بررسی کامیون ولوو FE

بررسی کامیون ولوو FE

کامیون ولوو FE در سال 2009 با وزن کلی 18 تا 26 تن برای حمل و نقل محلی و منطقه ای طراحی شد. گفتنی است که برای این کامیون جهت انجام کارهایی همانند نصب یخچال، کارهای سبک ساختمانی، حمل بارهای حجیم و تانکر چندین مدل شاسی و موتور در نظر گرفته شده است. ولوو FE به دو صورت کشنده و کامیونت با مشخصات محوری 2×4، 2×6 و 4×6 در بازار موجود است؛ همچنین شما می‌توانید از چهار کابین موجود برای این کامیون با نام های low ، day، comfort و sleeper یکی را انتخاب کنید. از  جمله رقبای این کامیون می‌توان به مان TGL، داف LF و ایویکو  Eurocargoاشاره کرد.

 

طراحی بدنه

بررسی کامیون ولوو FE

این کامیون سوئدی برادر بزرگ تر تیپ FL است که تجهیزات مشترک زیادی با سایر همنوعان خود دارد؛ همچنین عدم استفاده از تجملات در FE بر زیبایی و دلنشین بودن فضای داخلی آن افزوده است. طراحی جلو پنجره این مدل نیز همانند سایر مدل‌های ولوو از نوارهای کرومی مورب تشکیل شده است. جالب است بدانید که کمپانی ولوو، برخلاف دو کمپانی مان و داف، با اضافه کردن اشکال عمودی به مجموعه چراغ های جلو بر زیبایی های این کامیون افزوده است. از دیگر خصوصیات این زیبای سوئدی می‌توان به استفاده از مواد با کیفیت در ساخت اجزای داخلی اشاره کرد؛ گفتنی است به لطف وجود پنل داشبورد کوچک و مناسب حتی می‌توان از بیرون هم متوجه این زیبایی شد. نکته دیگر وجود پنجره های بزرگ جلو و جانبی است که به دید بهتر راننده نسبت به اطراف کامیون کمک شایانی می‌کنند. شایان ذکر است که طراحی دریچه های هوا، بادشکن های جانبی و سقفی، و قالپاق ها به گونه ای است که با کاهش مقاومت هوا به بهبود شرایط آیرودینامیک کامیون و در نتیجه افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت آن کمک می‌کنند.

 

طراحی داخلی

بررسی کامیون ولوو FE

استفاده از اشکال مختلف هندسی و با کیفیت در طراحی داخلی این کامیون از جمله خصوصیات برتر کمپانی ولوو محسوب می‌شود که می‌تواند این کمپانی را در زمره رقیبان مرسدس بنز قرار دهد. تمامی کابین های ارائه شده برای این کامیون، راحت و جادار هستند و با ارائه فضای مناسب، رانندگی را در شرایط مختلف آسان می‌سازند. اکثر دکمه های کنترلی، روی داشبورد و برای دسترسی راحت‌تر راننده در سمت راست آن قرار گرفته اند؛ همچنین، دکمه های کروز کنترل، سیستم پخش و مسیریاب ماهواره ای روی غربیلک فرمان تعبیه شده اند. علاوه بر آن، می‌توانید صندلی خود را در وضعیت دلخواه قرار دهید. ولوو FE با امکان انتخاب چهار صندلی راننده و پنج صندلی سرنشین، ارائه می‌شود، همچنین خریدار می‌تواند در صورت تمایل یک صندلی اضافی برای شاگرد به صورت سفارشی انتخاب کند. شایان ذکر است، بدون توجه به مدل انتخابی، تمامی صندلی ها از راحتی کافی برخوردارند و حتی اگر تمام روز را پشت فرمان نشسته باشید، روی آن احساس خستگی نمی‌کنید. کابین Sleeper مجهز به تخت خواب ثابت با ابعاد 200×78×13.5 سانتی‌متر و کابین Comfort مجهز به تخت ثابت یا دو تکه با ابعاد 200×58×13.5 و 200×78×9 سانتی متر است. همانند اکثر کامیون های امروزی، FE نیز، مجهز به محفظه های نگهداری وسایل با اندازه های مختلف است که همین امر، زندگی پشت فرمان را راحت تر می‌کند؛ جالب است بدانید که در کابین comfort امکان سفارش یک یخچال 28 لیتری نیز، وجود دارد. برای افزایش کارآمدی کابین این کامیون، در بالای جلوپنجره قفسه ای با سه قسمت جهت قرار دادن وسایل الکترونیکی تعبیه شده است.

