قبل از عرضه مدل جدید Sport 2.0T، هیوندای سانتافه SUV آخرین مدلی بود که در آن از طراحی خاص Fluidic Sculpture استفاده شد. این کمپانی با ارائه سانتافه جدید، طراحی خودروهای تولیدی خود را در قالب طرح جدید Storm Edge تغییر داده است. یادآوری می شود که این خودرو توسط شرکت آسان موتور وارد ایران می شود و قیمت مدل های مختلف آن را می توانید در صفحه قیمت 1Car مشاهده کنید.
مدل جدید در واقع تلفیقی از ویژگی های "سانتافه اسپرت" با ظرفیت 5 سرنشین و "سانتافه با طول محور بلند" با ظرفیت 7 سرنشین است که می توان آن ها را در سه حالت مختلف بسته به نوع گیربکس انتخاب کرد. گذشته از این، مدل جدید به طور استاندارد به سیستم تله ماتیکسBlue Link نیز مجهز است. کلمه "تله ماتیکس" در حقیقت از تلفیق دو عبارت تله کامیونیکیشن و انفورماتیکس به دست آمده است که نقش آن ردیابی وسیله نقلیه به کمک سیستم مسیریاب ماهواره ای (GPS) است. این سیستم در حقیقت با هدف در اختیار گذاشتن یکسری امکانات مربوط به بهبود راحتی و ایمنی خودرو عرضه شده است که آن ها در سانتافه های 2007 تا 2012 وجود نداشتند.
قبل از بررسی مشخصات هیوندای جدید با ظرفیت 7 سرنشین باید گفت که این مدل هنوز در بازار فروش وارد نشده است؛ بنابراین، در ادامه صرفاً به مقایسه سانتافه اسپرت 5 سرنشین 2013 با نسل قبلی آن می پردازیم.
مصرف سوخت
مدل اسپرت 2013 با طراحی جدید بر اساس نوع موتور در دو مدل مختلف عرضه می شود. مدل اول با داشتن یک موتور استاندارد 2.4 لیتری 4 سیلندر می تواند 190 اسب بخار نیرو و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند؛ این در حالی است که مدل دوم با داشتن یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر انتخابی می تواند 264 اسب بخار نیرو و 360 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در سانتافه های 2010 تا 2012 یا از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر با قدرت 175 اسب بخار استفاده شده بود یا از یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر خورجینی با قدرت 276 اسب بخار. در حقیقت این موتورها جایگزین موتورهای V6 مدل های 2007 تا 2009 با حجم 2.7 لیتر و قدرت 185 اسب بخار یا حجم 3.3 لیتر و قدرت 242 اسب بخار شده بودند. همان طور که ملاحظه می شود، هیچ یک از این موتورها نمی توانند به اندازه موتور سانتافه اسپرت جدید 2.0T گشتاور تولید کنند. جالب است بدانید که وزن مدل جدید 200 کیلوگرم از مدل قدیمی سبک تر شده است.
اگرچه به لحاظ عملکرد و کارایی، خودروی اسپرت جدید نسبت به مدل قدیمی بسیار بهبود پیدا کرده است، اما بر اساس گزارش "سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا" (EPA) اساساً مصرف سوخت آن مشابه مدل های 2010 تا 2012 است. مصرف سوخت سانتافه اسپرت جدید با داشتن موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر و بزرگراه به ترتیب چیزی در حدود 14 و 9 لیتر است. گفتنی است، مصرف سوخت مدل SUV با داشتن موتور استاندارد 2.4 لیتری 4 سیلندر و گیربکس 6 سرعته چیزی در حدود 10 تا 14 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در بزرگراه است. هم چنین، مصرف سوخت همین سانتافه با موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر خورجینی به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر و بزرگراه به ترتیب در حدود 11 و 14 لیتر می باشد. به گزارش EPA، مصرف سوخت نسل قدیم با مصرف سوخت نسل جدید هیچ تفاوتی ندارد. اما با وجود این، مدل جدید قدرتمندتر است.
ایمنی
نسل قبلی سانتافه به طور استاندارد امکانات متعددی اعم از ترمز ضدقفل، کیسه هوا (در 6 موقعیت)، سیستم کنترل پایداری، و سیستم کنترل کشش بود. البته در سال های اخیر، دوربین عقب و سیستم کنترل در سراشیبی (DAC) به صورت اختیاری در سانتافه قرار داده شده بود و نیز در هیوندای 2012 به عنوان یک آپشن استاندارد وجود داشت. در همین راستا، کمپانی هیوندای نیز همین مشخصه های مربوط به ایمنی را در سانتافه اسپرت 2013 در نظر گرفته است؛ با این تفاوت که مدل جدید آپشن های دیگری اعم از کیسه هوا برای زانوی راننده، سیستم کنترل در سربالایی (HAC)، پشتیبانی رایگان از سرویس تله ماتیکس Blue Link به مدت یک سال را نیز به راننده ارائه می کند.
