آینه های هوشمند دید عقب

آینه های هوشمند دید عقب

آینه هوشمند دید عقب نیسان، اولین مانیتور LCD در جهان است که به راننده امکان دیدن کامل وسایل نقلیه پشت سر وی را در زمان رانندگی می‌دهد. با افزایش سیستم های دوربینی پیشرفته در خودروها و مطابق با قانون جدید فدرال، همه خودروها برای ایمنی و دید بیشتر باید به سیستم های دوربینی پیشرفته مجهز شوند. در برخی خودروها وجود سیستم های دوربینی و مانیتورینگ پیشرفته، که موجب افزایش دید راننده می‌شوند، می‌تواند گیج کننده و پیچیده باشد، ولی در برخی خودروها این سیستم ها آنگونه که باید و شاید به دید راننده کمکی نمی‌کنند. دوربین های دید عقب و سایر سیستم های دوربینی جانبی برای خودروها، رانندگی ایمن در جاده را به ارمغان می‌آورند ولی همیشه مجالی برای پیشرفت بیشتر وجود دارد. کمپانی نیسان امیدوار است که بتواند این مشکل را با تکنولوژی جدید آینه هوشمند برطرف کند. این کمپانی در سال 2014 در ژنو از تکنولوژی جدید خود رونمایی کرد و قصد دارد تا این سیستم را به عنوان آپشنی جدید، نه تنها در تمام خودروهای جدید ژاپنی بلکه در تمام خودروهای تولیدی در سراسر جهان تا سال 2015 تعمیم دهد.

آینه های هوشمند دید عقب

اما چه چیزی موجب تمایز این تکنولوژی جدید کمپانی نیسان از سایر دوربین های دید عقب شده است؟ ظاهری مشابه آینه های معمولی، نوعی آینه قدیمی که فقط زمانی که هوا کاملا صاف است، به خوبی کار می‌کند و تمام خودروهای پشت سر را بدون وجود مانعی نشان می‌دهد؛ اما زمانی که هوا ابری است یا داخل خودرو تا سقف با وسایل پر شده است، امکان دید عقب وجود ندارد. در این زمان ابزار کمکی کوچک به کار می‌آید و راننده می‌تواند آینه هوشمند را فعال و دید آینه قدیمی را به صفحه نمایشگر LCD که در اطراف آینه قرار دارد، منتقل کند.

آینه های هوشمند دید عقب

این دوربین که دارای رزولوشن بسیار بالایی است، در شیشه عقب خودرو نصب می‌شود که خودروهای پشت سر و تمام  نقاط کور را بدون مانعی به راننده نشان و تصویر آن را در صفحه نمایش LCD که در آینه عقب معمولی فعال می‌شود، نشان می‌دهد. راننده به راحتی می‌تواند این آینه را با کنترل ساده ای که پشت آینه قرار دارد، جلو و عقب کند. این آینه جدید برای افرادی که به خرید خودرویی با آپشن آینه اصرار دارند، کمک شایانی کرده است. زمانی که قانون جدید دولتی به اجرای کامل دربیاید، تمام خریداران مجبور به خرید خودروهایی مجهز به این سیستم می‌باشند، این تکنولوژی موجب درخشش بیشتر برند کمپانی نیسان می‌شود. شایان ذکر است که این آینه می‌تواند به دلیل نمایش مستقیم تمام مسیر پشت سر راننده، موجب حواس پرتی وی شود. 

 

رویکردی ساده تر به دوربین دید عقب آینه های هوشمند دید عقب

همانگونه که در بالا اشاره شد، با وجود اینکه آینه هوشمند کمپانی نیسان اولین سیستم هوشمند به حساب می‌آید، ولی سیستم های متعدد دوربین اطراف خودرو مدتی است که در خودروها تعبیه می‌شود. با وجود اینکه این دوربین ها در موقعیت های مختلف سودمند واقع می‌شوند، اما سیستم هوشمند این کمپانی دارای مزایای بیشتری نسبت به سایر سیستم های دوربینی است. بزرگترین مزیت آن، سادگی آن است. نکته دیگر اینکه، ظاهر این آینه مانند آینه های دید عقب است و راننده خیلی راحت می‌تواند به چیزی که در نمایشگر به تصویر کشیده می شود، عادت کند.

آینه های هوشمند دید عقب

همچنین راننده نیازی به تغییر زاویه دید به سمت مرکز کنسول برای دیدن نمایشگر یا تصویری که در جلوی آینه به نمایش در می‌آید، ندارد. علت حواس پرتی راننده در زمان استفاده از این آینه نمایش تصاویر به صورت شهودی و کاملا آشنا است. این تغییر فقط برای دسترسی راحت در شیشه جلو نمایش داده می‌شود، بنابراین می‌توان آن را به سرعت فعال کرد. برخلاف سایر سیستم های دوربین، نیازی به گشتن در منوهای پیچیده یا فرمان از طریق صدا برای تغییر دیدگاه ندارید.

