بررسی کامیون کاترپیلار CT660 2011 (قسمت اول)

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

کامیون CT660 2011 جزء اولین مدل های کاری و عملیاتی کمپانی کاترپیلار است که برای بازار آمریکا ساخته و عرضه شده است. اگرچه این کمپانی در گذشته تجارب ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات عمرانی جهت ساخت وساز به دست آورده است؛ اما به نظر می رسد که مدل جدید این شرکت شباهت زیادی به کامیون International دارد با این تفاوت که فقط کاور و لوگوی آن عوض شده است. با وجود این، واقعیت چیز دیگری است و کامیون CT660 در نوع خودش حرف های جدیدی برای گفتن دارد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

این کامیون به گونه ای طراحی شده است که برای محدوده وسیعی از کارها کاربرد داشته باشد؛ از جمله این کاربردها می توان به خاک برداری، گودبرداری، مخلوط بتون، حامل نخاله، و حتی کشنده اشاره کرد. قیمت این کامیون چیزی در حدود 157,000 دلار برآورد شده است که در حین خرید، امکان انتخاب یکی از دو موتور CAT CT مبتنی بر واحدهای MaxxForce با قابلیت تولید 330 تا 475 اسب بخار نیرو نیز وجود دارد. در قسمت اول این مقاله قصد داریم ابتدا به بررسی طراحی بیرونی و داخلی این کامیون بپردازیم.


طراحی

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

به طورکلی، طراحی این کامیون شباهت بسیار زیادی به مدل های "ماک" (Mack) دارد. خطوط آیرودینامیک روی بدنه و جلو پنجره مشکی یکپارچی خاصی را به تمام کابین بخشیده و در یک کلام به آن ابهت داده است. کاپوت منحنی شکل این کاترپیلار اندکی از جلو جمع شده است تا دید راننده به حد کافی بهبود یابد. هم چنین قوس گل گیر لاستیک ها با در بر داشتن خطوط روی بدنه، طراحی آیرودینامیک را کامل تر کرده است.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

جنس سپر به کار رفته در این کامیون از کامپوزیت لاستیک سخت است که به آن انعطاف پذیری و الاستیسیته بالایی می دهد و در حین برخورد با موانع یا تصادفات تحمل بالایی دارد. سپر سه تکه جلو به زیبایی تمام در بدنه کابین سوار شده است و کاملاً با جلو پنجره هم خوانی دارد. گذشته از همه این ها، چراغ های نوک تیز جلو هستند که به قشنگی هر چه تمام بالای سپر و بر روی گل گیرها جاسازی شده اند. به علاوه، چراغ های هالوژنی از دیگر ویژگی هایی است که در این کاترپیلار ستودنی به چشم می خورد. این چراغ ها با قابلیت تولید نور باکیفیت تر در مقایسه با انواع متداول می توانند مسیر در پیش رو را کاملاً روشن کنند و دید راننده از این طریق به خوبی بهبود یابد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

با توجه به وظایف سنگینی که این کامیون بر عهده دارد، از کاورهای مخصوصی برای محافظت از چراغ های جلو استفاده شده است که از اصابت نخاله و سنگ به آن ها در حین رانندگی در جاده ها جلوگیری می کند. همان طور که در تصاویر دیده می شود، دو لوله اگزوز بلند عمودی که در پشت کابین کامیون CT660 قرار داده شده است، نقش تخلیه کردن دود حاصل از احتراق سوخت در داخل موتور را بر عهده دارند. از دیگر ویژگی های برجسته این خودروی سنگین می توان به کابین از جنس آلومینیومی آن اشاره کرد که ضمن داشتن خاصیت ضدخوردگی، بسیار سبک است و می تواند حداکثر میزان ظرفیت ترابری را فراهم سازد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول) بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول) بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

درب های این کامیون به گونه ای طراحی شده اند که با ملایمت خاصی باز و بسته می شوند و به راحتی می توان از روی پله ها و با استفاده از دستگیره ای که در موقعیت مناسب قرار گرفته است، سوار کامیون و به آسانی از آن پیاده شد. اگرچه بسیاری از صاحب نظران انتقادات زیادی نسبت به طراحی خارجی این کاترپیلار کرده اند، اما همگی آن ها به اتفاق می گویند که طراحی داخلی این کامیون فوق العاده است. به محض این که وارد کابین این خودروی سنگین می شوید، این حس القا می شود که همه عناصر دست به دست هم داده اند تا ایده آل ترین شرایط رانندگی در اختیار شما قرار گیرد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

