مقصران افت کیفیت خودروهای داخلی

مقصران افت کیفیت خودروهای داخلیطبق آخرین آمار، سطح کیفی بیشتر خودروهای داخلی افت کرد تا از پس این ماجرا، باز هم این پرسش بنیادی در ذهن افکار عمومی شکل بگیرد که «مقصر کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای تولید داخل کیست.»

از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد؛ خودروسازان و قطعه‌سازان؛ حال آنکه هیچ‌کدام‌شان زیر بار این اتهام نمی‌روند.
به گفته خودروسازان، ریشه کیفیت پایین تولیدات را باید در خطوط تولید شرکت‌های قطعه‌ساز جست‌وجو کرد؛ زیرا کیفیت خودرو تا مرز 90 درصد به قطعات آن مربوط می‌شود و آنها (خودروسازان) تنها مسوول 10 درصد باقیمانده هستند.
از نظر خودروسازان، شرکت‌های قطعه‌ساز کشور با ضعف عملکردی روبه‌رو بوده و طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری چندانی در ارتقای تکنولوژی و نونوار کردن خطوط تولید خود انجام نداده‌اند. در واقع خودروسازان حرف‌شان این است که چون کیفیت خودرو به قطعات به کار رفته در آن وابسته است و این قطعات از سطح کیفی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین قطعه‌سازان مقصر کیفیت نه چندان مناسب خودروهای تولید داخل به حساب می‌آیند.
از آن سو اما قطعه‌سازان نیز تاکید می‌کنند که اگر قطعات کیفیت لازم را ندارند، تقصیر آن بر گردن خودروسازان است، چون آنها همانی را می‌سازند که خودروسازها می‌خواهند.به گفته قطعه‌سازان، قطعات طبق نقشه و قیمت موردنظر خودروسازها تولید می‌شوند و از آنجا که آنها (خودروسازان) با محدودیت‌های قیمتی مواجهند، این موضوع بر کیفیت قطعات تاثیر منفی می‌گذارد؛ به عبارت بهتر، سطح کیفی قطعات با قیمت آنها در ارتباط است و وقتی خودروسازان به‌دنبال قطعه ارزان باشند، طبعا کیفیت قطعه موردنظر نیز چندان بالا نخواهد بود. قطعه‌سازان در ادامه دفاع از خود، این را هم می‌گویند که حتی توان تولید قطعات بنز را نیز دارند، اما خودروسازان قطعاتی می‌خواهند که به قیمت موردنظر آنها نزدیک باشد؛ بنابراین نمی‌توان با پول قطعه پراید و پژو، قطعه‌ای در سطح خودروی بنز ساخت و تحویل داد.
با توجه به اظهارات خودروسازان و قطعه‌سازان، به نظر می‌رسد ریشه کیفیت نه چندان بالای قطعات و خودروها را باید در «قیمت‌گذاری دولتی» جست‌وجو کرد، چه آنکه وقتی خودروسازها نتوانند خود قیمت محصولات‌شان را تعیین کنند، بنابراین باید به هر نحوی (حتی کاستن از کیفیت قطعات سفارشی به قطعه‌سازها) هزینه‌های‌شان را مدیریت کنند. البته در کنار این موضوع، قطعا نمی توان از به روز نبودن خطوط تولید قطعه‌سازان نیز چشم‌پوشی کرد، چه آنکه این موضوع نیز تاثیر اساسی بر سطح کیفی قطعات تولیدی دارد.
 

برچسب : خودروهای داخلی , افت کیفیت , قطعه سازان , قطعات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

sina
0

سلام فقظ خودرو ساز مقصره براش مهم نیست چه قطعه ای مصرف می کنه چون می گه ملت چاره ای نداره باید بخره.چون واردات محدوده من یه ماشین دارم که بیشتر از 50000 تا کار نکرده ماله سایپاست ولی افتضاح محضه .صدا داره در حد تراکتور
10:55  1394/04/11
پاسخ دادن
sina
0

سلام فقظ خودرو ساز مقصره براش مهم نیست چه قطعه ای مصرف می کنه چون می گه ملت چاره ای نداره باید بخره.چون واردات محدوده من یه ماشین دارم که بیشتر از 50000 تا کار نکرده ماله سایپاست ولی افتضاح محضه .صدا داره در حد تراکتور
10:55  1394/04/11
پاسخ دادن
سهند
2

