سیستم کنترل فشار تایر (Tire Pressure Monitoring System)

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

سیستم کنترل فشار تایر ابزاری است که به وسیله آن راننده خودرو می تواند از میزان فشار داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود. فشار و دمای بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد. این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر و فرستادن اظلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو  عمل می کند و در صورت نیاز با استفاده از هشدارهای صوتی و تصویری راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند. در ادامه به انواع این سیستم های کنترل فشار تایر و نیز اهمیت وجود آن ها در خودرو اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

 

اهمیت سیستم

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

امروزه تعداد بالایی از سوانح جاده ای به دلیل وجود اشکال در تایرهای خودرو رخ می دهد، سوانحی که درصد بالایی از آن ها منجر به مصدومیت یا مرگ سرنشینان اتومبیل می شود. افزودن سیستم کنترل فشار تایر می تواند تعداد این تصادفات را به میزان بالایی کاهش دهد. طبق برآورد سازمان کنترل ترافیک ایالات متحده آمریکا، سالیانه 533 حادثه ناگوار و منجر به مرگ در تصادفات جاده ای به علت مشکل تایرها رخ می دهد. قطعاً اضافه شدن این سیستم به تمامی خودروها از تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی می کاهد.

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

 

اهمیت وجود این سیستم زمانی مشخص می شود که بدانیم، سالیانه حداقل 40 درصد از صاحبان خودرو، فشار تایرها را یک بار هم چک نمی کنند، بنابراین احتمالاً 40 درصد از خودروهایی که در جاده ها در حال حرکت هستند، فشار تایر مناسبی ندارند و مستعد بروز حادثه ای ناگوار هستند. یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود این سیستم، افت فشار تایر است که موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر تایر می شود. فشار کم باعث مصرف بیش تر 20 میلیون لیتر سوخت در سال می شود که در نتیجه آن، 2 میلیون تن دی اکسیدکربن وارد جو خواهد شد. همچنین سالانه 200 میلیون به تعداد ضایعات تایر افزوده می شود. این ها دلایلی است که قانون استفاده از سیستم کنترل فشار تایرها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا به تصویب رسیده است.

 

انواع سیستم هشدار دهنده فشار تایر

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)
 

1. غیرمستقیم  (INDIRECT)

در این سیستم از سرعت گردش چرخ ها و سیگنال های ارسالی حسگر سرعت هر چرخ برای هشدار به راننده استفاده می شود. وقتی یک تایر نسبت به تایر دیگر کم فشار تر باشد قطر آن کوچک تر شده و به همین علت برای طی مسافتی معین باید دور بیش تری بزند. بنابراین سرعت گردش آن نسبت به تایر پرفشار بیش تر خواهد بود. سیستم کنترل غیر مستقیم فشار تایر نیز با استفاده از همین اصل وقتی سرعت یک چرخ از  چرخ ها دیگر بیش تر باشد، آن را به عنوان تایر کم فشار نمایش می دهد. نقطه ضعف سیستم کنترل غیرمستقیم این است که می تواند کم فشار بودن حداکثر 3 چرخ را هشدار دهد! یعنی از آن جایی که اساس عملکرد آن مقایسه سرعت چرخ ها است، وقتی که هر چهار چرخ کم فشار باشند، نمی تواند آن ها به عنوان تایرهای کم فشار نمایش دهد.

2. مستقیم (direct)

در این نوع بر خلاف سیستم غیرمستقیم از حسگرهایی استفاده می شود که مستقیما در داخل تایر قرار داده شده اند، حسگرهایی که میزان فشار درون تایر و نیز دمای آن را اندازه می کنند. این حسگرها سیگنال های مربوط به اطلاعات میزان فشار و دما را به وسیله امواج رادیویی به چراغ های هشدار دهنده در جلوی راننده انتقال می دهند. در گذشته حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر برای عمل کرد نیازمند باطری بودند، ولی امروزه مهندسین حسگرهایی را تولید کرده اند که بدون نیاز به باطری به کار خود ادامه می دهند و نیازی به باطری ندارند. در فیلم (دانلود) ترجمه و زیرنویس شده زیر در مجموعه 1Car، می توانید نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار تایر را مشاهده کنید.

