عصر یخبندان 5 با حضور قطعه سازان

عصر یخبندان 5 با حضور قطعه سازان

 
 صنعت قطعه‌‌سازی ایران در حالی با تبعیت از فضای رکود بازار خودرو به مرز بحران رسیده که طی دو هفته اخیر به گفته دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو حدود 10هزار کارگر قطعه‌ساز اخراج شده‌اند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، نبود تقاضا برای قطعات ساخت داخل سبب شده موج رکود از بازار خودرو به بازار قطعه ‌برسد. در حالی قطعه‌سازان کشور به بن‌بست تقاضا رسیده‌اند که این روزها اغلب تولیدکنندگان قطعه مدیریت چنین شرایطی را سخت عنوان می‌کنند.
 
آنها بر این باور هستند که این بار اول نیست که بازار از ناحیه تقاضا به صنعت قطعه شوک وارد می‌کند و در سال 90 نیز باری دیگر واحدها قطعه‌ساز مشابه این وضعیت را تجربه کردند. گرچه آنها این فروش بی‌رونق خود را ناشی از ظهور روابط جدید خودروسازان با بزرگان دنیا به دلیل زمان‌بر بودن این قراردادها نمی‌دانند اما معتقدند اگر رکود در صنعت قطعه تشدید شود و تقاضا در بازار تحریک نشود، در ماه‌های آینده تعداد بیشتری از شاغلان صنعت قطعه کشور بیکار خواهند شد.
 
در همین رابطه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: صنعت قطعه‌سازی کشور همانند صنعت خودرو از نبود تقاضا رنج می‌برد و به دلیل اینکه سفارشی برای خرید قطعات ساخت داخل نیست، بیشتر خطوط تولید واحدهای قطعه‌سازی در روزهای هفته تعطیل شده‌اند و چون مدیران واحدهای قطعه‌سازی در برابر پرداخت هزینه نیروی انسانی ناتوان هستند، کارگران اخراج می‌شوند یا به خواست خود دست از کار می‌کشند.
 
محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه این وضعیت فعلی صنعت قطعه‌سازی کشور همانند شرایط سال 90 است، گفت: در آن مقطع هم با چنین بحرانی مواجه شدیم و تولید بر اثر کاهش تقاضا افت پیدا کرد و دولت هم به داد این واحدهای تولیدی نرسید و اکثر نیروهای انسانی تعدیل شدند و از سال 92 باز بر سر کار برگشتند اما تفاوت الان با گذشته این است که این بحران ادامه خواهد داشت.
 
این کارشناس صنعت قطعه‌سازی افزود: بیشتر صنایع در شرایط حاضر دچار این رکود هستند و کاهش قدرت خرید مردم و نبود نقدینگی سبب کاهش تقاضا در بازارها شده است. در حال حاضر 190 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی کشور مشغول به کار هستند که امیدواریم با تدوین بسته خروج از رکود دولت شرایط بهبود پیدا کند. صنعت قطعه‌سازی صنعتی مادر است که با توجه به فضای اشتغالزایی آن نباید گرفتار رکود و نبود تقاضا در بازار شود. از این رو باید دولت هر چه زودتر به لحاظ وخیم‌تر شدن شرایط نیروی انسانی در این زمینه تمهیدات ویژه‌‌ای داشته باشد.
 
در همین زمینه، ابراهیم احمدی نماینده قطعه‌سازان اصفهان درباره وضعیت نیروی انسانی واحدهای قطعه‌سازی کشور به اقتصادنیوز گفت: در حال حاضر تقاضایی برای خرید قطعات‌مان وجود ندارد به همین دلیل بسیار از کارگران قطعه‌سازی‌ ما به دلیل ناتوانی ما کارخانه در پرداخت حقوق دست از کار کشیده‌اند و رفته‌اند.
 
او با بیان اینکه دولت باید هر چه زودتر به واحدهای صنعتی یارانه تزریق کند، گفت: الان بیشتر واحدهای قطعه‌سازی کشور از هفت روز هفته فقط چهار روز تولید دارند و فعالیت خطوط تولیدشان را در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه متوقف کرده‌اند. امیدواریم برنامه‌های دولت در خروج صنایع از رکود نتیجه مثبتی در فضای تولید داخلی قطعه به همراه داشته باشد.
 
به تازگی دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌‌سازان خودرو هم از اخراج 10 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی خبر داده‌ است. او با بیان اینکه اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند 300 هزار نیروی انسانی در این صنعت بیکار خواهند شد، گفته است طی دو هفته گذشته بسیاری از واحدهای قطعه‌‌سازی کشور تعطیل شده‌اند و تعدادی دیگر نیز دو تا سه روز در هفته با یک شیفت‌کاری فعالیت می‌کنند.
 
