سیستم کنترل فشار تایر (Tire Pressure Monitoring System)

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

سیستم کنترل فشار تایر ابزاری است که به وسیله آن راننده خودرو می تواند از میزان فشار داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود. فشار و دمای بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد. این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر و فرستادن اظلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو  عمل می کند و در صورت نیاز با استفاده از هشدارهای صوتی و تصویری راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند. در ادامه به انواع این سیستم های کنترل فشار تایر و نیز اهمیت وجود آن ها در خودرو اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

 

اهمیت سیستم

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

امروزه تعداد بالایی از سوانح جاده ای به دلیل وجود اشکال در تایرهای خودرو رخ می دهد، سوانحی که درصد بالایی از آن ها منجر به مصدومیت یا مرگ سرنشینان اتومبیل می شود. افزودن سیستم کنترل فشار تایر می تواند تعداد این تصادفات را به میزان بالایی کاهش دهد. طبق برآورد سازمان کنترل ترافیک ایالات متحده آمریکا، سالیانه 533 حادثه ناگوار و منجر به مرگ در تصادفات جاده ای به علت مشکل تایرها رخ می دهد. قطعاً اضافه شدن این سیستم به تمامی خودروها از تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی می کاهد.

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

 

اهمیت وجود این سیستم زمانی مشخص می شود که بدانیم، سالیانه حداقل 40 درصد از صاحبان خودرو، فشار تایرها را یک بار هم چک نمی کنند، بنابراین احتمالاً 40 درصد از خودروهایی که در جاده ها در حال حرکت هستند، فشار تایر مناسبی ندارند و مستعد بروز حادثه ای ناگوار هستند. یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود این سیستم، افت فشار تایر است که موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر تایر می شود. فشار کم باعث مصرف بیش تر 20 میلیون لیتر سوخت در سال می شود که در نتیجه آن، 2 میلیون تن دی اکسیدکربن وارد جو خواهد شد. همچنین سالانه 200 میلیون به تعداد ضایعات تایر افزوده می شود. این ها دلایلی است که قانون استفاده از سیستم کنترل فشار تایرها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا به تصویب رسیده است.

 

انواع سیستم هشدار دهنده فشار تایر

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)
 

1. غیرمستقیم  (INDIRECT)

در این سیستم از سرعت گردش چرخ ها و سیگنال های ارسالی حسگر سرعت هر چرخ برای هشدار به راننده استفاده می شود. وقتی یک تایر نسبت به تایر دیگر کم فشار تر باشد قطر آن کوچک تر شده و به همین علت برای طی مسافتی معین باید دور بیش تری بزند. بنابراین سرعت گردش آن نسبت به تایر پرفشار بیش تر خواهد بود. سیستم کنترل غیر مستقیم فشار تایر نیز با استفاده از همین اصل وقتی سرعت یک چرخ از  چرخ ها دیگر بیش تر باشد، آن را به عنوان تایر کم فشار نمایش می دهد. نقطه ضعف سیستم کنترل غیرمستقیم این است که می تواند کم فشار بودن حداکثر 3 چرخ را هشدار دهد! یعنی از آن جایی که اساس عملکرد آن مقایسه سرعت چرخ ها است، وقتی که هر چهار چرخ کم فشار باشند، نمی تواند آن ها به عنوان تایرهای کم فشار نمایش دهد.

2. مستقیم (direct)

در این نوع بر خلاف سیستم غیرمستقیم از حسگرهایی استفاده می شود که مستقیما در داخل تایر قرار داده شده اند، حسگرهایی که میزان فشار درون تایر و نیز دمای آن را اندازه می کنند. این حسگرها سیگنال های مربوط به اطلاعات میزان فشار و دما را به وسیله امواج رادیویی به چراغ های هشدار دهنده در جلوی راننده انتقال می دهند. در گذشته حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر برای عمل کرد نیازمند باطری بودند، ولی امروزه مهندسین حسگرهایی را تولید کرده اند که بدون نیاز به باطری به کار خود ادامه می دهند و نیازی به باطری ندارند. در فیلم (دانلود) ترجمه و زیرنویس شده زیر در مجموعه 1Car، می توانید نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار تایر را مشاهده کنید.

/uploads/Tire Pressure Monitoring System.flv

حال باید دید استفاده از چنین سیستم هایی که برای رانندگی هر چه ایمن تر ساخته می شوند، تا چه حدی در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تاثیر دارند؟ کدام یک نقش مهم تری در کاهش تلفات و مجروحان دارد، تمرکز رانندگان، تولید خودروهایی با سیستم های ایمنی و یا سخت گیری های پلیس راهنمایی و رانندگی کشور؟


منابع

                   Wikipedia   Gizmag   Safercar

برچسب : کنترل , فشار , تایر , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: علی الهایی
4

سلام لطفا در صورت امکان جهت تهیه راهنمایی کنید
متشکرم
17:13  1392/01/17
پاسخ دادن
کاربر: فرامرز داودپور
6

ممنون
این فن آوری های کوچک بسیار جالب است
12:24  1392/01/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : دوست عزیز، تارا دستی تبدیل به V1p شما از کجا مطمئنید؟ یبار میگید نمایندگی گفته بعد ۴۵ روز فاکتور میکن... یبار میگید این هفته فاکتور میشم... یبار میگید این هفته خبرای خوبی میشنوید... اگر اطلاعاتی دارید درست و واضح بگید وگرنه خواهشا الکی نفرمایید. چون چند نفر پرسیدند و جواب ندادید.باتشکر
اطلسG : دقیقا چرا ادم باید یه ۲۰۶ ساده بدون هیچ اپشن که از تولیدم خارج شده رو بگیره😂 یه ماشین ۱۴۰۳ فول آپشن میگیرم 😂😂 با اون ۲۰۷ بدنه پلاستیکیشون با انگشت میره داخل😂
پذیرش 19 اسفند فوری : والا ما هم دوست داریم افزایش قیمت نخوره، قشنگ هم میدونم که هزینه های سرسام آور ماشین یعنی چی! یه بلوک سیلندر برند عظام گرفتم 8.800.000 تومن (بدون واشر و...) که با متعلقات و اجرت حدود 14.5 میلیون یه واشر زدن و تعویض بلوک بهم هزینه شد. که چند سال پیش میشد با این پول یه پراید سوار شد. نظرم رو گفتم و الا هیشکی از گرونی راضی نیست، جز دلال های محترم که صدتا صدتا ماشین احتکار میکنند.
اسفند : خدا ازتون نگذره خدا کنم هرچی دردو مرزه بجون خودتونو خانوادتون بیفته دیگه زندگیمونو خراب کردید دوساله مارو سر کار گذاشتید شما که نمیتونستید به قراردادتون جواب گو باشید چرا پولامونو گرفتید دوساله واسه یه لگن مردمو سر کارگذاشتید خودتون که خبر از زندگی مردم ندارید اصلن سوارخودروهاتون نشدید که بدونید چه لگن هایی هستن تف تو زاتتون
اس تری : پس این ایکس فایو و کا هفت ها تحویل میدن اینا چی هستن
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : سلام شماره پذیرش و شماره درخواست شما چند بود ؟
کیوان : فعلا که طرح پیشنهادی ها رو تا بیستم تمدید کرده خدا لعنتشون کنه
سایپای حقه .. باز : تاکی کردینش قانون هرمی ماشین بخره 6ماه بعدش بدین دستش
سایپا بیشرف : لعنت بر پدر مادر شرکت سایپا چرا پول میگیری ماشین نمیدی می‌دیم یکسال با تاخیر
J7 بانک صادرات : دوستان بانک صادراتی من هنوز فاکتور هم نشده ام!!!!!!! کسی هست شاسی شده باشه یا جلوتر باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دوست عزیز به جای پیام دادم مراجعه کن نمایندگی
وحید : لطفا جواب بدین من 11 ام تکمیل کردم 12 ام فاکتور شد ولی پلاک نشده برا شما چند روز کشید پلاک بشه
سعید : سلام.معمولا یکماه بعد پیام میاد ک بری نمایندگی
فوری : پلاک اس ام اس میاد؟
جلال : سلام ماله من هم این مشکل داشت احتمال زیاد شافت گیربکس کج شده من دوبار دیسک وصفحه عوض کردم چون بد جا میخورد ازاخر فهمیدم از شافت گیربکس کج شده دنده بعد جا میخورد الان درستش کردم عالی شده
6دنده : ملاک فاکتور رنگ تاریخ واریز وجه و تاریخ دریافت پروندس
اسفند6دنده : سلام منم 7اسفند دریافت پرونده8 هیچ خبری نیست رفتیم تا خرداد فکر کنم
امیر : فدات دادش
سورن دوگانه30دی : سورن دوگانه تکمیل وجه 20آذر تاریخ تحویل 30دیماه اما هنوز فاکتور نشده
تیگو 8 : با سلام واقعا. مدیران خودرو یه دروغگو و کلاهبرداره