چرا به خودت تلقین می‌کنی که نتیجه شکایت بوده
علی : یعنی چی خرداد
S8 : یک ماه فاکتور شده،اما خبری از پلاک نیس،
بابک : سلام دوستان،26فروردین تکمیل وجه کردم 15اردیبهشت فاکتور،و19پلاک شدم،امروزپیامک کارت خودرو،الان هم تلفن گویا گفت ک درحال حمل ب نمایندگی،از اندیمشک هستم،نصیب همتون بشه
X55 : دوستان چرا خودتون گول میزنید من بارها رفتم پیش آشنا تونمایندگی میگه بخدا از دست ما خارجه فقط شرکت میتونه خروج بده بعدش ما میایم دل خوش می‌کنیم به حرف آقای ایکس و‌غیره این بندگان خدا اگر کاره ای بودند ماشینهای خودشون را تحویل میگرفتن نه که بیان برانامه ما را بچینن ببخشید اینو میگم ما ساده لوح هستیم که ماشین بدون عیب خودمون فروختیم با قیمت پایین به امید قبل از ماشین صفر تحویل بگیریم الان 5ماه گذشت بعدش اومدیم حرف بعضی ها را باور می‌کنیم که فقط با روحوروانمان بازی میگنند خود نمایندگی ‌صدای مشتری بارها گفتن گول سایت نخورید از دست ماهم خارجه چه برسه به سایت