انحصار در صنعت خودروسازی

انحصار در صنعت خودروسازی

 
زمزمه‌های خروج تعیین مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو از دستور کار شورای رقابت به عنوان یکی از مهمترین مخالفان افزایش قیمت خودرو در حالی مطرح می‌شود، که دولت نیز در بسته تحریک تقاضای خود ابزارهایی را برای افزایش تقاضا در بخش خودرو در نظر گرفته و البته در مقابل همه این‌ها، کمپینی‌ها هنوز تصمیم برای کوتاه آمدن از موضع تحریم خرید ندارند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، طی ماه‌های گذشته تنها ابزار مردم برای اعتراض به خودروسازان طی سال جاری راه‌انداختن کمپینی برای نخریدن بوده و البته شورای رقابت نیز تا زمانی که به خواب زمستانی پیش از انتخاب اعضای جدید فرونرفته بود به عنوان سدی برای جلوگیری از افزایش قیمت شناخته می شد؛ اما حالا با عدم تشکیل جلسه این شورا طی بیش از سه ماه زمزمه‌های خروج تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو از این شورا قدرت می‌گیرد.
 
اصرار خودروسازان، تاکید وزیر صنعت بر عدم کاهش قیمت خودرو و اصرار وی بر انحصاری نبودن این بازار و همچنین کمپینی که با امید واقعی کردن قیمت خودرو و البته افزایش کیفیت آن نخریدن را پیشنهاد می‌کند در ماه‌های اخیر زورآزمایی سختی را در بازار خودروهای داخلی به راه انداخته‌ است.
 
با کاهش رشد در بخش صنعت طی بهار امسال، گزارش مرکز آمار از وضعیت صنعت حاکی از آن بود که بخش ساخت وسایل نقلیه بیشترین نوسانات را در شاخص تولید در صنعت داشته است و از سوی دیگر هشدارهایی درباره انبارهای پر خودروسازان مطرح می‌شود.
 
از سوی دیگر شورای رقابت با این استدلال که طی سال جاری قیمت ارز افزایش نداشته و تولید برای خودروسازان ارزان تر تمام می شود و البته با شکایت از کیفیت خودروهای داخلی زیر بار افزایش قیمت مورد نظر خودروسازان نرفت.
 
اما با وقفه تشکیل جلسه جدید شورای رقابت به دلیل معرفی نشدن اعضای جدید به آن به نظر می‌رسد زمزمه هایی از کنار گذاشته شدن این شورا از بحث تعیین مکانیزم قیمت گذاری خودرو به گوش می‌رسد و این درحالی‌است که طی دو هفته گذشته قرار بود شورا تشکیل جلسه دهد اما هر بار با این استدلال که هنوز تمامی اعضا معرفی نشده‌اند تشکیل جلسه به تعویق افتاد.
 
اگرچه تاکنون نیز شورای رقابت عهده دار تعیین مکانیزم قیمت گذاری خودرو بوده، یک عضو شورای رقابت علت نارضایتی مردم از قیمت خودروهای تولید داخل را عدم رعایت مکانیزم این شورا و نبود نظارت کافی برای جلوگیری از تخلفات می‌داند.
 
اما اگر با این استدلال که پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای خودرو باعث شده دیگر این کالا انحصاری نباشد، تصمیم گرفته شود که وظیفه قیمت‌گذاری از دوش شورای رقابت برداشته شود، معلوم نیست که با نبود فشارهای شورا برای جلوگیری از افزایش قیمت، نحوه ارزش‌گذاری خودروها در آینده به چه صورت خواهد بود و روند رشد قیمت‌ها به چه سو می‌رود.
 
یک عضو ناظر شورای رقابت که پیش از این نیز تاکید داشته بازار خودروی داخلی ایران یک بازار انحصاری است و شورای رقابت بر اساس وظیفه ذاتی خود موظف است بر این بازار نظارت کرده و مکانیزم قیمت‌گذاری را تعیین کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره این استدلال نیز نظر مخالفی دارد.
 
تعریف این عضو ناظر از انحصار این است که تا زمانی که بیش از 50 درصد سهام یک تولید کننده در دست سهامدار خاص باشد، به این معنا است که انحصار در بازار آن محصول وجود دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد سهام ایران خودرو در دست سهام دار خاص است، تصریح می کند تا زمانی که شرایط به این شکل باشد مکانیزم قیمت‌گذاری در دست شورای رقابت باقی خواهد ماند و هر زمان که بیشتر از نیمی از سهام خودروسازان از دست سهامدار خاص خارج شد، می توان گفت که بازار از انحصار خارج شده است و موضوع می‌تواند از دستور کار شورای رقابت خارج شود وگرنه با شعار نمی‌توان بازار خودرو را رقابتی کرد.
 
