دردسرهای حمایت­ دولت از صنعت خودرو

دردسرهای حمایت­ دولت از صنعت خودرو

 
حمایت از تولید داخلی در هر کشوری برمبنای دو رویکرد مهم و البته جمع‌پذیر انجام می‌شود. از یک رویکرد آن می‌توان به دستیابی به خودکفایی در صنعت و یا در تولید کالایی خاص تعبیر کرد و رویکرد دیگر برخورداری از توان رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی. این دو رویکرد ضمن اینکه ریشه‌های سیاسی و فرهنگی هم دارند، خاستگاهشان اقتصادی است. به این شکل که با رسیدن به خودکفایی در تولید و برخورداری از امکان رقابت در عرصه تجارت بین‌الملل، ضمن بی‌نیازی از واردات، با افزایش صادرات، اثر مثبتی بر درآمد ملی و به تبع آن، رفاه و اقتصاد جامعه خواهد داشت.
 
نکته حایز اهمیت در خصوص تحقق اهدافی که برمبنای رویکردهای مذکور تعیین می‌شوند، تشخیص و دستیابی به پیش‌شرط‌هایی است که نبود آن‌ها تحقق اهداف دولت در این حوزه را ناممکن می‌سازد. یکی از این پیش‌شرط‌ها تولید محصول و تعیین بهای تمام‌شده آن در سطح قیمت‌های جهانی، در عین قربانی نکردن کیفیت به پای قیمت است که باید هم از سمت هزینه‌های تولید و هم از جنبه الزامات قانونی به این مهم نائل شد.
 
پیش‌شرط دیگری که می‌توان در این زمینه متصور بود، رعایت استانداردهای جهانی در هر حوزه‌ای از تولید است. صنایعی می‌توانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته و سهمی از بازار را از آن خود کنند که تولیداتشان از حداقل استانداردهای جهانی برخوردار بوده و اصطلاحا رقابت‌پذیر باشند. یعنی علاوه بر اینکه استانداردهای لازم کمی و کیفی موجود در مدل‌های کالایی - خدماتی مشابه را رعایت کرده‌اند، در بخش خاصی از محصول هم از مزیت رقابتی برخوردار باشند.
 
امروزه ارزش خلق مزیت جدید در یک محصول موجود در بازار حتی از خلق یک محصول جدید هم مهم‌تر است؛ چراکه حدود 90 درصد مشتریان اصلی شما، مشتریان بالفعل شما بوده و طی هر دوره و یا با خلق هر محصول جدید، تنها قادر به جذب حدود 10 درصد از مشتریان بالقوه خود خواهید بود. بنابراین وفادارسازی مشتریان بالفعل از طریق ایجاد رضایت هر چه بیشتر و اصطلاحا مشعوف کردن آن‌ها، در بلندمدت سود بیشتری را نصیب صنعت شما خواهد کرد و البته این موضوع سبب حسن شهرت برند تجاری شما و متمایل شدن مشتریان بالفعل سایر رقبا در آن صنعت به استفاده از تولیدات شما و تجربه این موضوع خواهد شد.
 
به طور مثال، تولید در صنعت خودرو که موضوع اصلی این یادداشت است، مستلزم رعایت شاخص‌های کم مصرف بودن خودرو، دوستدار محیط‌زیست، ایمنی، کیفیت و مواردی از این دست است. بنابراین تا زمانی که این حداقل‌ها را نتوانیم تامین کنیم، نمی‌توانیم رقابت کنیم. ضمن اینکه در وهله بعد، باید بتوانیم از طریق روش‌های خلاقانه در تمام و یا حداقل در بخشی از خدمات اصلی و جانبی محصول، ایجاد مزیت کنیم. تنها تحت این شرایط است که می‌توان به ادامه حیات صنعت خودرو و یا هر صنعت دیگری در فضای به شدت رقابتی جهان امروز امیدوار بود. در غیر این صورت زوال صنعت و از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، سرنوشت محتوم هر صنعتی است که به شیوه مشابه مذکور عمل کند.
 
