«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان

«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان

دو خودروساز بزرگ فرانسه در شرایطی این روزها به دنبال بازگشت به ایران هستند که همین ابتدای کار، دو مانع بزرگ را در مقابل خود می‌بینند؛ یکی تحریم‌های باقی مانده علیه ایران و دیگری مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
رنو و پژو که طی سال‌های گذشته شرکای اصلی خودروسازی ایران بوده‌اند و هر دو نیز پس از تشدید تحریم‌ها و به فاصله یک سال و اندی از هم، «جاده مخصوص» را ترک کردند، مزایای بازار خودرو ایران را از بر هستند و از همین رو رغبت زیادی برای بازگشت به آن دارند. اصلا اگر فشارهای غرب نبود، هیچ‌کدام از این دو خودروساز فرانسوی به‌خصوص پژو، مایل به ترک ایران نبودند، چون بازاری بی‌دردسر و پر سود را در اختیار داشتند و از این بازار بزرگ درآمد کسب می‌کردند. حالا هم که ایران و غرب در آستانه توافق بر سر مساله هسته‌ای قرار گرفته‌اند، رنو و پژو فرصت را مغتنم شمرده و در پی بازگشت به بهشت پیشین خود هستند؛ اما آیا آن دو مانع بزرگ (تحریم‌ها و نمایندگان مجلس) این اجازه را به دوقلوهای فرانسوی می‌دهد؟ در این بین، گفته می‌شود مانع اول در حال رفع شدن است، اما هنوز تضمینی قطعی از این بابت نیز وجود ندارد و همه چیز موکول شده به دو سه هفته آینده و مشخص شدن نتایج دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5. در حال حاضر مشکل اصلی خودروسازان خارجی به‌خصوص رنو و پژو برای بازگشت به ایران، تحریم‌های بین‌المللی است، چه آنکه آنها می‌خواهند با کسب اطمینان از حل‌و‌فصل مسائل میان ایران و غرب، دوباره به «جاده مخصوص» بیایند و این طور نباشد که دوباره پس از مدتی مجبور به رفتن و تعلیق فعالیت‌هایشان شوند. هرچند رنو و پژو با رصد مذاکرات هسته‌ای، تصمیم به بازگشت گرفته‌اند، اما اگر ایران و غرب به توافق نهایی دست نیابند، حضور دوباره آنها در صنعت و بازار خودرو ایران نیز به مشکل برخواهد خورد. از آن سو طبعا اگر مذاکرات، خوب و سازنده پیش برود، آشتی فرانسوی‌ها و خودروسازی ایران نیز اتفاق می‌افتد و مانع اول برداشته خواهد شد. در واقع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، به معنای چراغ سبز برای بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران است که در این بین، خودروسازانی مانند پژو و رنو جزو اولین داوطلبان به شمار می‌روند. آن طور که خبر می‌رسد، طی ماه‌های گذشته مذاکرات مثبتی میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی انجام شده و طرفین منتظر کنار رفتن مانع بزرگ «تحریم» برای آغاز دوباره همکاری و شراکت خود هستند.
اما بیاییم فرض کنیم مذاکرات ایران و گروه 1+5 طی دو سه هفته آینده به نتیجه قطعی برسد و خودروسازان فرانسوي به‌خصوص پژو مجوز لازم برای حضور دوباره در «جاده مخصوص» را از بزرگان خود دریافت کند؛ آیا این به معنای آغاز همکاری دوباره و بی‌دردسر با خودروسازان ایرانی است؟ آیا پژو می‌توند پس از کنار رفتن مانع خارجی (تحریم)، مانع داخلی (مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران) را نیز کنار زده و فعالیت دوباره خود را در ایران آغاز کند؟ پاسخ به این پرسش‌ها کمی سخت است و زمان می‌برد، اما اگر نگاهی به اظهارنظرها و مواضع اخیر برخی نمایندگان مجلس در قبال بازگشت خودروسازان فرانسوی بیندازیم، به خوبی متوجه کار سخت این دو شرکت به‌خصوص پژو برای به دست آوردن موافقت آنها خواهیم شد. دوقلوهای خودروساز فرانسوی در این ماجرا با دو مشکل مهم روبه‌رو هستند؛ یکی دلخوری شدید نمایندگان مجلس ایران از رفتاری که آنها در دوران تشدید تحریم‌ها، با خودروسازی ایران کردند؛ به‌خصوص پژو که فعالیت‌هایش را کلا در ایران معلق کرد و دیگری شروطی که مجلسی‌ها برای حضور دوباره خودروسازان فرانسوی در ایران گذاشته‌اند.
