فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

باتری های  لپ تاپ که آتش می‌گیرند. غذاهای مسمومی که حیوانات خانگی را بیمار می‌کنند. اسباب بازی هایی که دارای رنگ مسموم به سرب هستند. امروزه دیدن تلویزیون، خواندن روزنامه و یا عناوین خبری در اینترنت بدون وجود گزارشی از یک فراخوان محال است. در چند سال اخیر فراخوان هایی در مورد گوشت، مرغ، اسفناج، کره بادام زمینی، دارو، ابزار برقی و حتی تخت نوزاد نیز، وجود داشته است. در کل هر چیز قابل خریدی می‌تواند فراخوان شود و اتومبیل نیز، یکی از این موارد می‌باشد.

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

فراخوان اتومبیل راهی برای کمپانی های خودروساز می‌باشد تا به شما بگویند که احتمالا مشکلی در خودروی شما وجود دارد که می‌تواند منجر به حوادث جانی و یا مالی شود. اگر هم به اصل موضوع توجه کنید، متوجه خواهید شد که هدف فراخوان ها، تعمیر و برطرف کردن مشکلات آشکار است تا به ایمنی خودروها و جاده ها بیفزایند. تصادفات ناشی از ترافیک بیشترین آمار تلفات زیر 34 سال آمریکا را شامل می‌شود که سالانه به 42,000 تن در بزرگراه های آمریکا می‌رسد. تعمیر خودروهای فاقد ایمنی و یا حذف آن ها از سطح جاده، می‌تواند منجر به حفظ جان بسیاری از این افراد شود؛ اما چه کسی قدرت انجام چنین کاری را دارد؟

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

جواب چه کسی نیست، بلکه چه چیزی است. در آمریکا، سازمان ملی ایمنی بزرگراه (NHTSA) تعیین کننده استانداردهای ملی ایمنی می‌باشد. این سازمان در شرایطی خاص حتی قادر است به خودروسازان دستور دهد تا به صورت کاملا رایگان اشکالات ایمنی پیدا شده در محصولات خود را برطرف کنند. وجود اشکالاتی کوچک همچون نبود یک واشر گرفته تا اختلال در قطعات برقی، کمپانی های خودروسازی را متحمل میلیون ها دلار ضرر و زیان می‌کند و میزان آن تنها به تعداد خودروهای فراخوان شده، هزینه قطعات تعویض شده و زمان صرف شده توسط افراد متخصص بستگی دارد. از این رو در برخی مواقع کمپانی از فراخوان کلی محصولات خود سر باز می‌زنند. با آگاهی از موارد بالا، به نظر شما یک فراخوان خودرو چگونه آغاز می‌شود؟ جدای از سازمان NHTSA، آیا فرد دیگری در این کار دخیل است؟

 

تماس با NHTSA

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

برخی از خودروسازان پس از کشف ایرادات و خطرات موجود در محصولات، به خودی خود اقدام به فراخوان جهت برطرف کردن آنها می‌کنند. مابقی کمپانی ها نیاز به تذکر NHTSA و یا حتی دادگاه دارند تا یک فرآیند فراخوان را آغاز کنند. فراخوان NHTSA اغلب زمانی آغاز می‌شود که مردم متوجه ایرادی در خودروهای شخصی و یا عمومی خود می‌شوند، چرا که اگر خطر بالقوه ای را در خودروی خود بیابید، می‌توانید با سازمان مذکور تماس گرفته و مشکل موجود را گزارش دهید. اگر با مشکلی مواجه شدید و یا نقص ایمنی در خودروی خود پیدا کردید می‌توانید به یکی از سه روش زیر با NHTSA تماس بگیرید.

·        برقراری تماس تلفنی با سازمان ایمنی حمل و نقل

·        گزارش موضوع مربوطه به صورت آنلاین در وب سایت سازمان NHTSA

·        ارسال نامه به بخش تحقیقات عیوب سازمان NHTSA

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

در نهایت اگر شما از موضوع پیش آمده شکایت داشته باشید، به احتمال بسیار زیاد یک بازرس از بخش تحقیقات عیوب (ODI) با شما تماس خواهد گرفت. این بخش که در داخل سازمان NHTSA واقع شده علاوه بر حمایت از تلاش های این سازمان، با دقت هرچه تمام بر روی تمامی مراحل فراخوان نظارت خواهد داشت. در کل اگر تعداد خاصی از مشتریان ایرادی مشابه را در یک برند، یک مدل و سال تولید آن گزارش دهند، این سازمان تحقیقات خود را آغاز خواهد کرد. در ادامه با مراحل مختلف تحقیقات آشنا خواهید شد.