آینه های هوشمند دید عقب

کمپانی نیسان دوربین جدیدی مخصوص این آینه هوشمند در نظر گرفته است، چون در اوایل مهندسان این کمپانی متوجه شدند که بعضی قطعات آن با نیازهای خاص این سیستم هوشمند مطابقت ندارد. مانیتور LCD این سیستم از ابتدا دارای محدودیت های زیادی بود؛ این مانیتور در کنار آینه اصلی خودرو قرار می‌گرفت ولی از نظر اندازه و با نمایشگر معمولی کاملا متفاوت بود. زمانی که تصاویر زاویه باز استاندارد دوربین روی این نمایشگر LCD جدید آزمایش شد، تصویری با رزولوشن پایین نمایش داد که با اهداف این کمپانی ژاپنی مطابقت نداشت. این آزمایش را مجددا با زاویه محدودتر آزمایش کردند که تصویری با رزولوشن، اندازه و شکل مناسب به دست دهد. همچنین این نمایشگر جدید دارای نسبت های مناسب نیز، بود، یعنی تصاویر از نظر نسبت های طولی و عرضی، کاملا متناسب بودند. این نسبت های مناسب، به سیستم هوشمند امکان ارایه تصویری گسترده تر بدون وجود مانع را می‌داد؛ موانع مختلف از جمله بلندی قد سرنشینان عقب یا ستون های C خودرو، بخار کردن شیشه ها، یا دیر عمل کردن برف پاکن های شیشه عقب، در دید آینه هوشمند خللی ایجاد نمی‌کنند و همان تصاویر را با وضوح کامل نشان می‌دهد. نیسان می‌گوید که این دوربین در موقعیت هایی با نور نامناسب، مثل طلوع و غروب آفتاب و حتی نور خیره کننده چراغ های جلوی سایر خودروها نیز، عملکرد مناسبی دارد. 

آینه های هوشمند دید عقب

آینه های واقعی نیز قانون فدرال را در شکل طبیعی خود برآورده می‌کنند. زمانی که دوربین روشن است، اکثر بخش ها را مثل آینه های معمولی نمایش می‌دهد. اگرچه، درجه بالای گوشه راست مانیتور به راننده خاطر نشان می‌کند که این آینه کاملا فعال است و همین موضوع به کاهش حواس پرتی و گیج کنندگی بالقوه راننده کمک می‌کند.

 

دید جلو و عقب به طور همزمان در زمان رانندگی

آینه های هوشمند دید عقب

آمریکا سیستم آینه هوشمند را در آوریل سال 2014 در نیویورک به بهره برداری رساند و در همان سال کمپانی نیسان در همایش ایمنی ترافیک جهانی که با هدف شناسایی ابداعات جدید برای ایمنی بیشتر در صنعت خودروسازی برای نجات جان بود، موفق به کسب جایزه دستیابی به ایمنی ترافیک شد. اما مزایای کشف نشده بیشتری نیز، در خصوص این تکنولوژی جدید وجود دارد. کمپانی نیسان می‌گوید که این آینه هوشمند مشکلات دیگری را نیز، حل می‌کند. این آینه موجب بروز تغییراتی در طراحی داخلی خودروها نیز شده است که هنوز مشهود نیست؛ این تغییرات به گونه ای است که می‌تواند نگرانی طراحان را در خصوص وجود موانعی در خودرو مثل ضخامت ستون C خودرو که ممکن است روی دید نقاط کور راننده تاثیر بگذارد، برطرف کند؛ در نتیجه آنها می‌توانند طراحی های جدید و نوآورانه را در طراحی خودروها ارایه کنند. اما هنوز این کار را به دلیل وجود ریسک بالا انجام نداده‌اند. طراحی خودرو باید با اولویت های دیداری و آیرودینامیکی راننده متعادل باشد، اما زمانی که ابزاری برای ایجاد این تعادل وجود داشته باشد، معیار آنها نیز، کمی باید تغییر کند. این موضوع می‌تواند کمپانی نیسان را به ارایه خودروهای جدید و آیرودینامیکی بیشتر با کارآمدی سوخت بهتر ترغیب کند.  

آینه های هوشمند دید عقب

اگر نیسان بتواند به موفقیت جدیدی در این تکنولوژی دست یابد، به معنای دور انداختن دوربین های دید عقبی که می‌شناسیم نیست. در حقیقت، آمریکا نصب دوربین های دید عقب را تا سال 2018 در تمام خودروهای تولیدی جدید اجباری کرده است. چون هنوز مجوز استفاده از این تکنولوژی جدید کمپانی نیسان به سایر خودروسازان داده نشده است، می‌توان گفت که رقیبی برای این تکنولوژی پیدا نشده است. اما اگر تاثیرگذاری این آینه ادامه داشته باشد، گذاشتن این آپشن در خودروها به عنوان قانون جدید فدرال تصویب می‌شود، به خصوص اگر همین کارآمدی و سادگی را داشته باشد و بتواند حواس پرتی راننده را در هنگام رانندگی کاهش دهد.