مشکل اول از آنجا نشات می‌گیرد که نمایندگان مجلس معتقدند رنو و پژو نباید در دوران تشدید تحریم‌ها، خودروسازی ایران را تنها می‌گذاشتند و حالا هم که قصد بازگشت دارند، باید گذشته شان را به نوعی جبران کنند. شاید بتوان این مشکل را با مذاکره و گفت‌و‌گو حل‌و‌فصل کرد، اما به‌نظر می‌رسد مشکل دوم به راحتی قابل حل شدن نیست، چه آنکه مجلسی‌ها شروط سنگین و البته به حقی را برای خودروسازان فرانسوی گذاشته‌اند، شروطی که چندان با روحیه رنو و پژو سازگار نیست. به‌عنوان مثال، یکی از شروط مجلس، ساخت داخل بودن خودروهای جدیدی است که قرار است با همکاری رنو و پژو ساخته شوند؛ یعنی بايد این خودروها مونتاژ نبوده و برای تامین قطعات آنها، وابستگی خارجی وجود نداشته باشد. یا مثلا شرط دیگر این است که خودروسازان خارجی به‌خصوص رنو و پژو، همان محصولاتی را که در فرانسه تولید می‌کنند، در ایران نیز به تولید برسانند؛ به‌عبارت بهتر، اگر قرار بر فعالیت دوباره این خودروسازان در ایران است، آنها باید محصولات روز خود را در ایران تولید کنند. این دو شرط در حالی است که پژو طی بیش از دو دهه شراکت با ایران خودرو، چنین سیاستی را در پیش نگرفت و در حال حاضر نیز محصولات قدیمی و از رده خارج این شرکت، در ایران به تولید می‌رسد.  اما در این زمینه، روز گذشته یک شبکه فرانسوی نیز به اشتیاق رنو و پژو برای حضور در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد که خودروسازان فرانسوی عادت کرده بودند که سالانه ۵۰۰ هزار خودرو در ایران پیش از سال ۲۰۱۲ که مجبور به خروج از این بازار شدند، بفروشند و اکنون تلاش‌هایی در فرانسه آغاز شده است تا بتوانند تجارت با ایران را از سر بگیرند. فرانس ۲۴ همچنین از تلاش پژو و رنوی فرانسه برای تصاحب دوباره جایگاه خود در بازار ایران خبر داد و اعلام کرد شرکت‌های فرانسوی در این زمینه در حال رقابت با شرکت‌های بزرگ آمریکایی نظیر کرایسلر و جنرال موتورز هستند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , رنو , پژو , مجلس , حضور , خارجی , کرایسلر , جنرال موتور , تحریم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک : پس پیش فروش شاهین اتومات چی میشه پذیرش 24 مهرماه 1402
T8و T9 : ما نمیدونیم چه جوری هاست ، برای ما چراغ های فاکتور شده سبز شده و در مرحله صدور بیمه است ، ولی پایین قسمت شماره شاسی و قرارداد ،هیچ چیزی درج نشده ، چه جوری خودرو فاکتور شده که شماره شاسی درج نشده ، اینها به خاطر اینکه صدای ملت را یکم مهار کنن ،میان به دروغ چراغ ها را سبز میکنن ولی عملا چیزی خبری نیست ، یا ما سوادمون کمه یا اینها خیلی زرنگ هستن، من بدبختی هستم یه ماکسیما داشتم و رفتم تی ۸ ثبت نام کردم و گفتم تی ۸ بیاد بعد ماکسیما را بفروشم ،تو این مدت تا ماشین بیاد پیاده نباشم ولی چند روز دیدم تی ۹ ثبت نام داره ،بردم ماکسیما ام را که خیلی مشتری داشت را فروختم پولش را دادم برلی تی ۹ هم ثبت نام کردم، گفتم هر کدوم بهتره سوار بشم ولی همچنان سوار بر اسنپ هستم ،،،،،