 

تحقیقات چگونه آغاز خواهند شد؟

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

اگر تعداد معینی از مشتریان گزارشی مبنی بر وجود اشکال در خودرویی مشابه را ارسال کنند، NHTSA تصمیم به شروع تحقیقات می‌گیرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بخش ODI مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت؛ اما سوال اینجا است که چگونه NHTSA و ODI تحقیقات کاملی را به عمل خواهند آورد؟ تحقیقات ODI به چهار بخش تقسیم خواهد شد:

گزینش: بازنگری تمامی شکایت های مشتریان به منظور مشخص کردن اعتبار تحقیقات

بررسی و تحلیل دادخواست: آزمایش دادخواست ها برای تحقیقات عیب یابی و یا بازنگری در فراخوان های مرتبط با ایمنی

تحقیقات: دارای دو مرحله می‌باشد. مرحله PE یا ارزیابی اولیه و مرحله EA و یا تحلیل مهندسی که در قبال عیب موجود صورت می‌پذیرد.

مدیریت فراخوان: نظارت بر تاثیر کلی فراخوان ایمنی

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

اگر تصمیم NHTSA وجود نقص ایمنی باشد، یک جلسه عمومی برگزار خواهد شد که افراد معمولی با اعضای کمپانی مذکور بر سر موضوع پیش آمده بحث خواهند کرد. در این پروسه شاید تولید کننده ادعای عنوان شده را انکار یا رد کند و یا حتی اطلاعات جدیدی را در اختیار NHTSA قرار دهد تا پس از آن تصمیم نهایی گرفته شود. در آخر تصمیم نهایی و مشخص کردن فراخوان بر عهده NHTSA می‌باشد و در نهایت برای اجرایی شدن به دادگاه محلی فدرال فرستاده می‌شود.

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

البته کار همیشه به دادگاه ختم نمی‌شود. همانطور که قبلا گفته شد، برخی خودروسازان بر اساس تحقیقات خود و به صورت خودکار برای فراخوان اقدام می‌کنند؛ برای مثال تولید کننده ای متوجه می‌شود که محصولش بر اساس استاندارد های فدرال تولید نشده و شاید قبل از بروز هرگونه مشکل جدی اقدام به برطرف کردن عیب های موجود می‌کند. حال حتی اگر موضوع مذکور به روزنامه ها نیز کشیده شود، تولیدکنندگان تلاش خود برای ایمن تر ماندن خریداران را از قبل نشان داده اند که البته تا اندازه قابل توجهی از میزان خسارت های جانی و مالی کاسته و ایمنی جاده ها را افزایش خواهد داد.

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

هنگامی که فراخوانی صورت می‌پذیرد، تولید کننده، نشریات، NHTSA و دیگران در مورد آن صحبت خواهند کرد. اگر خودروی شما نیز، جزو محصولات فراخوان شده باشد، اقداماتی که شما باید انجام دهید در رابطه مستقیم با اشکال موجود و نوع فراخوان خواهد بود. برخی مواقع تولید کننده ازشما می‌خواهد تا طبق برنامه ای خاص به مراکز معاملات خودرویی مراجعه کنید و شاید اتومبیل شما یک شب نیز، در آنجا باقی بماند. در مواردی که موضوع بسیار جدی است، تولید کننده اقدام به حمل خودروی شما از درب منزل خواهد کرد. در هر دو صورت برای آگاهی از موارد مورد نیاز، بهترین کار تماس با تولید کننده، مرکز معاملات مذکور و یا شماره های اختصاصی ارائه شده برای این امر می‌باشد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : NHTSA , فراخوان , خودروساز , تولید , نقص ایمنی , ODI






