گیربکس (Transmission)

گیربکس (Transmission) یکی از اجزای اصلی خودرو می باشد و اهمیت آن کم تر از موتور نیست. دلیل اهمیت بالای آن نیز این است که: (الف) هر موتوری حداکثر دور محدودی دارد و نمی تواند بالاتر از این دور کار کند و (ب) این که هر موتوری با حداکثر دور خود، نیرو و گشتاور معینی را می تواند تولید کند.

گیربکس (Transmission) (ویدئو)

گیربکس یا سیستم انتقال قدرت به موتور، در واقع مکانیسمی دارد که طی آن، میزان معینی از دور موتور، با استفاده از چرخ دنده های مختلف و با سرعت ها و قدرت های متفاوت، به چهار چرخ خودرو منتقل می شود. در نتیجه این عمل، نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل خواهد بود. وجود گیربکس در خودرو این امکان را برای راننده فراهم می سازد که بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد دور موتور، بتواند موتور را در بهترین حالت عملکرد نگه دارد.  

تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه می باشد. بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است.

/uploads/Video1.flv

همان طورکه ملاحظه شد، وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو، ضروری است. حال باید دید که چنین سیستمی چگونه عمل می کند و چگونه نیروی موتور با دورهای مختلف، به چهار چرخ خودرو منتقل می شود. به طور مثال، در یک گیربکس عادی پنج دنده، یکی از پنج چرخ دنده به میله خروجی از گیربکس قفل شده و سپس نیروی حاصل از موتور، با سرعت موردنظر به چرخ ها منتقل می شود. اما در ادامه، قبل از این که به بررسی مکانیسم عملکرد گیربکس های پیچیده بپردازیم، بهتر است با استفاده از یک طرح کلی، مروری بر اصول اولیه عملکرد سیستم انتقال قدرت موتور داشته باشیم. شکل زیر در واقع یک طرح کلی از سیستم گیربکس است که به وسیله کلاچ به موتور متصل می شود. کلاچ ابزاری است که امکان قطع و وصل گیربکس و موتور را به یکدیگر امکان پذیر می سازد. همان طورکه در شکل زیر می بینید، وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید، اتصال موتور و گیربکس قطع می شود و سپس زمانی که خودرو در دنده بوده و موتور، روشن و درحال کار کردن است، اتومبیل می تواند پس از طی مسافت معینی متوقف شود. وقتی کلاچ را رها می کنید، دوباره اتصال گیربکس با موتور برقرار می شود و میله ورودی به موتور (یعنی همان میله و چرخ دنده سبز رنگ در تصویر بالا) با سرعت برابر با سرعت موتور، شروع به چرخیدن می کند. میله و چرخ دنده های قرمز رنگ نیز یک واحد مستقل می باشند و به طور مستقیم به چرخ دنده سبز رنگ متصل هستند و همانند میله سبز رنگ، زمانی که با کلاچ درگیر هستند، همواره در حال چرخیدن می باشند و نیروی خود را از موتور می گیرند.

گیربکس (Transmission) (ویدئو)

چنان که در تصویر بالا دیده می شود، میله زرد رنگ به طور مستقیم به دیفرانسیل متصل است و چرخ ها را به حرکت در می آورد. بنابراین هرگاه چرخ ها در حال حرکت باشند، این میله نیز در حال حرکت خواهد بود. ولی باید دقت داشت که چرخ دنده های آبی رنگ به میله زرد رنگ قفل نیستند و آزادانه حول آن می چرخند. گفتنی است، هنگامی که موتور خاموش است و خودرو نیز در حال حرکت است، میله زرد رنگ، درون چرخ دنده های آبی رنگ، هرز می چرخد. همان طورکه می بینید، قطعه بنفش رنگ نیز به میله زرد رنگ قفل است. نقش این قطعه این است که یکی از چرخ دنده های آبی رنگ را به میله زرد رنگ قفل کند. بدین ترتیب که با حرکت میله به سمت چپ یا راست، دندانه های آن وارد سوراخ های موجود در چرخ دنده های آبی شده و به آن ها قفل می شود. فیلم زیر به خوبی گویای این واقعیت است که وقتی خودرو را در دنده یک می گذارید، چه اتفاقی می افتد.

