انحصار در صنعت خودروسازی

انحصار در صنعت خودروسازی

 
زمزمه‌های خروج تعیین مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو از دستور کار شورای رقابت به عنوان یکی از مهمترین مخالفان افزایش قیمت خودرو در حالی مطرح می‌شود، که دولت نیز در بسته تحریک تقاضای خود ابزارهایی را برای افزایش تقاضا در بخش خودرو در نظر گرفته و البته در مقابل همه این‌ها، کمپینی‌ها هنوز تصمیم برای کوتاه آمدن از موضع تحریم خرید ندارند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، طی ماه‌های گذشته تنها ابزار مردم برای اعتراض به خودروسازان طی سال جاری راه‌انداختن کمپینی برای نخریدن بوده و البته شورای رقابت نیز تا زمانی که به خواب زمستانی پیش از انتخاب اعضای جدید فرونرفته بود به عنوان سدی برای جلوگیری از افزایش قیمت شناخته می شد؛ اما حالا با عدم تشکیل جلسه این شورا طی بیش از سه ماه زمزمه‌های خروج تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو از این شورا قدرت می‌گیرد.
 
اصرار خودروسازان، تاکید وزیر صنعت بر عدم کاهش قیمت خودرو و اصرار وی بر انحصاری نبودن این بازار و همچنین کمپینی که با امید واقعی کردن قیمت خودرو و البته افزایش کیفیت آن نخریدن را پیشنهاد می‌کند در ماه‌های اخیر زورآزمایی سختی را در بازار خودروهای داخلی به راه انداخته‌ است.
 
با کاهش رشد در بخش صنعت طی بهار امسال، گزارش مرکز آمار از وضعیت صنعت حاکی از آن بود که بخش ساخت وسایل نقلیه بیشترین نوسانات را در شاخص تولید در صنعت داشته است و از سوی دیگر هشدارهایی درباره انبارهای پر خودروسازان مطرح می‌شود.
 
از سوی دیگر شورای رقابت با این استدلال که طی سال جاری قیمت ارز افزایش نداشته و تولید برای خودروسازان ارزان تر تمام می شود و البته با شکایت از کیفیت خودروهای داخلی زیر بار افزایش قیمت مورد نظر خودروسازان نرفت.
 
اما با وقفه تشکیل جلسه جدید شورای رقابت به دلیل معرفی نشدن اعضای جدید به آن به نظر می‌رسد زمزمه هایی از کنار گذاشته شدن این شورا از بحث تعیین مکانیزم قیمت گذاری خودرو به گوش می‌رسد و این درحالی‌است که طی دو هفته گذشته قرار بود شورا تشکیل جلسه دهد اما هر بار با این استدلال که هنوز تمامی اعضا معرفی نشده‌اند تشکیل جلسه به تعویق افتاد.
 
اگرچه تاکنون نیز شورای رقابت عهده دار تعیین مکانیزم قیمت گذاری خودرو بوده، یک عضو شورای رقابت علت نارضایتی مردم از قیمت خودروهای تولید داخل را عدم رعایت مکانیزم این شورا و نبود نظارت کافی برای جلوگیری از تخلفات می‌داند.
 
اما اگر با این استدلال که پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای خودرو باعث شده دیگر این کالا انحصاری نباشد، تصمیم گرفته شود که وظیفه قیمت‌گذاری از دوش شورای رقابت برداشته شود، معلوم نیست که با نبود فشارهای شورا برای جلوگیری از افزایش قیمت، نحوه ارزش‌گذاری خودروها در آینده به چه صورت خواهد بود و روند رشد قیمت‌ها به چه سو می‌رود.
 
یک عضو ناظر شورای رقابت که پیش از این نیز تاکید داشته بازار خودروی داخلی ایران یک بازار انحصاری است و شورای رقابت بر اساس وظیفه ذاتی خود موظف است بر این بازار نظارت کرده و مکانیزم قیمت‌گذاری را تعیین کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره این استدلال نیز نظر مخالفی دارد.
 