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: محمد مهدی
0

ما که تا الان توی خبر های ایران نخوندیم
12:29  1393/10/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 صادرات : سلام جهت اطلاع دوستان بنده پریروز زنگ زدم به شرکت دیدم دارن بیراه صحبت میکنن و میگن زنگ بزنید به بانک خودتون من هم شروع کردم به فحش و دادو بیداد که من تا فردا با بیست نفر و یه دبه بنزین اونجام برای آتیش زدن اونجاخلاصه دیروز پیامک شاسی اومد تاریخ واریز وجه ۲۲آبان ماه تاریخ صدور فاکتور ۲۳ اردیبهشت انشالله کار همه درست شه فقط سوال اینه برای ما اس ام اس تخصیص آمده ولی شماره شاسی نیومده و تو وضعیت مشتری هم نزده واسه همه اینجوریه
مجید چانگان cs35 : من ثبت نام بهمن 1402 ام و14اسفند تکمیل وجه کردم .برای من امروز پیام اومد جهت دریافت زودتر از موعد با مدل 2023 . سوالم اینجاست . موعد تحویل خودرو من نزدیکه . چرا این پیام اومده . با این پیام من این پیامو دریافت میکنم که دیر بهمون تحویل بدن . زنگ زدم بهشون همینو گفتم . گفتن معلوم نیست کی تحویل بدن . گفتم اگه دیر تحویل بدن باید جریمه تاخیر بدن . کارشناسه گفت که فکرنکنم جریمه تاخیر بدن . چون وارداتیه و تولید داخل نیست
تارا پلاس فروردین : سلام و عرض ادب خدمت دوستان الان با مرکز تماس ایران‌خودرو تماس گرفتم. گفتن فروردین در حال فاکتور شدن هست که احتمالا تا آخر ماه یا نهایتا اوایل ماه دیگه فاکتور میشه. ان شا الله که همینطور باشه بخشنامه 4663 پیش فروش تکمیل وجه 10 اسفند
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : هیچ خبری نیست لطفا دوستانی که شاسی شدن خبر بدین
تارا v1 : سر کار گذاشتی تا الان چند بار گفتی فاکتور نشد
علیرضا ترک زاده : سلام من تارااتومات وی 4هستم تحویل ۸فروردین الان زنگ زدم گفتن توخردادفاکتورمیشی گفتن تا۲۴اسفند فاکتورشده وی ۴
عارف : اینا حق ابطال امتیاز رو ندارن اگه داشتن شک نکنید تو پیامک قید میکردن با من و شما هم تعارفی ندارن میدونن قانونی نیست این ترسی هم که به جون مردم دارن میندازن اپراتورا، روزای اول اعلام طرح، اظهار بی اطلاعی میکردن از اجباری و اختیاری این اواخر ک اطلس و سهند رو دستشون موند، زبون دراز کردن که اجباریه، مردم رو ب هول و ولا انداختن بازم دیدن استقبال نشد پیش فروش سهند و اطلس گذاشتن برا دی و اسفند 403 محکم باشد و کم نیارید هر چی بیشتر خم بشیم، بیشتر سواری میگیرن ازمون💪
S5 : مبارکه انشالله زودم تحویل بدن برای منم شاسی کنن تحویل بدن خدایی خسته شدیم
عارف : سایپا باید با پیش فروش سهند و اطلس نوظهور خط تولیدش رو زنده نگه داره، به هر قیمتی، یا تبدیل شاهین به این ماشینا یا با وجود عدم استقبال در طرح تبدیل، راه انداختن پیش فروش 26 اردیبهشت با 2 تا ماشین سهند و اطلس. حال دوستان، اینا میدونن که نمیتونن امتیاز کسی رو بسوزونن، اگه میتونستن با جرات کامل و پشتوانه قانونی تو پیامکی که فرستادن، قید میکردند که آقای فلانی اگه انتخاب نکنی، امتیازت میسوزه. حالا من و شما به استرس افتادیم که وای میسوزه یا نه، روزای اول ک زنگ میزدیم، اپراتور سایپا میگفت اصلا نشخص نیست اجباری باشه یا اختیاری، میگفتن حالا فردا زنگ بزنید ببینیم شرکت چی نامه نگاری میکنه، رفته رفته دیدن کسی استقبال خاصی نمیکنه، زبونی مردم رو میترسونن که عزیزان بجای شاهین، یکی از این 2 تا رو انتخاب کنند که سایپا تو خط تولید این 2 ب فنا نره. از نمایندگی میری میپرسی میگه اختیاریه. مخلص کلام، اینا اگه اختیاز سوزوندن امتیاز رو داشتند، شک نکنید با فونت درشت تو پیامکتون مینوشتن امتیاز باطل میشه. خلاص👌
سید بهنام،ساینا ۷ دی : این طرح جدید، بهش سود ۱۶ درصد تعلق میگیره و قیمتش به قیمت روز کارخونست، طرحی‌هایی که تبدیلی بودن، سود نداره اما اگه افزایش بخوره، ققط به ۵۰ درصد قیمت میخوره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابراهیم تیگو 8پرو : آقا الوند و آقا فرشید خبر جدیدی ندارید؟ لطفا در صورت آنلاین شدن ما رو بی خبر نذارین🙏🏿🙏🏿🙏🏿
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : رنگ مشکی و کد 60607 همچنان هیچ خبری از فاکتور نیست
بی قرار دوگانه دی : سلام دوستان امروزظهر تحویل گرفتم خداوکیلی حرف نداره. برید حضوری بگیرید. و دوستان اسفندی اصلا تبدیل نزنید ماشین دوگانه فراوان
خزان : عین ما
دنا بهار 1403 : منم بهار هستم چرا برا من مسیج نیومد😂
چرا : همه‌دست‌نگه‌داشتند‌تا‌به‌حق‌واقعشون‌برسند.
اس 7 تحویلی 30 خرداد : من مشکی ابنوس فاکتور شدم پریروز
امین : منم 30دی هنوز فاکتور نشده
سهیل : سلام خیر 160 نفر پرونده واریزی و فیزیکی که به دست شرکت رسونده شده هنوز فاکتور نشده و نفر 161 بخواد فاکتور بشه من هستم
علی ف : ما باید از تعزیرات حمایت کنیم