/uploads/Tire Pressure Monitoring System.flv

حال باید دید استفاده از چنین سیستم هایی که برای رانندگی هر چه ایمن تر ساخته می شوند، تا چه حدی در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تاثیر دارند؟ کدام یک نقش مهم تری در کاهش تلفات و مجروحان دارد، تمرکز رانندگان، تولید خودروهایی با سیستم های ایمنی و یا سخت گیری های پلیس راهنمایی و رانندگی کشور؟


منابع

                   Wikipedia   Gizmag   Safercar

برچسب : کنترل , فشار , تایر , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: علی الهایی
4

سلام لطفا در صورت امکان جهت تهیه راهنمایی کنید
متشکرم
17:13  1392/01/17
پاسخ دادن
کاربر: فرامرز داودپور
6

ممنون
این فن آوری های کوچک بسیار جالب است
12:24  1392/01/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : امروز کیا فاکتور شدن یکی درسایت دیگه پیام گذاشته ۲۴دی تيتانيوم فاکتور شده
حمیدرضا : درود برهمگی زنگ زدم ظهری به سایپا و متصدی ۴۴۲ با حالت افتضاح گفت که مازادها به سایپا ربط نداره و باید از جای دیگه پیگیری کنیدو هیچ چیز هم مشخص نیست
x5 : سلام یکی از رفیقام یه آشنا داره داخل کرمان موتور اونم s5 ثبت نام کرده مهر پارسال .هنوز بهش تحویل ندادن طبق آماری که گرفته بهش گفتن که دیگه تولید متوقف شده قطعات دیگه ندارن مونتاژ کنن برای تحویل خودرو هم گفتن هرچی s5 داخل انبارها موجود باشه تحویل میشه مابقی رو x5 میدن ولی مابه‌التفاوت رو باید بدین
محمد : البته این کارشناس ها چرت و پرت زیاد میگند.سری قبل که پیامک شاهین اتومات اومد و کاری نکردم زنگ زدم گفت دیگه امتیازتون سوخته و طرح تبدیل اجباری بوده ولی امروز مجدد پیامک و اطلس و سهند اومده
محمد : سلام دوستان برای منم پیامک اطلس و سهند اومده الان تماس گرفتم با پشتیبانی سایپا گفتم من منتخب شاهین زمستان 1403 هستم امروز پیامک اطلس و سهند اومده میخواستم ببینم اجباری هست یا اختیاری؟گفت فعلاامروز نامه اش رو زدن و تا فردا مشخص میشه اجباری هست یا اختیاری و دوباره تماس بگیرید فردا😐
J4 : کسی میدونه ماشینو میشه حضوری تحویل گرفت یا نه؟؟از بم یا اینکه چطوری با قسمت حمل ماشینا تماس گرفت؟؟
بهنام : این خبرو دروغ گفتن چون من همون روز اول ثبت نام کردم واریز وجه هم نیومد اینا کلاهبردارن
داود : سلام منم فروردین ثبت نام کردم...12اردیبهشت شاسی شد...دیروزم فاکتور شد و بیمه صادر شد ....تو پلیس من امروز دیدم پلاک هم شده
علیرضا : خیلی جالبه دارن شاهین پلاس تولید میکنن بعد میگن شاهین نیست یه گروه میگن میسوزه ی گروه میگن اختیاریه از خود پشتیبانی سایپا
هادی : من تحویل 5 فروردینم هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی دی ماه : برنامه رو حذف و نصب کردم بازم تعداد پلاکهای فعال رو خطا میزنه
سید : سلام بعد از فاکتور چند روز طول کشید ماشین تحویل بگیری ممنون میشم توصیح بدین.
اتو محمد : سلام چند فروردینی
بهروزآقاپور : من دی ماهی بودم امروز از نمایندگی ماشین رو تحویل گرفتم
ایکس 33اتومات : پاسخ اریزو 5بانک تجارت :دوست شما کی وامتون واریز شد از تایید لیزینگ چون منم بانک تجارتم الان نزدیک به 20روزه تایید لیزینگ شدم شاسی خورده ولی هنوز وام واریز نشده
رانا پلاس بهمن ماه : من 8 ام فاکتور شدم و 15 ام پلاک ، اما هنوز در مرحله صدور سند می‌چرخه
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : سلام دوستان تکمیل وجه 21 و 22 و 23 در آذر ماه فاکتور شدن یا نه ؟ آخرین فاکتور در آذر چ تاریخی هست لطفا اگر کسی میدونه بگه
علی : پارس خودرو بجای انجام تعهدات ساندرو با محصولات وارداتی جدید که هر روز از وارداتش حرف میزنه هر روز یه طرح تبدیل به درد نخور میزاره تبدیل در تبدیل کوییک
مجتبی ساینا دوگانه دی ماه : دوستان بعد اینکه چرغ فاکتور روشن شد چند روز زمان میبره تا ماشینو تحویل بدن؟
ساینا مبعث ( حسام سابق ) : اسفند دوگانه پیش فروش : من نمایندگی پرداخت کردم