خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان
1393/04/14
12:16
«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان
دو خودروساز بزرگ فرانسه در شرایطی این روزها به دنبال بازگشت به ایران هستند که همین ابتدای کار، دو مانع بزرگ را در مقابل خود میبینند؛ یکی تحریمهای باقی مانده علیه ایران و دیگری مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
رنو و پژو که طی سالهای گذشته شرکای اصلی خودروسازی ایران بودهاند و هر دو نیز پس از تشدید تحریمها و به فاصله یک سال و اندی از هم، «جاده مخصوص» را ترک کردند، مزایای بازار خودرو ایران را از بر هستند و از همین رو رغبت زیادی برای بازگشت به آن دارند. اصلا اگر فشارهای غرب نبود، هیچکدام از این دو خودروساز فرانسوی بهخصوص پژو، مایل به ترک ایران نبودند، چون بازاری بیدردسر و پر سود را در اختیار داشتند و از این بازار بزرگ درآمد کسب میکردند. حالا هم که ایران و غرب در آستانه توافق بر سر مساله هستهای قرار گرفتهاند، رنو و پژو فرصت را مغتنم شمرده و در پی بازگشت به بهشت پیشین خود هستند؛ اما آیا آن دو مانع بزرگ (تحریمها و نمایندگان مجلس) این اجازه را به دوقلوهای فرانسوی میدهد؟ در این بین، گفته میشود مانع اول در حال رفع شدن است، اما هنوز تضمینی قطعی از این بابت نیز وجود ندارد و همه چیز موکول شده به دو سه هفته آینده و مشخص شدن نتایج دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5. در حال حاضر مشکل اصلی خودروسازان خارجی بهخصوص رنو و پژو برای بازگشت به ایران، تحریمهای بینالمللی است، چه آنکه آنها میخواهند با کسب اطمینان از حلوفصل مسائل میان ایران و غرب، دوباره به «جاده مخصوص» بیایند و این طور نباشد که دوباره پس از مدتی مجبور به رفتن و تعلیق فعالیتهایشان شوند. هرچند رنو و پژو با رصد مذاکرات هستهای، تصمیم به بازگشت گرفتهاند، اما اگر ایران و غرب به توافق نهایی دست نیابند، حضور دوباره آنها در صنعت و بازار خودرو ایران نیز به مشکل برخواهد خورد. از آن سو طبعا اگر مذاکرات، خوب و سازنده پیش برود، آشتی فرانسویها و خودروسازی ایران نیز اتفاق میافتد و مانع اول برداشته خواهد شد. در واقع به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای، به معنای چراغ سبز برای بازگشت شرکتهای خارجی به ایران است که در این بین، خودروسازانی مانند پژو و رنو جزو اولین داوطلبان به شمار میروند. آن طور که خبر میرسد، طی ماههای گذشته مذاکرات مثبتی میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی انجام شده و طرفین منتظر کنار رفتن مانع بزرگ «تحریم» برای آغاز دوباره همکاری و شراکت خود هستند.
اما بیاییم فرض کنیم مذاکرات ایران و گروه 1+5 طی دو سه هفته آینده به نتیجه قطعی برسد و خودروسازان فرانسوي بهخصوص پژو مجوز لازم برای حضور دوباره در «جاده مخصوص» را از بزرگان خود دریافت کند؛ آیا این به معنای آغاز همکاری دوباره و بیدردسر با خودروسازان ایرانی است؟ آیا پژو میتوند پس از کنار رفتن مانع خارجی (تحریم)، مانع داخلی (مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران) را نیز کنار زده و فعالیت دوباره خود را در ایران آغاز کند؟ پاسخ به این پرسشها کمی سخت است و زمان میبرد، اما اگر نگاهی به اظهارنظرها و مواضع اخیر برخی نمایندگان مجلس در قبال بازگشت خودروسازان فرانسوی بیندازیم، به خوبی متوجه کار سخت این دو شرکت بهخصوص پژو برای به دست آوردن موافقت آنها خواهیم شد. دوقلوهای خودروساز فرانسوی در این ماجرا با دو مشکل مهم روبهرو هستند؛ یکی دلخوری شدید نمایندگان مجلس ایران از رفتاری که آنها در دوران تشدید تحریمها، با خودروسازی ایران کردند؛ بهخصوص پژو که فعالیتهایش را کلا در ایران معلق کرد و دیگری شروطی که مجلسیها برای حضور دوباره خودروسازان فرانسوی در ایران گذاشتهاند.