منبع

HowStuffWorks

   

    

 

برچسب : آینه هوشمند دید عقب , فدرال , کمپانی نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

حسن زاده
0

از کجا میشه تهیه کرد
23:04  1400/01/04
پاسخ دادن
حسن زاده
0

از کجا میشه تهیه کرد
23:04  1400/01/04
پاسخ دادن
رسول
0

ممنون از اطلاع رسانی آیا فروشگاهی برای فروش هست
14:15  1397/01/30
پاسخ دادن
r.kh
0

سلام. آیا در ایران فروش دارد؟
02:14  1396/10/04
پاسخ دادن
بهنام
0

عالیه قیمتش چنده
16:02  1396/06/13
پاسخ دادن
کاربر: sharife
1

ممنون خ عالی بود
20:27  1393/09/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چانگان cs55🤠 : خداروشکر باید کنید . چون تکمیل وجه کرده اید و خیالتان راحت تر
علی : دوستان تی 8ثبتنام اسفند کسی تحمیل گرفته مابه‌التفاوت بیمه هم واریز شده کی پلاک میشه راهنمایی فوری کسی می‌دونه تشکر
تارا پلاس : خودم زنگ زدم تهران شرکت . گفت رنگ هیچ تاثیری در موعد تحویل ندارد. میکفت قبلا تاثیر داشته. الان ندارد. حالا فهمیدم دروغ میگفت
تارا v1p : تا جایی ک دارم دنبال میکنم فک کنم v1p اسفند رو فاکتور کردن.
رضا : سلام تارا دستی v1p تیتانیوم برای من موعد تحویل ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ هستش تو سایت ایران خودرو قسمت مربوط به آماده جهت صدور فاکتور تیک خورده اما فاکتور هنوز نشده این پروسه چقدر طول میکشه تا فاکتور شدن؟
محسن : فوری به دستور وزیر صمت تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد. طبق اطلاعات رسیده سالانه یک میلیارد برای واردات خودرو تخصیص دادند ولی طبق آمار گمرگ در سال ۱۴۰۲ تنها شرکت مدیران خودرو یک میلیارد دلار ارز دولتی گرفته کلا هم ۳ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ خودروسازان ارز دولتی گرفتن و این یعنی فعلا دست نگه داشتند برای بررسی رانت احتمالی
محسن : مهم مهدی ضیغمی در حاشیه نشست خبری (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، گفت: بسیاری از افرادی که در سامانه ثبت‌نام کردند، منتظر هستند خودروی مورد‌علاقه‌شان وارد شود و به همین دلیل تاکنون از ۳۰هزار نفر که در سامانه بودند، ۱۵هزار نفر خودروی خود را انتخاب کردند. وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای زیادی در گمرکات و مناطق آزاد هست. بیش از ۱۲ تا ۱۳هزار خودروی دپو در مناطق آزاد و کشور هست که این خودروها فقط منتظر توافق‌های داخلی در وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا ترخیص شوند ### ####
محمد : شما همونی هستی که میگی هنوز یارانه 45500,تومان میگیرم تا چشمای امثال شما دراد
همایون : تحویل حداکثر تا ۹۰ روز هست. قابل توجهتون هنوز اردیبهشت تموم نشده
. : دوستان کسی ادرس دقیق نمایندگی سایپارو داره حضوری میخوام برم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : سلام برا من تحویل 6فروردین بود ولی همچنان فاکتور نشده
رانا : پلاک خبری داری
مرادی : پیگیر پارس سفارشی باشی چرا فراخوان نمیده
207 : اصلا خیلی مسخرص هیشکی ب فکر پلاک نیست
رانا : سلام برای من تاریخی نزده اونجا اگر منظورتون اونجا هستش که پلاک نا جا زده
ساینا دوگانه دی پیش فروش : واریز 25 ظهر. الان زنگ زدم سایپا گفت فاکتور شده
سورن : حالت بد نشه اون بابایی که ماشینشو فروخته از زمان ثبت نام سامانه یک پارچه فاز 1 منتظر ماشین بخره و مصرف کننده هست شعور میخواد بفهمی چی میکشه و الانم دیگه پولی نداره بره از بازار با این تورم ماشین بخره چیکار کنه مگه همه دلالن زمانی که سامانه یکپارچه راه انداختن به همه وعده دادن که به ماشین مصرف کننده میرسه ماشین همین سمند 30% ارزونتر بود وجود میخواد شعور داشتن
رانا رانا : ... به عنوان ودیعه با آگاهی و قبول شرایط زیر تقاضای خرید یک دستگاه خودرو رانا کلاس 61018 با مشخصات فوق دارم کد 61018 هستش برای همه من 10 دی ماه واریز کردم که 10 این ماه فاکتور شدم
شرکت های اروپایی : داداش گلمون آقای علی آبادی...جان دادش ماشین هاتون به اروپایی ها ندهید..داداش ما هم زن و بچه داریم...این نامردا به ما کالابرگم نمی‌دن...اگه ماشین هامون روی ✋ دست مون بمونه شب 🌃 باید توخیابون سرمون توی سطل زباله‌ها کنیم تابه یه نونی برسیم...جان داداشی بی خیال ما بشو
ال : برای منم نیومده. بهار 403 هستم. گفتن برای یک سری ها فرستادیم، برای منم میفرستن. اینم شأنش ماست .