تعریف این عضو ناظر از انحصار این است که تا زمانی که بیش از 50 درصد سهام یک تولید کننده در دست سهامدار خاص باشد، به این معنا است که انحصار در بازار آن محصول وجود دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد سهام ایران خودرو در دست سهام دار خاص است، تصریح می کند تا زمانی که شرایط به این شکل باشد مکانیزم قیمت‌گذاری در دست شورای رقابت باقی خواهد ماند و هر زمان که بیشتر از نیمی از سهام خودروسازان از دست سهامدار خاص خارج شد، می توان گفت که بازار از انحصار خارج شده است و موضوع می‌تواند از دستور کار شورای رقابت خارج شود وگرنه با شعار نمی‌توان بازار خودرو را رقابتی کرد.
 
وی پیشی گرفتن تولید خودرو بر تقاضا را در اثر افزایش تولید خودروسازان ندانست و تصریح کرد: خودروسازان طی ماه‌های گذشته نه تولید را افزایش داده‌اند و نه کیفیتشان را بلکه کاهش تقاضا نسبت به عرضه در اثر جو روانی حاکم بر افکار عمومی است که خود به این نتیجه رسیده اند تا زمان رسیدن به شرایط مطلوب، خرید خودرو را تحریم کنند.
 
این عضو ناظر شورای رقابت علت راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروی داخلی را انتظار مردم برای واقعی شدن قیمت‌ها و البته نرسیدن محصول در زمان مناسب به دست خریدار می‌داند و بر این نکته تاکید می‌کند که تا زمانی که خودروسازان با مردم با صداقت رفتار نکنند، مردم متقاعد به شکست تحریم خود نخواهند شد.
 
وی خاطر نشان کرد: دستگاه حاکمیتی لازم است وضعیت تولید و عرضه را به نفع مردم تغییر دهد.
 
این عضو ناظر شورای رقابت در پایان در پاسخ به این سوال که تا چه حد احتمال خروج تعیین نحوه قیمت‌گذاری خودرو از دستورکار شورای رقابت وجود دارد، گفت: در نخستین جلسه شورای رقابت این موضوع مطرح می شود و من به عنوان یکی از اعضا با آن مخالفت می‌کنم.
 
وی بار دیگر تصریح کرد: تا زمانی که بیش از 50 درصد سهام یک خودروسازی در دست یک بخش باشد، در آن بخش انحصار وجود دارد.
 
 
 
انحصار در صنعت خودروسازی
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , صنعت حودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

کاربر: mojtaba asghari
2

انحصار کدوم انحصار بابا سایپا و ایران خودرو بس که ماشیناشون عالی هستند چه از نظر کیفیت و امکانات و چه قیمتی هیچ کشوری و خودرو سازی توان رقابت نداره تویوتا و بنزو ... اینا یه مشت لگن ساز هستن .الا اگه یکی از اینا بتونه 50 سال یه ماشینو تولید کنه موتور پیکان هنوز تولید میشه و اریسان داره استفاده میکنه یا رویه خودرو کارا میزارن کی همچین تکنولوژی داره که 50سال تولید کنه بس که علی و پیشرفته هست نیاز به جدید کردن نبوده حالا بنز و تویوتا هر سال مجبورن دباره طراحی کنند بس که عقب افتادن اصن یه وضعیه
12:40  1394/08/06
پاسخ دادن
امیر
17

کی میگه ما انحصار داریم؟ آخه سه برابر شدن قیمت ماشین وارداتی و چهار برابر فروختن ماشین داخلی که انحصار نمیشه
21:01  1394/08/05
پاسخ دادن
نیما
11

گفتیم و بازم میگیم درشو تخته کن یکم برو هاوایی با پول مرگتون مثل زالو اونجا بچرین رودتون بالا بیاد سر عقل بیاین چون اصولا عقل شما منبع فراوانی از انواع یونجه است......خرید خودرو مونتاژ ایرانی یعنی بی غیرتی پس ممنوع.
17:23  1394/08/05
پاسخ دادن
رسا
7

