پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول 1 یکی از آن ورزش‌هایی است که بیشترین استفاده را از فناوری‌های جدید می‌کند و آخرین فصل از این سری مسابقات به خوبی این ادعا را اثبات کرد. در سال 2014 این ورزش شاهد تغییرات زیادی بود و پیشرانه‌ای را به همگان معرفی کرد که بسیار پیشرفته است و به آن لقب "نیروگاه" داده‌اند. این پیشرانه قبل از این که برای مسابقات آماده بشود، روی سریع‌ترین خودرو جهان نصب شده بود. اگر به سال 2013 برگردیم، می‌بینیم در آن زمان نیز پیشرانه خودروهای فرمول 1 از تکنولوژی بالایی بهره می‌برده‌اند.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

اجزایی که در خودروهای معمولی از آهن یا آلومینیوم ساخته می‌شوند، در خودروهای فرمول 1 جای خودشان را به اجزایی ساخته شده از سرامیک داده‌اند. این فناوری جدید از سفینه‌های فضایی الهام گرفته شده است. پیشرانه‌ها توسط کامپیوترهایی کنترل و هدایت می‌شوند که عملکرد آن‌ها را با دقت یک میلینیوم ثانیه محاسبه می‌کند. میزان هدر رفت گشتاور در دیفرانسیل، باز و بسته شدن دریچه گاز، میزان عبور هوا از زیر دیفیوزرها و میزان غلظت بنزین در باک و پیشرانه، همگی لحظه به لحظه تحت نظارت و کنترل هستند. اگر نگاه دقیق‌تری به پیشرانه‌هایی که برای مسابقات فرمول 1 سال 2015 آماده شده‌اند بیندازیم، آنگاه پیشرانه‌های 8 سیلندر خورجینی که برای سال 2013 مهیا شده‌ بودند قدیمی و از مد افتاده به نظر خواهند رسید. پیشرانه‌های جدید کنونی که در ماشین‌های مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، دیگر موتورهای درون‌سوز (ICE) ساده نیستند، در عوض دو سیستم هیبریدی مستقل و متصل به هم و سه جزء تولید کننده نیروی دیگر دست به دست هم می‌دهند تا نیروی خروجی را تولید کنند. در واقع پیشرانه از این قسمت‌ها تشکیل شده است:

-موتور درون‌سوز (ICE)

-توربوشارژر (TC)

-موتور گردآورنده نیروی جنبشی (MGU-K) که نیروی از دست رفته هنگام ترمزگیری را جمع‌آوری و احیا می‌کند.

-موتور گردآورنده گرما (MGU-H) که انرژی‌ای که به صورت گرما و از طریق اگزوز هدر می‌رود را گردآوری می‌کند.

-انباره انرژی (ES) که مجموعه‌ای است از باتری‌هایی که به صورت بانکی برای انرژی عمل می‌کند و می‌تواند تمام انرژی که توسط قسمت‌های دیگر تولید شده است را در خود نگهداری کند.

-در آخر نیز مهمترین قسمت قرار دارد که واحد کنترل الکترونیک (CE) نام دارد که در بردارنده ECU نیز می‌باشد. نرم افزار این واحد کل پیشرانه را مدیریت و کنترل می‌کند. بهتر است بدانید CE و ECU درست مانند رهبر ارکستر عمل می‌کنند. نیروی‌های گوناگون و گاه مخالف با یکدیگر از طریق این واحدها کنترل و هماهنگ می‌شوند. در یک ماشین فرمول یک معمولی، همه چیز به صورت مکانیکی انجام می‌گیرد و مدیریت کردن آن کار ساده‌ای است. ولی در یک خودرو فرمول 1 مدرن، CE و ECU با دریایی از اطلاعات دست و پنجه نرم می‌کنند. این واحدها نیاز دارند بدانند چه میزان انرژی گرمایی از توربوشارژر  بیرون می‌آید، چه زمان و چه مقدار از آن انرژی باید به طرف انباره برود، این انرژی چگونه باید با نیروی بازیافت شده توسط MGU-K ادغام شود، نیروی انباره  (ES) چگونه جمع‌آوری بشود و هنگامی که پدال گاز فشرده می‌شود، چگونه به سوی چرخ‌های محرک هدایت بشود. وقتی راننده پدال گاز را می‌فشارد، معادلات پیچیده‌تر می‌شوند. چه گونه‌ای از انرژی باید به چرخ‌های عقب منتقل بشود؟ آیا موتور درون‌سوز (ICE) باید آن را تأمین کند؟ یا موتور گردآورنده نیروی جنبشی (MGU-K؟ یا موتور گردآورنده گرما (MGU-H)؟ یا هر سه؟ با چه درصد؟ آیا این درصدها در زمان‌های مختلف باید تغییر کنند تا به انتقال گشتاور و افزایش شتاب کمک کنند؟

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

 حال راننده ترمز را می‌فشارد. نیرویی که از ترمزگیری به دست می‎آید چگونه باید مدیریت شود؟ آیا باید در انباره ذخیره شود؟ آیا انباره پر شده است و قبل از این که منفجر شود، نیروی ورودی به آن باید محدود گردد؟ و این داستان ادامه دارد.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