/uploads/0Video.flv

همان طورکه در تصویر زیر مشاهده می شود، وقتی خودرو وارد دنده یک می شود، قطعه بنفش رنگ به چرخ دنده آبی رنگ سمت راست، قفل می شود. با چرخش میله سبز رنگ توسط موتور، چرخ دنده های قرمز رنگ و در نتیجه چرخ دنده های آبی رنگ شروع به چرخیدن می کنند. میله زرد رنگ نیز که الان در دنده یک، به چرخ دنده سمت راست قفل شده است، شروع به گردش می کند. گفتنی است، چرخ دنده آبی رنگ سمت چپ نیز در حال حرکت است، اما حرکت آن تأثیری بر چرخش میله زرد رنگ ندارد. وقتی خودرو وارد دنده دو می شود، میله زرد رنگ به سمت چپ حرکت می کند و به چرخ دنده آبی رنگ سمت چپ قفل می شود. ازآن جاکه این چرخ دنده کوچک تر است، سرعت چرخش میله زرد رنگ و در نتیجه سرعت خودرو نسبت به دنده یک، بیش تر می شود. همین طور هرچه دنده بالاتر می رود، چرخ دنده کوچکتری از چرخ دنده های آبی رنگ، درگیر می شود و سرعت افزایش می یابد.   زمانی که دنده روی خلاص است، میله زرد رنگ به هیچ کدام از چرخ دنده های آبی رنگ قفل نیست؛ بنابراین خودرو نیز حرکت نخواهد کرد.

گیربکس (Transmission) (ویدئو)

اکنون که اصول اساسی عملکرد گیربکس را می دانیم، باید ببینیم که گیربکس های واقعی در اتومبیل ها چگونه پنج یا شش دنده را تعویض می کنند. عملکرد گیربکس های شش دنده، دقیقاً مشابه مواردی است که در بالا اشاره شد. با این تقاوت که چون تعداد دنده ها بیش تر است، تعداد قطعات بنفش رنگی که هریک از این دنده ها را به میله اصلی قفل می کند نیز بیش تر خواهد بود. لازم به ذکر است که هر یک از این قطعه های بنفش رنگ می توانند دو دنده را انتخاب کنند. شکل زیر طرح کلی یک گیربکس شش دنده را نشان می دهد. همان طورکه ملاحظه می کنید، انتخاب هر کدام از این قطعات از داخل خودرو و به وسیله دسته دنده صورت می گیرد که به طور خلاصه، مراحل آن را بررسی می کنیم.

گیربکس (Transmission) (ویدئو)

 

حالت  های دسته  دنده: در این تصویر، دسته  دنده یک خودرو با گیربکس شش دنده همراه با حالت  های مختلف قرارگیری آن نشان داده شده است. گیربکس (Transmission) (ویدئو)
دنده خلاص: در این تصویر، گیربکس در حالت خلاص قرار دارد و هیچ کدام از دنده  ها درگیر نیستند. گیربکس (Transmission) (ویدئو)
دنده یک: وقتی دسته  دنده را به سمت چپ حرکت می  دهیم، قطعه بنفش  رنگ بین دنده یک و دو انتخاب می  شود و با فشار دادن آن به جلو، دنده یک درگیر می  شود. گیربکس (Transmission) (ویدئو)
دنده دو: با حرکت دسته  دنده به طرف چپ، دوباره وارد فضای بین دنده یک و دو می  شویم و با فشار به سمت عقب، دنده دو درگیر می  شود. گیربکس (Transmission) (ویدئو)
دنده سه: در این حالت وقتی دسته  دنده در وسط قرار می  گیرد، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار انتخاب می  شود و با فشار آن به جلو، دنده سه انتخاب می  شود. گیربکس (Transmission) (ویدئو)
دنده چهار: در این حالت نیز همانند حالت قبل، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار قرار می  گیرد و با کشیدن آن به سمت عقب، دنده چهار انتخاب می  شود. گیربکس (Transmission) (ویدئو)
دنده پنج: با حرکت دسته  دنده به طرف راست، قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب قرار می  گیرد و مجدداً با فشار دسته  دنده به سمت جلو، دنده پنج درگیر می  شود. گیربکس (Transmission) (ویدئو)
دنده عقب: با قرار گرفتن قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب و سپس با فشار دسته  دنده به سمت عقب، خودرو وارد دنده عقب می  شود. گیربکس (Transmission) (ویدئو)