اسفند ماه ۱۴۰۱ : خدا ازتون نگذره آه لاله این همه مردم آخرش میگیره اینقدر مردم اذیت نکنین بخدا پس میدین
تارا : برای هزارمین بار تاریخ فاکتور بروز شد که هیج، این چرا وضعیت زده ثبت نام؟ قبلا احراز شده نوشته بود! بعد تو صفحه اول، مقابل نمایندگی تحویل یه کد بود که اونم نیست!؟؟
تارا اتوماتیک نقره‌ای : سلام دو هفته اس که توی قسمت فاکتور شده مونده ولی تیک نخورده ،یعنی فاکتور نشده !!!! خیلی اعصاب خردکنه، بدهی هم ندارم و نزدیک دو ساله از واریز وجه اول گذشته وجه دوم هم بهمن چهارصد دو و موعد تحویل اسفند چقدر دیگه طول میکشه تا فاکتور بشه؟ نمایندگی هم نمیدونه!
آرش : سلام دوستان خدایش کسی که خبر داره کمک کنه تبدیل سمند سورن پلاس دوگانه به ۲۰۷ به صرفه هست لطفا راهنمای کنین یا تبدیل نزدن من میخوام بفروشم به پولش نیاز دارم خدایش
J7 صادرات : NAKNH8325RB114519 سلام این شماره شاسی بیزحمت ببینید بیمع شده
محمد : دعوت نامه تکمیل وجه هفته اخر اردیبهشت برای شاهین اتومات برای کسی اومده؟!
فرهاد : این خبر رو پیشنهاد می کنم دوستان بخوانند https://www.iranjib.ir/shownews/120561/%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%AF-%D8%7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C/
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : دوستان برای من دعوت نامه شاهین gl اومده با مدت تحویل ۳۰ روز کسی از دوستان تجربه اینو داشته که چه مدت تحویل میدن gl رو ؟ یا واریز نکرده و بعد چه مدت مجددا دعوت نامه شاهین g براش اومده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کیومرث : سلام منم 28 فروردین نوشتم هنوز فاکتور نشده
ساینا 11 بهمن : سخا هم 12 بهمن تحویل دادم امشب ساعت 10 شب به بعد نگاه کنید فاکتور شدید قول میدم
صابری : دوستان چیشد خبری ندارین از فراخوان برا بقیه کده؟؟
X55 : شلام قرارداد2 دی تایید لیزینگ 7 بهمن امروز زنگ زدن که ماشین تحویل باربری شدهx55 مدل 402 امیدوارم همگی بزودی ماشینتونو تحویل بگیرید ضمنا بنظر من این قضیه اکسل کمی بزرگنمایی شده بهرحال هر کاشینی میتونه مشکل داشته باشه بهتره طبق فراخوان ببریم و چک کنیم من از انتخابم راضی هستم
29 اسفند : من تکمیل 17 دی بودم زدم مشکی البته خودمم دوس داشتم این رنگو واقععععا تو آفتاب شیکه و خوشگل
ایمان 29 اسفند : دوستان کسی میدونه سند چقد طول میکشه تا بیاد؟
29 اسفند : دوست عزیز اون ارتقا یافست بحثش و قیمتش جداس اون 505 قیمت کارخونشه بازارش هم 30 یا 40 تومنی فک کنم بیشتر باشه از کد 21 ک ما زدیم
امید : 11677997
سورن xu7p تکمیل 21بهمن : من که توی قرار داد خوندم نوشته سود تاخیر 36%
پارس : من 30 اردیبهشت واریز کردم هنوز تو قسمت تآیید حسابداری است