وی پیشی گرفتن تولید خودرو بر تقاضا را در اثر افزایش تولید خودروسازان ندانست و تصریح کرد: خودروسازان طی ماه‌های گذشته نه تولید را افزایش داده‌اند و نه کیفیتشان را بلکه کاهش تقاضا نسبت به عرضه در اثر جو روانی حاکم بر افکار عمومی است که خود به این نتیجه رسیده اند تا زمان رسیدن به شرایط مطلوب، خرید خودرو را تحریم کنند.
 
این عضو ناظر شورای رقابت علت راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروی داخلی را انتظار مردم برای واقعی شدن قیمت‌ها و البته نرسیدن محصول در زمان مناسب به دست خریدار می‌داند و بر این نکته تاکید می‌کند که تا زمانی که خودروسازان با مردم با صداقت رفتار نکنند، مردم متقاعد به شکست تحریم خود نخواهند شد.
 
وی خاطر نشان کرد: دستگاه حاکمیتی لازم است وضعیت تولید و عرضه را به نفع مردم تغییر دهد.
 
این عضو ناظر شورای رقابت در پایان در پاسخ به این سوال که تا چه حد احتمال خروج تعیین نحوه قیمت‌گذاری خودرو از دستورکار شورای رقابت وجود دارد، گفت: در نخستین جلسه شورای رقابت این موضوع مطرح می شود و من به عنوان یکی از اعضا با آن مخالفت می‌کنم.
 
وی بار دیگر تصریح کرد: تا زمانی که بیش از 50 درصد سهام یک خودروسازی در دست یک بخش باشد، در آن بخش انحصار وجود دارد.
 
 
 
انحصار در صنعت خودروسازی
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , صنعت حودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

کاربر: mojtaba asghari
2

انحصار کدوم انحصار بابا سایپا و ایران خودرو بس که ماشیناشون عالی هستند چه از نظر کیفیت و امکانات و چه قیمتی هیچ کشوری و خودرو سازی توان رقابت نداره تویوتا و بنزو ... اینا یه مشت لگن ساز هستن .الا اگه یکی از اینا بتونه 50 سال یه ماشینو تولید کنه موتور پیکان هنوز تولید میشه و اریسان داره استفاده میکنه یا رویه خودرو کارا میزارن کی همچین تکنولوژی داره که 50سال تولید کنه بس که علی و پیشرفته هست نیاز به جدید کردن نبوده حالا بنز و تویوتا هر سال مجبورن دباره طراحی کنند بس که عقب افتادن اصن یه وضعیه
12:40  1394/08/06
پاسخ دادن
امیر
17

کی میگه ما انحصار داریم؟ آخه سه برابر شدن قیمت ماشین وارداتی و چهار برابر فروختن ماشین داخلی که انحصار نمیشه
21:01  1394/08/05
پاسخ دادن
نیما
11

گفتیم و بازم میگیم درشو تخته کن یکم برو هاوایی با پول مرگتون مثل زالو اونجا بچرین رودتون بالا بیاد سر عقل بیاین چون اصولا عقل شما منبع فراوانی از انواع یونجه است......خرید خودرو مونتاژ ایرانی یعنی بی غیرتی پس ممنوع.
17:23  1394/08/05
پاسخ دادن
رسا
7

خيلي خيلي عذر مي خوام مي شه بپرسم نمايندگان عزيز محترم و دلسوز ما در مجلس شوراي اسلاميمون چه شكري مي خورن ؟
مگر اينها نبايد از حقوق مردم دفاع كنند؟
مردم بايد حرفاشون رو در كمپين هاي مجازي بزنند تا به حقشون برسن؟
17:04  1394/08/05
پاسخ دادن
کاربر: محمدرضا از کرج
7

خود مردم مقصرند
سال 92 پراید 12تومانی شد 17 تومان بعدش شد 20 تومان همه مردم هم صف کشیدند برای خریدن پراید
همون موقع که قیمت پراید شد 20 تومان مردم باید نمایندگان مجلس و خودروساز رو به دادگاه میکشوندند تا حساب کتاب پس بدن ولی دیدیم که مردم ایران برای خریدن پراید 20 تومانی با همدیگه مسابقه داده بودند
حالا که مردم بعد از 2 سال از گران شدن پراید و خریدن پراید20 تومانی و تقلید و تبعیت از کمپین مجهول الهویه در فیسبوک از لاک بی تفاوتی خارج شدند به یکباره رگ غیرتشان باد کرده
خودکرده را تدبیر نیست
خودروسازها مار خوردند و افعی شدند و این مارها را خود مردم تهیه و تدارک و به خورد خودروسازها دادند
پس مردم خودشون مقصرند
20:17  1394/08/05