منابع

howstuffworks

برچسب : موتور , حجم , سیلندر , پیستون , میل لنگ , سوپاپ , شاتون , شمع






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

177 نظر

علی
6

سلام علت کار نکردن دنده عقب اتوبوس 457 شهری چی میتونه باشه ّگیربکس تازه تعمیر شده و رو به جلو رفتن 5 دنده خوبه ولی بک نمیده
12:14  1396/09/17
پاسخ دادن
اسعد
8

من یه پارس عادی مدل نود دارم . دنده یک و تو خیلی دیر جا میره و دنده پنج تو سرعت های بالا صدای تق تق ریزی داره و اخرین مشکل این که وقتی ماشین خلاصه یه صدای تق تق میده که کلاچو میگیری قطع میشه .
سوال اینکه تعمیر کنم یا یه گیربکس استوک بگیرم؟
گیربکس زانتیای برا پارس مناسب هست یا نه؟
چطور میشه از سالم بودن گیربکس استوک مطمعن شد؟
اگر تجربه ای دارید لطفا راهنمایی کنید
20:08  1396/09/09
پاسخ دادن
محمودی
3

گیربکس جلو و شیر کنترل والف و اسپول دستگاه لودر تازه تعمیر شده حال در دنده خلاص به جلو حرکت میکنه وقتی گاز هم میدی در حرکت مثل اینکه تو دنده گذاشته شده هس لطفا راهنمایی کنید ایراد از کدوم قسمت تعمیر شده است
14:02  1397/02/30

میلاد پاکنژاد
0

سلام لیفان ۶۲۰دارم موقع حرکت لرزش داره گفتن از صحفه کلاج هستش تعویض کردم باز همون لرزش داره +بلبرنگ کلاج صفر روشو هم بندازم ۲۰روز خراب میشه الان ۱میلیون ۵۰۰خرج کردم الان بازم خراب شده ۱۰روز خوابیده
13:09  1396/07/11
پاسخ دادن
حسین
4

سلام بابای من موتور سازه ولی موتورمو درست نمیکنه
22:40  1396/06/29
پاسخ دادن
mmsh
17

خو به من چه
19:20  1396/07/19

مرتضی
4

پژو 405دارم که تو دنده یک کافیه یه زره حرکت کنه که به زور جا میره و یا تا نصفه میره و سریع بر میگرده به حالات خلاص
09:44  1396/06/27
پاسخ دادن
ادریس
10

با سلام
من مگان ۱۶۰۰ دارم مدل ۸۹ تازگیها به یه مشکل برخوردم که اگه بتونید کمکم کنید ممنون میشم
مشکل در دنده ۵هست
وقتی دنده پنج رو میزنم و کلاچ رو رها میکنم دسته دنده به عقب برمیگردد ولی از دنده ۵ خارج نمیشه و بعد حین کم و زیاد کردن گاز دسته دنده به جلو و عقب تکون میخوره البته تو دنده چهار هم موقع کم و زیاد کردن گاز خیلی کم تکون میخوره ولی مثل دنده ۵موقع رها کردن کلاچ به عقب برنمیگردد
ممنون میشم کمکم کنید
10:02  1396/06/21
پاسخ دادن
حسین
4

سلام من یک پیکان 78دارم تمام وسایلشو عوض کردم باطری دینام استارت باک پمپ بنزین وقتی صبح هامیخوام برم سرموقع که میخوام روشن کنم حداقل باپنچ نااستارت بخورروشن بشه میشه کمکم کنید وهم الان قطعه هایش داریم برای پیکان توایران خودرو بشه گرفت
13:14  1396/06/14
پاسخ دادن
خسروی
4

سلام میشه گیربکس آرژانتینی و با معمولی عوض کنی ولی نخواد سیمیش کنم یا باید حتما سیمی بشه؟؟
17:48  1396/09/07

حسن ایراندوست
2

باسلام ،پیکان ۷۵گیربکس آرژانتینی دارم درحال حرکت دنده از دنده ۳ بیرون نمیآدکه دنده ۴راجابزنم،اماسرعت ماشین راکه کم میکنم عمل تعویض دنده ۳به ۴ انجام میشود‌،خرابی کاراز کجاست ازراهنمایی شماسپاسگزارم.
23:30  1396/06/09
پاسخ دادن
mohammadمحمد
0

سلام نقشه سیم کشی o500قسمت کیلومتری را میخواهم کسی نمیتونه کمکم کنه متشکرم
23:16  1396/05/05
پاسخ دادن
سعید صفایی
4

