شرایط تعویض خودروهای معیوب

 

شرایط تعویض خودروهای معیوب

 
 تعویض خودروهای معیوب در حالی به‌عنوان یکی از بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، توسط خودروسازان به اجرا درآمده که به گفته آنها، طبق این الزام، تا به امروز بالای هزار دستگاه محصول عیب دار در هر یک از دو شرکت بزرگ خودروساز، تعویض شده است.
 
اواخر خرداد 86 بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی خود، قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را به تصویب رساندند تا مشتریان به دریافت خدمات بهتر از سوی خودروسازان داخلی و همچنین واردکنندگان، امیدوار شوند. این قانون که در آن زمان دارای 11ماده و 8 تبصره بود، یک هفته پس از تصویب، مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت و آماده ابلاغ به خودروسازان شد. این در حالی بود که به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه اجرایی مربوطه، قانون موردنظر چهار سال در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاک خورد و مسوولان مربوطه سرانجام در پاییز 90 آن را به خودروسازان ابلاغ کردند. آیین‌نامه اجرایی این قانون دارای پنج فصل و 43 ماده بود و ابلاغ آن، امیدواری‌ها را برای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به مشتریان، افزایش داد.
 
با این حال، این امیدواری به تدریج جای خود را یاس و نامیدی داد، چه آنکه آیین‌نامه ابلاغی عملا نتوانست دردی از مشتریان خودرو کشور دوا کرده و انتظارات آنها را برآورده کند. در واقع این آیین‌نامه به دلایلی از جمله وجود نقصان و کم و کاستی در مفاد و همچنین کم اعتنایی خودروسازان و واردکنندگان به اجرای آن، عملا نتوانست نقاط ضعف شرکت‌های خودروساز داخلی را به خصوص در حوزه خدمات پس از فروش، پوشش دهد. از همین رو با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به اصلاح آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو گرفت تا با این کار، زمینه را برای اجرای مفاد مربوطه و همچنین اضافه کردن تبصره‌هایی جدید (به نفع مشتریان) فراهم کند.
 
هرچند بازنگري و اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي اين قانون از چند سال قبل تر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، با این حال دولت یازدهم سرانجام آن را نهایی کرد. بر این اساس، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اواخر سال 93، اصلاحیه آیین نامه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را امضا کرد و آن را برای تصویب نهایی به دولت فرستاد. دولت نیز در نهایت طی فروردین ماه امسال، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را تصویب و آن را به مراجع ذی‌ربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، ابلاغ کرد.
 
یکی از اصلاحات بسیار مهمی که در قانون موردنظر انجام شد، در نظر گرفتن قوانین جدید برای خودروهای به اصطلاح معیوب بود، چه آنکه خودروسازان را موظف کرد به هر نحو ممکن از جمله «تعویض خودروهای عیب دار»، رضایت مشتریان را جلب کنند. بر این اساس و طبق ماده 9 اصلاحیه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، «عرضه‌کننده (اعم از خودروساز و واردکننده) موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف‌کننده را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از نبود عیب، خودرو را تحویل دهد.» این ماده یک تبصره بسیار مهم دارد که طبق آن، «عرضه‌کننده موظف است در صورت وجود عیب احتمالی در خودرو، عیب مربوطه را مطابق زمان استاندارد تعمیراتی رفع کند، مشروط بر آنکه رفع عیب، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود.» در ادامه این تبصره آمده که اگر عیب مربوطه رفع نشود، عرضه‌کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو یا اخذ رضایت کتبی از مصرف‌کننده (به هر نحو ممکن) اقدام کند.
 
ابلاغ این اصلاحیه اما در شرایطی است که به گفته خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعویض خودروهای معیوب پیش از این ابلاغیه به اجرا درآمده است. البته آمار و ارقام اعلامی از سوی خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، متفاوت از یکدیگر است؛ به‌نحوی‌که آمار جاده مخصوصی‌ها از تعویض خودرو، به چند هزار دستگاه می‌رسد، اما وزارت صنعتی‌ها از تعویض چند ده هزار محصول معیوب صحبت به میان می‌آورند. هرچه هست، روند تعویض خودروهای معیوب در خودروسازی کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده و بر این اساس، مشتریان می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به تعویض خودرو خود اقدام کنند.
 