امیر
3

رسا جان. این آقایان مثلا نماینده مردم فقط زمان انتخابات برای رای نماینده مردمند وقتی رفتند مجلس میشن نماینده غیر مردم چون از طرف مردم که چیزی نمیماسه ولی از جای دیگه چرا. نگاه به حرفاشون نکن اینا هیچ وقت و هیچ وقت منافع مردم براشون مهم نیست
14:16  1394/08/06

ارسلان
3

دوست عزیز از کرج. زمانی که یه مشکل پیش میاد بهترین راه برای حل آن پیدا کردن راه حل است نه مقصر همه ما مقصر بودیم ولی الان راه حل این مشکل کمپین وحفظ اتحاد هست که داره جواب میده
17:41  1394/08/06

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 : یعنی از همه طرف دارن فشار میارن نه پولمونو میدن نه خودرو تحویل میدن
علیرضا : سلام دوستان امروز تجمع برگزار شد یا نه ؟
J7 : علیک سلام داداشم ، معمولا ۱۵ روزه به بالا برگه سبز میرسه دستت تو یک ماهم کارت ماشین میاد
S3 : دقیقا انگار تمام اون مدتی که منتظر بودیم هیچ شده دوباره به قیمت روز باید منتظر بمونیم کجا باید بریم برای اعتراض؟؟؟؟
ساناز j4 : سلام دوستان وقت بخیر من ثبت نام 28 خرداد رنگ خاکستری بودم و تحویل سیستمی 19 مهر 29 آبان شاسی شد و تا تاریخ 17 آذر مراحل بیمه و پلاک طول کشید . الان تو صف بارگیری هست که متاسفانه نمایندگی که اصلا پیگیری نمیکنه و تازه امروز میگن که هر وقت سند برسه دست ما پیگیر میشیم که بارگیری کنن ، با شرکت هم ک تماش میگیرم اپراتوراش فقط بلدن بگن صبر کنید تا حمل بشه - البته امروز ی حرف جدیدی زدن و گفتم ماشینایی که نیمه دوم آبان شاسی شده هنوز نوبت حملشون نشده ، خدا میدونه تا کی سرکاریم
J4مشکی گیلان : صدا و سیما بهتر از منو شما اطلاع داره میگه تعداد زیاد بشه مصاحبه میکنیم. یعنی باید صبر کنیم مردم اسم بنویسن و اسم نویسی تموم شد و شرکت نقدینگی دریافت کرد ما اونوقت پخش میکنیم. بعد رییسو میاریم ک عذرخواهی کنه. بخدا همینه.
شاهین : سایپا دوباره پیش فروش گذاشته از فردا ۲۵ ام ما دوساله ثبت نام کردیم هنوز نتونسته به تعهداتش عمل کنه چشمم کور شد انقد به صفحه گوشی نگا کردم خدا لعنتشون کنه حداقل پیامک رو نمیفرسته بدونیم تکلیفمون رو اگه تحویلش دیره بریم ایرانخودرو ثبت نام کنبم گور پدرمسئولان سایپا خدا ازشون نگذره
J4مشکی گیلان : صداو سیما بعد اگهی فروش وقتی تموم شد میاد پخش میکنه. و مدیرش میاد عذر خواهی جیکنه. در حالیکه از خودرو های s3 ۸ ماه خواب پول خوردن. و برگشت پول ۳ درصدی یکسال طول میکشه و خودروی پایینتر میدن . یا بالاتر بدن دوباره پول میگیرن و چند ماه تاخیر و بنفع شرکت هست. خودروی پایینتر ک j4 باشه دو دوره فروش گذاشته و حتی شاسی هم نکرده و به ماهام میگن یا انصراف بدین یا پول ببشتر بدین خودروی بالاتر بگرید و یه عده پول ندارن و انصراف میدن و سود شرکت. یه عدم پول میدن برای خودروی بالاتر و دوباره بنفع شرکت. قبلا هم طبق تاریخام قبل اینکه بگن طرح جایگزین نقشه شوم اینارو گفتم. لعنت بهشون.
مونا : سلام من ۱۸ اذر تکمیل وجه کردم ولی دوستم که با من نوشته بود هنوز پیامش نیومده ...من استرس گرفتم نکنه فوقالعهاده بیاد اشتباه کردم ریختم ایشاله برا همتون پیام میاد نگران نباشین