من می خواستم باکمک موتور ایژ یک ماشین درست کنم آیا موتور ایژ می تواند 1 تن را بکشد
10:23  1396/05/01
پاسخ دادن
محمدع
6

باسلام.من ی ال نودمدل نوددارم.دنده فلایویل اماشینم خوردکرده.خواهش میکنم کمکم کنید.ایاباتعویض دنده مشکل رفع میشه یاب گفته تعمیرکاربایدفلایویل کلاتعویض شه؟ممنونم
01:25  1396/03/16
پاسخ دادن
علی
2

سلا.یه سوالی داشتم اینکه معمولا ماشین های عادی تا که چراع های عقب روشن نمیشن سوکت فشنگی عوض میشه.حالا در ماشین های دنده اتوماتیک باید چیکار کرد .سوال دومم اینه استپ ترمز ماشین کمری کجاس هر چی دنبالش میگردم حتی زیر پدال نیستش
16:49  1396/02/08
پاسخ دادن
اسماعیل
1

سلام من یک دستگاه مینوبوس ایسوزو سحر دارم میخاهم گیربکس شیش دنده بندازم میشه این کارو بکنم 09166215624
08:26  1395/12/16
پاسخ دادن
جعفر
7

سلام چراغ روغن ماشین روشن است، و روغن هم ماشین داره، سییلو
14:42  1395/11/16
پاسخ دادن
احسان
2

Oil pump خرابه داداش، عوضش کن میزون میشه
16:01  1395/11/22

علی
2

سلام میکم چی سفه کلاج خوب است برای موتور 125 کبیر
08:07  1395/11/10
پاسخ دادن
علی
1

سلام می کم موتوره کبیر 125 مول 1391سالم بدونه یک خراش چند می هرزه
08:05  1395/11/10
پاسخ دادن
خانعلی پورازرامسر
0

سلام میشع بازبازکردن بستن گیربکس اتومات تیویتا کمری رانشون دهید
20:14  1395/11/08
پاسخ دادن
مازیار
0

با سلام و درود پراید مدل 89 دوگانه .روشن نمیشد عقب حرکتش دادیم بعد انداختیم دنده عقب و روشن شد البته به زور گزاشتیم دنده عقب بعد که حرکت کردم رو به جلو شروع کرده به تق تق .زمانی که حرکت به جلو داره اگر هم خلاصه بازم صدا میده وقتی دنده ها درگیرن و فشار روشونه صدا ندارن ولی وقتی فشاری ندارن باز صدا میده بردم چنتا تعمیرگاه میگن گیربکس باید پیاده شه لطفا اگر امکانش هست نظر بدین .خار دوشاخه سیم کلاچ ربطی داره ؟
02:41  1395/11/01
پاسخ دادن
ننن
1

بفروش بره میخاد سوپاپ کله کنه
19:21  1395/11/01

محمد
3

بفروش
19:23  1395/11/01

علی
1

دادا نظر من اینه بعضی موقع ها دندمال استارت میشه دنده استارت .اگه نبود همون گیریبکس میشه .پس اول استارتا چک کن
16:52  1396/02/08

حسن فراهانی مکانیک
3

سلام.من یک سرسیلندر ال90 باز کردم بعد از بستن صدای تق تق تو موتورش افتاد بیشتر بگم که همه کاری روی این ماشین کردم اما صداش نیفتاده
23:45  1395/10/28
پاسخ دادن
محسن
0

داداش بندازش دور
15:13  1398/07/10

رضا سنجری
3

سلام سیم کیلومتر شمار ماشینم قطعه ،کجای گیربکس نصب میشه که دوباره وصلش کنم!؟
10:41  1395/10/23
پاسخ دادن
حمید یوسف پور
1

سلام من یک پراید مدل ۸۵دارم که وقتی بخاری روشن است دور که میزنم صدای بخاری عوض میشه علتش چیه
12:57  1395/10/19
پاسخ دادن
کامران
1

سلام من مهندس مکانیک هستم علت وجود کثیفی در موتور هست بر اثر زنگ زدگی موتور کانال ها بسته شده باید با مواد شست و شو وار آب رادیاتور کنی تا به داخل سوراخ های موتور بره وتیزی کنه اگه جواب نداد باید موتور باز بشه
23:17  1395/10/19