این فعال عرصه صنعت قطعه در گفت‌وگو با یک خبرگزاری رسمی اظهار کرده است: متاسفانه صنعت قطعه‌سازی کشور به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی‌های سنگین تحت فشار مضاعف است حتی دولت نیز کمک نمی‌کند و هر روز در بخش بیمه و مالیات خواستار دریافت مطالبات خود است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت قطعه‌سازی کشور در شرایط نامطلوبی قرار دارد. کارشناسان بر این باور هستند که مهمترین راهکار حل مشکل منابع مالی صنعت قطعه‌سازی از طریق نظام بانکی، تعیین تکلیف معوقات شرکت‌های خودروسازی و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های معتبر خارجی با هدف تقویت و افزایش تشکیل سرمایه در صنعت قطعه‌سازی است. بررسی‌ها از صنعت قطعه‌سازی ایران نشان می‌دهد در چهارساله منتهی به سال 1390 حدود 100 واحد قطعه‌سازی کشور تعطیل یا از چرخه تولید حذف شده‌اند که این امر با توجه به تداوم این روند در سال‌های اخیر، دورنمای مناسبی از این صنعت را منعکس نمی‌کند.
 
از سویی مدیرعامل ایران‌خودرو به تازگی سیاست ایران‌خودرو برای همکاری با قطعه‌سازان ایرانی را مبنی بر این دانسته بیش از 95 درصد پرداخت‌های این خودروساز به قطعه‌سازان به روز باشد. او در خصوص انتقاداتی که نسبت به کیفت قطعات مورد استفاده در خودرو مطرح است نیز گفته است: دیگر تعارفی با تولیدکنندگان قطعات کشور نداریم و از آنجایی که 90 درصد یک خودرو را قطعات آن در برمی‌گیرد، معیار همکاری را کیفیت تولیدات آنها گذاشته‌ایم که قطعه‌سازان باید بر اساس آن کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند. هاشم یکه‌زاع همچنین اعلام کرده سازندگان قطعه ایران که محصولات‌شان فاقد کیفت لازم هستند قرار است یا از همکاری با ایران خودرو حذف شوند یا کیفیت قطعات‌شان را افزایش دهند تا همکاری‌ها دوباره از سر گرفته شود.
 
کارشناسان معتقدند روند میزان ارزش افزوده صنعت قطعه‌سازی در این سال‌ها افزایشی بوده اما جایگاه آن در خروجی بخش صنعت در سال‌های اخیر به نوعی دچار افول شده است. بر اساس گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس، کل ارزش افزوده صنعت قطعه‌سازی کشور در سال 1390 حدود 22365 میلیارد ریال بوده که سهم آن در خروجی بخش صنعت نزدیک به 6.3 درصد است. بررسی‌ از یافته‌های این گزارش حاکی از آن است که ‌صنعت قطعه‌سازی کشور در سال‌های اخیر بیش از 6 درصد کل اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت را به خود اختصاص داده و با دارا بودن بخش اعظمی از نیروهای انسانی نقش مهمی دراقتصاد از آن خود کرده است. حال باید دید نبود تقاضا برای قطعات ساخت داخل اشتغالزایی این صنعت را به چه سمتی خواهد برد؟
 
 
 
 
عصر یخبندان 5 با حضور قطعه سازان
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : عصر یخبندان , رکود قطعه سازان , خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

امیر
16

با دروغهایی که میگن میخوان افکار عمومی و با خودروسازها همراه کنند. اینقدر ماشینهای اینها خراب میشه که قطعه سازها اگر 3شیفت کار کنند باز هم بازار تشنه لوازم مرغوب هست پس الکی جو ندین وارد کنندگان لوازم چینی. مردم خیلی وقته که از این بازیهای کثیفتون خبر دارند یه مقدار سرتون و از تو برف بیرون بیارید ببینید که مردم چی میگن
00:36  1394/07/20
پاسخ دادن
امید
0

به جای اینهکه ننه من غریبم بازی از دزدیای علنی و غیر علنیتون بزنین‌قیمت ماشینو کم کنین بعدش دعا کنین این آشغالای از رده خارجتونو مردم بخرن
خداتونم شکر کنید که این بازار انحصاری گیرتون اومده
23:54  1394/07/19
پاسخ دادن
تحریییییم کننده فرغوووون
23

این قطعه سازا و فرغوووووون سازای .... رو یا باید اعدام کنن یا تبعیدشون کنن به جاهایی مثل سیبری که آدمیزاد نباشه توش...خخخخخ
22:31  1394/07/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آراد : منم همه چیم مثل شماس گفتن تیر میدیم هنوز دی ماه رو هم ندادن ما که آخر اسفندیم احتمالا بره تو مهر ماه
سقف فلز اسفند : من واریز اولیه ام شهریور بوده ولی تاریخ تکمیل وجه 20 دی ماه
تحویل 29 اسفند : کدخدابهروزتحویلت کی بود تکمیل وجه کی بودماشینت چی بود
سورن جدید. دی : معلوم نیس باماشینای مردم چکارمیکنن که برایکی خلافی میادبرایکی عوارض ازادراهی
سورن جدید. دی : معلوم نیس چ غلطی میکنن که 3روزه توراهه
حسن : قسطی چیه برادر مبلغ باید کم بشه
بوشهری : ایا قبل از 18 آذر کسی مانده که فاکتور نشده باشه
پارس 4705 : سلام دوستان ازکجا میشه فهمید ماشین ساخت کدوم کارخانه یا کدوم شهره
رسول : تبریک فاکتور شدی به همین خاطر
آریزو5 مجید : منم 23 دی ماه تکمیل وجه کردم 25قراردادشدولی هنوزخبری نیست شماتهران بودید؟