شاید صرف نپیوستن ایران به تجارت جهانی سبب القاء این باور در صنعتگران داخلی به ویژه تولیدکنندگان خودرو شد که مادامی که این مساله واقع نشده، صنعت آن‌ها بلارقیب بوده و همواره از طریق داشتن مشتریان دائمی، ولو از طیف مشتریان داخل، سودده بودن صنعت خود را الی‌الابد حفظ خواهند کرد. باوری که امروز شاهد شکست آن، مشخصا در صنعت خودرو هستیم. عدم تمایل هموطنان به خودروهای داخلی که امروز شاهد آن هستیم، نه فقط از باب اعتراض و تشکیل کمپینِ بعضا سیاسی و یا خودجوش مردمی (که البته آن هم هست)، بلکه نشانه‌ای از عدم توان رقابت‌پذیری این صنعت است.
 
صنعت خودروی کشور در واقع طی دو مرحله اقبال خود را در بین مشتریانش که عمدتا ایرانیان هستند، از دست داد. در مرحله اول طبقه مرفه اجتماع که نه فقط بِرند بهتر بلکه کیفیت بالاتر را به بهای پرداختن هزینه بیشتر از طریق خرید خودروهای وارداتی مطالبه کرده و از بخش مشتریان بالفعل و بالقوه خودروهای داخلی خارج شدند که اگرچه این موضوع سابقه‌ای طولانی داشته، اما شدت این مساله طی سالیان اخیر قابل توجه بود. در مرحله دوم که از سال‌های پایانی دهه 80 با زمزمه‌های استفاده خودروسازان از قطعات نامرغوب چینی در ساخت خودروهای داخلی آغاز شد، در کنار ورود برخی خودروهای با قیمت نزدیک به خودروهای تولید داخل نظیر خودروهای چینی و البته با ظاهری بهتر،کیفیت بالاتر و آپشن‌های بیشتر سبب شد تا به تدریج طبقه متوسط جامعه نیز که تا پیش از آن با وجود نداشتن دل خوش از کیفیت خودروهای داخلی چاره‌ای جز انتخاب آن نداشتند، کم کم از سمت تقاضا خارج شوند. پرداخت سود مشارکت بالا تا 28 درصد از طرف یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی، در شرایطی که مقامات پولی کشور سقف نرخ سود بانکی را 20 درصد تعیین کرده‌اند، به خوبی گویای وضعیت نابسامان امروز صنعت خودرو کشور است که با کمبود تقاضا مواجه است.
 
یک وجه بد دیگر این ماجرا، خروج ارز از کشور در ازای واردات خودرو بوده که متاسفانه مجموعه این مسائل حکایت از عدم توفیق دولت در تحقق اهداف حمایتی خود از این صنعت دارد. یعنی نه‌تنها در طول سالیان متمادی، دولت نتوانسته از طریق حمایت‌های همه جانبه خود، امکان رقابت‌پذیری تولیدات این صنعت را جهت حضور در بازارهای جهانی فراهم سازد، بلکه بر اثر سیاست‌های بعضا تعصب‌آمیز و فاقد پشتوانه منطقی و علمی، سبب از دست دادن مشتریان داخلی این صنعت هم شده است و تاسف بیشتر اینکه همچنان بر ادامه روندهای اشتباه تاکید می‌کنیم و هیچ‌گونه تصمیم روشنی برای آینده‌ای که ممکن است به تعطیلی صنعتی بیانجامد که میلیاردها تومان سرمایه کشور را به امید بازدهی مطلوب، سال‌هاست که بلعیده، نداریم. به طور کلی می‌توان گفت دردسر حمایت دولت از صنعت خودرو نه تنها خودروسازان را با چالش مواجه ساخت و تمام مردم هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این سیاست ناکارآمد متضرر شدند، بلکه خود دولت هم به اشکال مختلفی که تشریح آن‌ها در این فرصت کوتاه نمی‌گنجد، هزینه‌های زیادی را تا به امروز متحمل شده است.
 