بهتر است بدانید همه این ماجراها در یک چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد و در سربالایی، سرازیری، هنگام عبور از پیچ، هنگام ترمزگیری ناگهانی و مانورهای پیچیده این سناریو تغییر می‌کند. می‌دانید که مدت زمان برگزاری مسابقه نیز حدود دو ساعت است. با این تفاسیر پیشرانه‌های پیشرفته جدید بسیار جذاب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند و با شروع فصل جدید مسابقات فرمول 1، باید منتظر ماند و از نزدیک شاهد عملکرد بالای آن‌ها بود.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم


منبع

GizMag

برچسب : اتومبیل رانی , فرمول 1 , پیشرانه ماشین های فرمول 1 , موتور فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
طاهر : سلام دوستان بنده از دیروز تا الان برای انتخاب نمایندگی در شهر تهران دچار مشگل شدم سایر استان ها داره به جز تهران و یک شهر دیگه در نزدیکی تهران انتخاب می‌کنم میگه نمایندگی شهر خود انتخاب کنید فکر کنم اصلا برای استان تهران ماشین برای فروش نذاشته
ما : سهند یه سرو گردن از اطلس بالاتره...با کیفیت ترین ماشین حال حاضر سایپاست با اختلاف
شاهین اتوماتیک 90 روزه : خیلی هم عالی، مبارکه. فروش فوری دی ماه بودین؟
امین : سلام دوستان لطف کنند اگر خبر موثق دارند اینجا اعلام کنند و از ارسال نطرات شخصی و یا حدس و گمان جدا پرهیز کنند. متاسفانه بیشتر اظهارت که رویت می شود شایعه ای است که هیچ پایه و اساسی ندارد و تنها نا امیدی را در اذهان تداعی می کند ۱- قیمت خودرو با توجه به اطلاعیه وزارت صمت برای افرادی که تکمیل وجه نموده اند هیچ افزایشی ندارد و تنها ممکن است مبلغ جزئی جهت شماره گذاری آن هم در صورت افزایش سالانه راهنمایی و رانندگی داشته باشد ۲- افرادی که پیامک جهت تکمیل وجه دریافت نکردند در اولویت واگذاری قرار دارند و امیدواریم هر چه سریعتر از بلاتکلیفی خارج شوند ۲-در خصوص
حسام : چرت نگو برا همه اینو نوشته همه اینجا شدن کارشناس از چیزی سر در نمیاری نظر نده نمیگن لالی شما
ایمان (شاهین اتومات) : سلام خداروشکر. ان شالله همه دوستان به زودی تحویل بگیرن
احسان : آقا امروز واسه من پیامک دعوتنامه اومده من شاهین جی میخاستم زده شاهین جی ال بنظرتون چکار کنیم این مشکل؟! کس دیگه ای هم اینجوریه
پاسخ به خخت : با سلام . 1- عزیزم گفتم قیمت بالای اطلس منظورم قیمت بازار آزاد هستش چون آقا یاشار پرسیده بنظرتون اطلس بگیرم یا نه یعنی ایشون قطعا ثبت نامی نمی خوان خرید کنن و همینطور قیمت رانا پلاس ارتقایافته هم قیمت بازار آزاد گفتم و اینکه قیمت بالا نسبت به کلاس خودرو یعنی همچین قیمتی برای یه خودروی هاچبک شهری بالا هست . 2- اینکه شاسی خانواده X200 از پراید شاسی محکمتری داره شکی نیست و من با مقایسه با شاسی رانا مقایسه کردم که ضعیفتره در ضمن همینطور که گفته بودم یکی از برادرام کوییک آر اس داره وقتی من و خواهرم که چاق هم نیستیم عقب نشستیم تا ماشین برادر جان را افتتاح کنیم و یه دوری بزنیم کفش خیلی اومد پایین ! پس چیزی را دروغ نگفتم حالا شما یا شاید بعضی از دوستان میخوان باور نکنند خود دانید .
حمیدرضا : واسه منم همین متن که هیچ اطلالاتی ارسال نشده نوشته
شاهین اتو : سلام دوستان پذیرش 19 دی همین الان فاکتور شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 اسفند : تغییر رنگ به مشکی هنوز بازه کسی مشکی میخاد بزنه من که همون سفید میخام
ابوالفضل : سلام من 10روزه تحویل گرفتم 4713واقعا پارس ای ال ایکس چیز دگه ای هست
باقر : یک خبر خوش صدای مشتری می که تا نزدیک شهریور مجوز صادر می کنیم چقدر راسته نمی دانیم
ابوالفضل : سلام سریع واریز کن به حرف اینجاگوش نکن
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : دوستان نگران دعوتنامه نباشید تا شنبه میاد چون فروش فوری فقط تا 11 بهمن عصر بود بعدش شد پیش فروش یعنی تا شنبه دعوتنامه شماها میاد
207 اتو پانا ارتقا یافته : شما تکمیل وجه چندم هستید
امین : سلام اقاشایان.خردادروکی شروع میکنه به فاکتور؟
207 : کجاست تغییر رنگ من ندیدم
ایکس 33 اتومات اسماعیل : الوند جان سلام فاکتورها شروع نشده
60019تحویل 29اسفند : میز خدمت مشتری نگاه کن