خيلي خيلي عذر مي خوام مي شه بپرسم نمايندگان عزيز محترم و دلسوز ما در مجلس شوراي اسلاميمون چه شكري مي خورن ؟
مگر اينها نبايد از حقوق مردم دفاع كنند؟
مردم بايد حرفاشون رو در كمپين هاي مجازي بزنند تا به حقشون برسن؟
17:04  1394/08/05
پاسخ دادن
کاربر: محمدرضا از کرج
7

خود مردم مقصرند
سال 92 پراید 12تومانی شد 17 تومان بعدش شد 20 تومان همه مردم هم صف کشیدند برای خریدن پراید
همون موقع که قیمت پراید شد 20 تومان مردم باید نمایندگان مجلس و خودروساز رو به دادگاه میکشوندند تا حساب کتاب پس بدن ولی دیدیم که مردم ایران برای خریدن پراید 20 تومانی با همدیگه مسابقه داده بودند
حالا که مردم بعد از 2 سال از گران شدن پراید و خریدن پراید20 تومانی و تقلید و تبعیت از کمپین مجهول الهویه در فیسبوک از لاک بی تفاوتی خارج شدند به یکباره رگ غیرتشان باد کرده
خودکرده را تدبیر نیست
خودروسازها مار خوردند و افعی شدند و این مارها را خود مردم تهیه و تدارک و به خورد خودروسازها دادند
پس مردم خودشون مقصرند
20:17  1394/08/05

امیر
3

رسا جان. این آقایان مثلا نماینده مردم فقط زمان انتخابات برای رای نماینده مردمند وقتی رفتند مجلس میشن نماینده غیر مردم چون از طرف مردم که چیزی نمیماسه ولی از جای دیگه چرا. نگاه به حرفاشون نکن اینا هیچ وقت و هیچ وقت منافع مردم براشون مهم نیست
14:16  1394/08/06

ارسلان
3

دوست عزیز از کرج. زمانی که یه مشکل پیش میاد بهترین راه برای حل آن پیدا کردن راه حل است نه مقصر همه ما مقصر بودیم ولی الان راه حل این مشکل کمپین وحفظ اتحاد هست که داره جواب میده
17:41  1394/08/06

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاضل : کاربرات 4 دنده جلو و یکی عقب مدل اواسط دهه 70 میلادیه 1.6 حجم موتورشه
میترا پوربابا : سلام منم ثبت نامم قبل عید بود مثل شرایط بقیه ولی پرسیدیم میگن به خاطر سیل بم تحویلی ها موندن گوگل سرچ کنین کلیه محصولات مدیران خودرو زیر سیل موندن کارخانه مونتاژ زیر اب رفته ماشین ها همشون زیر اب موندن گوگل سرچ کنین فیلم گذاشتن چاره ای نداریم جز اینکه منتظر بمونیم تازه اونم ماشین سالم دستمون برسه یا نه
علی اتوماتیک اسفند 402 : به‌جای کوییک اتوماتیک یه ماشین جای گزین بدن مثلا سهند بدن که توی پارس خوردو تولید میشه
پلاک : سلام‌دوستام چند روز پلاک‌شدن طول میکشه؟
محمد : من 23اسفند خرید نقدی تا الان تخصیص نشده
رانا 29 اسفند : سلام ، هنوز فاکتور نشدی؟
سینا : منم 19 هم تکمیل وجه کردم خبری نیست
پرو مکس : سلام از دوستان کسی هست که نود روز کاری از تایید لیزینگ یا نود روز کاری از تکمیل وجه نقدی گذشته باشه و خودرو تحویل نگرفته باشه ؟؟تو سال جدید منظورم هست
207دستی ارتقا یافته ت 31 فروردین : بله متاسفانه منم‌ دقیقا مثل شما الان چند بار موعد تحویلش تغییر کرده.
محمدرضا : من هم اسفند تکمیل وجه کردم هنوز رو فاکتور شدن میچرخه