مشکل اول از آنجا نشات میگیرد که نمایندگان مجلس معتقدند رنو و پژو نباید در دوران تشدید تحریمها، خودروسازی ایران را تنها میگذاشتند و حالا هم که قصد بازگشت دارند، باید گذشته شان را به نوعی جبران کنند. شاید بتوان این مشکل را با مذاکره و گفتوگو حلوفصل کرد، اما بهنظر میرسد مشکل دوم به راحتی قابل حل شدن نیست، چه آنکه مجلسیها شروط سنگین و البته به حقی را برای خودروسازان فرانسوی گذاشتهاند، شروطی که چندان با روحیه رنو و پژو سازگار نیست. بهعنوان مثال، یکی از شروط مجلس، ساخت داخل بودن خودروهای جدیدی است که قرار است با همکاری رنو و پژو ساخته شوند؛ یعنی بايد این خودروها مونتاژ نبوده و برای تامین قطعات آنها، وابستگی خارجی وجود نداشته باشد. یا مثلا شرط دیگر این است که خودروسازان خارجی بهخصوص رنو و پژو، همان محصولاتی را که در فرانسه تولید میکنند، در ایران نیز به تولید برسانند؛ بهعبارت بهتر، اگر قرار بر فعالیت دوباره این خودروسازان در ایران است، آنها باید محصولات روز خود را در ایران تولید کنند. این دو شرط در حالی است که پژو طی بیش از دو دهه شراکت با ایران خودرو، چنین سیاستی را در پیش نگرفت و در حال حاضر نیز محصولات قدیمی و از رده خارج این شرکت، در ایران به تولید میرسد. اما در این زمینه، روز گذشته یک شبکه فرانسوی نیز به اشتیاق رنو و پژو برای حضور در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد که خودروسازان فرانسوی عادت کرده بودند که سالانه ۵۰۰ هزار خودرو در ایران پیش از سال ۲۰۱۲ که مجبور به خروج از این بازار شدند، بفروشند و اکنون تلاشهایی در فرانسه آغاز شده است تا بتوانند تجارت با ایران را از سر بگیرند. فرانس ۲۴ همچنین از تلاش پژو و رنوی فرانسه برای تصاحب دوباره جایگاه خود در بازار ایران خبر داد و اعلام کرد شرکتهای فرانسوی در این زمینه در حال رقابت با شرکتهای بزرگ آمریکایی نظیر کرایسلر و جنرال موتورز هستند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
رنو
,
پژو
,
مجلس
,
حضور
,
خارجی
,
کرایسلر
,
جنرال موتور
,
تحریم
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
0 نظر
صفحه 1 از 0
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلس سفید مشکی
9 نظر
Soshyan
7 نظر
فراخوان پاییز تحویل بهمن
5 نظر
اطلاعات خودرو
جی ایکس آر ال
23 نظر
چند نقطه
18 نظر
سیدسهیل
14 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
جعفری
: منم دقیقا تو همین شرایطم تحویل تابستان شاهین دستی دیروز رفتم سایپا گفتن احتمالا دیگه نیاد پیام منتظر نباشید خدا لعنتشون کنه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
علی
: سلام .دمتگم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
S3
: لطفا هر چه سریعتر اقدام کنین برای تجمع دقیقا تحویل خودرو های جایگزینشون هم ۶ ماهه هست اصلا زیر بار تبدیل نباید رفت و شکایت کنیم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مريم
: دوستان نگران نباشيد پيامك مياد در ضمن فعلا دو روزه شهريور پر نشده، اين نشون ميده كه به كسايي كه پيام دادنبعضياشون نميخوان واريز كنن
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
فرید
: نمیدونم والا امروز تو نمایندگی و بعد از وارد کردن کد ملی ام تو سیستم اینو بهم گفتن
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
ناصر محب نژاد
: J4سفید ثبت نام ۱۸ اردیبهشت شاسی ۶ابان ارسال کارت ماشین ۱۷ آبان ارسال مدارک ماشین ۲۸ آبان که هنوز بدستم نرسیده امروز زنگ زدن که برم تحویل بگیرم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
فیروزی
: من خودم خداروشکر چندتاماشین دارم برام زیاد مهم نیست تی ۸ ثبتنام کردم که فقط برای صحرا می خوام پاژن هم دارم ولی دوستانی هستن که ماشینشون فروختن به امید اینکه ۶۰روزه صاحب ماشین بشن الان شش ماهه ماشین ندارن سخته
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
اطلس - آذر ۱۴۰۳
: دوستان یه سوال دعوتنامه اومد هر کی زودتر واریز بکنه، زودتر خودرو بهش تحویل میدن؟ یا فرقی نداره ؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
وحید
: منم خرداد j4 نوشتم فعلا خبری نیست!!
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
اطلس - آذر ۱۴۰۳
: احتمالا از شنبه دعوتنامه آذر فعال بشه...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سايپا کارا 151 TL
فقط خدا
: سلام شبخیر دوستان عزیز لطف کنید کسایی که فاکتور میشن اعلام حضور کنن وتاریخ پذیرش وتاریخ فاکتور رو اعلام کنه ممنونم 👌👌👌
رانا LX
محمد بوشهر رانا پلاس
: برادرا کسی هست جواب ما رو بده تاییدیه راهور یا پست فرق دارن تو سامانه سخا یا نه چون بخاطر همین هست که پلاک نشده ماشینم هر کی هست جواب بده پلاک هم نشده لطفا اعلام کنه بفهمیم
نیسان دیزل
سعید
: برا منم اومدم جریان این پیام چیه
ساینا
دی ماه
: مثل سگ پشیمانم بخدا کااااااش ثبت ونام نمیکردم. لعنت روسای سایپا
دنا 1.7
.1.Mehrdad
: سوکت مانیتور شله ربطی ب هوای سرد نداره
ساینا
سعید
: باید بابت خدمات گارانتی که مثلاً کمک ماشین رو عوض نمی کنند به کجا شکایت کرد
رانا LX
آبتین
: سلام. دوستان چراموعدتحویل ما15اسفندبوده تغییرکرده شده30اسفند. دوستان کسی هست اسفندباشه وزمان تحویلش تغییرکرده باشه؟
رانا LX
آبتین
: سلام. دوستان چراموعدتحویل ما15اسفندبوده تغییرکرده شده30اسفند. دوستان کسی هست اسفندباشه وزمان تحویلش تغییرکرده باشه؟
سایپا کوییک
محمد
: چطور شماره پذیرش من 1535تا قبل ازشماست خودروی من سفید مشکی هنوز فاکتور نشده خواهشا راست بگید
سایپا کوییک
محمد
: چطور پذیرش من 480تا زودتر ازشماست فاکتور نشده