 
 
شروط تعویض خودروهای عیب دار
 
اما تحت چه شرایطی خودروسازان نسبت به تعویض محصولات عیب دار عرضه شده به مشتریان، اقدام می‌کنند. آن‌طور که یک مقام مسوول در صنعت خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، خودروسازان معمولا از سه روش برای جلب رضایت مشتریانی که خودروشان دارای عیب است، استفاده می‌کنند و تعویض خودرو نیز یکی از آنهاست.
 
وی با بیان اینکه خرابی موتور، 100 درصد به تعویض خودرو منجر می‌شود، می‌گوید: اگر خودرویی که تحویل مشتری داده‌ایم دارای عیب موتوری باشد، اقدام به عوض کردن موتور نخواهیم کرد و بلافاصله محصولی جایگزین تحویل خواهیم داد. این مقام مسوول می‌افزاید: در روش دوم، اگر مشتری برای یک عیب مشابه، بیش از سه بار به نمایندگی مراجعه و موفق به رفع عیب نشود، باز هم نسبت به تعویض خودرو معیوب اقدام خواهد شد. به گفته وی، در روش سوم نیز که دارای دو راهکار است، یا خسارت خواب خودرو به مشتریان پرداخت می‌شود یا خودرویی جایگزین به‌طور موقت در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. این مقام مسوول توضیح می‌دهد:به‌عنوان مثال، اگر خودرویی بیش از یک مدت مشخص در قانون (احتمالا بین پنج تا هفت روز)، در نمایندگی بماند و تعمیر نشود، خسارتی مشخص (مثلا در قالب هزینه آژانس مشتری در روزهایی که خودرو وی در نمایندگی خوابیده) پرداخت خواهد شد؛ همچنین ممکن است به جای پرداخت خسارت، خودرویی به‌طور موقت و تا زمانی که خودرو معیوب تعمیر می‌شود، در اختیار مشتری قرار بگیرد.
 
به گفته وی، هرچند بیشتر این خدمات در دوره گارانتی ارائه می‌شود، با این حال خارج از این دوره نیز اقداماتی برای جلب رضایت مشتریان صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال، مورد داشته‌ایم که مشتری پس از پنج سال استفاده از خودرو، تقاضای دریافت خسارت به‌خاطر وجود عیب در این محصول را داشته و خودروسازان نیز به نحوی (مثلا پرداخت مبلغی به اصطلاح و تحت عنوان خسارت) رضایت وی را جلب کرده‌اند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تعویض خودرو معیوب , خدمات پس از فروش خودرو , فراخوان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

میرزای کرمانشاه
0

یک دستگاه خودرو کویک تحویل گرفته ام دارای ۱۸ ایراد با مرجعات به نمایندگی رفع عیب نشده و حتی در کامپیوتر هم درج نکرده اند تا اینکه از طریق تعزیرات و صنعت و معدن شکایت نموده ام نمایندگی عنوان می نماید شما پول کوییک داده اید توقع بنز دارید تولید تیراژ بالا و کیفیت کم شد برو به هر مرجع شکایت کنید برو همه دروغ است حتی بازرسی سایپا ایرادات و شکایت مرا تایید نموده
19:41  1403/06/07
پاسخ دادن
گلی
0

ماشین من بعلت دور رنگ بودن قابل تحویل نبود کسی میدونه چقدر زمان میبره ماشین جدید بدن شرکت سایپا
16:32  1403/02/04
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

یه بنده خدایی سمند گرفته بود دنده 2 جا نمیرفت. برد بهش گفتن دنده 2 که لازم نیس. از 1 برو 3.
یه بنده خدای دیگه ماشینش نه که کولرش خراب باشه اصلا کولر روش نصب نشده بود.
یه پراید تلویزیون نشون داد دنده عقب نداشت.
تعویض خودرو؟؟؟؟ بااااام؟؟؟ شیییبب؟؟؟؟
03:48  1395/05/25
پاسخ دادن
مهدی
5

مرد مومن من 206 اس دی 95گرفتم داشبورد عوض کردن. موتور ایراد داشت نتونستن درست کنن.گیر بکس ایراد داشت عوض کردن.کولر 3 بار گاز زدن باز درست نشد.اخر فروختم با کلی ضرر.من نمی دونم چه غلطی می کنن تو ایران خودرو
20:07  1395/05/23
پاسخ دادن
رضا
0

تعویض خودرو تو این مملکت دروغی بیش نیست ما خودمون قربانی شدیم از مسئولان هرکی خواست با دلیل بهش میگم
19:20  1395/05/23
پاسخ دادن
کاربر: m&z
6

هنوز یادم نرفته ایرانخودرو ماشین تحویل مردم میداد دنده عقب نداشت....
16:16  1395/05/23
پاسخ دادن
امیر(سابق)
7

