چرا خودروهای وارداتی 2.5 برابر قیمت واقعی در بازار جهانی است؟

 

چرا خودروهای وارداتی 2.5 برابر قیمت واقعی در بازار جهانی است؟

 
فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو پاسخ می‌دهد که چرا خودروهای وارداتی 2.5 برابر قیمت واقعی در بازار جهانی است؟
با اعلام خبر آغاز مرحله اجرای برجام، چشم‌ها به ساعت‌ها دوخته شد. آنانی که می‌رفتند و می‌آمدند، دیگر به دنبال سبقت گرفتن از یکدیگر بودند تا سریع‌تر از رقبای خود به بازار ایران دست پیدا کنند. در این میان، خودروسازان خارجی از گوی رقابت عقب نماندند؛ تا جایی که فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «این رقابت بین خودروسازان ژاپنی، کره‌‌ای، آلمانی و چینی قوی‌تر شده است.» وی البته متذکر می‌شود که «براساس آمار واردات، کره بیشترین سهم را در واردات داشته و بعد از آن ژاپن قرار دارد.» احتشام‌زاد در خصوص احتمال کاهش سهم خودروهای چینی در این بازار رقابتی نیز تاکید می‌کند: «با توجه به بازدیدهایی که از نمایشگاه چین داشتم، برندهای چینی منتظر نمانده‌اند که خودروسازان دنیا بخواهند سهم بازار آنها را بگیرند.» در ادامه بخش‌هایی از گفت‌وگوی خبرآنلاین با وی را می‌خوانید:
 
* یک سوالی که در حال حاضر مطرح است، این‌که چرا ما باید خودروهای وارداتی را دو سه برابر قیمت واقعی آن در بازار جهانی بخریم؟
 
ببینید، ایجاد تعرفه برای واردات در جهت حمایت از صنایع داخلی بوده است. در واقع یک فضای آزمایشگاهی را برای صنایع داخلی ایجاد کنیم که قبل از این‌که وارد عرصه بین‌المللی شوند و رقابت بین‌المللی داشته باشند، این آمادگی را داشته باشند که در آن عرصه خود را تقویت کنند. این راهکار در نظر گرفته شد و قرار بود سالانه تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند. اگر به خاطر داشته باشید، تعرفه واردات خودرو 90 درصد بود و قرار بود سالانه 5 درصد کاهش یابد، اما بعد از تفاوت عمده‌ای که روی قیمت دلار اتفاق افتاد، شاهد بودیم که این درصدها طی سال‌ها ثابت مانده است. این درصد به طور مستقیم روی هزینه قیمت تمام شده تاثیر دارد.
 
علاوه بر آن، ما پارامترهای غیرتعرفه‌ای نیز داریم؛ مانند خودروهای فرسوده. الزام اسقاط خودروی فرسوده، هزینه‌ای است که واردکننده باید پرداخت کند. مشتری‌ای که خودروی وارداتی خریداری می‌کند، باید حتما هزینه جلوگیری از آلودگی هوا را بدهد؛ کمااین‌که در رابطه با خودروهای داخلی یک‌چنین الزامی را نداریم و می‌بینیم خودروسازان داخلی در عمل به واسطه حمایت‌هایی که لازم است از آنها شود، آنها الزامی به اسقاط خودرو ندارند. به طور طبیعی این‌ها هزینه‌هایی است که روی دوش واردکننده است و این هزینه‌ها به طور مستقیم به مشتری‌ای منعکس می‌شود که متقاضی خرید کالای خارجی است.
 
همان‌طور که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو منتشر شد، شاهد بودیم که این راهکار، راهکار مناسبی برای تقویت صنعت خودروی داخلی نبوده است. این گزارش کارشناسی نشان داده که این فرآیند درست نبوده است. احتساب تعرفه برای خودروهای وارداتی به منظور حمایت از خودروهای داخلی در ارتقای کیفیت آنها اثربخش نبوده است. به طور طبیعی قانون‌ها و روال‌هایی که برای این موضوع تدوین شده، باعث می‌شود که قیمت خودروهای وارداتی بین 2 تا 2.5 برابر قیمت عرضه آن در سطح جهانی باشد.
 
