مقصران افت کیفیت خودروهای داخلی

مقصران افت کیفیت خودروهای داخلیطبق آخرین آمار، سطح کیفی بیشتر خودروهای داخلی افت کرد تا از پس این ماجرا، باز هم این پرسش بنیادی در ذهن افکار عمومی شکل بگیرد که «مقصر کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای تولید داخل کیست.»

از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد؛ خودروسازان و قطعه‌سازان؛ حال آنکه هیچ‌کدام‌شان زیر بار این اتهام نمی‌روند.
به گفته خودروسازان، ریشه کیفیت پایین تولیدات را باید در خطوط تولید شرکت‌های قطعه‌ساز جست‌وجو کرد؛ زیرا کیفیت خودرو تا مرز 90 درصد به قطعات آن مربوط می‌شود و آنها (خودروسازان) تنها مسوول 10 درصد باقیمانده هستند.
از نظر خودروسازان، شرکت‌های قطعه‌ساز کشور با ضعف عملکردی روبه‌رو بوده و طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری چندانی در ارتقای تکنولوژی و نونوار کردن خطوط تولید خود انجام نداده‌اند. در واقع خودروسازان حرف‌شان این است که چون کیفیت خودرو به قطعات به کار رفته در آن وابسته است و این قطعات از سطح کیفی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین قطعه‌سازان مقصر کیفیت نه چندان مناسب خودروهای تولید داخل به حساب می‌آیند.
از آن سو اما قطعه‌سازان نیز تاکید می‌کنند که اگر قطعات کیفیت لازم را ندارند، تقصیر آن بر گردن خودروسازان است، چون آنها همانی را می‌سازند که خودروسازها می‌خواهند.به گفته قطعه‌سازان، قطعات طبق نقشه و قیمت موردنظر خودروسازها تولید می‌شوند و از آنجا که آنها (خودروسازان) با محدودیت‌های قیمتی مواجهند، این موضوع بر کیفیت قطعات تاثیر منفی می‌گذارد؛ به عبارت بهتر، سطح کیفی قطعات با قیمت آنها در ارتباط است و وقتی خودروسازان به‌دنبال قطعه ارزان باشند، طبعا کیفیت قطعه موردنظر نیز چندان بالا نخواهد بود. قطعه‌سازان در ادامه دفاع از خود، این را هم می‌گویند که حتی توان تولید قطعات بنز را نیز دارند، اما خودروسازان قطعاتی می‌خواهند که به قیمت موردنظر آنها نزدیک باشد؛ بنابراین نمی‌توان با پول قطعه پراید و پژو، قطعه‌ای در سطح خودروی بنز ساخت و تحویل داد.
با توجه به اظهارات خودروسازان و قطعه‌سازان، به نظر می‌رسد ریشه کیفیت نه چندان بالای قطعات و خودروها را باید در «قیمت‌گذاری دولتی» جست‌وجو کرد، چه آنکه وقتی خودروسازها نتوانند خود قیمت محصولات‌شان را تعیین کنند، بنابراین باید به هر نحوی (حتی کاستن از کیفیت قطعات سفارشی به قطعه‌سازها) هزینه‌های‌شان را مدیریت کنند. البته در کنار این موضوع، قطعا نمی توان از به روز نبودن خطوط تولید قطعه‌سازان نیز چشم‌پوشی کرد، چه آنکه این موضوع نیز تاثیر اساسی بر سطح کیفی قطعات تولیدی دارد.
 

برچسب : خودروهای داخلی , افت کیفیت , قطعه سازان , قطعات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

sina
0

سلام فقظ خودرو ساز مقصره براش مهم نیست چه قطعه ای مصرف می کنه چون می گه ملت چاره ای نداره باید بخره.چون واردات محدوده من یه ماشین دارم که بیشتر از 50000 تا کار نکرده ماله سایپاست ولی افتضاح محضه .صدا داره در حد تراکتور
10:55  1394/04/11
پاسخ دادن
sina
0

سلام فقظ خودرو ساز مقصره براش مهم نیست چه قطعه ای مصرف می کنه چون می گه ملت چاره ای نداره باید بخره.چون واردات محدوده من یه ماشین دارم که بیشتر از 50000 تا کار نکرده ماله سایپاست ولی افتضاح محضه .صدا داره در حد تراکتور
10:55  1394/04/11
پاسخ دادن
سهند
2

مقصر اصلی سو مدیریت وعدم شایسته سالاری از جمله در صنعت خودروسازی است.
02:33  1394/04/10
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
1