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی کامیون ولوو FE

موتور این خودروی سنگین یکی از بهترین پیشرانه های موجود در بازار است و حتی خودروساز اسکاندیناویایی آن را به کامیون های قدرتمندی همانند FL 16 که وظیفه حمل بار در مسیرهای طولانی را دارند، پیشنهاد می‌کنند. ولوو FE مجهز به موتور D7F با حجم 7.2 لیتر است که با چهار قدرت مختلف (240، 260، 300 و 340 اسب بخار) موجود است. واکنش موتور نسبت به فشردن پدال گاز سریع است و به سرعت به شتاب مناسب دست پیدا می‌کند و به همین دلیل، از توان کشش بالایی در مسیرهای شیب دار برخوردار است. گشتاور آن نیز، نسبتا مناسب است و در دور موتور پایین به حداکثر نیروی گشتاور دست پیدا می‌کند (1,300 نیوتن متر گشتاور با قدرت 340 اسب بخار). شایان ذکر است، موتور D7F ولوو به منظور مطابقت با استانداردهای یورو 5، از سیستم Selective Catalytic Reduction که به اختصار SCR نامیده می‌شود، استفاده می‌کند؛ در این سیستم ترکیب اوره و آب که با نام AdBlue شناخته می‌شود، به مواد خروجی اگزوز، تزریق و اکسید نیتروژن را به نیتروژن سالم و بخار آب تبدیل می‌کند. مخزن AdBlue در کنار باک سوختگیری با گنجایش 70 لیتر قرار دارد. موتور این کامیون با گیربکس های دستی 6 یا 9 سرعته جفت شده است که در مقایسه با همکلاسان خود، از عملکرد بهتر و تعویض دنده هایی نرم تر و دقیق تر برخوردار است؛ مسلما وجود دسته دنده بدون لرزش که دارای طول کوتاهتری است و الگوهای حک شده روی آن به راحتی قابل یادگیری هستند، لذت بیشتری برای راننده به ارمغان می‌آورند. کمپانی سازنده، امکان سفارش گیربکس شش سرعته اتوماتیک را نیز، برای این کامیون پر قدرت فراهم کرده است.

 

تجربه رانندگی

بررسی کامیون ولوو FE

ولوو FE با وجود فنرهای شمشی استاندارد از نوع پارابولیک، در عبور از برخی موانع جاده ای ناموفق عمل می‌کند و ضربه ها را به کابین منتقل می‌کند. وجود سیستم تعلیق قابل تنظیم برقی ECS بر روی این کامیون که جزو تجهیزات سفارشی آن محسوب می‌شود، با فراهم آوردن راحتی بیشتر، امکان حمل کالاهای شکننده را نیز، در اختیار راننده قرار می‌دهد. این سیستم به صورت اتوماتیک خود را تطبیق می‌دهد و حتی اگر توزیع بار به صورت نامتعادل انجام شده باشد، باز هم ارتفاع کامیون را ثابت نگه می‌دارد. ولوو FE مجهز به سیستم ترمز دیسکی برقی (EBSکنترل در سربالایی و سراشیبی، ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم کنترل پایداری (ESP) است. همچنین این کامیون مجهز به ترمز موتور است و در مدل های مجهز به گیربکس اتوماتیک، ترمز بازدارنده یکپارچه وجود دارد. فرمان پذیری بسیار عالی و عملکرد قابل پیش بینی و نرم، از دیگر خصوصیات این زیبای سوئدی محسوب می‌شود.

