دردسرهای حمایت­ دولت از صنعت خودرو

دردسرهای حمایت­ دولت از صنعت خودرو

 
حمایت از تولید داخلی در هر کشوری برمبنای دو رویکرد مهم و البته جمع‌پذیر انجام می‌شود. از یک رویکرد آن می‌توان به دستیابی به خودکفایی در صنعت و یا در تولید کالایی خاص تعبیر کرد و رویکرد دیگر برخورداری از توان رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی. این دو رویکرد ضمن اینکه ریشه‌های سیاسی و فرهنگی هم دارند، خاستگاهشان اقتصادی است. به این شکل که با رسیدن به خودکفایی در تولید و برخورداری از امکان رقابت در عرصه تجارت بین‌الملل، ضمن بی‌نیازی از واردات، با افزایش صادرات، اثر مثبتی بر درآمد ملی و به تبع آن، رفاه و اقتصاد جامعه خواهد داشت.
 
نکته حایز اهمیت در خصوص تحقق اهدافی که برمبنای رویکردهای مذکور تعیین می‌شوند، تشخیص و دستیابی به پیش‌شرط‌هایی است که نبود آن‌ها تحقق اهداف دولت در این حوزه را ناممکن می‌سازد. یکی از این پیش‌شرط‌ها تولید محصول و تعیین بهای تمام‌شده آن در سطح قیمت‌های جهانی، در عین قربانی نکردن کیفیت به پای قیمت است که باید هم از سمت هزینه‌های تولید و هم از جنبه الزامات قانونی به این مهم نائل شد.
 
پیش‌شرط دیگری که می‌توان در این زمینه متصور بود، رعایت استانداردهای جهانی در هر حوزه‌ای از تولید است. صنایعی می‌توانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته و سهمی از بازار را از آن خود کنند که تولیداتشان از حداقل استانداردهای جهانی برخوردار بوده و اصطلاحا رقابت‌پذیر باشند. یعنی علاوه بر اینکه استانداردهای لازم کمی و کیفی موجود در مدل‌های کالایی - خدماتی مشابه را رعایت کرده‌اند، در بخش خاصی از محصول هم از مزیت رقابتی برخوردار باشند.
 
امروزه ارزش خلق مزیت جدید در یک محصول موجود در بازار حتی از خلق یک محصول جدید هم مهم‌تر است؛ چراکه حدود 90 درصد مشتریان اصلی شما، مشتریان بالفعل شما بوده و طی هر دوره و یا با خلق هر محصول جدید، تنها قادر به جذب حدود 10 درصد از مشتریان بالقوه خود خواهید بود. بنابراین وفادارسازی مشتریان بالفعل از طریق ایجاد رضایت هر چه بیشتر و اصطلاحا مشعوف کردن آن‌ها، در بلندمدت سود بیشتری را نصیب صنعت شما خواهد کرد و البته این موضوع سبب حسن شهرت برند تجاری شما و متمایل شدن مشتریان بالفعل سایر رقبا در آن صنعت به استفاده از تولیدات شما و تجربه این موضوع خواهد شد.
 
به طور مثال، تولید در صنعت خودرو که موضوع اصلی این یادداشت است، مستلزم رعایت شاخص‌های کم مصرف بودن خودرو، دوستدار محیط‌زیست، ایمنی، کیفیت و مواردی از این دست است. بنابراین تا زمانی که این حداقل‌ها را نتوانیم تامین کنیم، نمی‌توانیم رقابت کنیم. ضمن اینکه در وهله بعد، باید بتوانیم از طریق روش‌های خلاقانه در تمام و یا حداقل در بخشی از خدمات اصلی و جانبی محصول، ایجاد مزیت کنیم. تنها تحت این شرایط است که می‌توان به ادامه حیات صنعت خودرو و یا هر صنعت دیگری در فضای به شدت رقابتی جهان امروز امیدوار بود. در غیر این صورت زوال صنعت و از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، سرنوشت محتوم هر صنعتی است که به شیوه مشابه مذکور عمل کند.
 
