پرفروشترین شاسیبلند جمع و جور بازار ایالات متحده در سال 2014 امروز مهمان ماست! با نخستین تجربه رانندگی Honda CR-V همراه ما باشید.
این اولین باریست که شاهد حضور یک شاسیبلند طراز اول ژاپنی در ایران همزمان با عرضه آن در بازار جهانی هستیم. این اتفاق از آن جهت بیسابقه است که این خودرو در ردهبندی سال 2015 مجله معتبر موتورترند در بین 30 شاسیبلند مورد بررسی به عنوان SUV سال انتخاب شده است آن هم جایی که اسامی بزرگی چون بامو X4، مرسدس GLA250، ولوو XC60، لکسوس NX200 و پورشه ماکان دیده میشود. پرفروشترین کراساور آمریکا در سال 2014 امروز مهمان ماست. این بار فامیلیموتور قصد دارد با یکی دیگر از ساموراییهای هوندا که محصول آمریکاست، در ایران عرضاندام کند. بلندقامتی که برای رقابت با هر خودرویی در کلاس شاسیبلند سایز متوسط، شمشیر را از رو بسته است!
هوندا CR-V از سال 1995 تاکنون چهار نسل را به خود دیده اما نسل چهارم CR-V که امسال مورد فیسلیفت قرار گرفته است واقعا چیز دیگری است. تغییرات صورت گرفته در این فیسلیفت آنقدر گسترده و همهجانبه بوده که مجله موتورترند در بررسی آن از تیتر Refreshing or Revolting استفاده کرده است. شما بگوئید: فیسلیفت یا دگرگونی انقلابی؟
از تغییرات ظاهری صورت گرفته در جلوپنجره، نوار LED روز، مهشکنها و رینگهای 18 اینچی که بگذریم باید به طراحی مدرن و کیفیت خوب مواد مورد استفاده در کابین و تجهیزات الکترونیکی و ناوبری آن اشاره کرد. اما مهمترین تغییرات را باید در بهبودهای صورت گرفته در بخشهای فنی جستوجو کرد. استفاده از بلوک آلومینیومی سبکتر برای پیشرانه این مدل سبب افزایش بهرهوری آن شده است. علاوهبر این هوندا برای بیرون کشیدن قدرت بیشتر از دل انجین، نسبت تراکم را از 10 به 11.1 افزایش داده است.
با قرار گرفتن پشت فرمان CR-V همه چیز تحت کنترل به نظر میرسد. رانندگی را در خیابانهای شهر شروع میکنیم. ارگونومی مناسب کابین در کنار ارتقای سیستم تعلیق خودرو باعث شده تا خیلی زود به رانندگی با آن خو بگیریم. با عبور از روی دستاندازها در همین ابتدا هوندا برتری از رقبایش را به رخ میکشد. هیچ خبری از آن کوبش کابین در شاسیبلندهای کرهای و حتی ژاپنی رقیب نیست و کمکم این جسارت را در راننده به وجود میآورد که بدون هیچ کاهش سرعتی از روی هر سرعتگیری عبور کند.
این شاسیبلند چهارچرخمحرک هنگام رانندگی در شهر، دیفرانسیلجلو است و در صورت نیاز به صورت کاملا هوشمند نیروی پیشرانه را به چرخهای عقب نیز منتقل میکند. لذا از بابت رانندگی در هر شرایطی میتوان روی چالاکی آن حساب کرد و در هر مسیری از حداکثر قابلیتهای آن بهره جست. درعینحال این سیستم هوشمند باعث شده تا راننده هیچ نگرانی بابت مصرف سوخت و استهلاک بیمورد آن نداشته باشد.
رانندگی با CR-V آنقدر نرم و راحت است که به نظر میرسد هوندا این شاسیبلند را برای زنان طراحی کرده است! شاید بهترین توصیف از هندلینگ CR-V را کارشناس تست مجله موتورترند، بیان کرده باشد. آقای ایوانز حس خود را از کنترلپذیری CR-V با تشبیه آن به راندن خودرویی مثل فورد فیستا ST توصیف میکند. (فیستا ST یکی از تحسینشدهترین هاچبکهای اسپرت حال حاضر به حساب میآید.)
هنگام رانندگی در اتوبان، کابین این دورگه آمریکاییژاپنی آنقدر اکوستیک است که اگر حواستان به کیلومترشمار نباشد، راحتتر از آنچه فکرش را بکنید توسط دوربینهای کنترل سرعت شکار خواهید شد. برای تست شدت صدای کابین با اپلیکیشن مربوطه، سرعت را به بیش از 120 کیلومتردرساعت میرسانیم. دستگاه عدد 77 دسیبل را نشان میدهد که برای چنین سرعتی فوقالعاده است.