مراد
5

سلام مجددا در خواست دارم اگه ممکنه نقشه گیربکس اومات پراید ونحوه محاسبات نسبت دنده ومدارات هیرولیک انرا در سایت بگزارید
20:27  1395/10/03
پاسخ دادن
مراد
3

سلام ممکنه نقشه گیربکس اتومات پراید ونحوه محاسبات نسبت دنه هاش رو بزارید
10:22  1395/09/25
پاسخ دادن
سعید
3

سلام من یه موتور 150دارم بعد تو دنده دو وقتی گازو ول میکنم یه صدایی میده بردم پیش تعمیر کار گفت گیربکسشه ایا درست میشه موتورمم صفر خریدم
17:13  1395/09/21
پاسخ دادن
رضا
1

با سلام,ماشینی دارم مدل۸۳از نوع سمندx7 که وقتی موتور وآب رادیاتور گرم میشه اولا خیلی زود به زود حتی تو هوای سرد فنها میان تو مدار,وسوال دومم اینه که روی دور تند که فنها میرن,یکی از فنها کار نمیکنه,ولی موقعی کهکولر میگیرم هردو کار میکنن,البته روی دور کم هم هردو کار میفتن
02:26  1395/08/30
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

رضا جان این مشکل نگران کننده ای نیست که فنها زود روشن میشوند. چون حساسیت مهره آب ماشین شما بالاست( مثل ترموستات شماره اش پایین هست) اگه میخواهی دیرتر روشن بشه مهره آب را عوض کن. در مورد سئوال دوم رله فنی که روشن نمیشه دور تندش ایراد داره . فقط از دوستان خواهش میکنم ماشین را دست هر مکانیکی ندهند و اگر به کسی اطمینان دارند فقط پیش همان ببرند حتی اگر دفعه اول نتواند مشکل را حل کند چون هزینه و صدمه ای کمتر به ماشین خواهد زد
16:03  1395/08/30

مختارعبادی
2

بسیار العالی بود.خیلی قشنگ توضیح داده ارتباط دنده و شیوه تعویض دنده و کارایی دنده ها رو .
17:41  1395/07/25
پاسخ دادن
حسین مهدی زاده
6

علت صدای زوزه در ردیف دنده سنگین را در گربکس را توضیح و راهنمای کونید
23:51  1395/07/20
پاسخ دادن
Farid
0

سلام ممکنه از چرخدنده های هرزگرد باشه
07:35  1395/12/01

امیر حسین
5

من ماشین جیلی گرند دارم اتوماته تازگیا موقعی که سرعت بالا میخام برم انگار داره رد میده گریبکسش ممنونم اگه راهنمایی کنید با تشکر
14:17  1395/06/24
پاسخ دادن
سعید بوشهری
0

گیربکس اتومات از یه نوع کلاچ هیدرولیکی استفاده میکنه که بسته به کیفیتش بعد از مدت خاصی مستهلک میشه ، وقتی فرسوده بشه چنین حالتی براش پیش میاد ، برای تستش اگر امکان انتخاب دنده بصورت دستی داره اونو تو آخرین دنده بزار و ترمز رو محکم بگیر بعد گاز بده تا حدی که پدال بچسبه کف ببین دور موتور تا چند میرسه ، برای هر ماشینی رنج مناسب دور موتور فرق میکنه ولی با مقایسه کردن این دور با دور یه ماشین نو از همون مدل میشه میزان فرسودگی کلاچو فهمید
19:15  1395/06/24

سمیه
6

من تازه شروع کردم به رانندگی کردن یه سوال برام پیش اومده ماشینی که گریبکسش تازه تعمیر یاتعویض شده اصلا به درد می خوره
01:06  1395/04/19
پاسخ دادن
احمدز
2

ن دادا اگه گیربکسش تعمیر شده ب درد نمیخوره
20:29  1395/07/24

کامران
2

سلام اره به درد میخوره هر قطعه از گیربکس یا موتور بر اثر برخی عوامل خراب میشند قطعات قابل تعمیر هستند کارخانه این طوری ساخته که یک بار مصرف نباشه پس گیربکس که تعمیر بشه اگر از قطعات مناسب استفاده کردند باشند خوب هست
23:23  1395/10/19

مهران موسوی
0

اگه مشکلی نداشته باشه خوبه.الان اکثر این ماشینایی که تو خیابون میبینی گیربکس و موتوراشون تعمیر شده
12:05  1396/06/29