شاید صرف نپیوستن ایران به تجارت جهانی سبب القاء این باور در صنعتگران داخلی به ویژه تولیدکنندگان خودرو شد که مادامی که این مساله واقع نشده، صنعت آن‌ها بلارقیب بوده و همواره از طریق داشتن مشتریان دائمی، ولو از طیف مشتریان داخل، سودده بودن صنعت خود را الی‌الابد حفظ خواهند کرد. باوری که امروز شاهد شکست آن، مشخصا در صنعت خودرو هستیم. عدم تمایل هموطنان به خودروهای داخلی که امروز شاهد آن هستیم، نه فقط از باب اعتراض و تشکیل کمپینِ بعضا سیاسی و یا خودجوش مردمی (که البته آن هم هست)، بلکه نشانه‌ای از عدم توان رقابت‌پذیری این صنعت است.
 
صنعت خودروی کشور در واقع طی دو مرحله اقبال خود را در بین مشتریانش که عمدتا ایرانیان هستند، از دست داد. در مرحله اول طبقه مرفه اجتماع که نه فقط بِرند بهتر بلکه کیفیت بالاتر را به بهای پرداختن هزینه بیشتر از طریق خرید خودروهای وارداتی مطالبه کرده و از بخش مشتریان بالفعل و بالقوه خودروهای داخلی خارج شدند که اگرچه این موضوع سابقه‌ای طولانی داشته، اما شدت این مساله طی سالیان اخیر قابل توجه بود. در مرحله دوم که از سال‌های پایانی دهه 80 با زمزمه‌های استفاده خودروسازان از قطعات نامرغوب چینی در ساخت خودروهای داخلی آغاز شد، در کنار ورود برخی خودروهای با قیمت نزدیک به خودروهای تولید داخل نظیر خودروهای چینی و البته با ظاهری بهتر،کیفیت بالاتر و آپشن‌های بیشتر سبب شد تا به تدریج طبقه متوسط جامعه نیز که تا پیش از آن با وجود نداشتن دل خوش از کیفیت خودروهای داخلی چاره‌ای جز انتخاب آن نداشتند، کم کم از سمت تقاضا خارج شوند. پرداخت سود مشارکت بالا تا 28 درصد از طرف یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی، در شرایطی که مقامات پولی کشور سقف نرخ سود بانکی را 20 درصد تعیین کرده‌اند، به خوبی گویای وضعیت نابسامان امروز صنعت خودرو کشور است که با کمبود تقاضا مواجه است.
 
یک وجه بد دیگر این ماجرا، خروج ارز از کشور در ازای واردات خودرو بوده که متاسفانه مجموعه این مسائل حکایت از عدم توفیق دولت در تحقق اهداف حمایتی خود از این صنعت دارد. یعنی نه‌تنها در طول سالیان متمادی، دولت نتوانسته از طریق حمایت‌های همه جانبه خود، امکان رقابت‌پذیری تولیدات این صنعت را جهت حضور در بازارهای جهانی فراهم سازد، بلکه بر اثر سیاست‌های بعضا تعصب‌آمیز و فاقد پشتوانه منطقی و علمی، سبب از دست دادن مشتریان داخلی این صنعت هم شده است و تاسف بیشتر اینکه همچنان بر ادامه روندهای اشتباه تاکید می‌کنیم و هیچ‌گونه تصمیم روشنی برای آینده‌ای که ممکن است به تعطیلی صنعتی بیانجامد که میلیاردها تومان سرمایه کشور را به امید بازدهی مطلوب، سال‌هاست که بلعیده، نداریم. به طور کلی می‌توان گفت دردسر حمایت دولت از صنعت خودرو نه تنها خودروسازان را با چالش مواجه ساخت و تمام مردم هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این سیاست ناکارآمد متضرر شدند، بلکه خود دولت هم به اشکال مختلفی که تشریح آن‌ها در این فرصت کوتاه نمی‌گنجد، هزینه‌های زیادی را تا به امروز متحمل شده است.
 
آنچه که در این شرایط می‌توان به عنوان یک راهکار برای برون‌رفت از حلقه حمایت بدفرجام دولت از صنعت خودرو توصیه کرد، طرحی است که برمبنای آن دولت به کمک قوه مقننه با وضع قوانین و پیش‌بینی ساز و کار اجرایی لازم، شرایطی را فراهم کند که ضمن ادامه تولید خودروهای داخلی با مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی از طریق انتقال تکنولوژی و دانش روز دنیا در این حوزه جهت تولید خودروهایی برخوردار از کیفیتی در سطح استاندارد جهانی، با برداشتن تعرفه‌های خودروهای وارداتی، علاوه بر اینکه با ایجاد فضایی رقابتی برای تولید خودروهای داخلی، روند بهبود کیفیت تولید را تسریع بخشد، به جهت پیشرو بودن صنعت خودرو در بین سایر صنایع کشور، شرایط ورود ایران به عرصه تجارت جهانی را نیز تسهیل کند. به هر حال به نظر می‌رسد ادامه این روند و این شکل از حمایت دولتی، تنها دامنه ضرر را گسترش داده و به صنعت خودرو، رفاه جامعه، اقتصاد کشور و بالاخره اقتدار ایران در عرصه بین‌الملل به عنوان یک کشور برخوردار از صنعت تولید خودرو کمکی نخواهد کرد.
 