به طور مثال می توان به داشبورد مربع شکل این کامیون اشاره کرد که با شیب ملایم به سمت راننده متمایل است. مجموعه پنل های کنترلی از دیگر امکاناتی است که در مقابل راننده تدارک دیده شده است؛ این پنل ها به قدری حرفه ای و حساب شده طراحی شده اند که هرگز باعث سردرگمی راننده در حین استفاده از آن ها نمی شوند. بنا به گفته کمپانی کاترپیلار، همه دکمه های کنترلی، دنده ها، سوئیچ ها، و درجه ها طوری جاسازی شده اند که ایمنی و راحتی کار با آن ها در حداکثر سطح ممکن قرار گرفته است. هم چنین، مهندسان این کمپانی نهایت همت خود را به کار بسته تا بهترین ارگونومی را برای این کامیون به وجود آورند.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

پنل های کنترلی کاترپیلار CT660  از جمله مدرن ترین ها در نوع خودش است. صفحه کیلومتر و سایر درجه های روی داشبورد به راحتی در حین رانندگی و در شرایط مختلف قابل خواندن هستند. گذشته از این، سوئیچ های بزرگ کنترلی هستند که کار با آن ها بسیار راحت است و راننده با فشردن آن ها مثلاً جهت روشن کردن سیستم گرمایش، نرمی کار با آن ها را  حس می کند. زمینه سیاه، شماره های سفید، و عقربه های قرمز از جمله ویژگی های قابل رؤیت بر روی درجه های کنترلی است که خواندن آن ها را بسیار آسان ساخته است. هم چنین، به منظور جلوگیری از شلوغ شدن داشبورد و پنل کنترلی، درجه سرعت سنج و تاخوگراف در یکدیگر ادغام شده اند.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

صندلی های این کامیون چیزی از هم کلاس ها و حتی کلاس های بالاتر از خودشان کم ندارند. سیستم تعلیق آن ها با استفاده از هوا انجام شده است و قابلیت تنظیم با هر اندازه و شکلی را دارند. جهت ایجاد شرایط راحت برای راننده، یک جادستی با امکان تاشدن در کنار صندلی تعبیه شده است که انعطاف پذیری راننده در حین رانندگی را بالا می برد. گذشته از این امکانات استاندارد، امکان سفارش صندلی با پشتی بلندتر و دارای پشت سری نیز در این کاترپیلار وجود دارد. اگرچه نیازی به گفتن ندارد، اما به لطف انحنای حساب شده کاپوت و شیشه جلوی این خودروی سنگین، دید راننده در همه جهات عالی است. هم چنین، آینه های جانبی به گونه ای طراحی شده اند که به منظور کسب ایمنی بالاتر بهترین دید را از اطراف در اختیار راننده قرار می دهند. یکشنبه هفته آینده در قسمت دوم و آخر این مقاله به بررسی موتور، گیربکس، عملکرد، و سواری این کامیون خواهیم پرداخت.


منبع

Topspeed

برچسب : کامیون , CT660 , کاترپیلار , کشنده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: m&z
3

"صندلی‌های این کامیون چیزی از هم‌کلاس‌ها و حتی کلاس‌های بالاتر از خودشان ندارند."
فکر کنم نیاز به اصلاح دارد.
13:15  1392/04/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : ضدیخ زیاد پر کردی باید نصف اب نصف ضدیخ بریزی منم‌ضدیخ زیاد ریختم رادیاتورم نابود شد درز هاش باز شد بعد رفتم یه مسی خریدم اینار ضدیخ کم ریختم مشکل حل شد البته اگز از درزهای دور ردایاتورت باشه اگر هم از درش باشه که هیچی یه در بخر
پژوپارس : پس بقیه کی فراخوان میده بخشنامه 4714 انگار بیخیال شده ،
د : خخخخخخخخخخ
استپ : یعنی چی؟ طرح تبدیل استپ اتومات چیه الان؟
ساینا تک : منم فاکتور نشدم پذیرش 11 بهمن
مهدی : سلام فاکتور بشی بعد از چندروز پلاک میشی
مسعود : سلام بر چکاد عزیز .حالت چطوره خوبی سلامتی .واقعا ممنونم ازت که در یه برهه سخت با راهنمایی ها و حرفای قشنگت راهنمایی مون کردی .امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشی و زندگی پر برکتی داشته باشی .من قدر دان راهنمایی های شما هستم
سورن تک 29 اسفند : منم دقیقا تاریخ تکمیل وجه و تحویلم مثل شماست
مسعود : خیابان 20 متری جی زندگی میکنه نه اینکه خونش 20متر
رانا : کسی اطلاع داره برگ سبز چه قدر زمان میبره بیاد یا نه