مقصر اصلی سو مدیریت وعدم شایسته سالاری از جمله در صنعت خودروسازی است.
02:33  1394/04/10
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
1

دستش به جایی بند نیست و میدونه کیفیت برای خودرو ساز اهمیتی نداره از کیفیت کم می کنه پس دیدیم که خودرو ساز های کشور ما صاحب انحصار دو طرفه هستند ،انحصار در طرف عرضه خودرو و انحصار در طرف تقاضای قطعه که این انحصار هم ارمغان دولت و دولتی بودن به اونهاست حتی اگر یه قدم جلوتر بریم میشه گفت ما در اصل در کشور یک خودرو ساز داریم که اون دولت هست چرا که هردو خودرو ساز مهم ما دولتی اداره میشن.
راه برون رفت از این مشکل ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو و کوتاه شدن دست دولت از صنعت خودرو وبعد از اون آزاد شدن تدریجی( کاهش تعرفه واردات به صورت تدریجی) واردات خودروهست.
01:41  1394/04/10
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
2

به نظر من مقصر دولت و سیاست های اون در قبال خودرو سازی هست.تا زمانی که خودرو ساز ها که دولتی هم هستن بدونن تنها بازیگران این میدان اند هیچ تلاشی برای ارتقای کیفی نمی کنند.درسته که دولت میگه اگه واردات خودرو آزاد بشه صنعت خودرو سازی ما ال میشه و بل میشه که من این رو قبول ندارم و جای بحث زیادی داره اما گذشته از اون چرا دولت دستش رو از این خودرو سازها کوتاه نمیکنه ؟ چرا اجازه نمیده بخش خصوصی آزادانه در صنعت خودرو فعالیت کنه؟ اون قطب سوم خودرو سازی که اتفاقا از بخش خصوصی بود چرا مجوز فعالیت نگرفت؟ و خیلی چرا های دیگه.اما باید بگم در بحث صنعت خودرو در ایران ما با یک انحصار پیشرفته روبرو هستیم .یعنی چی ؟ به عبارتی یک انحصار دو طرفه ، از طرفی خودرو ساز ها بازار خودرو را به صورت انحصاری در اختیار دارند که این خودش باعث می شه که هیچ بیمی از به خطر افتادن بازارشون توسط رقبا نداشته باشند و از طرف دیگه خودرو ساز ها انحصار در طرف تقاضای قطعات را هم از آن خودشون دارند و عملا تنها متقاضی تولیدات قطعه ساز خودشون هستند که این موجب می شه هرچه دلشون خواست سر قطعه ساز بیارند و قطعه ساز هم که ...
01:33  1394/04/10
پاسخ دادن
اریا بهمن
11

مردم ایران تصمیمشان را گرفته اند. تا زمانی که این اشغالا رو جای ماشین به مردم غالب میکنند،خریداری اقدام به خرید نخواهد کرد.با 15 هزار دلار چه ماشینهایی در بازار جهانی میشه خرید. تا زمانیکه انحصار هست، همین بلا هم هست.
00:32  1394/04/10
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
1

حتی اگه از نظر خودروساز قطعه ساز هم مقصرباشه باز خودورساز مقصه که داره قطعات کم کیفیت رو ازشون قبول میکنه و ازشون استفاده میکنه.
به شخصه مقصر اصلی رو خودروساز میدونم. چون هرچی ک اونا سفارش بدن قطعه سازامون تولید میکنن.
از طرفی در برخی قطعه ها اینقدر توان فنی و کیفیت بالا داریم ک صادرات ب اروپا هم داریم.
طبق ادعای عده ای از روسای قطعه سازی ما توان تولید بعضی قطعات رو برای بنز هم داریم.اما مشکل دو جنبس.یکی این که با قیمت رقابتی نمیشه تولید کرد و دوم این ک کیفیت برای خودروساز اهمیتی نداره.
20:13  1394/04/09
پاسخ دادن
امیر
0