گذشته از آپشن های ایمنی استاندارد، هیوندای اسپرت 2013 در تست تصادف نشان "5 ستاره" را از "سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه" (National Highway Traffic Safety Administration) و نشان "بالاترین پیک ایمنی" (Top Safety Pick) را نیز از "سازمان بیمه ایمنی بزرگراه" (Insurance Institute for Highway Safety) دریافت کرده است. البته به جز مدل 2010، سایر سانتافه های نسل قبلی هیوندای نشان "بالاترین پیک ایمنی" را از "سازمان بیمه ایمنی بزرگراه" دریافت کرده بودند. در مدل 2010، نتیجه تست سنجش میزان استحکام سقف خودرو در تصادف، کمی پایین تر از حد خوب، گزارش و با عنوان ایمنی "قابل قبول" روانه بازار شد. در تست های تصادف که ملاک سنجش سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ملاک است، سانتافه مدل های 2007 تا 2010 نشان 5 ستاره را دریافت کرده اند.
در سال 2011، سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه در انجام تست تصادف سخت گیری های بیش تری اعمال کرد و وقتی سانتافه در چنین تستی مورد ارزیابی قرار گرفت، با ضعف روبرو شد؛ به طوری که امتیاز نهایی آن به "3 ستاره" کاهش یافت. مدل SUV حتی در تست تصادف از ناحیه جانبی فقط "1 ستاره" به دست آورد که این بدترین امتیاز ممکن بود. از آن جا که مدل های 2011 و 2012 در تست های سخت "سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه" ضعیف عمل کردند، شرکت هیوندای تصمیم گرفت تا با یک بازنگری کلی در ایمنی مدل جدید سانتافه، سیستم تله ماتیکس Blue Link و هشداردهنده اتوماتیک تصادف را به این خودرو اضافه کند و از این طریق ایمنی آن را ارتقاء بخشد.
عملکرد و سواری
به جز مشکلات مربوط به سیستم انتقال قدرت در مدل 2010 با موتور V6 و نیز سیستم های سوخت رسانی و تعلیق خودرو در مدل های 2007 و 2008، نسل قدیم سانتافه اساساً سواری و عملکرد خوبی داشته است. با توجه به این سابقه درخشان و گارانتی فوق العاده ای که برای هیوندای جدید در نظر گرفته شده است، پیش بینی می شود که سانتافه اسپرت 2013 حتی بتواند بهتر از مدل های قبلی در سواری و هندلینگ عمل کند. در گارانتی مدل های جدید هیوندای، خودرو به مدت 5 سال یا برای 100,000 کیلومتر رانندگی تضمین شده است؛ البته این ضمانت مواردی از جمله سیستم صوتی، رنگ بدنه، و باتری خودرو را شامل نمی شود. گذشته از این گارانتی کلی، اجزای اصلی خودرو اعم از موتور و گیربکس نیز به طور جداگانه به مدت 10 سال یا برای 160,000 کیلومتر رانندگی مورد ضمانت کمپانی هستند که البته این گارانتی صرفاً به صاحب اصلی و اول سانتافه اسپرت تعلق می گیرد.
اگر مالک، شخص دومی باشد که خودرو را از صاحب اول خریداری کرده است، در این صورت فقط گارانتی 5 ساله یا 100,000 کیلومتر را برای اجزای اصلی خواهد داشت. اگر مالک دوم در طرح خودروهای دست دوم کمپانی شرکت کرده باشد، می تواند مانند مالک اول از گارانتی کامل برخوردار شود. گفتنی است، جهت بهره مندی از طرح خودروهای دست دوم کمپانی، 150 نقطه از خودرو مورد بازرسی قرار می گیرد و یک گزارش کامل از تاریخچه وسیله نقلیه توسط CARFAX تهیه می شود. در صورتی که نتایج این بازرسی، موفقیت آمیز باشد، شخص متقاضی شرکت در طرح خودروهای دست دوم کمپانی به عنوان مالک اصلی تلقی می شود و می تواند ضمانت نامه 10 ساله یا همان 160,000 کیلومتر رانندگی را از شرکت دریافت کند.
فن آوری
به طور کلی ماشین های مدرن، به تکنولوژی های جدیدی مجهز هستند که سانتافه اسپرت 2013 نیز از این قاعده مستثنی نیست. بلوتوث، هندزفری، تلفن، و سیستم موسیقی از جمله آپشن هایی هستند که در قالب پکیج فن آوری به طور استاندارد در این خودرو تعبیه شده اند. گذشته از این موارد، یک سال بهره مندی رایگان از سرویس تله ماتیک Blue Link و فوریت های اورژانسی از دیگر امکاناتی است که در سانتافه 2013 در اختیار راننده قرار داده شده است.
از نظر طراحی داخلی، سانتافه اسپرت جدید دارای آپشن های اضافه تری اعم از گرم کن صندلی های عقب، گرم کن غربیلک فرمان، سیستم دسترسی بدون کلید، تعلیق خودروی اتوماتیک، و امکان انتخاب حالت فرمان پذیری می باشد که رانندگی با آن را راحت تر و ایمن تر کرده است.
بی شک از نظر ایمنی و فن آوری، مدل اسپرت جدید در مقایسه با مدل های قبلی که در واقع جایگزین آن شمار می روند، خودروی بهتری است و از نظر طراحی و عملکرد نیز ویژگی های چشم گیرتری دارد. با وجود این، اگر مدل های قدیمی به جای "1 ستاره"، امتیاز بالاتری در تست تصادف از ناحیه جانبی به دست می آوردند، مسلماً هیچ دلیلی نداشت که به سراغ مدل های جدیدتر رفت. در هر حال، فن آوری های جدید به کار رفته در سانتافه اسپرت 2013 ایمنی آن را تا حد مطلوبی افزایش داده اند.