دستش به جایی بند نیست و میدونه کیفیت برای خودرو ساز اهمیتی نداره از کیفیت کم می کنه پس دیدیم که خودرو ساز های کشور ما صاحب انحصار دو طرفه هستند ،انحصار در طرف عرضه خودرو و انحصار در طرف تقاضای قطعه که این انحصار هم ارمغان دولت و دولتی بودن به اونهاست حتی اگر یه قدم جلوتر بریم میشه گفت ما در اصل در کشور یک خودرو ساز داریم که اون دولت هست چرا که هردو خودرو ساز مهم ما دولتی اداره میشن.
راه برون رفت از این مشکل ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو و کوتاه شدن دست دولت از صنعت خودرو وبعد از اون آزاد شدن تدریجی( کاهش تعرفه واردات به صورت تدریجی) واردات خودروهست.
01:41  1394/04/10
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
2

به نظر من مقصر دولت و سیاست های اون در قبال خودرو سازی هست.تا زمانی که خودرو ساز ها که دولتی هم هستن بدونن تنها بازیگران این میدان اند هیچ تلاشی برای ارتقای کیفی نمی کنند.درسته که دولت میگه اگه واردات خودرو آزاد بشه صنعت خودرو سازی ما ال میشه و بل میشه که من این رو قبول ندارم و جای بحث زیادی داره اما گذشته از اون چرا دولت دستش رو از این خودرو سازها کوتاه نمیکنه ؟ چرا اجازه نمیده بخش خصوصی آزادانه در صنعت خودرو فعالیت کنه؟ اون قطب سوم خودرو سازی که اتفاقا از بخش خصوصی بود چرا مجوز فعالیت نگرفت؟ و خیلی چرا های دیگه.اما باید بگم در بحث صنعت خودرو در ایران ما با یک انحصار پیشرفته روبرو هستیم .یعنی چی ؟ به عبارتی یک انحصار دو طرفه ، از طرفی خودرو ساز ها بازار خودرو را به صورت انحصاری در اختیار دارند که این خودش باعث می شه که هیچ بیمی از به خطر افتادن بازارشون توسط رقبا نداشته باشند و از طرف دیگه خودرو ساز ها انحصار در طرف تقاضای قطعات را هم از آن خودشون دارند و عملا تنها متقاضی تولیدات قطعه ساز خودشون هستند که این موجب می شه هرچه دلشون خواست سر قطعه ساز بیارند و قطعه ساز هم که ...
01:33  1394/04/10
پاسخ دادن
اریا بهمن
11

مردم ایران تصمیمشان را گرفته اند. تا زمانی که این اشغالا رو جای ماشین به مردم غالب میکنند،خریداری اقدام به خرید نخواهد کرد.با 15 هزار دلار چه ماشینهایی در بازار جهانی میشه خرید. تا زمانیکه انحصار هست، همین بلا هم هست.
00:32  1394/04/10
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
1

حتی اگه از نظر خودروساز قطعه ساز هم مقصرباشه باز خودورساز مقصه که داره قطعات کم کیفیت رو ازشون قبول میکنه و ازشون استفاده میکنه.
به شخصه مقصر اصلی رو خودروساز میدونم. چون هرچی ک اونا سفارش بدن قطعه سازامون تولید میکنن.
از طرفی در برخی قطعه ها اینقدر توان فنی و کیفیت بالا داریم ک صادرات ب اروپا هم داریم.
طبق ادعای عده ای از روسای قطعه سازی ما توان تولید بعضی قطعات رو برای بنز هم داریم.اما مشکل دو جنبس.یکی این که با قیمت رقابتی نمیشه تولید کرد و دوم این ک کیفیت برای خودروساز اهمیتی نداره.
20:13  1394/04/09
پاسخ دادن
امیر
0