رفیق اینها دارند دروغ میگن مثل بوووووووق. چند صد نمونه میخوای نشون بدم که موتور ترک داشت. گیربکس ایراد داشت. اتاق ایراد داشت و..... که هیچ کس به داد مردم نرسید و با هزینه شخصی و تو تعمیرگاه شخصی رفع عیب کردند. تازه از طرف نمایندگی مورد توهین و بد رفتاری هم قرار گرفتند. این حرفها واسه تو رسانه هست و تو عمل هیچ کاری بجز فشار دادن نمیکنند
17:41  1395/05/23

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : مرسی امین جان ، از دوستانی کسی دیگه ای هست که سود تاخیر براش درست محاسبه نشده باشه؟
محسن : برای منهم فاکتور شد ۳ بهمن تکمیل وجه کردم. ۷ بهمن سخا
X5 : قیمت بازار x5 مدل ۴۰۳ رنگ مشکی ۲۱۰۰ سفید ۲۱۵۰ دوستان در این آشفته بازار دقت کنید کلاه سرتون نره
میلاد : من الان وضعیتم دقیقا مثل شماست. این دیگه خیلی نامردیه چون اگر سود تاخیر ندن ۴۰ ۵۰ تومن میکنن تو پاچه ما. در صورتی که برگه ای که از نمایندگی دارم زده سود ۲۱ درصد. به نظر من باید با همین برگه شکایت کرد ازشون. مگه میشه بزنی زیر قرارداد. تلگرام بهم یه مسیج بده @Miladmk69
Amin : کاملا درست میگی ۳۰ بهمن که مالیاتش مشخصه چقدره ما چرا باید مالیات سال جدید و بدیم ولی بیمه رو حتی اگه بهمن ماشین و میدادن ما باید امسال بروزش میکردیم
شاهینG ۱۴آذر : ۱۴آذرتکمیل وجه کردم همانروزسخاتحویل دادم رفتم شرکت گفت سانروف ندارن فعلا تحویل نمیدن کلا هرماشینی ک سانروف داره اطلس شاهین جی خبری نیست
X5 : سلام دوستان امروز من داشتم از بندر عباس برمیگشتم سمت نائین نزدیک های یزد یک تریلی j7 وx5دیدم نشد از راننده بپرسم برا کجا هست شما هم توی راه ماشین دیدید
X5 ثبت نامی 25شهریور : چیزی نمیگیرن چون اخرین روز فاکتور شدی موندی بعد عید وقت نکردن برات بیمه را بزنن
حامد : برای منم برگشت اماده تخصیص انشالله زودترفاکتوربشه براهمگی
حسین : پلاک های ماشین های تحویل امسال باید 1404 باشه. بعید می‌دونم این موضوع رعایت نشه. درصورت عدم رعایت پیشنهاد میکنم تحویل نگیرید و شکایت کنید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : باید ببرید ملاک محاسبه اصلا از زمان ارائه برگه سخا هست
اریز5 : سلام بله سایت از دیروز عصر مشکل داره برای من هم باز نمیشه.
سپیده x : سلام اره سایت خرابه منم نتونستم وارد بشم
مهدی : سلام دوستان من تازه با این صفحه آشنا شدم 28بهمن تکمیل وجه کردم تحویل اسفند ماه هستم خواستم بدونم حدودا کی فاکتور میشم و مدل 1404 هست یا نه واینکه تا چه تاریخی سایناsفاکتور شده ممنون میشم هر کی اطلاعات داره جواب بده
کوییک : یه وسال حتما باید این برگه سخارو ببریم نمایندگی یا همون اینترنتی انجام دادیم کافیه؟
تحویل بهمن : درود به همگی دوستان چرا مرحله آماده برای تحویل می‌چرخه الان چندین روزه بارگیری نمیکنن ؟
22مهر : شاید این جمعه بیاید
کامبیز : مگه نمد نداره؟نمایندگی که میگفت خودش داره و نیاز به پرداخت هزینه نیست
امیر : شما بخاب پای طلا بنده تو کار صفر فروشی هستم شغلم اینه طلا برای چیمه اگه اینطوری بود الان پولداری مملکت همه چیشون میفروختن از کارخونه بگیر تا خونه میدادم طلا
هفته چهارم آذر 403 : پذیرش اردیبهشت 1403: از شما را تحویل دادند؟میشه لطفا شماره پذیرشتون را بگین ، کی تکمیل وجه کرده بودید؟