J4مشکی گیلان : 📢📢📢ثبت نامی ۳۱ خرداد شاسی نشده چه برسه تحویل. جهت اگاهی مردم 📢📢📢📢 مردم حواستون باشه. بعد ۷ ماه شاسی نکردن چه برسه تحویل . باز خودتون تحقیق کنین. مالباخته . اینا ماشین ندارن تحویل بدن. دو دوره فروش گذاشتن برای تبلیغاته.هنوز قبلیا حتی شاسی نشدن. موقع تحویل میگن طرح جایگزین خورده.خودروی پایینتر.درخالیکه اونایی ک خودروی پایینتر اسم نوشتن همونم ندادن. سود تاخیرتونم بعد یسال ۳ درصدی میدن. اونایی ک خودروی پایین بودن ک باختن. اونایی ک خودروی بالاتر بودن پایینتر میدن بهشون. در هر صورت شرکت سودشو از خودروهای ثبتنامی پایین و بالا دریافت کرد. همونطور ک قبلا گفتم طرح جایگزین میذارن. الان این حرکتو میخوان بزنن. شرکتم میگه منتظر بخشنامه ها هستیم. دست ما نیست. ۲۰۳۰ هم اگر اعلام کنه بعد فروش شرکت اگهی میکنه. چون مدیران نجس از خودشونن. تمام. مردم گول نخورین. لعنت به مدیران کرمان موتور و نظارتی کشور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال پیش فروش تحویل 30 مهر : پیش فروش تحویل 30 مهر تکمیل وجه 13 شهریور هنوز فاکتور نشدم
رسول کوییک gxrl پیش آذر : پس کی میخوان دعوتنامه بفرستن ؟ اینم هفتهآخر اذر
اطلس سفید مشکی : تکمیل وجه یکم مهرماه اطلس سفید مشکی، کسی اطلاع داره کی فاکتور میشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
محمد بوشهر رانا پلاس : سلام بزرگوارا من زنگ زدم ایران خودرو و واحد شماره گذاری گفتن فیزیک پلاک که آهنش تموم شده حتی بهشون هم گفتم این دیگه چه مسخره بازیه یه بار فاکتور یه بار مجوز استاندارد یه بار مجوز پلاک گفتن بزودی حل میشه لطفا برادرا فقط زنگ بزنید که دیگه این نشه مثل مجوز استاندارد و چرت و پرتا منم پلاک نشدم لطفا همه کسانی که پلاک نشدن حتما زنگ بزنن تا اینم بزودی حل بشه
کیمیا : با شماره 096440 کد 2 بعد 3 سریع وصل میشه اپراتور ایرانخودرو ثبت سفارش کنید انشاالله با پیگیری شما زودتر فاکتور بشه..
مانی : باسلام من 23 آذرماه هستم موتور جدید هنوز فاکتور نشدم چطور 1 دی ماه فاکتور شده
میلاد : سلام من 23 مهر تکمیل وجه کردم برای خودرو اطلس رنگ مشکی به نظرتون کی فاکتور میشه ؟
پژو 207 کلاس 60022 سقف فلز : دوستان سلام، من پزو 207 دنده ای سقف فلز tu5 روش پیش فروش طرح مادران ثبت نام کردم. واریزی در مهر 235 میلیون تحویل اسفند ماه کسی میدونه چقدر بهم تخفیف میخوره و واریزی نهایی چقدر هست ؟ برای جور کردن پول میپرسم
النا : تکمیل وجه 17 مهر شب واریز کردم شده 18 مهر پیش فروش بودم تحویل 30 آذر همچنان منتظر فاکتور دوستان با شماره 096440 تماس بگیرید اول کد 2 بعد 3 بزنید که سریع وصل شه ثبت شکایت کنید تا زودتر پیگیری کنند فاکتور بشه همه زنگ بزنید حتی تحویل دی و بهمن و اسفند که زودتر انشاالله همه تا قبل عید خودرو زیر پاتون باشه🙏🌷
النا : تکمیل وجه 17 مهر شب واریز کردم شده 18 مهر پیش فروش بودم تحویل 30 آذر همچنان منتظر فاکتور دوستان با شماره 096440 تماس بگیرید اول کد 2 بعد 3 بزنید که سریع وصل شه ثبت شکایت کنید تا زودتر پیگیری کنند فاکتور بشه همه زنگ بزنید حتی تحویل دی و بهمن و اسفند که زودتر انشاالله همه تا قبل عید خودرو زیر پاتون باشه🙏🌷