آنچه که در این شرایط می‌توان به عنوان یک راهکار برای برون‌رفت از حلقه حمایت بدفرجام دولت از صنعت خودرو توصیه کرد، طرحی است که برمبنای آن دولت به کمک قوه مقننه با وضع قوانین و پیش‌بینی ساز و کار اجرایی لازم، شرایطی را فراهم کند که ضمن ادامه تولید خودروهای داخلی با مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی از طریق انتقال تکنولوژی و دانش روز دنیا در این حوزه جهت تولید خودروهایی برخوردار از کیفیتی در سطح استاندارد جهانی، با برداشتن تعرفه‌های خودروهای وارداتی، علاوه بر اینکه با ایجاد فضایی رقابتی برای تولید خودروهای داخلی، روند بهبود کیفیت تولید را تسریع بخشد، به جهت پیشرو بودن صنعت خودرو در بین سایر صنایع کشور، شرایط ورود ایران به عرصه تجارت جهانی را نیز تسهیل کند. به هر حال به نظر می‌رسد ادامه این روند و این شکل از حمایت دولتی، تنها دامنه ضرر را گسترش داده و به صنعت خودرو، رفاه جامعه، اقتصاد کشور و بالاخره اقتدار ایران در عرصه بین‌الملل به عنوان یک کشور برخوردار از صنعت تولید خودرو کمکی نخواهد کرد.
 
هومن ملک دانشجوی دکترای اقتصاد

منبع

خبرآنلاین

برچسب : حمایت , دولت , صنعت , خودرو , هومن ملک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

آریا بهمن
6

فعالیت‌های مجازی و حمایت از کمپین نخریدنه خودروی صفر، شرط لازم است ولی کافی نیست. زیرا دولت به قیمت استقراض از بانک مرکزی (از طریق چاپ پول بی پشتوانه) از این صنعت فرسوده حمایت میکنه. مردم باید با آگاهی و سازماندهی، جلوی در مجلس، خواستار احقاق حق خود و هموطنان خود باشند. زیرا در چنین کشورهایی که اقتصاد و صنعت دولتیست،هیچ راهی جز اتحاد ملی و نافرمانی مدنی برای تغییر وضعیت وجود نخواهد داشت.
02:24  1394/07/05
پاسخ دادن
اسمال توربو
20

اقا خودمونیما ولی چه هاله ی نوری جلو داشپرت سمندو فرا گرفته.کاش این ماشینه مال من بود.سعادت دنیوی و اخروی سوار شدن تو ماشینی که معجزه هزاره سوم توش نشسته از هر عسلو اب نباتی شیرین تره.ولی افسوس که چنین سعادتی نصیب ما نمیشه.به قول معروف دست ما کوتاه است و خرما بر نخیل
16:36  1394/07/04
پاسخ دادن
میلاد
0

واااای که چه باید گفت؟!!!!!!
من نمیدونم دولت المان چه سرمایه ای داره که اینچنین به یه کشوره فراصنعتی تبدیل شده و برای شهروندان خودش خودروها نیم بهاست و مابقی از جیب دولت پرداخت میشود و ما این همه ثروت(انواع معادن بسیار غنی,نفت و... و... و...) اونوقت خودروهامون برای عربها و... و... یک سوم و یک چهارم اون هم با کیفیت و امکاناته به مراتب بیشتر,روز بروز هم مالیات بیشتر,اب و برق گرونتر و... و... و... و هر روزه هم در حال نالیدن از کسری بودجه و. این است وضعمان و. وضعیت اقتصادمان.
16:31  1394/07/04
پاسخ دادن
محسن
4