هومن ملک دانشجوی دکترای اقتصاد

منبع

خبرآنلاین

برچسب : حمایت , دولت , صنعت , خودرو , هومن ملک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

آریا بهمن
6

فعالیت‌های مجازی و حمایت از کمپین نخریدنه خودروی صفر، شرط لازم است ولی کافی نیست. زیرا دولت به قیمت استقراض از بانک مرکزی (از طریق چاپ پول بی پشتوانه) از این صنعت فرسوده حمایت میکنه. مردم باید با آگاهی و سازماندهی، جلوی در مجلس، خواستار احقاق حق خود و هموطنان خود باشند. زیرا در چنین کشورهایی که اقتصاد و صنعت دولتیست،هیچ راهی جز اتحاد ملی و نافرمانی مدنی برای تغییر وضعیت وجود نخواهد داشت.
02:24  1394/07/05
پاسخ دادن
اسمال توربو
20

اقا خودمونیما ولی چه هاله ی نوری جلو داشپرت سمندو فرا گرفته.کاش این ماشینه مال من بود.سعادت دنیوی و اخروی سوار شدن تو ماشینی که معجزه هزاره سوم توش نشسته از هر عسلو اب نباتی شیرین تره.ولی افسوس که چنین سعادتی نصیب ما نمیشه.به قول معروف دست ما کوتاه است و خرما بر نخیل
16:36  1394/07/04
پاسخ دادن
میلاد
0

واااای که چه باید گفت؟!!!!!!
من نمیدونم دولت المان چه سرمایه ای داره که اینچنین به یه کشوره فراصنعتی تبدیل شده و برای شهروندان خودش خودروها نیم بهاست و مابقی از جیب دولت پرداخت میشود و ما این همه ثروت(انواع معادن بسیار غنی,نفت و... و... و...) اونوقت خودروهامون برای عربها و... و... یک سوم و یک چهارم اون هم با کیفیت و امکاناته به مراتب بیشتر,روز بروز هم مالیات بیشتر,اب و برق گرونتر و... و... و... و هر روزه هم در حال نالیدن از کسری بودجه و. این است وضعمان و. وضعیت اقتصادمان.
16:31  1394/07/04
پاسخ دادن
محسن
4