عادل
3

سلام داداش اصلا گیر بکس چی هست
23:15  1395/04/07
پاسخ دادن
مهران
2

فهمیدی ب منم حتما لگی
01:22  1395/04/29

سعید بروجرد
4

بسیار عالی بود بعد از چند سال .با یک مرور خیلی کمکم کدید .ممنون
23:54  1395/04/06
پاسخ دادن
جابر
2

باسلام
اقا من امروز نیسان دیدم که 5 دنده بود ودوگانه کارخانه بود وخودمم حتی باهاش رانندگی کردم وقتی زدم دنده 5 انگار صدایی از موتور نمیومد خیلی باحال بود
ازش پرسیدم گفت گیربکس پاترول انداختم
حالا سوالم اینه اگه شده گیربگس پاترول رو انداخت رونیسان پس میشه نیسان رو جفت دفرانسیل کردش درسته
لطفا جواب بدید
00:43  1395/04/06
پاسخ دادن
سعید بوشهری
1

نیسان جلوبندیش با پاترول کاملا فرق داره و فضای مناسب برای نصب دیفرانسیل جلو نداره وگرنه اگر فضا داشت که کار سختی نبود
19:16  1395/06/24

محمد
3

سلام به نظر شما میشه با دستکاری کردن گیربکس سی جی بهش دنده عقب اضاف کرد؟؟؟
10:29  1395/03/22
پاسخ دادن
سعید بوشهری
2

اگه امکان ریخته گری کپه های انجین که آلمینیومی هست و همینطور طراحی و ساخت قالب دقیق رو داشته باشی میشه چون گیربکس موتور سیکلت با سایر قطعات موتور بصورت مجتمع ساخته شده و جدا از هم نیست ، دیدم تو یه سری موتور های چینی یه گیربکس کوچیک بیرون انجین وصل کردن که کار دنده جلو و عقب رو انجام میده یعنی میشه چهارتا دنده جلو زد یا چهارتا دنده عقب
19:20  1395/06/24

علی رستمی
2

با سلام من یک سمند LXدارم که دندهخیلی سخت جا می رود به تعمیرگاه رفتم سیم کلاچ را عوض کردن ولی نشد. یکی دیگه گفت مشکل از دسک وصفحه است درصورتیکه دنده وقتی جا می رود. هیچ مشکلی از نظر قدرتی ندارد لطفٱ نظر
23:04  1395/03/02
پاسخ دادن
میلاد خسروی
1

داداش روغن گیربکستو عوض کن حتما درست میشه
16:08  1395/03/06

حسین قاسمپو
2

باسلام پژوپارس مدل ۸۸دنده پنج یه کم توی سرعت۱۰۰تا۱۱۰صدا میدهد مشکل چیست راهنمایی کنید
21:55  1395/02/30
پاسخ دادن
میلاد خسروی
2

سلام دنده متحرک دنده پنج تیز شده باید تعویض بشه هزینه ش کمه چون نیازی نیست گیربکستو پائین بیارن
16:11  1395/03/06

كريم اكبرى
1

من يك سوال دارم من يك پرايد دارم مدل92 تازگيا دندنه دو صدا مىده
18:24  1395/02/12
پاسخ دادن
mmsh
0

به احتمال 50درصد از دنده هاشه یا دیسک و صفحه است یه سرویس دوره ای بکن

19:24  1396/07/19

ali
0

بسیار آموزنده بود
خیلی ممنونم
22:18  1395/01/19
پاسخ دادن
آریا
0

واقان آلیه
03:12  1395/05/01

مصطفی
0

سلام
ایا در گیربکس ،L90 قطعه ای بنام راد وجود داره ؟
و
کارش چی هست؟
سپاس از زحمتاتوون
08:41  1394/12/14
پاسخ دادن
ا. کریمی
0

به هر میله یا محوری Rod گفته میشه
10:20  1395/01/17

حسن
2

سلام وقتی فول روغن گیربکس206اتومات رو نگاه میکنم روغنش فوله ولی نمیدونم چرافول روکه باز میکنم بیشترازدولیترروغن نمیاد
05:39  1394/12/14
پاسخ دادن
علی
0