 

نظر نهایی

بررسی کامیون ولوو FE

کامیون های ولوو در بازار از شهرت بسیار خوبی برخوردارند و FE نیز، از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از شاسی های بزرگ، کابین جادار و موتور پرقدرت حس اطمینان را از نظر کیفیت ساخت در خریدار ایجاد می‌کند. راحتی داخل کابین و هندلینگ مناسب آن با همکلاسانش برابری می‌کند. از نظر شهرت کمپانی مرسدس تنها رقیب ولوو محسوب می‌شود و کامیون های اسکاندیناوی نیز، به عنوان ایمن ترین کامیون در کلاس خود محسوب می‌شوند.


منبع

Topspeed

   

 

 

برچسب : ولوو FE , ولوو , ایویکو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

اسامه
0

اقا سعید چون ماشین بنز ایراد جزعی داره به وچشم نمیاد. وچون ماشین بنز تو ایران وارد نمی شه مردم میرن ماشین fh می خرن
فقط بنز
23:07  1393/05/28
پاسخ دادن
سعید
1

والا ما که تا دیدیم تو مطالب مربوط به ولوو شما اومدی و ایرادهای الکی از این ولوو میگیری
خب اگه شما زیاد متخصصی برو از ایرادهای بنز یا ایوکو یا مثلا مان هم حرف باز کن چرا گیر دادی به ولوو
چون پرفروشترین و پرطرفدارترین تو ایرانه؟
باشه حرف شما و تذکر شما اینجا درست و من فقط یه کنایه بود که زدم.
00:22  1393/04/26
پاسخ دادن
سعید
0

حتما میخوایی بگی که ولوو بخاطر حجم بالای موتورش این قدرتو بدست آورده!
17:07  1393/04/24
پاسخ دادن
کاربر: مهدی قلی زاده
0

این حرفا یعنی چی؟! آقای محترم اگه جنابعالی روز اول این مقاله رو مشاهده میکردی، حجم موتور به اشتباه 2.5 لیتر ثبت شده بود، بنده این اشتباه رو متذکر شدم، و پرسنل محترم 1car نیز لطف کردن اون رو تصحیح کردن. حالا این حرف تو چه معنایی داره؟! شما با اینکه 2.5 لیتر به 7.2 تصحیح شده مشکلی داری؟! اصلا من حرفی درباره اینکه این حجم زیاده یا کمه زدم؟!
برو آقا، من اینجام برای بحث علمی و تخصصی، نه برای این حرفای الکی شما.
خوش باشی...
17:37  1393/04/24

