باتری های لپ تاپ که آتش میگیرند. غذاهای مسمومی که حیوانات خانگی را بیمار میکنند. اسباب بازی هایی که دارای رنگ مسموم به سرب هستند. امروزه دیدن تلویزیون، خواندن روزنامه و یا عناوین خبری در اینترنت بدون وجود گزارشی از یک فراخوان محال است. در چند سال اخیر فراخوان هایی در مورد گوشت، مرغ، اسفناج، کره بادام زمینی، دارو، ابزار برقی و حتی تخت نوزاد نیز، وجود داشته است. در کل هر چیز قابل خریدی میتواند فراخوان شود و اتومبیل نیز، یکی از این موارد میباشد.
فراخوان اتومبیل راهی برای کمپانی های خودروساز میباشد تا به شما بگویند که احتمالا مشکلی در خودروی شما وجود دارد که میتواند منجر به حوادث جانی و یا مالی شود. اگر هم به اصل موضوع توجه کنید، متوجه خواهید شد که هدف فراخوان ها، تعمیر و برطرف کردن مشکلات آشکار است تا به ایمنی خودروها و جاده ها بیفزایند. تصادفات ناشی از ترافیک بیشترین آمار تلفات زیر 34 سال آمریکا را شامل میشود که سالانه به 42,000 تن در بزرگراه های آمریکا میرسد. تعمیر خودروهای فاقد ایمنی و یا حذف آن ها از سطح جاده، میتواند منجر به حفظ جان بسیاری از این افراد شود؛ اما چه کسی قدرت انجام چنین کاری را دارد؟
جواب چه کسی نیست، بلکه چه چیزی است. در آمریکا، سازمان ملی ایمنی بزرگراه (NHTSA) تعیین کننده استانداردهای ملی ایمنی میباشد. این سازمان در شرایطی خاص حتی قادر است به خودروسازان دستور دهد تا به صورت کاملا رایگان اشکالات ایمنی پیدا شده در محصولات خود را برطرف کنند. وجود اشکالاتی کوچک همچون نبود یک واشر گرفته تا اختلال در قطعات برقی، کمپانی های خودروسازی را متحمل میلیون ها دلار ضرر و زیان میکند و میزان آن تنها به تعداد خودروهای فراخوان شده، هزینه قطعات تعویض شده و زمان صرف شده توسط افراد متخصص بستگی دارد. از این رو در برخی مواقع کمپانی از فراخوان کلی محصولات خود سر باز میزنند. با آگاهی از موارد بالا، به نظر شما یک فراخوان خودرو چگونه آغاز میشود؟ جدای از سازمان NHTSA، آیا فرد دیگری در این کار دخیل است؟
تماس با NHTSA
برخی از خودروسازان پس از کشف ایرادات و خطرات موجود در محصولات، به خودی خود اقدام به فراخوان جهت برطرف کردن آنها میکنند. مابقی کمپانی ها نیاز به تذکر NHTSA و یا حتی دادگاه دارند تا یک فرآیند فراخوان را آغاز کنند. فراخوان NHTSA اغلب زمانی آغاز میشود که مردم متوجه ایرادی در خودروهای شخصی و یا عمومی خود میشوند، چرا که اگر خطر بالقوه ای را در خودروی خود بیابید، میتوانید با سازمان مذکور تماس گرفته و مشکل موجود را گزارش دهید. اگر با مشکلی مواجه شدید و یا نقص ایمنی در خودروی خود پیدا کردید میتوانید به یکی از سه روش زیر با NHTSA تماس بگیرید.