خوب بود فقط اگه میشه اموزش تعویض روغن کیربکسم بگین من الان تو عراقم با ماشینم سمند ef7اشتباهی پیچ روغن کیربکسشو باز کردم و همش خالی شده ولی نمیدونم از کجا روغن کیربکس بریزم
20:39  1394/11/30
پاسخ دادن
سعید
2

روغن گیربکسو بریز از جایی که خدابیامرز ریخت,,یاحق
13:07  1395/02/10

سعید بوشهری
0

روغن تو پراید باید محل سنسور سرعت رو بالای گیربکس باز کنی از اونجا بریزی ولی تو سمند گمونم یه پیچ بغل گیربکس هست(سمت چرخ) که آچار 22 میگیره اونو باید باز کنی بریز ولی قبلش باید روغنو پیمونه کنی طبق مقدار دفترچه ماشین و بریزی چون سرریز نمیشه و گیج نداره
19:25  1395/06/24

امیر
5

سلام من یک پراید 132دارم
وقتی میزنم دنده عقب صدای قرررررررررررررچ میده ایرادش چیه؟
22:20  1394/11/29
پاسخ دادن
بهزاد
5

داداش رانندشو تعویض کنی مشکل حل میشه
17:31  1395/02/20

محمد
2

خوب نزن دنده عقب
17:33  1395/05/26

محمد
4

ببخش داداش جسارتا خوب توقف کنید و کلاچو تا آخر بگیرید دیگه صدا نمیده وگرنه مشکل از خود گیربکسه
03:47  1395/06/09

سعید بوشهری
2

من یه عمره پراید دارم همشون بعد از یه مدت اینجوری میشن ، علتش هم اینه دنده عقب دنده سنکرون نداره تنها راهش توقف کامل و آروم جا زدن دنده و استفاده از روغن با گرانروی مطابق دفترچه ماشین هس
19:28  1395/06/24

کاربر: تیباران
2

دنده عقب پراید و تیبا مادرزاد ایراد دارند.باید در حالت ایستاده،اول دو بعدش عقب انداخت.
22:26  1395/06/24

abbas
6

سلام خیته نباشید
من تیبا 94 دارم موقع جازدن دنده یک با گاز پر به دنده دو صدای (قرچ) میده
و کلاچم صفته مشکل از کجاست؟
ممنون
22:49  1394/11/06
پاسخ دادن
مرتضی
6

از دنده برنجی دنده یک به 2 و شاید وجود خورندگی در داگ دنده 2
اگه بازم مشکلی هست من مکانیکم میتونم توضیح بیشتر بدم
22:02  1394/11/11

کاربر: تیباران
0

برای تیبا،دنده یک به دو را در دور موتور پایین تر بندازی دیگر راحت جا می رود.
22:15  1395/06/24

مهدی
2

سلام من یه 405 دارم دنده 3 موقع جا زدن صدا میده ایراد از چیه
14:51  1394/10/08
پاسخ دادن
ممد
9

سلام ایراد از دنده برنجی همان دنده است که اگر زیاد اذیت نمیکند باید هنگام تعویض دیسک وصفحه گیربکس را تعمیر کرد.
17:34  1394/10/09

محمد
1

چک کن ببین
مثلا وقتی داری از 2 به 3 میری
وقتی خلاص میکنی
یه گاز وسط به ماشین بده
بعد برو 3
اگه صدا نداد که احتمالا نمیده از برنجیه
20:35  1394/10/18

امیر
0

ایراد بد جا رفتن دنده به دنده برنجی بر میگرده
20:40  1394/11/28

mmsh
1

سلام من یه 405 دارم مو قع دنده دادن یه صدا می ده لطفا راهنمایی کنید
19:27  1396/07/19

علیرضا
4

سلام میخواستم مراراهنمای کنیدانیمیشن برش خورده کارکردن بین بلبرنگ وصفه خورشید ی پژو ۴۰۵ راداخل همه سایت هاگشتم نبود باتشکرازراهنمای عزیزان
05:57  1394/10/01
پاسخ دادن
دهانی
3

کاویان k119 دارم محک دنده 5و6 شکسته الان هر جا میگردم گیر نمیاد خواهشا کمکم کنید
19:48  1394/09/29
پاسخ دادن
رضا
7