همین حالا چند برابر قیمت تولید شده را از مردم میگیرند برای نمونه ماشینهای فروخته شده به عراق.افغانستان.سوریه. روسیه و.... اگه نگیم چند برابر خیلی ارزانتر از داخل کشور هست البته با کیفیت بهتر پس چرا به ما میرسند هر روز یه دعوای زرگری راه میاندازن . تصمیم گرفتیم ماشین داخلی نخریم تا به ایرانی بیشتر احترام بگذارند تا غیر ایرانی
12:45  1394/04/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس تری : اونایی به حرف کرمان موتور دل خوش کرده بودن واسه نیمه اول اردیبهشت الان زنگشون زدم گفتن از ۳۱ اردیبهشت به بعد فاکتور میکنیم
شهرام : یه موقعی پیامک دادن که کلا نتونی پول جور کنی. ۵ شنبه که نیمه تعطیله ۲ روز هم تعطیل .
م خ : به والله خسته شدیم از این انتظار هی اماده کن نیگر دار هر روزم یه داستان جدید تو مملکته . یکی نیست بگه نمیتونستی خب نمیکردی .اون نفر اولی که بابت این داستانا هست اه و نفرین چندین نفر پشت زندگیشه خبر نداره چه استرسی به زندگی چند صد نفر داده . بعضیا زندگیشون نقدر کردن برای این داستان .(خیلی حرفه ها )
تارا وی4 : سلام 19 آذر تکمیل وجه کردم و 19اسفند تحویلم بوده ولی هیچ خبری نیست فعلا. زنگ زدم نمایندگی میگن تا 16ام فاکتور شده.
شاهین اتوماتیک 90 روزه : ماه دی ماه کل پول رو واریز کردیم تا 90 روزه تحویل بگیریم. هنوز که هنوزه خبری نیست. رسما مسخره کردن. حداقل بگن مشکل از کجاست. کمبود قطعه دارن، تولید مشکل داره، استاندارد گیر داده. هیچی نمیگن. فقط میگن صبر کنین. نمیدونستیم برای خرید از سایپا دوره صبر ایوب رو هم بگذرونیم.
میلاد : با سلام کسی از عزیزا هست اینجا که ماه 6 پارسال س5 ثبت نام کرده باشه من ماه 10/10 هم تسویه کامل کردم هن.ز هم شاسی نخورده هر چی زنگ می زنم میگن ماه دیگه ماه دیگه؟ لطفا کسایی که شکایت کردن لینک ش را میزارن اینجا
میلاد : با سلام کسی از عزیزا هست اینجا که ماه 6 پارسال س5 ثبت نام کرده باشه من ماه 10/10 هم تسویه کامل کردم هن.ز هم شاسی نخورده هر چی زنگ می زنم میگن ماه دیگه ماه دیگه؟
یوسف : آخرین درخواستی که داده بودم برای تحویلی گفتن تیرماه فاکتور میشه دیگه ناامید شده بودم هرروزم میز خدمت و چک کردم ولی اتفاق خاصی نمیفتاد روز جمعه مثل همیشه میز خدمت و چک کردم نوشته بود فاکتور شده
یوسف : سلام امیدوارم هرچه زودتر فاکتور بشه منم بعداز چهار ماه از موعد تحویل فاکتور شد هفت ماه هم بود تکمیل وجه کردم شماهم همینقد حساب کن ایشالله تا اونموقع فاکتور میشه
تارا اتومات : ممنون دوست عزیز من مهر ماه تکمیل وجه کردم فروش فوری بود موعد تحویل هم دی ماه بود مدل ماشین هم v2 بود هرکسی تکمیل وجه کرده باید چهار الی پنج ماه از تکمیل وجه بگذره تا ماشین براش فاکتور بشه برا منم دقیقن همین شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل دوگانه اسفندگرگانی : خدایی شما اسفندی
تحویل 30بهمن تکمیل وجه 12دی : سلام امروز کسی فاکتور شد خبر بدید ممنونم
رسا : ببخشید خودروی شما چیه و مدل
غلام رضایی : سلام دوستان الان برای من تمدید دعوتنامه کویک وساینا 85 گانه آمد که تا 20 تمدید شده هفته چهارم اسفنم
Hamed 207 tu3 : سلام.تبدیلی های عزیز به 207 تیوتری اگر فاکتور شدید لطفا صادقانه خبر بدید.
ابوالفضل : دوستان سلام من میخوام دعوتنامه دوگانه رو امروز پرداخت کنم. به نظرتون از طریق سایت بهتره یا برم نمایندگی؟
دی : ازدی ماه کسی پلاک شده؟
ابوالفضل : دوستان سلام من میخوام دعوتنامه دوگانه رو امروز پرداخت کنم. به نظرتون از طریق سایت بهتره یا برم نمایندگی؟
سعید تبدیل رانا پلاس به 207 tu3 : سلام ببخشید کلاس ماشین شما چنده از من 269 هسته
کوییک GX : سلام ببخشید قیمت تمام شده محصول چقد شد؟ چقد سود مشارکت شاملت شد؟ واریزی شما در هر مرحله چقد بود؟