سیستم کنترل فشار تایر (Tire Pressure Monitoring System)

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

سیستم کنترل فشار تایر ابزاری است که به وسیله آن راننده خودرو می تواند از میزان فشار داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود. فشار و دمای بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد. این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر و فرستادن اظلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو  عمل می کند و در صورت نیاز با استفاده از هشدارهای صوتی و تصویری راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند. در ادامه به انواع این سیستم های کنترل فشار تایر و نیز اهمیت وجود آن ها در خودرو اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

 

اهمیت سیستم

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

امروزه تعداد بالایی از سوانح جاده ای به دلیل وجود اشکال در تایرهای خودرو رخ می دهد، سوانحی که درصد بالایی از آن ها منجر به مصدومیت یا مرگ سرنشینان اتومبیل می شود. افزودن سیستم کنترل فشار تایر می تواند تعداد این تصادفات را به میزان بالایی کاهش دهد. طبق برآورد سازمان کنترل ترافیک ایالات متحده آمریکا، سالیانه 533 حادثه ناگوار و منجر به مرگ در تصادفات جاده ای به علت مشکل تایرها رخ می دهد. قطعاً اضافه شدن این سیستم به تمامی خودروها از تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی می کاهد.

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

 

اهمیت وجود این سیستم زمانی مشخص می شود که بدانیم، سالیانه حداقل 40 درصد از صاحبان خودرو، فشار تایرها را یک بار هم چک نمی کنند، بنابراین احتمالاً 40 درصد از خودروهایی که در جاده ها در حال حرکت هستند، فشار تایر مناسبی ندارند و مستعد بروز حادثه ای ناگوار هستند. یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود این سیستم، افت فشار تایر است که موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر تایر می شود. فشار کم باعث مصرف بیش تر 20 میلیون لیتر سوخت در سال می شود که در نتیجه آن، 2 میلیون تن دی اکسیدکربن وارد جو خواهد شد. همچنین سالانه 200 میلیون به تعداد ضایعات تایر افزوده می شود. این ها دلایلی است که قانون استفاده از سیستم کنترل فشار تایرها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا به تصویب رسیده است.

 

انواع سیستم هشدار دهنده فشار تایر

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)
 

1. غیرمستقیم  (INDIRECT)

در این سیستم از سرعت گردش چرخ ها و سیگنال های ارسالی حسگر سرعت هر چرخ برای هشدار به راننده استفاده می شود. وقتی یک تایر نسبت به تایر دیگر کم فشار تر باشد قطر آن کوچک تر شده و به همین علت برای طی مسافتی معین باید دور بیش تری بزند. بنابراین سرعت گردش آن نسبت به تایر پرفشار بیش تر خواهد بود. سیستم کنترل غیر مستقیم فشار تایر نیز با استفاده از همین اصل وقتی سرعت یک چرخ از  چرخ ها دیگر بیش تر باشد، آن را به عنوان تایر کم فشار نمایش می دهد. نقطه ضعف سیستم کنترل غیرمستقیم این است که می تواند کم فشار بودن حداکثر 3 چرخ را هشدار دهد! یعنی از آن جایی که اساس عملکرد آن مقایسه سرعت چرخ ها است، وقتی که هر چهار چرخ کم فشار باشند، نمی تواند آن ها به عنوان تایرهای کم فشار نمایش دهد.

2. مستقیم (direct)

در این نوع بر خلاف سیستم غیرمستقیم از حسگرهایی استفاده می شود که مستقیما در داخل تایر قرار داده شده اند، حسگرهایی که میزان فشار درون تایر و نیز دمای آن را اندازه می کنند. این حسگرها سیگنال های مربوط به اطلاعات میزان فشار و دما را به وسیله امواج رادیویی به چراغ های هشدار دهنده در جلوی راننده انتقال می دهند. در گذشته حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر برای عمل کرد نیازمند باطری بودند، ولی امروزه مهندسین حسگرهایی را تولید کرده اند که بدون نیاز به باطری به کار خود ادامه می دهند و نیازی به باطری ندارند. در فیلم (دانلود) ترجمه و زیرنویس شده زیر در مجموعه 1Car، می توانید نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار تایر را مشاهده کنید.