· برقراری تماس تلفنی با سازمان ایمنی حمل و نقل
· گزارش موضوع مربوطه به صورت آنلاین در وب سایت سازمان NHTSA
· ارسال نامه به بخش تحقیقات عیوب سازمان NHTSA
در نهایت اگر شما از موضوع پیش آمده شکایت داشته باشید، به احتمال بسیار زیاد یک بازرس از بخش تحقیقات عیوب (ODI) با شما تماس خواهد گرفت. این بخش که در داخل سازمان NHTSA واقع شده علاوه بر حمایت از تلاش های این سازمان، با دقت هرچه تمام بر روی تمامی مراحل فراخوان نظارت خواهد داشت. در کل اگر تعداد خاصی از مشتریان ایرادی مشابه را در یک برند، یک مدل و سال تولید آن گزارش دهند، این سازمان تحقیقات خود را آغاز خواهد کرد. در ادامه با مراحل مختلف تحقیقات آشنا خواهید شد.
تحقیقات چگونه آغاز خواهند شد؟
اگر تعداد معینی از مشتریان گزارشی مبنی بر وجود اشکال در خودرویی مشابه را ارسال کنند، NHTSA تصمیم به شروع تحقیقات میگیرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بخش ODI مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت؛ اما سوال اینجا است که چگونه NHTSA و ODI تحقیقات کاملی را به عمل خواهند آورد؟ تحقیقات ODI به چهار بخش تقسیم خواهد شد:
گزینش: بازنگری تمامی شکایت های مشتریان به منظور مشخص کردن اعتبار تحقیقات
بررسی و تحلیل دادخواست: آزمایش دادخواست ها برای تحقیقات عیب یابی و یا بازنگری در فراخوان های مرتبط با ایمنی
تحقیقات: دارای دو مرحله میباشد. مرحله PE یا ارزیابی اولیه و مرحله EA و یا تحلیل مهندسی که در قبال عیب موجود صورت میپذیرد.
مدیریت فراخوان: نظارت بر تاثیر کلی فراخوان ایمنی
اگر تصمیم NHTSA وجود نقص ایمنی باشد، یک جلسه عمومی برگزار خواهد شد که افراد معمولی با اعضای کمپانی مذکور بر سر موضوع پیش آمده بحث خواهند کرد. در این پروسه شاید تولید کننده ادعای عنوان شده را انکار یا رد کند و یا حتی اطلاعات جدیدی را در اختیار NHTSA قرار دهد تا پس از آن تصمیم نهایی گرفته شود. در آخر تصمیم نهایی و مشخص کردن فراخوان بر عهده NHTSA میباشد و در نهایت برای اجرایی شدن به دادگاه محلی فدرال فرستاده میشود.
البته کار همیشه به دادگاه ختم نمیشود. همانطور که قبلا گفته شد، برخی خودروسازان بر اساس تحقیقات خود و به صورت خودکار برای فراخوان اقدام میکنند؛ برای مثال تولید کننده ای متوجه میشود که محصولش بر اساس استاندارد های فدرال تولید نشده و شاید قبل از بروز هرگونه مشکل جدی اقدام به برطرف کردن عیب های موجود میکند. حال حتی اگر موضوع مذکور به روزنامه ها نیز کشیده شود، تولیدکنندگان تلاش خود برای ایمن تر ماندن خریداران را از قبل نشان داده اند که البته تا اندازه قابل توجهی از میزان خسارت های جانی و مالی کاسته و ایمنی جاده ها را افزایش خواهد داد.
هنگامی که فراخوانی صورت میپذیرد، تولید کننده، نشریات، NHTSA و دیگران در مورد آن صحبت خواهند کرد. اگر خودروی شما نیز، جزو محصولات فراخوان شده باشد، اقداماتی که شما باید انجام دهید در رابطه مستقیم با اشکال موجود و نوع فراخوان خواهد بود. برخی مواقع تولید کننده ازشما میخواهد تا طبق برنامه ای خاص به مراکز معاملات خودرویی مراجعه کنید و شاید اتومبیل شما یک شب نیز، در آنجا باقی بماند. در مواردی که موضوع بسیار جدی است، تولید کننده اقدام به حمل خودروی شما از درب منزل خواهد کرد. در هر دو صورت برای آگاهی از موارد مورد نیاز، بهترین کار تماس با تولید کننده، مرکز معاملات مذکور و یا شماره های اختصاصی ارائه شده برای این امر میباشد.