خودروسازان در کارنامه کاری خود برای خودروهای زیر 40 میلیونی، نمره کم آوردند.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کارنامه عملکرد خودرو سازان در خرداد 95 را منتشر کرد.
ارزیابی خودروهای داخلی در دو مرحله انجام میشود .در روش جدید ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی به روش آدیت ملی استاتیک و دینامیک مورد ارزیابی قرار می گیرند.
در مرحله استاتیک، خودرو از نظر پارامترهای ظاهری، فواصل، هم سطحی و رنگ اندازه گیری میشود و در مرحله دینامیک، عملکرد کلیه سیستم های خودرو مانند ترمز، فرمان، سیستم های الکترونیکی خودرو و سایر موارد، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
تنها چیزی که در این جدول عاید مخاطب می شود این است که قشر اعظمی از کشور که خودروهای زیر 40 میلیونی را سوار می شوند تنها یک ستاره کیفی روی شانه خودروهایشان می بینند.
اما در جدول زیر جاده کیفیت خودروهای کیا ،سراتو و پژو206 اس دی، دنده عقب حرکت کردند و وانت تندر، جک اس5، توانستند سواری بهتری به سرنشینان خود بدهند.
ستاره خودروهاباقیمت آنها تطابق دارد
علی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت:وظیفه اصلی سازمان استاندارد ارایه گواهی استاندارد به خودروهای داخلی وخارجی است واگر خودرویی گواهی استاندارد این سازمان رادریافت کند به معنی داشتن تمامی استانداردهای لازم برای ورود به بازار است.
وی درادامه تصریح کرد:این امر بسیار طبیعی است که خودروهای باقیمت پایین تر ستاره های کمتری دریافت کنند چراکه آلیاژی که دربدنه پراید بکاررفته باآلیاژی که دربنز استفاده شده است یکسان نیست.
نماینده مردم سبزواردرخانه ملت افزود:نمی توان توقع داشت باهزینه پایینی که برای خرید پراید پرداخت میکنیم ماشینی باکیفیت بالای راتحویل بگیریم.
سبحانی فر بابیان اینکه خوروهای باقیمت های مختلف درهمه جای دنیا کیفیت های متفاوتی دارند،تصریح کرد:شرکت های خودروسازی کشورمانیز قیمت های مختلف رابرای خودروهای باکیفیت متفاوت ارایه میدهند واین خود مطایق باآن چیزی است که درهمه جای دنیا صورت میگیرد.
وی درپایان تاکید کرد:شرکت های خودروسازی داخلی باید تلاش کنند تا بابکارگیری دانش فنی روزدنیا خودروهای باکیفیت بالاتر وقیمت مناسب تر به بازار ارایه دهندتا مردم بتوانند خودروهای باکیفیت را باقیمت پایین تری تهیه کنند.