همین حالا چند برابر قیمت تولید شده را از مردم میگیرند برای نمونه ماشینهای فروخته شده به عراق.افغانستان.سوریه. روسیه و.... اگه نگیم چند برابر خیلی ارزانتر از داخل کشور هست البته با کیفیت بهتر پس چرا به ما میرسند هر روز یه دعوای زرگری راه میاندازن . تصمیم گرفتیم ماشین داخلی نخریم تا به ایرانی بیشتر احترام بگذارند تا غیر ایرانی
12:45  1394/04/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی S3 : سلام کسی بامن تماس نگرفت ولی به نمایندگی زنگ زدم و اعلام کردن ماشین رسیده و فردا بیا تحویل بگیر S3سفید.نیشابور ثیت نام ۶آبان ۲۱اسفند فاکتور ۲۲اسفند بیمه ۲۱ فروردین پلاک ۲۵ فروردین تحویل مدارک فردا ۳۰ اردیبهشت تحویل
S3 ابان : سلام. بی زحمت تاریخ تکمبل وجه و شهر و رنگ رو میگید
ه : من صبح پرسیدم گفتن نه . البته کارشناس گفت هیچ دستور و بخشنامه ای نیومده .
رضا s5 نقدی : کسی از خرید نقدی ها شاسی شده؟
S5مهر تهران : نه واقعا خیلیا رو دارن شاسی میکنن از اول هفته ی قبل. از بس رفتیم شاکی شدیم و...
S5مهر تهران : فکر کنم همین روزا برای شما شاسی بشه . برا منم تازه شد ۲۴مهری ام . و گفتن کل مهر ماهی هارو شاسی میکنن جکs5
S5مهر تهران : من ۲۴مهرم چهارشنبه هفته پیش بالاخره شاسی شد بعد از کلی دعوا و شکایت و... امروز پیام بیمه شدنش اومد و تو سایت دیدم فاکتور شد تکمیل وجه سبز شد و فاکتور.
S3سفید : سلام دوستان بلاخره امروزتماس گرفتن گفتن دوشنبه ساعت ده ونیم صبح بریم برای تحویل گرفتن ماشین
T8 و T9 : دوستان چطوری هاست ، تو قسمت وضعیت مشتری ، چراغ فاکتور شد و چراغ بیمه سبز شده و در مرحله پلاک است ولی هیچ پیامکی برای شماره شاسی و بيمه نیومده و در قسمت شماره شاسی چیزی درج نشده است فقط زده نوع خودرو T8 ۲۰۰۰ همین
S3 سفید : سلام ثبت نام 1402/08/09نود روز کاری 12/26شاسی شد صدور بیمه 01/15 کارت وسند 01/25 دیروز تماس گرفتن 02/30 برم تحویل بگیرم. به امید خدا پیام تحویل برای شما هم بیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد ذاکر : سلام چقدرسودتاخیرتعلق گرفته
الب ارسلان : تحویل 31 فروردینم هنو فاکتور نشدم
60019تحویل 29اسفند به 21 : فعلا تبدیلی های ماشین های دیگه به 207رو میدن ما رو هم فاکتور نمیکنن.چ برسه سقف فلز هم باشی
امین : 177تمن جمع کن
اسفند دوگانه : لطفا الکی حرف نکارید افزایش قیمت یعنی چی ؟؟؟؛!! آذر و دی و بهمن افزایش نخوردن خودرو ما چرا افزایش قیمت بخوره؟؟ حرف بیجا نزنید لطفأ
ساینا : میتونی مهرماه بازم به روز سخا رو بگیری تحویل نمایندگی بدی
سجاد : سلام تا یک سال اعتبار داره
رضا : سلام هنوز نوبت تکمیل وجه 18 دی نشده.اگر تبدیل بزنید زود تر بهتون تحویل میدن.
شایان DA : سلام خواهشن کسی ک میدونه جواب بده.. من تحویلی مهرماه هستم.ساینا اس تک... امروز سخا رو کرفتم مهرماه ک تحویل بدم ایرادی نمیگیرن؟؟
😐😐 : والا خوبه من 1 سال و 1 ماه وایسادم دوگانه بودم بدون این که بگن این دعوت نامه تک گفتن پولشو بده دادم شد تک سوز لعنتی بعد 1 سالم گذاشته بعدش فروش فوری بهمن دارن میدن لعنت بهتون