در واقع اگر سود شرکت را بین 3 تا 7 درصد در نظر بگیریم، در وهله اول که خودرو وارد کشور می‌شود، حداقل 45 درصد باید تعرفه پرداخت کند. به طور طبیعی این نزدیک به 8 برابر سود شرکت مادر است.
 
* مقدار سود واقعی یک واردکننده در زمان فروش خودرو باید چقدر باشد؟
 
براساس آیین نامه محاسبه قیمت تمام‌شده‌ای که در سال 1393 ابلاغ شده، سود واقعی براساس اجزای قیمتی، یعنی اجزای پایه‌ای قیمتی، مازاد بر آن درصدی مشخص شده که این درصد پیش‌تر 15 درصد بوده و الان 7 درصد در نظر گرفته شده است. این 7 درصد شامل هزینه‌های سربار، مالی و عملیاتی و... است.
 
به طور قطع شما اگر به هر تاجری بگویید که 7 درصد بیشتر نمی‌توانید روی قیمت تمام‌شده کالای خود در نظر بگیرید و تمام هزینه‌های عملیاتی، سربار و مالی را از آن محل پوشش دهید، به طور طبیعی تمایل زیادی برای حضور در این بازار نخواهد داشت. این مقدار سود تحت کنترل است و سازمان حمایت روی آن نظارت می‌کند؛ کمااین‌که معتقدیم به واسطه این‌که بازار رقابتی است و خودروهای وارداتی از هیچ‌گونه ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و واردات آنها براساس عرضه و تقاضا است، نیازی به قیمت‌گذاری دولتی ندارند.
 
مشتری است که انتخاب می‌کند کدام برند را با چه قیمتی انتخاب کند و در بازار رقابتی نباید نگران قیمت‌گذاری بود.
 
 
 
 
 

منبع

خبر انلاین

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , قیمت خودرو , تعرفه واردات , نرخ واردات , خودرو های وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

فرزاد
1

BMW i8 با قیمت جهانی ۱۴۰ میلیون در ایران نیمه ویران ۲ میلیارد با منت به فروش میرسه و بعد میگن ۲.۵ برابر قیمت جهانی.
از ایران فقط اسمش مونده و از ابهتش ...؟
به امید ایرانی واحد
10:45  1395/04/28
گزارش
پاسخ دادن
اریابهمن
2

تنها راه نجات صنعت خودروسازی خصوصی سازیست.در کجای دنیای(پیشرفته) یک شرکت دولتی پیشرفت کرده که ایرانخودرو بخواد پیشرفت کنه.راه دیگه اینه که مردم و مصرف کنندگان عزیز ایرانی با اتحاد و همبستگی اتومبیل های دو و سه برابر قیمتهای جهانی رو نخرن تا رو دستشون بمونه.در اینصورت مجبور میشن قیمتها رو بشکنند.
20:37  1395/04/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
8

خیلی جالبه کسی که خودروی داخلی میخره ده ها برابر بیشتر از کسی که خودرو خارجی داره هوا رو آلوده میکنه، ولی نهایتا مالیات آلودگی هوا رو از اونی میگیرن که هوا رو کمتر آلوده کرده!!!! و جالب اینجاست اونی که هوا رو بیشتر آلوده کرده هیچ هزینه ای نمیده! همه چیز تو این کشور برعکسه. اونی که کار میکنه پول نمیگیره و اونی که پول میگیره کار نمیکنه.
15:19  1395/04/27
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
5

