فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

باتری های  لپ تاپ که آتش می‌گیرند. غذاهای مسمومی که حیوانات خانگی را بیمار می‌کنند. اسباب بازی هایی که دارای رنگ مسموم به سرب هستند. امروزه دیدن تلویزیون، خواندن روزنامه و یا عناوین خبری در اینترنت بدون وجود گزارشی از یک فراخوان محال است. در چند سال اخیر فراخوان هایی در مورد گوشت، مرغ، اسفناج، کره بادام زمینی، دارو، ابزار برقی و حتی تخت نوزاد نیز، وجود داشته است. در کل هر چیز قابل خریدی می‌تواند فراخوان شود و اتومبیل نیز، یکی از این موارد می‌باشد.

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

فراخوان اتومبیل راهی برای کمپانی های خودروساز می‌باشد تا به شما بگویند که احتمالا مشکلی در خودروی شما وجود دارد که می‌تواند منجر به حوادث جانی و یا مالی شود. اگر هم به اصل موضوع توجه کنید، متوجه خواهید شد که هدف فراخوان ها، تعمیر و برطرف کردن مشکلات آشکار است تا به ایمنی خودروها و جاده ها بیفزایند. تصادفات ناشی از ترافیک بیشترین آمار تلفات زیر 34 سال آمریکا را شامل می‌شود که سالانه به 42,000 تن در بزرگراه های آمریکا می‌رسد. تعمیر خودروهای فاقد ایمنی و یا حذف آن ها از سطح جاده، می‌تواند منجر به حفظ جان بسیاری از این افراد شود؛ اما چه کسی قدرت انجام چنین کاری را دارد؟

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

جواب چه کسی نیست، بلکه چه چیزی است. در آمریکا، سازمان ملی ایمنی بزرگراه (NHTSA) تعیین کننده استانداردهای ملی ایمنی می‌باشد. این سازمان در شرایطی خاص حتی قادر است به خودروسازان دستور دهد تا به صورت کاملا رایگان اشکالات ایمنی پیدا شده در محصولات خود را برطرف کنند. وجود اشکالاتی کوچک همچون نبود یک واشر گرفته تا اختلال در قطعات برقی، کمپانی های خودروسازی را متحمل میلیون ها دلار ضرر و زیان می‌کند و میزان آن تنها به تعداد خودروهای فراخوان شده، هزینه قطعات تعویض شده و زمان صرف شده توسط افراد متخصص بستگی دارد. از این رو در برخی مواقع کمپانی از فراخوان کلی محصولات خود سر باز می‌زنند. با آگاهی از موارد بالا، به نظر شما یک فراخوان خودرو چگونه آغاز می‌شود؟ جدای از سازمان NHTSA، آیا فرد دیگری در این کار دخیل است؟

 

تماس با NHTSA

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

برخی از خودروسازان پس از کشف ایرادات و خطرات موجود در محصولات، به خودی خود اقدام به فراخوان جهت برطرف کردن آنها می‌کنند. مابقی کمپانی ها نیاز به تذکر NHTSA و یا حتی دادگاه دارند تا یک فرآیند فراخوان را آغاز کنند. فراخوان NHTSA اغلب زمانی آغاز می‌شود که مردم متوجه ایرادی در خودروهای شخصی و یا عمومی خود می‌شوند، چرا که اگر خطر بالقوه ای را در خودروی خود بیابید، می‌توانید با سازمان مذکور تماس گرفته و مشکل موجود را گزارش دهید. اگر با مشکلی مواجه شدید و یا نقص ایمنی در خودروی خود پیدا کردید می‌توانید به یکی از سه روش زیر با NHTSA تماس بگیرید.

·        برقراری تماس تلفنی با سازمان ایمنی حمل و نقل

·        گزارش موضوع مربوطه به صورت آنلاین در وب سایت سازمان NHTSA

·        ارسال نامه به بخش تحقیقات عیوب سازمان NHTSA

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

در نهایت اگر شما از موضوع پیش آمده شکایت داشته باشید، به احتمال بسیار زیاد یک بازرس از بخش تحقیقات عیوب (ODI) با شما تماس خواهد گرفت. این بخش که در داخل سازمان NHTSA واقع شده علاوه بر حمایت از تلاش های این سازمان، با دقت هرچه تمام بر روی تمامی مراحل فراخوان نظارت خواهد داشت. در کل اگر تعداد خاصی از مشتریان ایرادی مشابه را در یک برند، یک مدل و سال تولید آن گزارش دهند، این سازمان تحقیقات خود را آغاز خواهد کرد. در ادامه با مراحل مختلف تحقیقات آشنا خواهید شد.