/uploads/Tire Pressure Monitoring System.flv

حال باید دید استفاده از چنین سیستم هایی که برای رانندگی هر چه ایمن تر ساخته می شوند، تا چه حدی در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تاثیر دارند؟ کدام یک نقش مهم تری در کاهش تلفات و مجروحان دارد، تمرکز رانندگان، تولید خودروهایی با سیستم های ایمنی و یا سخت گیری های پلیس راهنمایی و رانندگی کشور؟


منابع

                   Wikipedia   Gizmag   Safercar

برچسب : کنترل , فشار , تایر , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: علی الهایی
4

سلام لطفا در صورت امکان جهت تهیه راهنمایی کنید
متشکرم
17:13  1392/01/17
پاسخ دادن
کاربر: فرامرز داودپور
6

ممنون
این فن آوری های کوچک بسیار جالب است
12:24  1392/01/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : سلام. امروز ی اطلاعیه دیدم ک نوشته بود فروش محصولات سایپا با قیمت جدید از هفته دوم آذر شروع میشه.
آریو : خدارو شکر تو مملکتی زندگی میکنم شب میخوابم صبح هر ماشینی ۱۵۰ تا۲۰۰ میلیون افزایش قیمت خورده ومن از پس این افزایش قیمت برنمیام چون چند ماه دنبال وام ۱۰۰ میلیونی دوییدم گردن کج کردم واسه ضامن قرض کردم تا پول اطلس آذر جور کنم خدارو شکر واسه این افزایش قیمت تپش قلب گرفتم استرس که بقیش چطوری جور کنم خدارو شکر میکنم که دوتا پسر دارم واسه آیندشون نگرانم تو این مملکت از پس زندگیشون میتونن بربیان خدارو شکر که تو پولداری حتما ارث زیادی داری دغه دغه هیچی نداری سواره از پیاده خبر نداره
سمیه تحویل مهراطلس : دقیقا چطوری اعتراض کنیم اخه از اسفند پولمو نگه داشته و سه ماهه هم ۲۰۰ میلیون دیگه رو نگه داشته بخدا انصاف نیس بی ماشین بمونیم
Ali : سلام دوستان،ببخشید برای شمام زده پرونده دارای نقص می باشد؟؟ و اینکه اطلاعی ندارین دعوتنامه آذر کی میاد؟
اطلس تبدیلی به کوییک : اول از همه بله واقعا خداروشکر که ماشین زیر پامون هست و بدون وسیله نیستیم. اما در مورد ادامه ی حرف هاتون دوست عزیز شما سطح شعور و آگاهیت خیلی پایینه و سایپا سر همه ی مردم کلاه میزاره و یه ماشینی با تکنولوژی بدنه و موتور بیست سال پیش رو به قیمت روز ماشین های روز جهان به شما فرو میکنه و شما خوشحالی. اگه یکم چشم هاتون رو باز کنید ببینید در کشور های دیگه با این پول چه ماشین هایی سوار میشن و خیلی راحت و قسطی ماشین های با کیفیت و به روز ژاپنی و کره ای رو میخرن و سال ها بدون دردسر گارانتی و خرابی سوار میشن و به چشم یه کالای مصرفی بهش نگاه میکنن نه سرمایه.
kmc A5 مشکی : سلام دوستان لطفا اطلاع رسانی کنید . آیا از kmc a5 های ثبت نامی خرداد کسی هس فاکتور شده باشه؟
J7 تیر : ماشین من ۲ هفته شاسی شده نرفته حتی واسه بیمه حالا باید واسه بیمه هر روز زنگ بزنی که تشریف ببرن بیمه کنن
Mohammad : سلام خوبین .بجه ها کسی زنگ زنده سایپا که کی فراخان میخواد بده زمستانو یا نه
شاهین دنده ای : واقعا جای شکر است یه مشت آدما بلانسنبت خر حساب کنند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارتقا یافته 30 ابان واریزی 19 هم : اقا علی درود لطف کن تاریخ واریز وجهتم علام کن
دنا اتومات پیش فروش تحویل 30 مهر : کی فاکتور شد برا شما
محمد : عجب دروغ شاخداری
مصطفی : پذیرش 21شهریور
محمد : سلام. شماره پذیرش میخواد برای پرداخت ودیعه دوم. شماره پذیرش من ندارم که. یه کد تراکنش فقط دارم. چیه این؟
افسانه : سلام آقا مصطفی شما پذیرش چه تاریخی هستین
کامران : سلام کسی می دونه چرا داخل قسمت پیگیری خودرو نوشته پرونده دارای نقص میباشد؟؟؟ از کجا باید پیگیری کنیم؟
دنا 6 دنده سفید پیش فروش 30 آبان : منم دنا 6 دنده تحویل 30 آبان هستم 18 شهریور تکمیل وجه کردم سفید رنگ هستم هنوز خبری از فاکتور نیست
امیر : سلام پذیرش23مرداد هنوز فاکتور نشده!!!! بچه ها امروز کسی فاکتور شد؟؟؟
وحید جی تی : سلام جی تی کسی خبر داره تا کی مجوز خورده؟