رفیق اینکه ماشینهای داخلی چندین برابر خارجیها آلودگی دارند شکی نیست. ولی اینقدر تمام ارگانهای مختلف از ماشین داخلی پول میگیرند که دیگه جایی برای این یک قلم نمونده . بقول خودت که قبلا گفته بودی این دریافتها حداکثر توان مردم هست
15:28  1395/04/27

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
محسنj7 8 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T88 : دوستان کسی از تیر یا مرداد فاکتور شده؟
جی ال : آقای مدبر چرا دوباره اطلاعات غلط میدید به مردم ؟؟؟این مردم به اندازه کافی استرس دارن لطفا شما دیگه بیشترش تکمیل
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : پاسخ تحویل بهمن : گواهی اسقاط ربطی به واریز نداره، شما هر موقع دعوت نامه اومد مبلغ تکمیل وجه رو واریز میکنی، گواهی اسقاط بعد از تکمیل وجه به همراه سایر مدارک تحویل نمایندگی میدی معمولا گواهی اسقاط حداکثر 20 روزه صادر میشه شما منتظر دعوت نامه باش که اومد فورا واریز کنی، برای بهمن احتمالا اویل دیماه دعوت بیاد
T8 : سلام ما ثبت نام اردیبهشت تحویل شهریور هستیم یک ماه تو وضعیت پلاک موندیم کسی هم جوابگو نیست کسی هست پلاک شده باشه لطفاً ؟؟؟
تارا v4 تحویل آذر : سلام، تاراهای اتومات تحویل آذر، اعلام حضور کنند، امیدوار شویم
J7 : سلام برای ما هم خالیه نگران نباشید ،سیستم ب روز نیست
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام من14 هنوز فاکتورنشدم
sT9 : سلام کرمان موتور نمایندگی خا پیش فروش جدید را گزاشتن قانون473٫و...رو قید کردن نمیدونم شامل حال ما قرارداد تیرومرداد میشه؟
کاظمی : دوستان ۱۵ اردیبهشت برای کسی فاکتور نشده؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسماعیل : سلام داداش خداوکیلی راست می گی من 8 شهریور تکمیل وجه کردم
کوییک : پاسخ امیر آریا نژاد : تو که قبلا پیام گذاشتی امسال هیچ کوییکی فاکتور نمیشه واقعا با خودت چی فکر می کنی که اینقدر پیام های متناقض میزاری . تا میبینی یه خودرو فاکتور میشه یه جور دیگه پیام میزاری بیخیال یه کم رو راست باش لااقل با خودت
پانا سی دی : ردیف 1553 هنوز نشده
پیش فروش اسفند تکمیل 4شهریور : سلام ساینا تک پیش تکمیل 4شهریور فاکتور شدم
سلیمان : برو پلیس به اضافه 10 کمکت می کنم کنن دوست من رفت پلیس به اضافه 10 بهش کد رهگیری دادن
حامد : بازم پست یه سر بزن حتما حضوری برو چون من زنگ زدم به اداره پست گفتن سند سبز ماشینم نیومده ولی وقتی رفتم اداره پست سند سبز رو تحویلم دادم حتما یه سر به اداره پست بزن
حامد : 6هزار قبل یه سال
کوییک اس : یک ماهه زنگ میزنم میگن تا 19 تیر فاکتور شده لعنت به سایپا
قشم کوییک : دوستان در خصوص سود تاخیر و مشارکت پیش فروش که درصد تاخیر برابر هست با 23 که محاسبه سالیانه میشه فرضا کویک gxl من با مجمع واریزی 499میلیون اگر تا صد روز فاکتور نشه مبلغی بالغ بر 35میلون باید به من بپدازند.
دنا 6 دنده دیماه زابل : سلام دوستان دنا سفید تبدیل 21 ابان به فولادی 25 فاکتور و26 پلاک و امروز رفتم ماشین وبرگ کمپانی رو تحویل گرفتم بردم 4 تا رینگ توربویی انداختم،انشاالله قسمت همه دوستان خداحافظ حلال کنین مارو.