 

تحقیقات چگونه آغاز خواهند شد؟

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

اگر تعداد معینی از مشتریان گزارشی مبنی بر وجود اشکال در خودرویی مشابه را ارسال کنند، NHTSA تصمیم به شروع تحقیقات می‌گیرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بخش ODI مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت؛ اما سوال اینجا است که چگونه NHTSA و ODI تحقیقات کاملی را به عمل خواهند آورد؟ تحقیقات ODI به چهار بخش تقسیم خواهد شد:

گزینش: بازنگری تمامی شکایت های مشتریان به منظور مشخص کردن اعتبار تحقیقات

بررسی و تحلیل دادخواست: آزمایش دادخواست ها برای تحقیقات عیب یابی و یا بازنگری در فراخوان های مرتبط با ایمنی

تحقیقات: دارای دو مرحله می‌باشد. مرحله PE یا ارزیابی اولیه و مرحله EA و یا تحلیل مهندسی که در قبال عیب موجود صورت می‌پذیرد.

مدیریت فراخوان: نظارت بر تاثیر کلی فراخوان ایمنی

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

اگر تصمیم NHTSA وجود نقص ایمنی باشد، یک جلسه عمومی برگزار خواهد شد که افراد معمولی با اعضای کمپانی مذکور بر سر موضوع پیش آمده بحث خواهند کرد. در این پروسه شاید تولید کننده ادعای عنوان شده را انکار یا رد کند و یا حتی اطلاعات جدیدی را در اختیار NHTSA قرار دهد تا پس از آن تصمیم نهایی گرفته شود. در آخر تصمیم نهایی و مشخص کردن فراخوان بر عهده NHTSA می‌باشد و در نهایت برای اجرایی شدن به دادگاه محلی فدرال فرستاده می‌شود.

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

البته کار همیشه به دادگاه ختم نمی‌شود. همانطور که قبلا گفته شد، برخی خودروسازان بر اساس تحقیقات خود و به صورت خودکار برای فراخوان اقدام می‌کنند؛ برای مثال تولید کننده ای متوجه می‌شود که محصولش بر اساس استاندارد های فدرال تولید نشده و شاید قبل از بروز هرگونه مشکل جدی اقدام به برطرف کردن عیب های موجود می‌کند. حال حتی اگر موضوع مذکور به روزنامه ها نیز کشیده شود، تولیدکنندگان تلاش خود برای ایمن تر ماندن خریداران را از قبل نشان داده اند که البته تا اندازه قابل توجهی از میزان خسارت های جانی و مالی کاسته و ایمنی جاده ها را افزایش خواهد داد.

فراخوان ها چگونه عمل می‌کنند؟

هنگامی که فراخوانی صورت می‌پذیرد، تولید کننده، نشریات، NHTSA و دیگران در مورد آن صحبت خواهند کرد. اگر خودروی شما نیز، جزو محصولات فراخوان شده باشد، اقداماتی که شما باید انجام دهید در رابطه مستقیم با اشکال موجود و نوع فراخوان خواهد بود. برخی مواقع تولید کننده ازشما می‌خواهد تا طبق برنامه ای خاص به مراکز معاملات خودرویی مراجعه کنید و شاید اتومبیل شما یک شب نیز، در آنجا باقی بماند. در مواردی که موضوع بسیار جدی است، تولید کننده اقدام به حمل خودروی شما از درب منزل خواهد کرد. در هر دو صورت برای آگاهی از موارد مورد نیاز، بهترین کار تماس با تولید کننده، مرکز معاملات مذکور و یا شماره های اختصاصی ارائه شده برای این امر می‌باشد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : NHTSA , فراخوان , خودروساز , تولید , نقص ایمنی , ODI






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: محمد مهدی
0

ما که تا الان توی خبر های ایران نخوندیم
12:29  1393/10/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟
افسانه : مهلت تحویل 30روزه بوده از نوع فوری بوده یا پیش فروش
علیرضا : سلام بله واریزی 13 آبان 90 روزه بودم 24 فاکتور شد26 پلاک 30 صدور اسناد الان هم روی حمل میچرخه
مهدی : امیر اگر 170 پیش داده باشی حدودی باید 205 دیگه جور کنی
Sajjad : اونایی که فاکتور میشید شماره پذیرش رو هم بزارید
ساناز : برا منم نیومده شما پرداختی اولتون چند بود؟
حامد ساینا : سلام من پذیرش مهرماهم کسی خبر داره که می تونم از طریق نمایندگی آپشن مانند مانیتور به ماشین اضافه کنم؟ یا نه
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید