گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)

سیستم انتقال قدرت از نظر نوع تعویض دنده به دو دسته معمولی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. در انتقال قدرت معمولی،  راننده با فشار دادن پدال کلاچ و با استفاده از دسته دنده، دنده را تعویض مى نماید. در  سیستم انتقال قدرت اتوماتیک با استفاده از یک مبدل گشتاور و یک یا چند مجموعه چرخ دنده سیاره اى، همه کارهاى تعویض دنده به صورت خودکار انجام می گیرد. اما سیستم دیگرى مابین این دو سامانه   وجود دارد که ترکیبى از بهترین ویژگى هاى هر دو را دارا می باشد و آن سیستم انتقال قدرت دو کلاچه است که به آن، انتقال قدرت شبه اتوماتیک، دستى بدون کلاچ یا دستى انتقال قدرت اتوماتیک شده هم گفته مى شود.

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)

ساختار کلی گیربکس با کلاچ دوگانه

در این گیربکس ها پدال کلاچ وجود ندارد ولی مجموعه دارای دو کلاچ است که به وسیله سیستم های الکترونیکی و هیدرولیکی کنترل می شوند. به این ترتیب هنگام تعویض دنده ها، نیروی درگیر بین موتور و چرخ ها قطع نشده و تعویض بدون ضربه و تکان و به صورت یکنواخت انجام می شود. در این گیربکس چرخ دنده ها روی دو شفت واقع هستند و در واقع دنده های زوج روی یک شفت و دنده های فرد روی شفت دیگر قرار می گیرند. شفت خارجى به چرخ دنده هاى دو و چهار وصل است و شفت داخلى به چرخ دنده هاى اول، سوم و پنجم متصل می باشد. تصویر زیر ترتیب قرارگیرى اجزا در یک گیربکس پنج دنده با کلاچ دوگانه را نشان مى دهد. یک کلاچ چرخ دنده هاى دوم و چهارم را کنترل مى کند و کلاچ دیگر به صورت مستقل چرخ دنده هاى اول و سوم و پنجم را کنترل مى کند. این همان چیزى است که تعویض یکنواخت و مداوم دنده ها را ممکن مى کند و در عین حال قدرت همواره به صورت ثابت به چرخ ها منتقل مى شود.

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)
 

ساختار کلی کلاچ چند صفحه ای خیس

البته در این نوع از سیستم گیربکس مبدل گشتاور وجود نداشته و به جای آن از کلاچ خیس استفاده می شود. در کلاچ خیس اجزای کلاچ درون مایعی قرار دارند که این مایع علاوه بر کاهش گرمای ایجاد شده در آن از اصطکاک بیش از اندازه نیز جلوگیری می کند.

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)


منابع

Howstuffworks

برچسب : گیربکس , کلاچ , دوگانه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

محمودصدف
1

گیربکس دوکلاچه ساخت کدام شركت وکشوره چون در نمایندگیها ابراز بیخبری میکنند ویابعضیهامیگویند zdfالمان و بیضیها میتسوبیشی رو عنوان میکنند .لطفا شفاف بگویید. ممنون
23:22  1394/11/10
پاسخ دادن
آرش
6

ضمن تشکر ، سوال من اینه که سیستم در زمان شروع حرکت ( راننده در خودرو با گیر بکس دستی از حالت نیم کلاچ استفاده میکنه ) و یا سرعتهای خیلی پایین در ترافیک چطور عمل می کنه؟
07:53  1394/06/15
پاسخ دادن
کاربر: حسین سلطانی
7

با سلام، من همیشه یه سوال داشتم راجب گیربکس های DCT که متاسفانه هیچ جا جوابمو پیدا نکردم.
عملکرد این گیربکسها طوریه که مثلا زمانی که در حال حرکت با دنده 1 هستید دنده 2 هم با شفت خود درگیره و موقع تعویض دنده فقط کلاچ ها جابجا میشن، و شفت دنده بعدی با مجموعه درگیر میشه!
اما سوال من اینه که وقتی با دنده 2 در حال حرکت هستید، کدام دنده با شفت دنده های فرد درگیره؟ دنده 1 یا دنده 3؟
21:41  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
11

سلام بستگی به دور موتور یا سرعت خودرو داره یعنی اگر سر عت بالا باشه دنده در گیربکس با دنده سه درگیر میشه و اگر دور موتور پایین باشه دنده در گیربکس با دنده یک در گیر میشه!
09:34  1392/07/07