جامع و کامل بود

با تشکر
07:28  1392/09/28

میرزا
23

بیشتر نقش تخریب چی داشتند تا حامی!!نمونه اش همون عکس بالایی،که داماد 25 ساله اش را رییس سایپا کرد،معلومه که یه جوان بی تجربه صفر کیلومتر رانتی،چه بلایی بر سر سیستم کارخانه می آورد.خرابکاری دیگه اش اجبار به تولید در سنگال و ونزویلا بود که ورشکست شدند. اگر هر جای دیگه دنیا بود به خاطر این خسارت ها باید محاکمه می شد.
14:47  1394/07/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳مهرماهS5 : سلام بالاخره جریمه تاخیر پرداخت شد یا نه؟ منم شکایت کردم و حکم دادگاه اومده ولی نمیتونم چرا پس از دو ماه حکم قطعی ابلاغ نمیشه؟ما شما چقدر طول کشید تا حکم قطعی شد؟
cs55+ : از ثبت نامی های اسفند شنیدم که حدودا 10 روز بعد از پیام بیمه ماشین رو تحویل میدن کسانی که شهرستان هستند شاید 3تا4 روز بیشتر طول بکشه و اینکه کسانی که تهران هستن و تحویل حضوری زده باشن یک یا 2 روز زودتر نگران نباشید، سوار بشید و لذت ببرید و به فکر فروشش نباشید که بعدها پشیمون میشید
مرتضی55 : خاکستری کم رنگش خیلی بهش جوره ومیاد
رحیمی اصلی : دوستان اوناییم که ب اسم من پیام میدن از جیره خورای سایپا هستن حقوق میگیرن تا تفرقه بندازن حواستون باشه
تجربه گر منتظر j4 : با سلام ثبت نام و ارسال شماره قرارداد ۱۳ خرداد شاسی و صدور فاکتور ۲۲ مهر گفته بودن از زمان صدور فاکتور و شاسی یکماه تا زمان تحویل باید منتظر ماند که متاسفانه با عملی صورت گرفت و انجام نشد . ۵ آبان کارت خودرو و ۲۸ آبان سندش اومد . از ۲۲ آبان هر روز زنگ میزدم هر روز حرفهای تکراری ( تو صف بارگیری ) بلاخره تاریخ دهم یا یازدهم آذر گفتن بارگیری شده و در انتها بعد از ۱۲ روز ، دیروز تماس گرفتن شنبه جهت تحویل از نمایندگی حضور پیدا کنم . انشاالله قسمت همه بشه به زودی تماس تحویل رو بگیرن و نجات پیدا کنید از این همه بی تعهدی شرکت کرمان موتور
رحیمی اصلی : دوستان من دو سه تا پیام گذاشتم تا الان متاسفانه ثبت نمیشه.من حدودا یک هفته پیش ماشینمو تحویل گرفتم سفید ندادن ولی کرم مشکی گرفتم. از این ب بعد هم هر کس ب اسم رحیمی پیام گذاشت من نیستم.ماشین خوبیم هستش من رازیم دوستان خدا حافظ برا همیشه
اطلس g سفید مشکی : سلام. من اطلس سفید مشکی تحویل آخر شهریور طرح عادی هستم. دعوت نامه آخر مرداد ماه برای ما اومد. من ۷ شهریور تکمیل وجه کردم و همچنان منتظر تحویل خودرو هستیم. هیچ خبری هم از تحویل نیست. در انتظار فاکتور شدن و تعویض پلاک به سر میبریم. هر کس فاکتور میشه بگه که بدونیم تا کجا فاکتور شده. الان ۷ شهریور هنوز خبری نیست دوستان.
عارف : دوستان اصلاحیه دوشنبه 26 آذر میشه بابت اشتباه تایپی عذر میخوام
کیان : من و پسر عموم هم میایم خدا وکیلی از بس استرس بهمون دادن مریض شدیم لعنت خدا به تمامی پرسنل سایپا از مدیر عامل گرفته تا اون کارشناسهای بی شرفش که پشت گوشی فقط دروغ تحویل مردم میدن ، از همگی دوستان خواهش میکنم بییاید تا حقمونو بگیریم تو خونه نشستن و نفرین کردن اینا چیزی را درست نمیکنه
سارا : فردین جان توی پروفایل خودرو وارداتی اگه نوشته شده باشه عدم تخصیص بعید میدونم بهت ماشین بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا تحویل آذر دستی سفید : مبارک همتون به سلامتی استفاده کنین بالاخره نوبت ما سفید هاهم شد
محمد اریزو 6پرو : سلام ،کسی اریزو 6تحویل گرفته ،من تحویل 11/11هستم دو ماهی هم هست وام واریز شده از بانک تجارت ،بیمه هم شده،کارت ماشین هم اومده
مجید : تکمیل وجه دوم شهریور هستم به نظرتون کی فاکتور میشه
حامد : پلاک شده. کسی دروغ نداره بگه که. مثل اینکه امروز یه عده فاکتور شدن یه عده پلاک. ماشین من امروز حمل شد
اریزو 6 پرو : سلام دوستان کسی خبراز اریزو 6 پرو نداره تا کی خروج خوردخ
راناپلاس : راستی‌شما‌که‌بچها‌میگفتن‌پلاکهای‌استان‌شماتموم‌شده‌‌به‌زودی‌‌هم‌پلاک‌میشه
دنا : ماشینت چ رنگیه
پارسا : سلام دوستان، من ازخوزستان هستم خودروی من تحویلی 23 شهریور بود واز19 دهم همین ماه فاکتور شد ولی هنوز پلاک نشده.
207 پانا سفید دنده : 207 سفید پانا دنده امروز جمعه 23 آذر فاکتور شدم 🌹
محمد : حالا آبان خیلی مونده هنوز واریزی 12شهریور تا 22شهریورموندن