کاربر: مهدی قلی زاده
7

با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل محترم 1car . از توجه شما به بحث شیرین خودروهای سنگین، کمال تشکر رو دارم.
مقاله بسیار خوب و کاملی بود، اما وظیفه خودم دونستم یک نکته رو متذکر بشم، موتورهای ولوو مانند موتورهای خیلی از کارخانه های دیگه، در نام خود گنجایش موتور را به همراه دارند، مثل این کامیون که از موتور D7F استفاده میکنه، اون عدد 7 گنجایش موتور رو مشخص میکنه، که میشه 7 لیتر، البته دقیق اون 7.2 لیتر هست. در سایت منبع نیز به همین صورت هست. اما خب در این مقاله گنجایش موتور این کامیون، 2.5 لیتر ثبت شده! که فکر میکنم نیاز به تصحیح داشته باشه. لطفا بررسی بفرمایید.
از زحمات شما صمیمانه سپاسگذارم.
19:02  1393/04/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امینی : سلام منم شرایط شما رو دارم مرحله پنجاه و یک هستم دعا کنیم قبل از افزایش قیمت دعوتنامه بیاد شما مرحله چندی؟
تارااتومات : سلام دوستان از وقتی ماشین فاکتور میشه چقد زمان میبره تا تحویل بدن ماشین من از دیروز توی مرحله ی تخصیص پلاک هست چقد طول میکشه تا پلاک بشه؟؟؟
S3 : من که دیگه صبرم سر اومده فردا ساعت ۱۲ سنگم از آسمون بباره اونجام
۵ : دوستان خواهش میکنم برای احترام به حقوق خودتون هم که شده فردا ساعت ۱۲ در تجمع حضور پیدا کنید اگر هر کدام ما بگیم بقیه میرن ولش کن و... بخدا هیچ کاری پیش نمیره و این شرکت دزد با تجمع پنج نفر ده نفر هیچ ترسی نداره اگه تعدادمون حداقل به ۵۰ نفر برسه سریعا اقدام میکنن امیدوارم فردا ساعت ۱۲ حداکثر تجمع رو داشته باشیم یکی از کار های مهم که باید کنیم وردی دفتر مروزی جمع میشیم و اجازه تردد به کارکنان رو نمیدیم ایشالله ناهارشون رو زهر مارشون کنیم و در نهایت باید صورتجلسه کنن و تاریخ دقیق بدن که چه روزی ماشین به دستمون میرسه اینکه کی فاکتور میشه و این چرت و پرتا به درد ما نمیخوره مهم اینه سوئیچ ماشینمون چه روزی دستمون میرسه
مسعود : سلام . اطلس خیلی گرونه اصلا خریدش منطقی نیست .برای اینکه به کسی جسارتی نشه من خودم کوییک اس صفر خریدم بخدا اگه تیبا 2 تولید میشد قطعا میرفتم همون تیبا2 را میگرفتم چون همشون یکیند فقط با یه مقدار کم هزینه بابت آرایشش با قیمتی نجومی و غیر منطقی ! دوستانی که قصد خرید از بازار آزاد دارند پیشنهاد میدم اولا اگه امکان مالیش هست قید سایپا را بزنن چون من هم کوییک ساده 1400 صفر (دریچه گاز سیمی با موتور یورو 4 ) داشتم و الان کوییک اس 1402 (دریچه برقی با موتور یورو 5 ) صفر ، مصرف سوخت این موتور وحشتناک بالاست و در شهر صدی 11 الی 12 مصرفش هست ! دوستم هم کوییک جی ایکس ال با موتور ارتقا یافته گرفته اونم میگه مصرفش خیلی بالاست . ثانیا اگه توان خرید ایرانخودرو را ندارید برید یه تیبا2 تر و تمیز کم کار بگیرید و الکی پول اضافه بخاطر چندتا آپشن چینی و تبلیغات الکی ندید ! من یه نخ رنگی دور خودکار بیک میپیچم بعد میگم یک میلیون قیمتش هست شما میخرید !؟
S5۲۷مهر : وعده دیدار یکشنبه ۱۲ظهر جلوی ساختمان مرکزی کرمان موتور
اس تری : این اس تری با این قیافه زشت و کریهش دیگه چیه که باید این همه انتظار بکشیم
اس تری : تو یا به حرف ما گوش بده یا امور مشتریان که سرتاپاشون دروغه
اس تری : من که دارم از شهرستان میام فقط کسایی میتونن نمیان خدا لعنتشون کنه
تارااتومات : سلام دوستان کسی میدونه تخصیص پلاک تقریبی چند روز زمان میبره؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرشاد : بارگیری شده جهت حمل به نمایندگی
رضا : سلام بجها پیش فروش دی ماه 26تکمیل وجه الان فاکتور شدم
فاطی : ممنون درسته پنجشنبه رفتم نمایندگی
آبشنال اهواز : سلام تاریخ فاکتور شدنم 2/9 بود رنگ سفید
پژو207 : سلام برا من امروز حمل تیک خورده یعنی چی
X55 ساری : دوستان باشگاه خبرنگاران جوان ی خبر در خصوص بد قولی مدیران خودرو کار کرده ، نظر بذارید از این طریق بتونیم فشار بیاریم، 2دی قراردادمه ، 2 ماه از بیمه گذشته ، قسط سوم هفته دیگس، خداییش مسخرس کل پول ماشین در واقع ب شرکت مدیران خودرو پرداخت شدس از لحظه ای که وام واریز میشه ، ما قسط رو ب خودرو ساز نمیدیم به بانک میدیم، اما خبری از ماشین نیست، بی انصافیه
فروش فوری اسفند محلا : دستش بشکنه اونی که فاکتور میکنه فلج بشه
مجید : خواهشا جای پرهام پیام ندید مردم ازاری خوب نیست تاوان داره
زمستان زهرمار : ببخشیدجناب نمایندگی دوست عزیز نمیشه قسطی کنن پارس رو شما خبر ندارید؟
اسفند : شما که گفتین فردا حالا شد 15 خرداد