داداش به نمایندگی ها سر زدی نمایندگی اسلامی تهران
اگه ندارن باید برات بسازن و یا ببینی با کدوم ماشین شبیه بگیری
20:08  1394/09/29

iman
1

واقعا ممنونم
14:42  1394/09/16
پاسخ دادن
اسی
2

باسپاس از زحماتتان
23:23  1394/08/08
پاسخ دادن
نیرومند
2

فوق العاده بود در عین سادگیش!!!!!
12:58  1394/06/20
پاسخ دادن
علی
10

عجب زیبا توضیح دادی بچه 5ساله راحت متوجه میشه تا چه برسه به ادم بالغ ممنونم اوستا
13:29  1394/05/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین : سلام بر دوستان کسی اطلاع نداره حواله شاهین پلاس موعد اسفند کی میاد؟؟ آخه دوماه پیش دعوتنامه بهمن اومد با موعد ۳۰ روزه ولی از اسفند خبری نیست زنگ زدم سایپا میگه ۲۰ تا ۳۰ درصد بهمن ماهی ها رو فرستادیم هنوز اونها هم تحویل نشدن همشون کسی خبر نداره
حامد : من امروز تماس گرفتم با سایپا، گفت شاهین دنده مشخص نیست کی پیام میاد ، ولی میاد، از امروز تا زمستون، و خودرو چیز دیگه ای هم نیست ، همون شاهین دنده.
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : درجواب این دوست عزیز سامانه یکپارچه درست هست الان توی پروفایلم بودم
بیژن : سلام من 13 مهر هستم تارا v1 پلاس هنوز فاکتور نشدم
علی احمدی : سلام دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک آپشنال تحویل ۳۰ مهر ۱۴۰۳ کی فاکتور میشه ؟
آریو : تورو خدا یکی اینه پیدا کنه من کتکش بزنم دلم خنک بشه
Sh : سلام آقای هادی اون لینک فکر کن مشکل داره مجددأ خدمتتون فرستادم https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus
حسین... : در اینکه بعضی از افراد این صفحه منسوبین به سایپا هستند هیچ شکی نیست.بالاخره این شرکت‌ها هزینه های خاصی رو برای فضای مجازی منظور میکنن وهدفشون اینه که اقدامات شرکتشون رو توجیه کنن ولی اگه منظورتون از جیره خور من بودم بدونین که سخت در اشتباهید اگه وقت داشتی کامنتای قبلیمو بخون ولی خوب یکسری چیزا واقعیت هستن منجمله اینکه ما تا پایان زمستون هیچ حقی برا شکایت از سایپا نداریم . حالا اگه میگین میشه ازش شکایت کرد راهشو به منم نشون بدین(البته مستدل وحقوقی)منم پابه پاتون میام
یاری : اطلاعیه اصلاح اطلاعات برگشتی خودرو ساز 21 / 04 / 1403 به اطلاع کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودرو داخلی که سفارش ایشان بر اساس اطلاعات ارسالی خودروساز لغو شده است می رساند، اطلاعات ارسالی توسط شرکت خودروساز در حال اصلاح می باشد . لازم به ذکر است پس از اصلاح و ارسال مجدد اطلاعات توسط شرکت خودروساز در اسرع وقت پروفایل متقاضیان در سامانه بروز رسانی خواهد شد. بستن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهروزمرادی : سلام کسی ازپیش فروش 30اذر فاکتور شد
محمدرضا : اطلاعات ضعیف و نادرست باعث عذاب آدم هاست،قطعات به وفور هست
محمد : سلام .بله امروز
علی : دنا پلاس 5 دنده 16 م واریزی کسی داریم ؟؟؟؟؟ تا 15 همه فاکتور شدن ؟؟؟
207 : بنده خدا واقعیت رو گفته الان اگه کسی حرفی نزنه کیفیت 207 شما با مزدا یکی میشه،تو دلت خالی نشه بانو 207 خود بنزه
آریزو 5 همدان : در پاسخ به آریزو 5 من تحویلم 3 مهر . ثبت نام 20 اسفند
آریزو 5 همدان : منم ثبت نام 20 اسفندماه و تحویلی 3 مهر
دنا توربو 6 دنده 403 : مال منم 4 دی بود شد 30 دی . پیروز 356دادم 5 مرداد 280
رضا دنا اپشنال پیش فروش 30مهر : دوستان تکمیل وجه 11 شهریور تحویل 30 مهر هنوز فاکتور نشدم
مرتضی دوگانه : سلام آقای ویسی یعنی شما بغیر کارت طلایی مبلغ 52میلیون اضافه تر پرداخت کردید