جامع و کامل بود

با تشکر
07:28  1392/09/28

میرزا
23

بیشتر نقش تخریب چی داشتند تا حامی!!نمونه اش همون عکس بالایی،که داماد 25 ساله اش را رییس سایپا کرد،معلومه که یه جوان بی تجربه صفر کیلومتر رانتی،چه بلایی بر سر سیستم کارخانه می آورد.خرابکاری دیگه اش اجبار به تولید در سنگال و ونزویلا بود که ورشکست شدند. اگر هر جای دیگه دنیا بود به خاطر این خسارت ها باید محاکمه می شد.
14:47  1394/07/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام دوستان در سایتی دیگر پیام دادند که ۲۶ دی همین رنگ فاکتور شده لطفا تاریخ ۲۴.. ۲۵ ... ۲۶ ها چک کنن فاکتور شدن یا نه ؟
مرتضی : سلام دوستان عزیز خسته نباشید میخواستم بکم فکر نکنم هنوز اریسان ارتقا یافته را بیرون داده باشن چون موتورش کلان عوض موتور جدیدی روی اریسان انجام دادن بخاطر واشر سر سیلند که کمتر بزنه قدرت شتاب ماشین واقعان عالی شده من روی حرف پسر عمو که مهندس کنتورو فنی هست ثبت نام کردم گفت واقعان تغییر اساسی کرده در ضمن بیرون بیاد مردم سوار بشن فکر کنم قیمت خوبی بازار آزاد داشته باشه بنده ۲۰اشفند ثبت نام کردم هنوز فاکتور نشود
15بهمن اطلس : همچنان منتظر فاکتور هستیم، سفید مشکی
رادمر : نام نویسی برای خودرو اطلس خرداد ۱۴۰۲ پیش فروش دعوت نام اول ۱۴ دی ۲۰۰ میلیون تکمیل وجه ۱۵ اسفند ۲۰۰ میلیون ...۵ میلیون ارزش افزوده بیمه پلاک....قرار بوده ۳۰ روزه خودرو تحویل بدن هنوز فاکتور نشده...‌چه مملکتی چه مجلسی چه دولتی که اصلا هیچ رسیدگی نیست دست مونم به هیچ کجا نمیرسه... ((طرح جعمیت جوانی مادران))
همایون : در قرداد ۹۰ روز ذکر شده ولی عموماً ۹۰ روز کاری محاسبه میشود که حدود ۱۲۰ روز ممکنه طول بکشه متاسفانه
زینب : میشه شماره همین کارشناسی که میگی بزاری اینجا تا بواش دمش بدیم
محمد : دوستان نا امیدتون نکنم ولی با خبری که امشب اعلام شد در مورد جلوگیری از تخصیص ارز به خودروهای وارداتی نو و دست دوم. میتونم بگم شاید تا زمستان هم برای کسانی که تکمیل وجه نزدن خبری نباشه. چون تعداد کمی ماشین وارد کردن و ثبت نام ده برابر شده و یک عده را به دلایل واهی رد کردن و مابقی را اگر اواخر خرداد پیام واریز بیاد تا زمستان تحویل نمیدن.
نازی : خدا همه بیماران را شفا بده. هنوز طرحی اعلام نشده و هیچی معلوم نیست جو گیر شدید؟؟؟😂😂😂
امیر : من رفتم سایپا گفتن که تا اخر اردیبهشت cs55 دعوتنامه مجدد میفرستیم بعد فاکتور میشه جریمه تاخیر هم دارد به گفته خودشون
شاهین اتومات : چرا پذیرش 19فاکتور نمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا دوگانه اسفند : تاریخ تکمیل وجه کی بودین وچه خودرویی دوگانه یا تک
پارس : سلام حرف سازمان تعزیرات آینه که ‌توضیح‌ بده‌ علت‌ گرانی‌‌پارس‌‌که‌ هیچ‌ابپشنی‌اضافه نشده‌ وتاکید کرد ه روتحویل‌‌ پاییز وزمستان 402 روشانه‌ خالی کردن‌ تحویل ندادن‌ 402‌‌ تاکید‌ کزدن‌
دوگانه ساینا اینا : گیرم بیای شکمم رو میچسبونم به کمرت
مهدی : سلام نوبت بعدی فراخوان کی هست من 4723هستم هنوز پیامک نیومده برام کسی میدونه ؟
Ali asghar : احتمالاً سخا مشکل داشتی
نگین x33 : با سلام خدمت آقای الوند و آقای فرشید ممنون ار توضیحات کامل تون من تاریخ تکمیل وجه ام 27 فرودین بود و 16 اردیبهشت تخصیص شده منتظر صدور فاکتور هستم
محسن : سلام رضا شیراز کارگرایران خودرو خوبی داداش خسته نباشی داداش میگم الان تکلیف دوستان بهار وتابستان که ما هستیم چیه ممنون میشم راهنمایی کنید رفیق
ف لیکس33 : سلا اقا من دومن بار از مدیران ماشین میگیرم اونای که نقدی خریدن اون موقع که45 روز بود برای من 4 ماه طول کشید ماشینو میدن ول خیلی دیر اللنم که شده 90 روزه کاری باید بیش از حد صبوری کنید
کشاورز : آیا از دی ماهی های ساینا دوگانه کسی مونده که هنوز فاکتور نشده لطفا تیک بزنید
207 دنده ای پانورما : سلام داداش حمید تحویل خودرو چه تاریخ هستی