کاربر: Goyban Bahar
8

بسیار عالی بود و فقط ویدئو کم داشت..
دیگه ما به دیدن ویدئو عادت کردیم...
14:02  1392/01/07
پاسخ دادن
کاربر: مجتبی مهیار
6

مرسی عالی بود
17:35  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
13

مرسی خیلی عالی بود
11:19  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : داداش ی روز هماهنگ کن قمه هامون برداریم بریم جلو ایرانخودرو، بالاخره شما هم باید راضی باشی
رضا : سلام شما که تحویل گرفتی که مبارک باشه به سلامتی استفاده کنی ایا مانیتورش امنیت داره از نظر سرقت؟
محمود : سلام ،‌دوستان کسی هست که چانگان ثبت نام کرده باشه بهمن ماه و الان تو مرحله فاکتور شدن باشه؟
تارا : من فکر نمیکنم برای تارا پلاس دوباره افزایش قیمت بیاد . چون پارس بیشتر از یکسال بود افزایش قیمت نداشت ولی تارا پلاس و تارا وی۴ همین پاییز گذشته نزدیک ۲۰۰ ملیون افزایش خوردن.
مهدی : آقا لطفاً لطفاً لطفاً لینک گروه بدین اونجا جمع شیم و هماهنگ باشیم.
مجید : دوستان فروش فوری بهمن اگر کسی فاکتور شده شماره پذیرش اعلام کنه ببینیم چقدر مونده. پذیرش 15بهمن خبری از فاکتور نشد
فرهاد : بنظرم خودروهای هیبریدی قابل قبول هستن و پلاگین هیبریدها هم بد نیستن ولی خودروهای تمام برقی فعلا به درد ایران نمیخورن من پیش از ثبت نام چانگان ثبت نام برای اسکای ول کردم باور کنید هنوز ایمیل واریز وجه برام میاد و ول کن نیستن
تارا : سلام یک از سوال از کسایی که فاکتور شدن: در سایت اصلی ایران خودرو وضعیت شما تغییری کرده؟ واسه من توی سایت اصلی از روزی که پولو زدم، روی تکمیل وجه گیر کرده ولی کاستومر روی اماده برای صدور فاکتوره. الان چی به چیه؟ ضمنا فروش فوری بودم و همه ما به تفاوتا رو هم ریختم. حالا اونهایی فاکتور شدید از شما جلو رفته یا همونجا مونده؟؟
Ooooo : پیش فروش براتون چه تاریخی زده بود چه ماهی معمولا یک ماه زودتر از ماه مقرر پیام تکمبل وجه میاد
محمد : اون زده تحویل بهار اردیبهشت یا خرداد احتمالا دعوتنامه میاد پذیرش ۱۰ دی سخا ۱۹ دی رنگ مشکی ۴۰۶ تومن ریختم ۹۰ روزه هنوز فاکتور نشدم کسی میدونه مشکی اومده بازار یا نه شایدم بخاطر رنگش هنوز نیومده چون رنگای دیگ بهمن ماه تحویل شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد : سلام باید دوباره پول بریز بحساب
30بهمن : نه بابافاکتورچی دوباره بروزشدهمین
گل بس : درب صندوق عقب را محکم بزن مشکل حل میشه
نصرین : سلام اگر کسی از دوستان بخشنامه4712پارس معمولی براش پیامک نیومده لطفا اعلام کنه اینجا و بفرمایید راحل چی هست چرا بخشنامه ما اعلام شده ولی پیامک نیومده کسی هست؟
آریا کردستان : سه‌روز هرچی پست میذارم نصفش اینجا خوانده نمیشه که مدارکو براتون بفرستم که بهمن واسفندم ببینند وخیالشان راحت بشه من خودمم درد شماراکشیدم
اتو محمد : سلام دوستان دنا اتو آبشنال الان نگاه کردم تا امروز رو انجام فاکتور بود الان رفته رو صدور انجام فاکتور یه مرحله رفته عقب این یعنی چی؟؟
آریا کردستان : مبلغ کل تکمیل 143500باکارت‌طلای نمایندگی بیجار
اسفند : 10 خرداد ماه فاکتور میشن دروغ به زودی نیست نوبت فرودین این ماه
207 سقف فلز : قرار نیست سقف فلزی ها فاکتور بشن!؟ کسی اطلاع داره!؟ ممنون میشم راهنمایی کنین
دنا دستی : فاکتور شدم روی مرحله پلاک میزنه حداکثر کواهی یعنی چه